stulna basar

Har du blivit av med utrustning kan du efterlysa den här. Du som köper utrustning bör också ta en titt i denna kategori före ditt begagnatköp.
Martin Cargerman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 18:13
Ort: stockholm

stulna basar

Inlägg av Martin Cargerman »

efter en hyra som inte har lämnads tilbacka sedan augsti 07 går jag här med ut och efterlyser:
2 st S 18 Martin Audio
1x18".
• 500/2000 watt (AES/Peak)
• Impedans: 8 ohm (nominal)
• SPL: 124/139 dB (Continuous/Peak)
• 561x690x595 mm; 45 kg
samt
1 st Kabelcase ca40x40x40 med kabel i.

Den som hyre av mig heter xxx haft firman xxx (xxx) och gör jobb på Fabriken i Karlstad

Ber om ursäkt för namnet
Mvh Martin Cargerman

Tagit bort personuppgifter.

//Jonas
Senast redigerad av 1 Martin Cargerman, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Lars Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: tor 06 dec 2007, 23:14
Presentation: Hustekniker och samlare av maskiner med vita och svarta tangenter
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Lars Magnus Johansson »

Hej Martin,

hur menar du nu egentligen.....

Har xxx hyrt eller stulit basarna ?

Har xxx hyrt dom och inte lämnat tillbaka dom än ( pågående/förlängd hyra ) ?

Hur vore det om du tog kontakt med honom och redde ut det här alternativt gjorde en polisanmälan ?

L

Tagit bort personuppgifter.

//Jonas

Martin Cargerman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 18:13
Ort: stockholm

Inlägg av Martin Cargerman »

Han har hyrt dom i början och skulle lämna tillbaka dom 31/8-07.
Har ring och har skickat brev och fakturer till honom dock ingen respons.
Så nu funderar jag på att anmälda sakerna som stulna hos polisen.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

I augusti??? Har han inte visat nått intresse att kontakta dig trots dina försök med telefon och brev så är det bara att polisanmäla. Frågan är väl varför du inte gjort det tidigare.
Hoppas du skrivit ett riktigt kontrakt. Då har du ju även chans att kunna få hyra för den här långa tiden...

Vad menar du att han "haft" firman xxx? Är det xxx som hyrt och sen har de gått i konkurs, upphört, sålts?

Jag blir så jävla sur på sånt där folk som inte kan skilja på mitt och ditt.

Tagit bort personuppgifter.

//Jonas
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Tyvärr kommer polisen inte göra ett dugg åt en anmälan på detta. De kommer avskriva det med anledning av att det inte är ett polisärende, utan en civil tvist som du får lösa genom domstol och kronofogde.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Hasse Queisser skrev:Tyvärr kommer polisen inte göra ett dugg åt en anmälan på detta. De kommer avskriva det med anledning av att det inte är ett polisärende, utan en civil tvist som du får lösa genom domstol och kronofogde.
Beror väl på vad (om) man skrivit kontrakt. Kan ju t.ex. stå att "inte tillbakalämnad utrustning efter avtalstiden betraktas som stöld och kommer polisanmälas". Har då hyrestagaren skrivit under kontraktet så har han ju godkänt villkoren.

Hur är vårt rättsamhälle uppbyggt egentligen. Man kan "hyra" dyr utrustning och ge fan att lämna tillbaka den, och polisen kan (ev) inte göra nånting. Du kan snatta choklad på Konsum för 15:- och DÅ minsann blir det polisärende. Sanslöst !!
Hur funkar det om man hyr en hyrbil och inte lämnar igen då? Blir det civil tvist då med? Är väl egentligen samma sak...
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Robert Hillbom skrev:Beror väl på vad (om) man skrivit kontrakt. Kan ju t.ex. stå att "inte tillbakalämnad utrustning efter avtalstiden betraktas som stöld och kommer polisanmälas". Har då hyrestagaren skrivit under kontraktet så har han ju godkänt villkoren.
Tyvärr funkar inte det juridiskt. I svensk lag kan man aldrig avtala sig till ett brott. D.v.s är det inte redan ett brott i lagboken så kommer det aldrig att bli det.
Robert Hillbom skrev:Hur funkar det om man hyr en hyrbil och inte lämnar igen då? Blir det civil tvist då med? Är väl egentligen samma sak...
Det där med hyrbilar har jag också funderat på, för de letar polisen efter när de försvinner. Vad som gör just hyrbilar speciella i sammanhanget har jag dock aldrig lyckats få svar på.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Hasse Queisser skrev:Det där med hyrbilar har jag också funderat på, för de letar polisen efter när de försvinner. Vad som gör just hyrbilar speciella i sammanhanget har jag dock aldrig lyckats få svar på.
Ja om de avtalen man får från en bilutyrningsfirma är så "vattentäta" så att polisen måste leta efter såna så borde man skriva av kontrakten och byta ut "hyrbil" mot utrustning.

Om man vill ha fart på snuten får man väl annars säga att man inte hyrt ut det och den där killen kom in på lagret och snodde grejjorna. "Vadå hyrt ut - har jag aldrig gjort".

Alternativ 2 är ju att leta upp honom och ta med ett basebollträ.

Har sökt runt lite och inte hittat nått på varken xxx eller xxx

Tagit bort personuppgifter.

//Jonas
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Överst på Googlesökning på xxxx


xxx
xxx
xxx
xxx
xxx

Tagit bort personuppgifter.

//Jonas
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Martin Cargerman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 18:13
Ort: stockholm

Inlägg av Martin Cargerman »

Det är den adressen jag ha skickat räkningar till och andra brev och som du Hasse säger tror inte jag heller på att Polisen gör något eller.
Synd.
För jag kan inte hämta grejerna själv för då blir det stöld.
men knske med hjälp av kronofogdens hjälp...

Martin Cargerman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 18:13
Ort: stockholm

Inlägg av Martin Cargerman »

Och att ta med ett basebollträ, nja kan vara dumt när man inte vill ha polisen efter sig för saker som man inte ska behöva.

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Ring... Mobiltfn xxxx

Tagit bort personuppgifter.

//Jonas



EDIT: Fel av mig, ber om ursäkt!
Senast redigerad av 1 Leif Baltazars, redigerad totalt 0 gånger.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Eller... Skicka faktura på hyran som blivit eller vad basarna kostar, eftersom dessa inte är återlämnade. Betalar dom inte fakturan på usatt datum, överlämna till Kron Kalle för indrivning. Eller lämna över redan utskrivna fakturor. Är det fortfarande tji stålar, sätt i konkurs. Sensmoralen är att får du inga pengar, så kan deras bolag läggas i malpåse.

Gjorde detta med en pub/krog i Gävle där innehavarinnan vägrade betala. Synd bara att dom hade hunnit sätta målvakt i bolaget. Men som sagt, bolaget och aktiekapitalet gick ju upp i rök.
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Martin Cargerman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 18:13
Ort: stockholm

Inlägg av Martin Cargerman »

samma nummer som jag har ..
ska göra det med alla gamla fakturer som jag har kvar på honom.
Tackar För hjälpen

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Nu börjar det bli lite väl mycket med personuppgifter och "baseballträ", ni som vill ha personuppgifterna får skicka PM till Martin.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Jonas Larsson skrev:Nu börjar det bli lite väl mycket med personuppgifter och "baseballträ", ni som vill ha personuppgifterna får skicka PM till Martin.
Jag skrev inte att han skulle använda basebollträt ;)

Om det nu är så pass grova saker som STÖLD som dessutom inträffade i augusti förstår jag inte varför namnet på personen inte får stå kvar. Kan ju faktiskt vara fler som är drabbade eller att det förhindrar fler att bli drabbade av denna tjuv. Man "glömmer" inte att lämna tillbaka ett par basar i ett halvår... då är det medvetet och man kan räkna med att andra i branchen blir varnade vad man håller på med. T.ex genom det här eminenta forumet. När inte polisen kan hjälpa oss kan vi väl försöka hjälpa varann istället?
Senast redigerad av 1 Robert Hillbom, redigerad totalt 0 gånger.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Christine Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 00:18
Presentation: Läst Kreativ ljusdesign för scen och event på Boomtown
Ort: Borlänge

Inlägg av Christine Carlsson »

Istället för att spekulera om polisen kommer ta emot anmälan eller inte så är det väl bara att ta kontakt med dem(polisen alltså) och få svar på tal...?
Tycker att det borde klassas som stöld. Ni har väl ett skrivet avtal mellan er eller?
Hoppas sakerna kommer till rätta! Lycka till!!!

/Christine

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Christine Carlsson skrev:Istället för att spekulera om polisen kommer ta emot anmälan eller inte så är det väl bara att ta kontakt med dem(polisen alltså) och få svar på tal...?
Tycker att det borde klassas som stöld. Ni har väl ett skrivet avtal mellan er eller?
Hoppas sakerna kommer till rätta! Lycka till!!!

/Christine

Håller med dig helt!
Gå/åk till polisen och snacka me dom.
Efter som du vet vem personen i fråga är så kan de inte va så svårt för polisen att ta kontakt me honom/henne.

Peace

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Vi har diskuterat ämnet lite tidigare, och Per har förklarat hur reglerna ser ut och varför inte polisen lägger sig i, han har även kommenterat problemet med att hänga ut någon enskild person offentligt i samband med att vi diskuterade en form av "svartlisa", typ sådan som Råd & Rön har.

Ur ett strikt juridiskt perspektiv så är en svartlista över företag inte ett problem, varken förtal eller PUL sätter hinder ivägen för en sådan.

Att däremot utpeka fysiska personer är mycket mera problematiskt ur ett ansvarsperspektiv och något som absolut bör undvikas för att inte råka ut för problem.

Råd&Rön publicerar som Jonas skriver en lista över företag som en eller flera gånger valt att inte följa ARNs rekommendationer. ARN är en statlig myndighet, med allt var det innebär, som prövar tvister mellan privatpersoner och näringsidkare. Det är en domstol i light version och deras rekommendationer är just rekommendationer. Däremot så fungerar svartlistningen relativt bra då få företag är opåverkade av att hamna på en sådan lista.

Att ett forum skulle fungera på samma sätt tycker jag låter otroligt, utan en saklig prövning av ärendena så blir det lätt oseriöst och det blir dessutom totalt omöjligt att för läsaren att bedöma värdet av informationen.


Någon form av Svarta Listan inom branschen.

Läser ni ovanstående tråd står det en hel del anledningar till varför det är svårt att hänga ut personer hursomhelst, utan att ha hört motpartens sida.

Gällande xxx så har jag också haft basar "uthyrda" till honom, som också tog väldigt lång tid att få tillbaka. Jag tog en kreditupplysning i efterhand och tror då personen hade 64 betalningsanmärkningar totalt.

Jag har ett svagt minne av att han sa sig jobba ihop med dig Martin? Jag tror inte riktigt vi har hela bilden av denna historia, och därför är det svårt att hänga ut en part.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Jonas Larsson skrev:ViGällande xxx så har jag också haft basar "uthyrda" till honom, som också tog väldigt lång tid att få tillbaka. Jag tog en kreditupplysning i efterhand och tror då personen hade 64 betalningsanmärkningar totalt.

Jag har ett svagt minne av att han sa sig jobba ihop med dig Martin? Jag tror inte riktigt vi har hela bilden av denna historia, och därför är det svårt att hänga ut en part.
Jasså så du känner tjuven? ;) Hur gick det till när dina basar kom tillbaka då? De gjorde väl inte det bara för att du tog en kreditupplysning på honom? Hur lång tid fick du vänta?
Verkar ju inte vara första gången denna "strul-pitt" är i farten och lång-"hyr" grejjor alltså... tragiskt !
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster