Artnet fråga?

Här kan du diskutera Arkaos, Hippotizer, mediacontent mm.
Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Artnet fråga?

Inlägg av Sebastian Silvén »

Halloj!

Hur har ni som använder er av LEd och video på scener gjort med lösningen att få artnet från mixplats till scenen?

Tp kabel ?

eller har ni medaservrarna stående på mixplatsen och kör

vga => tp konverter? och en liknande burk i andra ändan för att transportera VGA längre avstånd?


Funkar det att köra trådlöst någon som göra detta och hur har det funkat för er? vad för burkar?

Tacksam för svar :D

Mvh Sibbe
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Dom flesta som jag sett och hört talas om har mediaservrarna stående på mixplats och sen kör dom VGA ner till scenen, vet att bland annat årets melodifestival körde fiber ner för bilden.

Men om du vill ha dina mediaservers stående på scenen så är det ju inga problem att dra en TP-kabel från mixplats ner till scenen, tänk bara på att den bör hålla sig under 100m för annars får du stora signalförluster (100m är maxlängden för en TP-kabel enligt specifikationen).

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

På melodifestivalen körde vi som sagt två catalyster vid mixplats och sedan DVI via fiber ner till scenen. Detta för att få så lite signalförlust som möjligt. VGA har sina begränsningar. Anledningen till att catalysterna stod på mixplats var för att vi jobbade rätt aktivt med dem i inledningsfasen när materialet togs fram. Det går precis lika bra att ha dem vid scenen.
Dock är det ju inte heller ett krav att köra Artnet, de beror ju mer på vad ni använder. DMX funkar ju också alldeles utmärkt att köra rakt in. Men i artnetfallet är det ju vanlig TP-kabel som gäller. Dock har man ju även här avståndsbegränsningar.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Hej

När jag började använda Mediaservers så hade jag dom alltid på mixplats eftersom man enkelt kunde starta om dom, justera saker etc.
Problemet som dock uppstår är när du ska förflytta någonting med hög upplösning 100m.
Att köra Fiber DVI som det så fint kallas är jag strängt emot, det ställer bara till en massa problem och har du en koppar tråd med i fibern (vilket många har) och du har olika jordpotential på FOH och resten av videovärlden kan du rätt enkelt bränna ditt Grafikkort.

OBS kör alltid en DVI detective när ni använder Fiber DVI...

Så Hippovärlden har löst detta problem är att man helt enkelt skapar ett nätverk mellan server och gränssnittet du jobbar i, det är snarare en fördel att lägga ut gränssnittet på en annan dator då det äter processor kraft.

Jag har numer en fibermulti med 2 vanliga gigabit switchar i varje ände för att köra Hipponet. Samt 2st cat 6 kablar för att köra artnet i (1 spare innan ni frågar).
Detta fungerar perfekt, sen sätter man bara upp sin lilla laptop på mixplats och har som övervakning.

Fördelen med detta är att du kommer närmare källan med dina servrar, om du t ex ska köra HD upplösning så vill du ha så kort avstånd som möjligt mellan servern och källan.
Samt att det är enklare att ha två rackar ståendes på scen.
Och ja man kan remote starta om maskinerna om man skulle behöva det. :)

Som jag sa Hippo is the shit

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Morgan,

jag håller helt och fullt med dig.

Hippo is the shit!!!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

När det gäller Arkaos media servers är det också tanken att man placerar servern i närheten av brukaren "LED eller video väggen".

I Arkaos fall så är den beroende av användar gränssnittet som baseras på andra tillverkare som tex. Chamsys, Congo mm.

När det gäller Chamsys fall kommunicerars thumbnails och output preview via MSEX och styrningen via Artnet. Här behövs då bara nätverk mellan Server och konsoll (gränssnittet)

Ett antal ljusbords leverantörer använder eller har stöd för MSEX protokollet. MSEX= Media Server Extensions.

Den typen av nät uppbyggnad är oftast stabilast och mest prisvärd gemfört med långa video eller DMX kablage.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster