Arkaosproblem, eller?

Här kan du diskutera Arkaos, Hippotizer, mediacontent mm.
Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Arkaosproblem, eller?

Inlägg av Henrik Malmberg »

Hej,



Jag har ett litet bekymmer med Arkaos som är följande:



Uppgiften är att spela tre filmer parallellt i samma lager. De skall projiceras med hjälp av en dator med ett Matrox Triple Head2Go och tre projektorer. En av fimerna har ljud som ska spelas upp.



När jag spelar filmerna en i taget från Quicktime funkar allt bra, inklusive ljud. Men när jag kör filmerna via Arkaos så blir ljudet fördröjt så att det hamnar ur synk med bilden, kanske 0,3-0,5 sek, dvs så mycket att intervjuer ser väldigt märkliga ut.



Har någon av er råkat ut för denna typ av problem? Kanske vet ni någon som kan hjälpa till att lösa detta?



Jag har provat bl a följande:

-Olika komprimeringstyper/grader - förändrar inte saken, varken till det bättre eller till det sämre.

-Jag har prioriterat upp ljudkortets process i aktivitetshanteraren utan resultat.



Systemet ser ut som följer:

-PC 1,86 GHz, 2GB RAM

-3x250 GB 7200RPM IDE-diskar

-CPU-användning är ca 55%

-Filmerna är i Quicktime-format, ljudet AAC 16 bit, 44,1 kHz



Några idéer?



-Mina nästa steg är att extrahera ljudet och lägga på en separat film som jag sen kan justera i tid för att hitta synk.

-Ett alternativ kan vara att hitta en burk som kan fördröja en VGA-bildsignal. Några tips på såna kanske?


/Henrik

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag har Adtec Edje 1013 på hyran. De synkar ljud och bild fint.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Peter Brunberg
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 11:45
Kontakt:

Inlägg av Peter Brunberg »

hej Henrik!
Hoppas allt är bra,kolla med Örjan Fjällström han borde veta vad du ska göra:0703-780528. Alt : Stefan Phil:070-1731192.
ha det bäst!/Peter brunberg Soundforce.

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Jag skulle prova med att lägga ljudet på separat som du skissade på...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster