Congo med Arkaos, hur?

Här kan du diskutera Arkaos, Hippotizer, mediacontent mm.
Användarvisningsbild
Patrik Angestav
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 02 feb 2007, 14:44
Presentation: Ljusbordsoperatör på Dramatens stora scen, samt frilans ljusdesigner för teater, dans och konsert
Ort: Stockholm
Kontakt:

Congo med Arkaos, hur?

Inlägg av Patrik Angestav »

Hej!

Sitter och försöker köra Arkaos från ett Avab Congo Jr via ArtNet, men får det inte alls att fungera. Finns det någon här som har några steg-för-steg tips på hur man får det att lira mot varandra?

Edit: Jag har kommit så långt att jag kopplat ihop ArKaos datorn med ljusbordet, patchat och lyckats ansluta ArKaos, men därefter händer det inte så mycket när jag försöker trigga filmklippen från Congo't.

Användarvisningsbild
Patrik Angestav
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 02 feb 2007, 14:44
Presentation: Ljusbordsoperatör på Dramatens stora scen, samt frilans ljusdesigner för teater, dans och konsert
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Patrik Angestav »

Problemet eventuellt funnet, enligt arkaos support fungerar inte min arkaos version med congo.
Ljusbordsoperatör, Dramaten
Frilans ljusdesigner http://www.palighting.se

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Problemet eventuellt funnet, enligt arkaos support fungerar inte min arkaos version med congo.
Då undrar jag följande; är det ett Arkaosproblem, Congoproblem eller en kombination?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Varför inte köra direkt via artnet?
Eller ladda ner nyaste ArKaos från deras hemsida?

Är ArKaos i fixturemode eller simple mode?
Om du har den i fixturemode,se till att du använder rätt personality,tiny eller full & kolla dina IP adress inställningar. Artnet funkar bara i 2.x.x.x

mvh

T.mo Kauristo

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Vilka versioner kör du??
Congo 4.#.#
Arkaos ???

Arkaos funkar bättre med Congo 4.3 finns att ladda ner på http://www.etcconnect.com/product.downl ... p?ID=20015

Användarvisningsbild
Patrik Angestav
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 02 feb 2007, 14:44
Presentation: Ljusbordsoperatör på Dramatens stora scen, samt frilans ljusdesigner för teater, dans och konsert
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Patrik Angestav »

Hej, just nu körs congo't i version 4.2 och Arkaos i version 3.65.

Jag har inte kört något via ArtNet förut så jag kanske har missat något på vägen, men så här har jag gjort:

- dragit en ethernet kabel (korsad) mellan congo't och arkaos datorn

- gjort en fil med mina videoklipp i arkaos, och ställt in mina DMX inställningar i ArtNet setupen (arkaos).

- patchat arkaos i congo't (full fixture mode)

Congo't har hittat arkaos under network devices och jag har därefter lyckats ansluta arkaos. Men därefter händer det inte så mycket när jag försöker trigga klippen. Finns det möjligen några ArtNet inställningar i Congo't som jag missat?
Ljusbordsoperatör, Dramaten
Frilans ljusdesigner http://www.palighting.se

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Den inställning du kan göra för art-net är att slå på den i system settings. Du ser i Congo längst ner till höger om art-net är igång.

Bullen

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Det här med Art-net är alltid inte helt lätt, och ibland så måste man nästan vara nätverkstekniker för att få det att fungera. Ett problem grundar sig i att standarden som art-net bygger på har ändrats lite och ibland tolkats olika av olika tillverkare, och det brukar krävas kommunikation och sammarbete mellan dem för att det ska bli "plug and play". Oftast så går det dock alltid att få det att fungera med hjälp av de små verktygsprogram som Artistic licence tillhandahåller.

En sak som tolkas olika i standarden är huruvida en device ska presentera sig först, och sedan få ett svar av andra enheter som ska presentera sig på ett 100% korrekt sätt innan den börjar sända data. Vissa tolkar det på detta sätt, andra strömmar bara art-net direkt, men då kommer andra artnet-produkter som tolkar standarden enligt första modellen vägra lyssna ironiskt nog.

Du kan här välja ett par tillvägagångsätt...
antingen så uppmärksammar du arkaos och ETC på ditt problem och ser om inte de kan hjälpa till att lösa det, eller så blir du en fena på Art-net.

Ett par saker som du kan testa i dmxworkshop är att klicka i autoreply toD Request...., och sedan minimera programmet men låta det köra i bakgrunden, och som timo sa, båda burkarna måste vara på 2.0.0.X.
Sen så spelar det roll vilken ordning som saker startas upp...du kan även kolla på din dators nätverkspanel om den tar emot paket, gör den det så är du nära lösningen...

lycka till!
/nicklas
Senast redigerad av 1 Nicklas Gustafsson, redigerad totalt 0 gånger.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

I Congo så körs nåt som heter Streaming Art-Net d.v.s. inget som pratar tillbaka. När jag har använt det så har det varit väldigt enkelt. Slå igång och kör, typ. Mot dom flesta saker.

Om du fortfarande har problem med att få igång det så slå mig en signal så ska vi nog få igång det. 08-775 08 30

Bullen

Nicklas Gustafsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 94
Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Gustafsson »

Jag kom på en till sak som brukar strula....
På din arkaosburk så bör du stänga av allt som har med säkerhet, brandväggar och virusskydd om du nu har någonting sådant igång.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Nicklas Gustafsson skrev:Jag kom på en till sak som brukar strula....
På din arkaosburk så bör du stänga av allt som har med säkerhet, brandväggar och virusskydd om du nu har någonting sådant igång.
Wow. Ännu ett exempel på utrustning/protokolltillverkare som inte "fattat" nätverk, där allting måste sitta på ett privat nät som inte route:as till omvärlden.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

nu är det inte ofta man surfar porr på en showkritisk dator...

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

nej, men jag vill överföra filer till min showkritiska dator vill jag gärna slippa sneakernet med USB-minne eftersom det inte går att ha den på nätverk för att programvaran inte funkar om man inte slår av allt vad säkerhet heter.
"This is the updated input list"

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Laptop som du först har ansluten till vanliga nätet och sen ansluter till ditt nät med showkritiska burkar, tror dom körde så på Melodifestivalen. Eller varför inte en router mellan som förbjuder inkommande trafik men släpper ut det som behövs för att komma åt en delad katalog på en annan dator =)

Användarvisningsbild
Lars Wernlund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 10:04
Ort: Göteborg

Inlägg av Lars Wernlund »

Ian Delahorne skrev:Wow. Ännu ett exempel på utrustning/protokolltillverkare som inte "fattat" nätverk, där allting måste sitta på ett privat nät som inte route:as till omvärlden.
Det spelar ju ingen roll hur man designar sitt protokoll om nåt antivirusprogg med IP-filter äter upp hela skiten (vilket för övrigt är det sista du skall ha installerat i showkritiskmiljö som använder ethernet).

Sedan är jag iofs den siste att försvara Art-Net..

/ Lars
Lars Wernlund

Technical Manager, Capture Sweden
lars@capturesweden.com

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Ja du Ian,din ilska får du nog rikta till Bill Gates!

Vill du gambla på att det som betalar hyran floppar,visst ok,använd då
din spamnedlusade skräplaptop till att surfa rendera & ladda content till dina mediaservrar

Annars är det (tycker jag i alla fall) rätt bra att skilja på showdatorer
(rendering-wyg-mediaservrar) och mail,surfning o.s.v.

Om du sen är för trött för att använda ett usb minne eller flyttbar
hårddisk så får du nog acceptera risken att skit följer med på köpet...

I alla fall...blev det ordning på ArKaos-Congokopplingen?

Hälsning från Hellcity!

T

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag har slutat rikta min ilska ditåt, jag riktar min ilska åt protokolltillverkare som tror att hela världen är ethernet bakom en brandvägg. Ljusbranschen är inte enda stället, fastighetsövervakning är ett annat, som säkert Måns kan intyga.

(Min hyra betalas f ö av att tillverka ethernetutrustning för stadsnät. Jag vågar nog påstå att jag inte har örnkoll på ljusprylar men väl mer koll än de flesta på det här forumet om nätverksprotokoll)
"This is the updated input list"

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Sedan är jag iofs den siste att försvara Art-Net..
Lite off topic men jag är nyfiken och jag vet att du är grym på det här vad skulle du föreslå att man använder för protokoll?

Jag hade ju aldrig i livet riskerat att ha någon mediaserver ansluten till något annat än ett slutet nätverk. man kan ju ha flera datorer i det och flytta info mellan dom men aldrig ha någon utomstående länk.

vänligen

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Patrik Angestav
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 02 feb 2007, 14:44
Presentation: Ljusbordsoperatör på Dramatens stora scen, samt frilans ljusdesigner för teater, dans och konsert
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Patrik Angestav »

Timo Kauristo skrev:Ja du Ian,din ilska får du nog rikta till Bill Gates!

Vill du gambla på att det som betalar hyran floppar,visst ok,använd då
din spamnedlusade skräplaptop till att surfa rendera & ladda content till dina mediaservrar

Annars är det (tycker jag i alla fall) rätt bra att skilja på showdatorer
(rendering-wyg-mediaservrar) och mail,surfning o.s.v.

Om du sen är för trött för att använda ett usb minne eller flyttbar
hårddisk så får du nog acceptera risken att skit följer med på köpet...

I alla fall...blev det ordning på ArKaos-Congokopplingen?

Hälsning från Hellcity!

Inte riktigt än, beroende på att jag inte har haft tillgång till varken ljusbordet eller arkaosen, då föreställningen repeteras i en liten studio och skådespelarna repar under dagarna. Jag har i alla fall fått en del ledtrådar att starta med.

Nu är det i och för sig ingen panik med detta, tanken var att en tekniker skulle trigga videon från playback vingen, men hon kör lika gärna från datorns tangentbord.

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Ok,

Gött,

Du har iofs mycket bättre parameteraccess via dmx om du vill använda
effekter & flumma till saker,då du kan ändra effektparametrar och klipp-
parametrar dynamiskt från ljusbordet.

T

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster