Prisvärd mediaserver/mjukvara sökes

Här kan du diskutera Arkaos, Hippotizer, mediacontent mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Prisvärd mediaserver/mjukvara sökes

Inlägg av Jonas Larsson »

Har ni något tips på en prisvärd mediaserver/mjukvara? Den ska bara användas några gånger per år så kan inte lägga enorma mängder pengar. Har tidigare använt mig av Martin Maxedia Broadcast och den har kunnat göra det som efterfrågas. Men den känns lite utdaterad, inga uppdateringar, väldigt stor fysiskt sett. Ett stort rack att släpa på. Hade varit smidigt att hitta något i storleken 1-3 HE.

Det jag vill kunna göra är:
Få ut full hd 1920x1080 på minst 1 utgång. DVI eller HDMI.
Kunna scala ner outputen när jag kör utrustning med lägre upplösning i andra änden (ledvägg).

Kunna spela upp 2-4 lager full hd film samtidigt. Kunna justera storlek och placering i X och Y led på filmklippen.
Lägga upp en text ovanpå filmerna, justera storlek och placering i X och Y led på texten. Välja olika typsnitt.
Möjlighet att lägga på grafiska effekter på filmklippen och texten.

Spara ner sekvenser på färdiga "knappar" så det lätt går att manuellt välja vad som ska visas.

Kunna lägga enkla övergångar (fade) mellan de olika sekvenserna.

Det får gärna finnas möjligheter att ljudtrigga, exempelvis en grafik som ser ut som en EQ och som sedan kan röra sig i takt med musiken (line in). Det finns någon sådan variant i Maxedian som vi har använt en del.

Det får gärna medfölja ett gäng filmklipp/effekter som standard.


Kan tänka mig dels bara en mjukvara och bygga själv eller en färdig mediaserver.

Alla tips är välkomna, behöver inte kunna styra via dmx, pixelmappa led, projicera på ojämna ytor etc. Utan något lite enklare som är mer prisvärt för min applikation.

Har ni konkreta förslag på begagnade mediaservers får ni gärna skicka mig ett PM med lite mer information och prislapp. Tack så länge.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Re: Prisvärd mediaserver/mjukvara sökes

Inlägg av Anders Herbertzon »

En hyffsad PC med Arkaos MediaMaster gör det du önskar förutom ljudtriggen.
Finns simple mode för att styra direkt i programmet.
Går numera att lägga licensen på dongle för flytt mellan burkar.
/ Hebbe

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Prisvärd mediaserver/mjukvara sökes

Inlägg av Jonas Larsson »

Tack för tipset Anders. Arkaos kunde mer än vad jag trodde. Det fanns faktiskt en hel effekter som kunde ljudtriggas också, så det är kanon.

Dock hittar jag inget "simple mode"? Expressen som jag testar kör i något som heter "Theater mode" och Pro varianten har också ett "Fixture mode".

Dock är jag inte riktigt överrens med hur man sparar saker. Om jag väljer ett klipp och sedan ändrar det i "Position" rutan med ex storleken (Z) och sedan X och Y pos så måste jag spara det som ett nytt preset, det sparas inte på själva regeln/filmklippet så att säga. Tillsist har man ju en väldans massa preset som kanske bara passar till ett visst filmklipp. Men får nog läsa på lite mer kanske.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Anders Herbertzon
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 01:13
Presentation: http://krafty.se
http://highvoltagedesigns.se
Ort: Rättvik

Re: Prisvärd mediaserver/mjukvara sökes

Inlägg av Anders Herbertzon »

Theater mode va det jag tänkte på.
Version 4 har ju även nån slags que-player som jag inte test ännu, men det kanske är den du har lekt med?
/ Hebbe

Joachim Bergling
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 aug 2008, 16:07
Kontakt:

Prisvärd mediaserver/mjukvara sökes

Inlägg av Joachim Bergling »

Resolume på en mini Mac


Sent from my iPad using Tapatalk

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Prisvärd mediaserver/mjukvara sökes

Inlägg av David Klämberg »

Hade inte du klippt dig och skaffat ett jobb? :D
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Prisvärd mediaserver/mjukvara sökes

Inlägg av Jonas Larsson »

Anders > Jo, jag läste något om det men har inte sett till den ännu.

Joacim > Tack för tipset. Verkar ligga bra till i pris, ska ta mig en koll på det också. De säljer ingen egen hårdvara där allt är byggt och klart?

David > Jo, men ibland blir abstinensen för stor ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Prisvärd mediaserver/mjukvara sökes

Inlägg av Fredrik Thörn »

Lyfter tråden lite och tänkte kolla om någon kört med Resolume arena och kan berätta lite mer om de?
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster