Angående stulen utrustning / utformning av kontrakt

Har du blivit av med utrustning kan du efterlysa den här. Du som köper utrustning bör också ta en titt i denna kategori före ditt begagnatköp.
Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Angående stulen utrustning / utformning av kontrakt

Inlägg av Robert Hillbom »

Det har ju varit diskussion i tråden "stulna basar" vad man kan göra om något man hyrt ut inte blir tillbakalämnat. I uthyrarens ögon är utrustningen stulen, men vad kan man egentligen göra.

Vi är medlemmar i Svenska Musikerförbundet så jag skrev ett mail till deras jurist Per Herrey för att reda ut begreppen...

______________________________

Hej Per !
Jag har en fråga hur man ska formulera ett uthyrningskontrakt så det blir så "vattentätt som möjligt" vid ev. stöld av utrustning....

Vad händer om hyresmannen inte lämnar tillbaka utrustningen efter hyresperiodens slut? Vissa påstår att man inte kan polisanmäla det för stöld eftersom jag som uthyrare "frivilligt lämnat ut utrustningen". Däremot så ska man kunna stämma hyresmannen och att Kronofogden kan göra utmätning hos honom.

Är det så? Jag tycker detta verkar väldigt väldigt otroligt, och även oroväckande !!

Hur gör t.ex. biluthyrningsfirmor? Om man hyr en bil hos dem och sen ger f-n att lämna tillbaka den - nog kan man väl räkna med att det blir stöldanmälan och att polisen (i viss mån) spanar efter bilen eftersom den då betraktas som stulen?!
Varför gäller inte det musikutrustning (eller annan utrustning med för den delen). Kan det verkligen vara så sjukt att man kan bli polisanmäld och åtalad om man snattar en chokladbit på Konsum, men man kan hyra en ljus- och ljusanläggning för flera 100.000:- och strunta i att lämna tillbaka den och utan att riskera att polisen knackar på dörren ?

Hur som helst så är det fler i branchen (inte jag) som blivit drabbade av detta, och de (och jag) funderar nu hur vi ska kunna formulera våra uthyrningskontrakt så bra som möjligt så att vi ska kunna göra en polisanmälan och bifoga det undertecknade hyresavtalet med villkoren. Där ska det framgå att "Om hyresmannen inte meddelar dröjsmålet till (firma) efter hyresperiodens slut, gör sig oanträffbar och inte heller återlämnar utrustningen är det att betraktas som stöld och kommer att polisanmälas" och att hyresmannen iom undertecknandet av kontraktet godkänt att det betraktas som stöld.

Sen är ju då frågan hur man ska formulera detta så det håller juridiskt. Det är därför jag kontaktar dig för några goda råd och formuleringar.

mvh
Robert

_______________________________

!!! SVAR !!!

Hej,

Som svar på din fråga så finns det en rad med lag bestämmelser vad gäller om någon "tar" eller "behåller" eller säljer egendom som man inte äger. Det beror på situationen. Det är riktigt att stöldparagrafen i Brottsbalken inte gäller i fallet ovan. Detta eftersom det inte anses som stöld om man fått egendomen i sin hand av ägaren. Det samma gäller "egenmäktigt förfarande". När det gäller bilar finns en särskild bestämmelse som heter "tillgrepp av fortskaffningsmedel".

Det finns dock en paragraf som enligt min mening passar in på den situation som du beskriver ovan nämligen 4 § i 10 kapitlet i Brottsbalken. Den handlar om "olovligt förfogande" vilket skulle kunna tillämpas då någon vägrar att lämna tillbaka utrustning som i ert fall. Detta skulle du kunna ha med i din skrivelse ovan d v s att om någon uppenbarligen vägrar att lämna tillbaka utrustningen så förbehåller ni er rätten att lämna in en polisanmälan för olovligt förfogande alternativt begära handräckning via kronofogden. Tycker din skrivelse ovan är bra som förtydligar när det kan anses att man gått över gränsen.

MVH-Per
____________________________


Är det fler som har några tips och trix så kan vi fortsätta den diskussionen i den här tråden. Det är ju bara bra om vi kan hjälpa varann mot dem som snyltar och snor våran utrustning.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Per har nästan rätt, och det gäller det faktum att åklagaren förmodligen kommer säga att det olovliga förfogandet inte är något som han kommer att driva, dvs man måste dra det som ett tvistemål där man hävdar att han har gjort sig skyldig till ett avtalsbrott genom att inte lämna tillbaka utrustningen, få en dom på detta och sedan begära handräckning via Kronkalle. En polisanmälan är mao troligen verkningslös. Tydligen är detta praxis sedan allt för många videobutiker valde att polisananmäla för sent inlämnade hyrfilmer, arbetsbelastningen blev orimlig och detta blev följden. Det torde finnas en övre beloppsgräns för när det ändå är åtalbart men den känner jag inte till. Ovanstående stycke är andrahandsinformation som jag återger.

Du kan enligt svensk rätt inte avtala dig till ett brott. Det är åklagaren och rätten som bedömer det, inte du.

Skaffa ett avtal med ett upplysningsföretag som t ex UC eller Dun&Bradstreet eller annat bolag, en upplysning kostar inte så många spänn och ger ofta en bra vägledning i valet av affärrelationer.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Hej!

Ja, jag har ett uthyrningkontrakt där hyrestagaren godkänner fasställda hyresvillkor. Man debiteras helt sonika det man ej lämnat tillbaka, enl tidigare godkänd spec.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Det vi pratar om är vad man kan göra om han inte lämnar tillbaka sakerna. Oavsett vad man skriver i avtalet är ordningsföljden: process i domstol, verkställighet av Kronkalle och vanligtvis saknas det då tillgångar.

Vad som står i avtalet hjälper föga.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Hej
Okej, då fattar jag. Tack.
:D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster