Varning för skojjare!

Har du blivit av med utrustning kan du efterlysa den här. Du som köper utrustning bör också ta en titt i denna kategori före ditt begagnatköp.
Thomas Edholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 07:41
Presentation: Frilansande ljudtekniker och keyboardist från Sveriges mitt.

Varning för skojjare!

Inlägg av Thomas Edholm »

Sålde en Yamaha M2500/40C mixer till ett Stockholmsföretag som kallar sig Holmeborg AB runt årsskiftet. Utförde en enkel koll och såg att det var ett registrerat AB med 500´pix i aktiekapital och utan anmärkningar. Lungt trodde jag och skickade mixern.

MEN, någon betalning kom aldrig. Trots åtskilliga samtal där en kille förklarar på engelska att de nog redan är insatta och en massa annat bullshit, inge pröjs. Skickar påminnelser som postverket returnerar = börjar bli orolig!

Så kom slutligen bekräftelsen på min oro. Jag blev uppringd av bedrägeriroteln (Sthlm) som informerar att de mottagit flera anmälningar på företaget och undrar om jag oxå vill anmäla! Det verkar vara en snubbe som utnyttjar företagsnamnet för att själv sko sig med prylar.

PS. Om någon har pejl på min mixer, skicka PM!

Daniel Nordin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 13:00

Inlägg av Daniel Nordin »

Jag har också blivigt kontaktad av någon på det företaget, som ville köpa en surround preamp av mig.
Dock så var det något som kändes skumt (har för mig att företaget är (eller var?) ett städföretag och desutom nyregistrerat) så jag vägrade sälja på faktura.
De var dock enbart intresserade av att göra affär om de fick det på faktura, även om jag gav de ett antal extra procents rabatt på priset (som plåster på såret för att jag krävde förskott).
Glad är jag iallafall att jag vägrade sälja på faktura..
Senast redigerad av 1 Daniel Nordin, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Jag har också blivit kontaktad av denne person via en mailadress på yahoo (alltså ingen företagsmail). Använde sig då av namnet M*** D**** från Holmeborg AB i Stockholm. Han var intresserad av en massa ljudburkar.

Trots att jag vid ett flertal mailkonversationer förklarade att det var förskottsbetalning som gällde så fortsatte han tjata om "Faktura?", "Kan du skicka faktura?" Då förstod jag att detta kan ju inte stå riktigt rätt till.

Sökte Holmeborg på Google och hittade endast ett städföretag från Sundsvall... Fanns inget på varken Hitta eller Gula Sidorna. Kollade sen via Ratsit och hittade då på bolaget i Stockholm. Då fanns betalningsanmärkningar från Interflora och DHL.
Förklarade då igen, på engelska t.o.m, att vi inte kan skicka faktura eller lämna någon form av kredit eftersom det även fanns anmärningar. Efter det blev det väldigt tyst... Han märkte väl att han inte skulle få några prylar och gav upp.

Jag pratade med den här göken i telefon en sväng också så jag har hans telnummer om det kan vara till nån hjälp?
Säger som Lennie Norman - "Är det nått fel med att slå ihjäl han?"
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Thomas Edholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 07:41
Presentation: Frilansande ljudtekniker och keyboardist från Sveriges mitt.

Inlägg av Thomas Edholm »

Helt klart samma snubbe! Jag har oxå mobilnumret om någon skulle behöva. Nu är det väl bara att hoppas att prylarna inte har lämnat landet och att "M*** D****" snart sitter bakom galler... :evil:

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Åt mig skrev han att han skulle till England nån vecka och att vi skulle höras efter det... Så möjligt att han tagit med några prylar dit.
Hoppas grejjorna kommer till rätta iaf - och att banditen åker fast !
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Om alla polisanmäler honom ,så kanske det blir lungt ett tag, när han inser att han är "kändis"
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

men man lär väl inte kunna anmäla honom för "försök till utpressning", eller? Det kanske går nu när han har fler anmälningar mot sig.

Var är vår jurist Johansson?
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Nej, det är inte speciellt olagligt att förska få någon att sälja mot faktura, så där går ni nog bet.

Det olovliga förförfogandet/bedrägeriet har vi nog täckt in i andra trådar tror jag.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Thomas Edholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 07:41
Presentation: Frilansande ljudtekniker och keyboardist från Sveriges mitt.

Inlägg av Thomas Edholm »

Som sagt, vi får väl se vad bedrägeriroteln hittar på. Om det är fler än jag som blivit av med prylar kontakta mig så får ni namn och tel.nr till utredaren hos polisen.
/Thomas

Mattias Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 10 sep 2005, 14:25
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Mattias Johansson »

Detta företag har även varit i kontakt med oss om att köpa begad utrustning. Dock när vi sa att vi ville ha förskott på utrustningen hörde dom aldrig av sig mera. Vi klarade oss mao. Kan bara hålla med Thomas. Om det är några fler som har blivit utsatta hör av er till han.
Mattias Johansson

Ljud & Ljus Control

matte@ljudljuscontrol.se

060-514100
070-3314544

Thomas Edholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 07:41
Presentation: Frilansande ljudtekniker och keyboardist från Sveriges mitt.

Inlägg av Thomas Edholm »

Kan meddela att "Kronkalle" inte var till någon hjälp iaf. eftersom företaget numera saknar både styrelse, firmatecknare och adress... Fortsättning följer
/Thomas

Dan Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 19:03

Inlägg av Dan Johansson »

Vi fick en större beställning i helgen från "Företag AB" som ville betala mot faktura. En sökning på företagsnamnet gav inget resultat hos Bolagsverket eller någon annanstans. Organisationsnumret visade sig istället tillhöra Bryggeborg AB. Efter en googling på detta så hittade jag ett dokument som visade att företaget registrerats nästan samtidigt (juli 07) med 5 andra ABn med snarlika namn och samma adress i Sundsvall. Ytterligare sökning på dessa visade att tre av dem redan var i konkurs och ett av dem, Holmeborg AB, ledde mig till detta diskussionsforum. Verkar som om någon är ute och storshoppar. Var skulle era varor levereras? Vi fick en leveransadress i Västergötland. Bör kanske tillägga att vi inte är i ljus- & ljudbranschen utan i inredningsbranschen. / Dan

Thomas Edholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 07:41
Presentation: Frilansande ljudtekniker och keyboardist från Sveriges mitt.

Inlägg av Thomas Edholm »

Mina prylar hamnade på Olaus Petrigatan i Stockholm. Fick du (Dan) något namn på beställaren? När jag pratade med honom presenterade han sig aldrig men i mailen fanns det med ett namn (M***.D****). Det är säkert samma skummis som är i farten. /Thomas

Dan Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 19:03

Inlägg av Dan Johansson »

Namnet som angavs var A***** R******. Du får gärna kontakta mig med namnet på polisen som utreder. Jag ringde själv polisen idag för att berätta vad jag kommit fram till men det var lite komplicerat att förklara per telefon för någon som inte var insatt så jag tror inte det var mycket nytta med det. Ska kolla med advokaterna vi anlitar om det är brottsligt att göra en beställning med angivande av falskt namn/org.nr.

Thomas Edholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 07:41
Presentation: Frilansande ljudtekniker och keyboardist från Sveriges mitt.

Inlägg av Thomas Edholm »

Det är defenitivt brottsligt att göra beställningar under falskt namn /org.nr. Du har PM

Thomas Edholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 07:41
Presentation: Frilansande ljudtekniker och keyboardist från Sveriges mitt.

Inlägg av Thomas Edholm »

Fick en kallelse till telefonförhör från sthlm. tingsrätt! Jag googlade på namnet på den gripne och det verkar vara en kändis, "stureplansbedragaren".

Thomas Edholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 07:41
Presentation: Frilansande ljudtekniker och keyboardist från Sveriges mitt.

Bakom galler!

Inlägg av Thomas Edholm »

Så blev då boven dömd till slut; 1år & 9 månader. Sedan är det bara att pallra sig hem, för i Sverige är han inte välkommen förrän 4/6-2018. 35st företag och privatpersoner blev blåsta på tillsammans över en mille+moms. Dessutom hade han en massa kontokortsbedrägerier mm. på sitt samvete. Sedan kan man ju fråga sig hur han skall gå tillväga för att betala alla han blåst med tillkommande ränta? Man lär väl få titta i stjärnorna efter pengar eller prylar :evil: /Thomas.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Fick du tillbaka din Mixer då???Om man skall se nå positivt med det så är det ju bra att polisen till slut tog han
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Oscar Edvardsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 26 apr 2008, 10:12

Inlägg av Oscar Edvardsson »

Shit, 1 år och nio månaders betalt uppehälle + en mille. Inte illa att vara bedragare i dagens samhälle...
Man lär sig så länge man lever...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster