Ej återlämnat i Uppsala

Har du blivit av med utrustning kan du efterlysa den här. Du som köper utrustning bör också ta en titt i denna kategori före ditt begagnatköp.
Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Leif Baltazars »

Ett litet sätt att skydda sig, men helt vattentätt är det ju inte. I villkoren skriver man in att:

1. Utrustningen skall återlämnas omedelbart efter hyresperiodens slut.
2. Att skadad/försvunnen utrustning skall ersättas till sitt fulla värde.

Har du då ett "riktigt" personnummer kan du ju fakturera kunden för det försvunna, nästa steg är att dra det inför fogden. Sen får man ju hoppas att kunden i fråga har arbete eller utmätbara tillgångar. Vilket knappast är troligt.

Dom flesta har ju mobiltelefon med kamera, fota både kund och bil, gärna med regskylten synlig. Okända kunder drar jag även en fotostat på körkortet. Ingen har protesterat hittills. Blivit blåst en gång, och det var av en "stamkund" som jag inte visste att han blivit drogberoende. Det hette att prylarna blivit stulna. Men han gjorde ingen polisanmälan trots att han hade hemförsäkring. Han var totalt ointresserad att göra rätt för sig.

Håller på att skissa på ett dokument med hyresvillkor. Stulet från diverse olika uthyrningsföretag, kompletterat och dragit ifrån efter bästa förmåga...

[attachment=0]Allmänna Hyresvillkor.pdf[/attachment]
Bilagor
Allmänna Hyresvillkor.pdf
(75.11 KiB) Nerladdad 294 gånger
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Svante Gustafsson »

Leif Baltazars skrev:Svante: Intressant om du hittar någon försäkring som täcker upp denna bit. Tipsa mig gärna!
Försökte med mitt lokala kontor, de diskuterade saken men kom fram till samma sak som här i forumet.. ej stöld :/
Leif Baltazars skrev:Ett litet sätt att skydda sig, men helt vattentätt är det ju inte. I villkoren skriver man in att:

1. Utrustningen skall återlämnas omedelbart efter hyresperiodens slut.
2. Att skadad/försvunnen utrustning skall ersättas till sitt fulla värde.

Håller på att skissa på ett dokument med hyresvillkor. Stulet från diverse olika uthyrningsföretag, kompletterat och dragit ifrån efter bästa förmåga...
Allmänna Hyresvillkor.pdf
tack för doc:et & tippsen, kommer användas helt klart
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Magnus Gustafsson »

En lösning är att alltid hyra ut prylarna inkl en släpvagn....

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4324
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Nicke Löfgren »

Magnus Gustafsson skrev:En lösning är att alltid hyra ut prylarna inkl en släpvagn....

/M
Hur tänker du då?

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Nicke:
Hasse Queisser skrev:
Anton Gildebrand skrev:Liten fundering bara, hur funkar det på mackar där de hyr ut släpkärror och bilar? Borde inte de ha samma problem? Och hur har de löst det?
De går under en speciell lag som heter tillgrepp av fortskaffningsmedel. Hyrda bilar som inte återlämnas blir faktiskt efterlysta.
/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Hasse Queisser »

Gustaf Gagge skrev:man kan ju bli dömd för att olovligen tillgripit sig någonting..
Problemet är att vid en hyra så har du frivilligt lämnat ifrån dig utrustningen, alltså enligt polisen inget tillgrepp.
Gustaf Gagge skrev:det är ju olagligt att inte lämna tillbaks en bil man provkört för ev köp.
Det där har jag också funderat på. Biluthyrarna lämnar ju också ifrån sig bilarna frivilligt, men ändå blir det tillgrepp av fortskaffningsmedel.


Vad jag har hört så tog polisen hand om mycket mer sådana här ärenden förr, men fick problem när det blev vanligt med uthyrning av videofilmer. De fick jaga ej återlämnade filmer tills fan löste av dem, och lagen ändrades. Resten av uthyrningsbranschen (utom bilar) halkade med på ett bananskal i lagändringen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Niklas Elste »

Leif Baltazars skrev:Ett litet sätt att skydda sig, men helt vattentätt är det ju inte. I villkoren skriver man in att:

1. Utrustningen skall återlämnas omedelbart efter hyresperiodens slut.
2. Att skadad/försvunnen utrustning skall ersättas till sitt fulla värde.

Har du då ett "riktigt" personnummer kan du ju fakturera kunden för det försvunna, nästa steg är att dra det inför fogden. Sen får man ju hoppas att kunden i fråga har arbete eller utmätbara tillgångar. Vilket knappast är troligt.

Dom flesta har ju mobiltelefon med kamera, fota både kund och bil, gärna med regskylten synlig. Okända kunder drar jag även en fotostat på körkortet. Ingen har protesterat hittills. Blivit blåst en gång, och det var av en "stamkund" som jag inte visste att han blivit drogberoende. Det hette att prylarna blivit stulna. Men han gjorde ingen polisanmälan trots att han hade hemförsäkring. Han var totalt ointresserad att göra rätt för sig.

Håller på att skissa på ett dokument med hyresvillkor. Stulet från diverse olika uthyrningsföretag, kompletterat och dragit ifrån efter bästa förmåga...
Allmänna Hyresvillkor.pdf

Får man låna lite från dinna hyresvilkor?

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Jonas Hagelin »

Kul att just mitt inlägg fått (över?) 25st svar.

Kan bara sammanfattat hålla med samtliga i det som sagts.

Att dubbelkolla hyrespersonens identitet hjälper en bra bit på vägen vad gäller att bedöma risktagandet.
Kontroll av telefonnummer, id-kort, folkbokföringsadress, bilägande mm.

Att leverera utrustningen hem till kunden eller kundens evenemangslokal kan göra att man i alla fall
kan bedöma att syftet med deras hyra är rimlig, dvs att de inte har för avsikt att sälja grejerna vidare
omedelbums utan ska använda dom på sin fest.

Jag noterade också åsikten om individuella hyresbelopp. Jag har varit av den åsikten att hyrespriset skall
vara det samma oberoende av hyresperson. Jämförelse med försäljning - en liter mjölk på mataffären bör
väl kosta lika mycket oberoende av om det är jag eller kungen som handlar. Men jag förstår tanken att
ha med risktagandet som en del av hyresbeloppet. Men man lär väl inte speca det på fakturan?
Varianten med deposition motsvarande risken kan jag tänka mig. Se även nedan.

Varianten att reservera ett belopp på hyrespersonens kreditkort motsvarande rimlig risk är väl inte helt
ovanligt på mackarna? En intressant konsekvens av detta som jag gärna skulle se om det håller i rätten:
- reservera beloppet motsvarande hyresutrustningens värde (nyinköp, bokfört eller affärsmässiga värde)
- avtala om att beloppet kommer belasta kundens kreditkort om den inte lämnas tillbaks i tid
dvs, i princip anse att kunden köpt grejerna om de ej lämnas tillbaks.
Men jag tror inte att den sådan lösning är så pratiskt enkelt genomförbar alla gånger.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Leif Baltazars »

Niklas: Det är fritt att planka... lägger upp texten i rutan så kan ni redigera bäst ni vill. Förslag och synpunkter emotses med stor tacksamhet!

Varsågod!


§1 Parter.
Uthyrningen sker fritt Leif "Budda" Baltazars AB (Budda's Ljud & Ljus), Ruddammsgatan 5, 803 20 GÄVLE, nedan kallad Uthyraren. Vid eventuell transport tillkommer kostnad för denna. Den hyrande parten kallas här nedan för Hyresman.

§2 Avtalsvillkor.
Avtalet förutsätter att Uthyraren erhållit en godkänd kreditprövning av Hyresman.

§3 Betalningsvillkor.
Betalning erlägges kontant vid hyresperiodens början om ej annat avtalats. Vid längre hyresperioder kan eventuell fakturering ske. Betalningsvillkor 10 dagar/netto. Med hyresperiod avses den tid som löper mellan det att utrustningen lämnar Uthyrarens lokaler till dess den återlämnats dit. En faktura avseende tjänst utförd av Uthyraren skall, om inget annat bevisats, anses ha mottagits senast tre arbetsdagar efter faktureringsdatum. Betalning skall vara Uthyraren tillhanda på förfallodagen. Vid utebliven betalning efter påminnelse, samt utebliven betalning av påminnelse- och/eller förseningsavgift överlämnas ärendet till Webb Inkasso.

§4 Återlämnande.
Vid för sent återlämnande debiteras 1 dygnshyra per dag.

§5 Äganderätt och nyttjanderätt.
1. Hyresobjektet är Uthyrarens egendom och Hyresman förvärvar inte på grund av detta avtal någon äganderätt därtill. Hyresman får inte utan Uthyrarens skriftliga tillstånd låna ut, uthyra, pantsätta eller överlåta objektet. Hyresman får inte heller överlåta sin hyresrätt enligt detta avtal på tredje man.
2. Uthyraren upplåter endast nyttjanderätten till hyresobjektet på i detta avtal angivna villkor.
3. Hyresobjektet får inte införlivas i annan egendom på sådant sätt att Uthyrarens äganderätt går förlorad.
4. Hyresobjekt som är märkta med Uthyrarens märken och dekaler skall så förbli. Saknas märkning åligger det Hyresman att genom uppvisande av avtal styrka att utrustningen tillhör Uthyraren.

§ 6 Skador.
Under hyrestiden ansvarar Hyresman för de skador som kan uppkomma på utrustningen antingen till följd av Hyresman eller tredje mans vållande. Hyresman svarar för att utrustningen är försäkrad till sitt fulla värde under hyrestiden.

§ 7 Kontroll.
Det åligger Hyresman att kontrollera så att utrustningen är funktionsdugligt skick vid hyresperiodens början. Eventuella fel och skador bör rapporteras till Uthyraren per omgående. Hyresman ansvarar för att defekt utrustning kommer Uthyraren tillhanda för reparation eller utbyte.

§ 8 Förbrukningsmateriel.
Om ej annat avtalats står Uthyraren för förbrukningsmateriel som t ex rökvätska, batterier, glödlampor mm.

§ 9 Förändring.
Hyresman får ej förändra eller bygga om utrustningen utan godkännande av Hyresman. Eventuella återställningskostnader debiteras hyresman.

§ 10 Skadad / saknad utrustning.
Skadad och saknad utrustning debiteras till sitt fulla värde.

§ 11 Återlämnande av utrustning.
Vid återlämnandet av den hyrda utrustningen skall en besiktning av denna ske i närvaro av Hyresman eller dennes ombud. Om detta inte kan göras p g a Hyresman får Hyresman acceptera Uthyrarens besiktning.

§ 12 Ersättning för ej genomfört arrangemang.
Uthyraren svarar ej och kan ej göras ekonomiskt ersättningsskyldig för ett misslyckat eller inställt arrangemang orsakad av fel på utrustning eller omständligheter som Uthyraren ej råder över.
§ 13 Ersättning till tredje man.
Uthyraren svarar ej för skada som på grund av hyresförhållandet kan komma att drabba tredje man.

§ 14 Hävandet av avtal av Uthyraren.
Om Hyresman är föremål för betalningsanmärkningar, är försatt i konkurs, har inlett ackord, inställt betalningar eller eljest kan anses vara på sådant obestånd att hyreskostnad eller skadestånd ej rätteligen kan erläggas, äger Uthyraren rätt att omedelbart häva hyresavtalet. Hyresman skall erlägga belopp motsvarande hyra och eventuellt skadestånd fram till den dagen då utrustningen kunnat återtagas av Uthyraren.

§ 15 Avvikelser i avtal.
Om villkor i avtal eller ordererkännande avviker från dessa bestämmelser, skall avvikelserna gälla framför dessa bestämmelser.

§ 16 Tillägg och/eller ändringar.
Tillägg eller ändringar till ingångna avtal skall ske skriftligen för att vara giltiga.

§ 17 Strömförsörjning.
Vid arrangemang där Uthyraren tillhåller såväl utrustning som personal, svarar Hyresman för att erforderlig elektricitet enligt hyreskontrakt finns tillgänglig och att samtliga eluttag är riktigt och korrekt kopplade av yrkesman. Kostnader i samband med skador uppkomna av felaktig spänning och liknande debiteras Hyresman.

§ 18 Utomhusarrangemang.
Vid utomhusarrangemang äger Uthyraren rätt att självständigt avgöra om ett arrangemang på grund av yttre faktorer, ex regn, storm, översvämning mm skall avbrytas på grund av säkerhetsrisker. Hyresman har i sådant fall ej rätt till ersättning på grund av skada.

§ 19 Väderskydd.
Vid alla utomhus arrangemang skall all utrustning placeras väl skyddad under tak med gott säkerhetsavstånd så att regn och annat nedfall inte når utrustningen. Hyresman ansvarar för att erforderlig scenkonstruktion är tillräckligt dimensionerad. Ej heller får hyrd utrustning ställas direkt på mark, med undantag av utrustning på t ex stativ. Hyresman svarar för skador på utrustningen uppkommer p g a brister i scenbygge, regnskydd mm.

§ 20 Kontrakt.
Hyreskontrakt eller ordererkännande är upprättade i två likalydande exemplar, varvid vardera parten erhållit varsitt.

§ 21 Rättslig tvist.
Tvist gällande hyresvillkor skall avgöras först och främst i Tingsrätten i Gävle i andra hand någon övrig svensk domstol.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4324
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Nicke Löfgren »

Magnus Gustafsson skrev:Nicke:
Hasse Queisser skrev:
Anton Gildebrand skrev:Liten fundering bara, hur funkar det på mackar där de hyr ut släpkärror och bilar? Borde inte de ha samma problem? Och hur har de löst det?
De går under en speciell lag som heter tillgrepp av fortskaffningsmedel. Hyrda bilar som inte återlämnas blir faktiskt efterlysta.
/M

Aha :D Smart

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Nicke Löfgren skrev:
Magnus Gustafsson skrev:Nicke:
Hasse Queisser skrev:
Anton Gildebrand skrev:Liten fundering bara, hur funkar det på mackar där de hyr ut släpkärror och bilar? Borde inte de ha samma problem? Och hur har de löst det?
De går under en speciell lag som heter tillgrepp av fortskaffningsmedel. Hyrda bilar som inte återlämnas blir faktiskt efterlysta.
/M

Aha :D Smart
Är det någon som kan tolka hur en släpvagn inkl ljud-/ljus-utrustning blir behandlad av Polis och Åklagare om detta inte lämnas igen i tid?

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Leif Baltazars »

Prioriteras inte. I Gävle är det våldsbrott bl a som har hög prioritet, samt urinerande på offentlig plats. Det blir väl som vanligt, rapportskrivning, någon sorterar in i pärm, någon för statistik, någon kanske ser ett mönster i detta och kollar med andra bedrägerier. Ingen tar sig tid att utreda klart, avskrivs.


För ca 15-20 år sedan hyrde jag ut ett slutsteg till en person som är väl bekant. Han återlämnade det inte, för han hade sålt det vidare. Jag åtalade honom för stöld. Detta bakades ihop med ett bedrägeri mot hans arbetsgivare samt något småbrott till. Killen blev dömd på alla punkter. Mitt slutsteg (Hill) kostade då över 15.000:- netto och var några månader gammalt. Domaren gick på tjuvens utsago om att steget på sin höjd kunde vara värt 2.000:-, trots att jag motbevisade detta med kvitton. Skadestånd utdömdes, men kan man lugga en flintskallig. Sedan dess tappade jag tilltro på rättvisan. Efter detta kör jag en egen linje, och hittills, dom få gånger det behövts så har det funkat, utom vid ett tillfälle. Där har jag inte hittat personen i fråga. Men jag letar fortfarande...
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Det jag menade var i förhållande till hur samma situation utan släpvagn inblandad hade hanterats?

Tanken var som jag skrev ovan att hyran av prylar även skulle omfatta en släpvagn för att på så sätt
hamna under samma rubricering som "biluthyrar-exemplet" och därigenom hamna i "stulet-pärmen"
istället för att behöva gå kron-olle-vägen för att få igen prylarna.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Hasse Queisser »

Magnus Gustafsson skrev:Det jag menade var i förhållande till hur samma situation utan släpvagn inblandad hade hanterats?

Tanken var som jag skrev ovan att hyran av prylar även skulle omfatta en släpvagn för att på så sätt
hamna under samma rubricering som "biluthyrar-exemplet" och därigenom hamna i "stulet-pärmen"
istället för att behöva gå kron-olle-vägen för att få igen prylarna.

/M
Jag gissar på att släpet skulle dumpas efter "utfört arbete" eftersom det är registrerat och kan spåras. Polisen skulle hitta det... resten skulle vara samma sak som utan släp.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster