Nyfiken!! Mediaserver

Här kan du diskutera Arkaos, Hippotizer, mediacontent mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Nyfiken!! Mediaserver

Inlägg av Nicke Löfgren »

Vad är det? Vad finns i en sån burk? Operativsystem?

Har aldrig hållit på med det å är nyfiken!!
Någon som kan förklara :lol:

Magnus Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 23:13
Presentation: Jobbat som Dj sedan 1996 på allt från skoldiscon till nattklubb och bal.
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Magnus Melin »

Kolla med Micke G.. Jag undrar om inte han kört med det nåt år eller så :)
"Underverk ordnas på några minuter - mirakel tar något längre tid"

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

tror du?

Men jag vill gärna höra hur proffsen säger här

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

En mediaserver är helt enkelt en dator som tillhandahåller grafik och video för LED-skärmar och annat för ljustekniker och andra som kan ha nytta av det under en show eller liknande, den styrs till stor del från ljusbordet via DMX (eller ArtNet eller liknande) för att välja filmklipp/bilder att visa och sen skickar den ut materialet till det den ska visas på via någon form av bildöverföring. Ett exempel är väl årets Melodifestival som enligt ljuscrew hade två? mediaservers kopplade till sin rigg stående på FOH och som körde DVI för bild/video ner till scenen över fiber.

Så en mediaserver är egentligen en burk som lagrar bilder åt dig som du sen kan välja snabbt från ljusbordet när du kör en show.

De jag sett bilder på från Melodifestivalen är ofta större rack med en Mac Pro eller annan Mac i samt interface för DMX och så men det finns även maskiner som är helt specialbyggda från grunden som Hippotizer V3 (http://www.tmb.com/products/hippotizer/ ... asepic.jpg) från Green Hippo som väl varit med ett antal år (kanske inte just den versionen) på Eurovision Song Contest.

Så en mediaserver är egentligen:
* En dator med stor hårddisk
* Bra grafikkort för att visa upp det som lagras på hårddisken på någon form av "skärm"
* Interface för DMX eller liknande för styrning
* Ett program som håller reda på grafik och videoklipp och styrs väldigt ofta via interfacet för DMX (eller vad man nu pluggar in i lådan för styrning)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Så med andra ord så skulle man kunna bygga en sådan!

Jag har Arkaos sen tidigare

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Oj ja,,,,vi talar små små projekt som jag eventuellt ska ha det till. Igen melodifestival i allafall ;-)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jadå, det går att bygga, det är inte heller alltid man behöver DMX-interface för att styra från ljusbordet, tangentbordet kan fungera bra ibland också men att köra från ljusbordet underlättar ju för då har man allt på samma ställe.

Du skulle ju kunna ta och installera Arkaos på en gammal dator som uppfyller kraven och testa lite, sätt i ett grafikkort med TV-ut och koppla den till en TV, släng sen in lite loggor eller några andra bilder och kanske lite videosnuttar och testa dig fram med, sen kanske du vill ha en snabbare dator om du börjar använda det mycket och ett DMX-interface för att styra det hela från ljusbordet.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Det var lite så jag tänkte. men jag har testat redan, Har allt på en LapTop HP DV9060

Så jag blev nyfiken å bygga något roligt. Vad ska man tänka på

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Ett/flera ruggigt bra grafikkort, snabba hårddiskar (ex. Raptor 15000rpm) som klarar av att läsa dom animeringarna (DigiGobos etc) som du ska visa...


För den som vill dräggla över en "liten" rigg av mediaservers, läs här: http://www.highend.com/news_events/news ... ews_id=517
//Magnus - Fegge & Mattes

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Magnus Jerkrot skrev:Ett/flera ruggigt bra grafikkort, snabba hårddiskar (ex. Raptor 15000rpm) som klarar av att läsa dom animeringarna (DigiGobos etc) som du ska visa...


För den som vill dräggla över en "liten" rigg av mediaservers, läs här: http://www.highend.com/news_events/news ... ews_id=517
Dreggla är verkligen rätt ord. Det där får saker som Eurovision Song Contest (med sitt fåtal mediaservers och lampor) att se ut som små dvärgar. 110 mediaservrar, 4 ljusbord för att styra dom, 78 HES Orbitals för att projicera ut det hela på folket och på 592x14m "duk", det är helt sjukt. Plus dom över 1000 moving heads från Martin som satt nästintill överallt där inne (inklusive hela vägen runt på ett räcke för övre nivån på läktaren).

Johan Molin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 17 jan 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Johan Molin »

snabba diskar är bra men bättre med flera med raid 0 för att få upp band bredden, samt att den kan läsa på flera ställen samtidigt.
Många av de riktigt snabba diskarna har ganska långa sök tider och börja man köra 2 eller fler clip samtidigt får en ensam disk det riktigt svettigt.

våra system med Arkaos kör vi en raid disk för Os samt swap filer samt en raid för material för max prestanda. funkar riktigt bra.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

så du har flera diskar? 1 för OS 1 för Clipp osv!
men vad är swap filer?

Jag är ganska novis om detta så

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jo en sak till :-) Kan man köpa något kort så man kan andvända ett par kameror?

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Mediaserver är ett konstnärligt verktyg för att skapa dynamiska dekorer för scen, teater och TV. Från början var det tänkt att detta skulle överbrygga klyftan mellan bildfolket och ljusfolket. Ljusdesigners vill i realtid kunna göra förändringar av bild, därav ´kopplingen mot ljusbord. Man ville helt enkelt integrera bildarbetet i ljusdesignen och få en helhet. Inget konstigt i det.

I takt med att mediaservrarna blir kraftfullare, får fler lager och fler effektmotorer så tar de också fler DMX-kanaler i anspråk. Det kan göra att en mediaserver kan bli svårjobbad i ljusbordsmiljö. En Hippotizer Stage med 8 lager och dubbla effemotorer i varje lager och masterlagret tar i princip upp ett helt DMX-universum! 512 kanaler och parametrar!

Hippotizer från Green-Hippo har löst detta med att all programmering sker i mediaservern på tidslinje. Alla parametrar i servern går att styra på detta sätt, vilket gör Hippotizer till en mycket lättjobbad och kraftfull mediaserver. För mer info, se www.hippotizer.com
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Så här är det med disk;

Det finns olika sätt att få ihop flera diskar så att de ser ut som en enda disk. Detta gör man av olika skäl, och man gör det på olika sätt beroende på vad man vill ha.

Som vanligt så kan man inte få både snabbt och stort och säkert och billigt. Man kan möjligen klara två-tre av dessa krav, men inte mer.

När man låter hårdvara eller mjukvara koppla ihop disk så talar man om RAID, Redundant Array (of) Individual Disks. Det finns ett antal olika RAID-nivåer. De vanligaste är 0, 1, 5, 6 och 10. Kort genomgång:

0: Man tar och kopplar diskarna efter varandra så att en fil sprids ut över flera diskar.
För: Man kan använda all diskyta. Det går fort eftersom man kan läsa och skriva parallellt till flera diskar.
Mot: Man har inga alls garantier för att datat är säkert; det är faktiskt värre än vanligt eftersom det räcker
att en disk i RAID-settet går sönder för att man ska tappa allt data. RAID0 utan backup är lika med tappat
data. Frågan är bara när det händer, inte om. Vanligt när det är BRÅTTOM och datat kan återskapas.

1: Man tar två diskar och kopplar dem bredvid, och skriver allt data två gånger, en på var disk.
För: Det är säkert, och man kan läsa snabbare än från en disk, eftersom man kan ta block omväxlande från disk 1 och disk 2.
Mot: Man "slösar" med diskplats. Man kan bara använda 50% av den totala ytan. Men disk är billigt. Vanligt på operativsystemsdiskar.

5: Man tar minst tre diskar och sparar datat över dem så att man kan tappa vilken som helst av dessa tre diskar.
För: ekonomiskare än RAID1, men men god säkerhet. Ganska snabbt på läsning.
Mot: Kan vara långsamt, men om man har en bra hårdvaru-RAID-adapter kan man få ordentlig hastighet.
RAID5 i mjukvara är ganska slött. Om man tappar två diskar tappar man data. Vanligt på "vanlig lagring" typ hemkataloger.

6: Man ta minst 4 diskar och spar datat över dem så att man kan tappa två diskar utan dataförlust.
Säkrare än RAID5 men i övrigt lika. Man tappar lite mer plats, men det är som sagt billigt med disk.

10: Man tar två RAID0 och sätter upp dem i en RAID1. Snabbare än RAID1 (eftersom RAID0 är snabbare än
enskild disk) och mycket säkrare än RAID0 pga speglingen. Vanligt för databasenheter och ljudredigering.

Swap: När minnet i datorn är fullt så kopierar datorn ut en del av det, det som inte använts på ett tag, till disk. På Windows är det en stor fil i c:\ som används; heter om jag minns rätt PAGEFILE.SYS eller så. På UNIX är det oftast en separat disk eller partition. Man kan ta en separat disk i Windows också.

Om det inte räcker med interna diskar och man har gott om pengar så köper man ett diskskåp. Det mesta vi pratar om här inne, inklusive Midas XL8, är billigt i jämförelse. På SR har vi Hitachidisk. Det är bäst, och föga förvånande absurt dyrt. Men man kan lita på att datat inte försvinner. Sen har vi förstås backup också. Det måste man ha. Det hjälper förstås inte alltid..

Bakgrundsläsning:

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

http://en.wikipedia.org/wiki/Swap_space

http://www.hds.com/assets/pdf/universal ... dation.pdf
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Hippotizer HD is the shit.

Och Nicke, om du tänker bygga något eget, så lyssna inte på nötterna här, kolla upp vad tillverkaren av programmet rekommenderar dig för hårdvara..! För att lyssna på mer eller mindre begåvade gissningar kommer bara kosta dig en massa pengar i slutänden...
Arkaos, Pandoras Box, Catalyst är helt okej "mediaspelare" dom klarar hyffsat tunga filer men spelar du mer än två eller tre lager så är du ju körd...Stora catalysten ska klara 14 lager säger dom, mmm med stillbilder vill säga...!!
Hippotizer HD är snordyr, men den fixar ju att spela upp HD material upp till 4 lager säger dom, hur nu ofta du behöver det.. :) Sen klarar den lite andra saker som dom andra bara drömmer om..!
Typ speed control... :)


Angående "Grabber" kort eller Komposit in, vilket är den billigaste lösningen så skulle jag rekommendera att du köper ett Winnov 4400 VO kort, det funkar klockrent, både i arkaos och i hippotizer...! Jag har nog ett extra om du vill köpa ett du vet funkar..!
SDI är betydligt dyrare så där skulle jag nog föreslå att du funderar på vad du egentligen behöver innan du börjar köpa saker, Blackmagic gör dock rätt okej kort..

Ett tips är att ladda ner Nya Grand VJ från Arkaos hemsida och leka med den lite, asenkel och du kan midistyra den från vad du vill..!
installera den på din laptop och ge den vad den tål..!!
Där skulle jag börja i varje fall om jag vore du....!

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tja..... :-)

Lät ju intressant det där.hehe

Jag ska ha en enkel liten mediaserver som ska kunna styra lite skärmar och ev en projektor, Kanske en liten ledvägg i framtiden.
Mesta dels ska jag ha lite animerade bilder, typ digigobo eller likvärdigt. Tänkte kunna jacka in någon enkel kamera oxo om det skulle behövas

En budget anläggning med andra ord.

Ska kolla på Arkaos sida.

Tack för dina tips, Winnow kortet såg ju intressant ut, Var rekomederar du för "ut" kort då? Är det typ Blackmagic korten?

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Vill bara förtydliga att jag med nötter även innefattar mig... :)

Jag har ju använt NVIDIA Geforce kort som bildkort, men det spelar nog ingen roll nu för tiden..!

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Detta blev av byggandet!!

Rackserverlåda 2he
1 x Intel Xeon 2,6GHz / 512
2GB (2 x 1GB) SDRAM 667MHz
PSU 2 x 502W
72GB (2 x 36GB) 10.000 RPM SCSI U320
Raid 1 funktion
Kortplatser:
2x full längd, 1x halv-längd PCI-X plats
Anslutningar:
2x Seriell, 3x USB, 2x Pekdon, 2x Grafik, 2x Tangentbord, 2x RJ-45(ethernet), 1x RJ-45(Service) Enttec DMX USB Pro in, out

Ska få hjälp med ett par bra grafikkort oxo .-)

Allt kommer att byggas in i en Holmbergcase med draglåda samt utdragbart tangentbord.


Testade och tankade ner Grand VJ , coolt program, men jämnförelse med ArKaos VJ DMX så måste den sistnämda vara bättre. eller?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Vart hittar du programmen?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster