Ej återlämnat i Uppsala

Har du blivit av med utrustning kan du efterlysa den här. Du som köper utrustning bör också ta en titt i denna kategori före ditt begagnatköp.
Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Jonas Hagelin »

Ber er hålla utkik efter följande utrustning som ej är återlämnad efter
en hyra i lördags 2008-03-29 i Uppsala. Senaste återlämning var
igår måndag 2008-03-31.

2st dB Technologies Opera 415 Lyric
2st dB Technologies Opera 415 Modular
2st dB Technologies Stage Opera 61.18 med 4 monterade blåhjul på ena kortsidan
4st K&M 214/6 högtalarstativ
Pioneer CMX-3000
Pioneer DJM-3000
cd och mixer monterat i Thon-case/rack,
motsvarande http://www.thomann.de/se/thon_lrack_4he ... teller.htm

Jag har förstås bilder (webben), serienr och märkning på allt.
Dock inte fullt ut på kablar och stativ.

Anledningen till att jag reagerar redan nu är att lite för mycket runt
hyresmannen så här i efterhand inte verkar stämma.

Och, nej, det är inget förstaaprilskämt.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Hur går det....?
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Grejerna är ännu inte återlämnade, och hyrespersonen går inte att få tag på.
Polisanmälan gick som man kunde förvänta sig och där blev det samma resultat som många andra har fått i liknade fall.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re:

Inlägg av Svante Gustafsson »

Jonas Hagelin skrev:Grejerna är ännu inte återlämnade, och hyrespersonen går inte att få tag på.
Polisanmälan gick som man kunde förvänta sig och där blev det samma resultat som många andra har fått i liknade fall.
lite nyfiken.. vad hände med sakerna? kom dom hem? om inte ...
fick du ut nått på försäkring osv?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Marcus Sandberg »

Har du inget namn och person nummmer som du kan göra sökningar på?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Jonas Hagelin »

Svante:
Nej. Grejerna kom aldrig tillbaks. Försäkringen täcker endast stöld. Och att man ej återlämnar grejer
räknas som avtalsbrott alternativt bedrägeri.

Marcus:
Jag har förnamn, efternamn, någon form av personnummer, samt registreringsnummer till bilen de hämtade
grejerna med.
MEN... förnamn/efternamn finns det ingen som är folkbokförd i Sverige som. Ej heller personnummer.
Uppvisad legitimation/körkort verkade ju inte hjälpa så långt.
Registreringsnumret gick till en bil där ägarens uppgift var skyddad. Så där kom man inte heller någonvart.
Och, som så många andra gånger så lägger Polisen ner utredningen då det inte är ett brottmål på det viset
utan ett tvistemål, om jag förstår det hela rätt.
Så som det sagts i flertal andra trådar här på forumet så får man stämma personen för avtalsbrott i så fall.
Men det är ju inte så lätt när man inte har någon hittad motpart. Man kan tycka att man bör kunna nysta
via den dåvarande bilägarens identitet. Men är identiteten skyddad så kanske ett så här litet mål ej är
tillräckligt för att man ska komma vidare i rättsväsendet.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Låter som ett fall för HA ;-)

Skämt åsido. Beklagar förlusten... :(

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Svante Gustafsson »

Jonas Hagelin skrev:Svante:
Nej. Grejerna kom aldrig tillbaks. Försäkringen täcker endast stöld. Och att man ej återlämnar grejer
räknas som avtalsbrott alternativt bedrägeri.
hmmm det låter ju helt sjukt. varför jag lyfter tråden är att jag ska i dagarna teckna ny försäkring på mina prylar. bra info det här. något tips på vad man kan begära för info för att inte bli blåst?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Hasse Queisser »

Svante Gustafsson skrev:
Jonas Hagelin skrev:Svante:
Nej. Grejerna kom aldrig tillbaks. Försäkringen täcker endast stöld. Och att man ej återlämnar grejer
räknas som avtalsbrott alternativt bedrägeri.
hmmm det låter ju helt sjukt. varför jag lyfter tråden är att jag ska i dagarna teckna ny försäkring på mina prylar. bra info det här. något tips på vad man kan begära för info för att inte bli blåst?
Mig veterligen finns det inget man som uthyrare kan göra åt detta förutom att inte hyra ut till folk man inte känner.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo jag förstår Polisen att det inte är något brottsmål när folk inte lämna tillbaka saker men i detta fallet så är det en annan uppsåt när de lämna falsk identitet när de hämta ut sakerna.Då är de ute efter andra saker.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Leif Baltazars »

Svante: Intressant om du hittar någon försäkring som täcker upp denna bit. Tipsa mig gärna!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Liten fundering bara, hur funkar det på mackar där de hyr ut släpkärror och bilar? Borde inte de ha samma problem? Och hur har de löst det?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Anton Gildebrand skrev:Liten fundering bara, hur funkar det på mackar där de hyr ut släpkärror och bilar? Borde inte de ha samma problem? Och hur har de löst det?
Samma som biluthyrning - hög hyra för att kompensera.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Hasse Queisser skrev:
Mig veterligen finns det inget man som uthyrare kan göra åt detta förutom att inte hyra ut till folk man inte känner.

Ja eller så får man ha en affärs modell där man satt sina hyrespriser så att de täcker sin risk att hyra ut till folk man inte känner, dvs man måste lägga på pengar för alla kunder och vara sitt eget försäkringsbolag. Å andra sidan så kanske du med ett högre pris slipper ”risk kunderna”.
Jag tror fler insätt detta och börjat anpassa sina priser så de får högra marginal på att hyra ut utrustning, framföralt ”party-DJ” utrustning till privat personer som är störst risk att få stulet.

Jag har sätt att fler företag väljer att inte ha färdiga prislistor ute på nätet längre, troligen är anledningen att man vill kunna anpassa priserna till vilken kund som frågar.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Så det är inte olagligt att bara ta släpkärran och sticka?
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Anton Gildebrand skrev:Så det är inte olagligt att bara ta släpkärran och sticka?
Inte om du hyrt den, då är det ett kontraktsbrott varvid det blir ett civilrättsligt fall. Uthyraren får med andra ord själv (via advokat eller liknande) driva fallet då polisen inte kommer att hjälpa honom/henne.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Hasse Queisser »

Anton Gildebrand skrev:Liten fundering bara, hur funkar det på mackar där de hyr ut släpkärror och bilar? Borde inte de ha samma problem? Och hur har de löst det?
De går under en speciell lag som heter tillgrepp av fortskaffningsmedel. Hyrda bilar som inte återlämnas blir faktiskt efterlysta.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Hasse Queisser »

Marcus Sandberg skrev:Jo jag förstår Polisen att det inte är något brottsmål när folk inte lämna tillbaka saker men i detta fallet så är det en annan uppsåt när de lämna falsk identitet när de hämta ut sakerna.Då är de ute efter andra saker.
Det stämmer, då är det bedrägeri och det ska polisen ta hand om. Problemet är att de är högst ovilliga att ta i dessa ärenden oavsett. Det blir upp till dig att bevisa att det verkligen är bedrägeri innan de ens vill ta emot anmälan. Jag har stått på polisstationen och talat om för dem att jag vägrar gå därifrån innan de gjort en slagning på personnumret och det har ändå tagit en timme, hämtning av stationsbefäl och diverse diskussioner innan de ens går så långt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Gustaf Gagge »

man kan ju bli dömd för att olovligen tillgripit sig någonting.
det är ju olagligt att inte lämna tillbaks en bil man provkört för ev köp.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Ej återlämnat i Uppsala

Inlägg av Marcus Sandberg »

Hasse Queisser skrev:
Marcus Sandberg skrev:Jo jag förstår Polisen att det inte är något brottsmål när folk inte lämna tillbaka saker men i detta fallet så är det en annan uppsåt när de lämna falsk identitet när de hämta ut sakerna.Då är de ute efter andra saker.
Det stämmer, då är det bedrägeri och det ska polisen ta hand om. Problemet är att de är högst ovilliga att ta i dessa ärenden oavsett. Det blir upp till dig att bevisa att det verkligen är bedrägeri innan de ens vill ta emot anmälan. Jag har stått på polisstationen och talat om för dem att jag vägrar gå därifrån innan de gjort en slagning på personnumret och det har ändå tagit en timme, hämtning av stationsbefäl och diverse diskussioner innan de ens går så långt.
Det gäller att ligga på sig när man e hos Herrarna Grip. Sen e det så att en polis tjänsteman är skyldiga att ta emot en anmälan när man kommer med en sådan.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster