Ljud från Hippo?

Här kan du diskutera Arkaos, Hippotizer, mediacontent mm.
Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Ljud från Hippo?

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag är nyfiken på församlingens erfarenheter av ljuduppspelning från Hippotizer. Finns det begränsningar, vilka är fallgroparna, do's and dont's? Kort sagt, kan man lita på hippon som primär uppspelningskälla av bild+ljud?
Erfarenheter nu, inte gissningar och specsheet-referat... :wink:

Peppe Tannemyr
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 24 sep 2009, 15:23
Presentation: Peppe Tannemyr SSR/Beacon
Digigobos®, glasgobos och mediaservers (försäljning, konsulation)
3Dgrafik och mycket mer
Ort: Stockholm

Re: Ljud från Hippo?

Inlägg av Peppe Tannemyr »

Ny i församlingen ( och partisk), men dock har jag kalla fakta på det du undrar.

Hippon stöder officiellt inte ljud förrän V3.1. Men självklart gör den det rent praktiskt. Du kan välja att lägga in ljud ( stereo spår 44,1 eller 48Khz)
på ett lager eller ta in det tillsammans med filmfil ( då ligger den inbakad i det lagret)
Du har balans och volym just nu, till V3.1 kommer stöd för 5.1 och 7.1 ljud. Själv vill jag inte använda det vanliga ljudkortet i datorn, jag använder
USB eller FireWire Motu 828 t.ex, mycket bra och billiga. ( M -audio usb är ju billigt men har själv lite hmmm på deras grejor).
Och när 3.1 kommer då kan man ju porta ljuden till olika kanaler, vilket kan vara behändigt ibland!

Du kan lungt lita på den som uppspelningsenhet för både ljud och bild, eller båda, det är liksom grejen med Hippo, det funkar väldigt bra oftast,
(datorer och Windows är ju vad det är, man kan nog aldrig hitta 100% felfria system som alltid funkar, låter man maskinen vara, inga special program etc så funkar det)

Du kan lungt köra alla 4 lager med ljud i en HippoCritter, du kan lungt köra 2 lager 720p med ljud i en HippoCritter och du kan lungt köra 4 lager HD med ljud i en HD etc., allt beroende på modell och vad man vill betala.

Begränsningar, tja allt beror på vilken modell man väljer, dock är både GUI och alla effecter samma, enbart upplösning på bild och antal lager skiljer.

Vi kör Hippo på allt numera ( så det finns lite Catalyst system till salu om man vill, lite godis), ångrar inget mer än att jag borde hoppat på det tåget tidigare så man sluppit omrendera filer så att ögonen blöder , vilket var vardagen förut!

Men som sagt, jag är partisk ( man får väl se det som det) då jag säljer mediaservers, men jag svarar gärna på "fakta frågor" om det är några.
Som gammal mediaserver tomte har jag både sett och lärt mig en del genom åren.....

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Ljud från Hippo?

Inlägg av Danne Persson »

Peppe Tannemyr skrev: Som gammal mediaserver tomte har jag både sett och lärt mig en del genom åren.....

Kung Peppe har talat..........

Lyssna och lär.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster