Kanske inte stulen....

Har du blivit av med utrustning kan du efterlysa den här. Du som köper utrustning bör också ta en titt i denna kategori före ditt begagnatköp.
Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Kanske inte stulen....

Inlägg av Andreas Staglianó »

Men man blir allt lite nyfiken på varför trossen inte får vara med på bild

http://www.blocket.se/vi/12326093.htm?ca=5_s

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Finns det något trossmärke som är Starlight? Aldrig hört talas om starlight-tross mer än som tross som ägs av UASL.

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av David Hugoson »

Enligt försäljaren:
"Jag köpte trussen av en kille och de enda bilderna jag hade i datorn hade han tagit... Och eftersom att han verkar lite av banan mailade han blocket när jag hade lagt upp annonsen med en av hans bilder fick han dem att kasta ut annonsen.. =( Han menade att jag inte hade tillstånd att använda hans bilder.. "
Hade mailkontakt med honom i juli då han hade lade ut annonsen.
(Blev dock aldrig något köp)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

För drygt 20 år sedan så var Starlight bland det fräckaste i mobilt disco man kunde hitta i Sverige. Om jag inte minns helt fel så var trossen hemmasvetsad och i rätt krallig dimension dessutom kryllade det av Studio Due och Lampo effekter i trossarna, det var på den tiden då rörligt ljus betydde att saker och ting snurrade kring sin egen axel. Cerwin Vega stod för stompet och herre jävlar vad det spelade!

Kanske är det sådan tross?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Jag har för mig om att Starlight har haft lite egensvetsade trosser förr i tiden.

Tror Robert på Crypton hade lite sådana trossar.
Johnny Andersson

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Nostalgi !!
Flashlight Mobil disco i Tierp hade eller har ? halva Pelle Starlights Cerwin Vega PA från början av -90, samt Elektriskt höj och sänkbar tross från densamme.
Härliga tider, Mobil disco överallt, vem minns inte Flying dutschman, Safari mobildisco mfl.

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Starlight pers gamla cerwin disco toppar står tomma i mitt garage, (1*18" 2*12" 1*2" +077. Säljes billigt för den som vill ha lite nostalgi =)

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Safari håller på än! Anders har turnerar fortfarande runt, dock med lite uppdaterat ljus i form av scanrar och movingheads numera!

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Wow !! Vilken nostalgitråd !! Måste skriva lite...
Kan var jag som är orsaken till att det inte är nån bild i annonsen :) Jag får maila annonsören Per Mats och kolla...

OM det är den trossen jag tror så är det inte Starlights gamla utan är svetsad av en gube på farsans jobb på tidigt 90-tal. Bilder finns isf på min hemsida på den. Då svetsades 30m, dessförinnan så fanns det 10m ytterligare som ägdes av Zûrich Discoteque från 80-talets mobildisco mecka Tierp. Dessa gjordes med samma "mall-jiggar".

Appropå gamla mobildiscon så hette de inte "Flashlight", utan bara FLASH Disco. De köpte som sagt halva Cerwin-riggen av Pelle men dessvärre bara 1/4 av stegen till dem (Pelle hade 4 rackar). Vill minnas att det var 3st Amcron Microtech 1200 och 2st Amcron Microtech 600 + 1st Rane AC-23 och ett AC-22 i varje rack. Ett rack med minimalt antal steg till dessa många tungdrivna CV-strokers gjorde att Flash CV-rigg aldrig kom till sin fulla rätt. Den står, så vitt jag vet fortfarande nerpackad komplett i en källare i Tierp.
Den andra halvan av CV-riggen ägdes ett bra tag av Dj Gugge från Gimo. Såldes vidare till några discokillar i Östhammar och finns numera tydligen hos Bengt i Leksand. Riktiga AS till toppar modell kylskåp. :)
Innan Pelle byggde CV stroker-riggen så hade han 8st CV jorbävningshorn som mina gamla discokompisar fortfarande drömmer våta drömmar om, för maken till tryck har inte upplevts senare. Magsäckarna vändes ut-och-in med basslagen.

Flash gamla truss vet jag inte 100 om den kommer från Pelle, men det är möjligt. Hemsnickrade stativ med telfers och 3-kants svartlackad truss som de oftast körde i 8x8m kvadrat. Denna var sedan välfylld med Lampo Rollingboxar, Lunarbollar, Opticinetics 56-Soundscanners, Par36 svep m.m. På slutet även 8st HES Trackspots.

Som lite kuriosa kan även nämnas att Pelle på den gamla goda tiden hade en slags discoljus-manick mitt på trussen över dansgolvet som kunde veckla ut sig. Inuti satt det några strobbar. Någon som minns den skapelsen? Krypton hette den... Kanske finns kvar i Krylbo !

Kanske dags att starta en egen mobildisco-nostalgi-tråd ?? Finns mycket minnen... :D
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Tack Robert för rättelsen, FLASH disco ska det vara, och dom hade 16 eller har ? Trackspots. Slänger in SHINE mobildisco i diskussionen, CocaCola discot i folkmun. Kommer ihåg att jag var impad på deras "scenografi" med CocaCola tryck på persienner, detta var föregångaren till LED väggen.
Robert tycker absolut att du kan starta en ny tråd, känns som att denna är kapad av mig som trådskapare

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst