Projektion!

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Projektion!

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ska köra en projektion från mixplats och projektorn är på ett rå på scenen. Vad tycker ni är bäst att köra på för kabel som klarar längder på typ 50m och inte är det dyraste. Kan man köra det genom ljudmultin?
Work sucks, send me on tour!

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hallå!

Det absolut billigaste (och den sämsta kvaliteten) får man med vanlig kompositsignal (RCA-ingången). man skall dock inte köra vanlig RCA-kabel längre än 3-5m. Använd istället coaxkabel (RG59 75Ohm) med adapters från BNC till RCA.

S-Videosignal ger en bättre kvalitet. Vanlig S-VHS kabel skall inte användas i längder över 10m. Instället använde man breakouts med S-VHS kontakt till två BNC. Signalen går sedan vidare i 2 st caoxlinor (RG59 75Ohm) till ytterligare en breakout.

Om det är en datasignal (VGA, DVI) du skall skicka så finns det interface för detta som skickar signalen mellan interfacen via vanlig Ethernetkabel. Vanlig VGA-kabel (eller DVI) skall inte vara längre än 10m.

Det absolut bästa (om ditt uppspelningsmedium och projektor stöder det) är ju såklart komponentvideo.
Använd 3 st coaxlinor (RG59 75Ohm).

Att köra video i ljudmultin är således inte möjligt pga att du i samtliga fall (utom med interfacet) måste använda dig av coaxlinor pga avståndet från mixplats till scenen.

I samtliga överföringsstandarder kan självklart störningar uppstå (oftast i form av oönskade ränder i bilden). Detta kan avhjälpsas med sk videodrosslar, videovärldens traforör.

Hoppas du fick svar på din fråga :)

/Dogge

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Ett alternativ kan vara att ha en dator stående nära scen som agerar mediaserver och sedan trigga allt via trådat eller trådlöst LAN från mixplats. På så vis kan du använda kortare kabel.

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det funkar jättebra att köra composit 150m genom multi över att par jackväxlar. Ja, det blir synliga kvalitetsförluster på vägen, men det kvalar in bland "fort, fult och lätt".
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag tackar för de utömmande svaren och får ta mig en funderare på hur jag ska göra!!!
Work sucks, send me on tour!

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

ian skrev:Det funkar jättebra att köra composit 150m genom multi över att par jackväxlar. Ja, det blir synliga kvalitetsförluster på vägen, men det kvalar in bland "fort, fult och lätt".
Självklart fungerar det, men det är ju som du säger inte kanske att föredra om man vill ha en sjysst kvalité på överföringen. Men men, om pengarna tryter och kraven inte är alltför stora så är det bara att koppla på och hoppas på det bästa :wink:

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Dogge skrev:
ian skrev:Det funkar jättebra att köra composit 150m genom multi över att par jackväxlar. Ja, det blir synliga kvalitetsförluster på vägen, men det kvalar in bland "fort, fult och lätt".
Självklart fungerar det, men det är ju som du säger inte kanske att föredra om man vill ha en sjysst kvalité på överföringen. Men men, om pengarna tryter och kraven inte är alltför stora så är det bara att koppla på och hoppas på det bästa :wink:
Så självklart är det inte utan det krävs att apparaten har en hyffsat bra videoförstärkare på utgången också.

På ett jobb där jag var med för en annan firma hade en gång det problemet att dom hade glömt videokabeln.
och vi försökte då köra med vanlig mickabel och adaptrar dom 10 metrarna som behövdes ifrån kundens billiga videokamera till projektorn.
Det blev bara flimmer så dom fick åka till firman och hämta en riktig kabel.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Dogge skrev: Om det är en datasignal (VGA, DVI) du skall skicka så finns det interface för detta som skickar signalen mellan interfacen via vanlig Ethernetkabel.
Det finns interface för vanliga videosignaler också som omvandlar den obalanserade signalen till balanserat och kör det över ethernetkabel.
(Iofs så är ju VGA en vanlig analog videosignal den också, även om den är uppdelad i sina beståndsdelar, rgb + synk)

Mer info om AV över TP samt vad man skall tänka på finns här.
http://www.epanorama.net/links/wire_av.html#utpvideo

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Så självklart är det inte utan det krävs att apparaten har en hyffsat bra videoföstärkare på utgången också.
Erfarenhet visar att handhållen MiniDV-kamera funkar bra... vi har även kört en DV-bandare som distributionsförstärkare för att skicka ut superbowl till olika rum i huset över vår jackväxel.

Som sagt, det är en hel portion tur som krävs.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Alexander Söderberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 02 mar 2005, 01:00
Presentation: Pixel Space is driven by passion.

We are your partner of choice for corporate events, shows, exhibitions and much more.
With our combined experience and our state of the art technology we supply the event industry with innovative solutions and outstanding precision.

Founded in 2013 by people with many years of experience in the business and working with a wide network of talented people within the industry.

With partners such as Christie, Barco, Disguise, Dataton and more we are ready to take on whatever challenge there is.
Ort: Stockholm

Inlägg av Alexander Söderberg »

Vi kör bildöverföring med CAT5 kabel, 100 m utan kvalitetsförlust.

Kramer PT-120 reciver
Kramer PT-110 transmitter

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Alexander Söderberg skrev:Vi kör bildöverföring med CAT5 kabel, 100 m utan kvalitetsförlust.

Kramer PT-120 reciver
Kramer PT-110 transmitter
Håller med om att absolut bäst bild blir det med cat5 överföring hade visserligen problem en gång med att reciver/transmittern inte klarade upplösningen så den skalade om bilden vilket inte vart vackert men det var inte kramers grejer.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Synd bara att min tv inte har cat5 in.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Tänkte flika in lite av mina erfarenheter på området.

Först och främst, Composit (Compo-shit) används på gamla VHS-apparater att koppla till TV:n hemma. 150 meter av den varan blir inte bra. Alls. Där har man tryckt alla bildsignaler och synksignaler i en enda kabel.

Mitt råd: dela upp på så många kablar som möjligt. Skall du köra video, använd Component-signal, eller ännu hellre SDI eller HD-SDI.

Skall du köra datasignal, använd DVI över fiber med förstärkare. Vi kör RGBHV, som är utbruten VGA signal upp till 50 meter, men det är inte dumt med signalförstärkning då.

I detta fallet tror jag att CAT 5 lösningen är bäst med burkar som gör om bildsignalen för CAT 5 kabel.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Jakob Berg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 15:58

Inlägg av Jakob Berg »

Alexander Söderberg skrev:Vi kör bildöverföring med CAT5 kabel, 100 m utan kvalitetsförlust.

Kramer PT-120 reciver
Kramer PT-110 transmitter
nja...
illuminate

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Komposit långa sträckor är inte DÖDEN men halvkul. I broadcast kör man kanske 300 meter ut till tittar (liten TV till kommentator, mm) men det är ju så att man inte slarvar med drivningen då, utan har en VDA (Video Distribution Amplifier) med kompensation först. Det kan rädda nästan vad som helst ;-)

Om man ska köra med VDA, så ska man trimma den. Det kräver minst ett oscilloskop, men helst en vågform/vektormätare, samt en färgbalk/blackburstgenerator. Och en trimmejsel.

Trimmejseln är den billiga delen; man får räkna med att ett vågform/vektor-skop kostar ca 35KSEK. Balkgenerator kan man få för ett par tusen.

Säg efter mig barn: "Balk å Ton, Balk å Ton" *visslar 1KHz*
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster