Någon form av Svarta Listan inom branschen

Har du blivit av med utrustning kan du efterlysa den här. Du som köper utrustning bör också ta en titt i denna kategori före ditt begagnatköp.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Bra skrivit Nicklas

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Skulle svarta listan bara gälla pengar eller räknas säkerhet, kvalitet m.m. också?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Fredrik Nilsson skrev:
Per Johanson skrev:
Fredrik Nilsson skrev:Jag anser att det är en form av stöld och säger inte lagen det så tycker jag den borde ändras, annars kan man ju sättä det i system som killen i mariestad tydligen har gjort!!!
Du inser inte konsekvenserna av en sådan lagändring antar jag?
Tell me!!!
När övergår det hela från att vara ett avtalsbrott till en åtalbar handling enligt brottsbalken?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Vet inte om jag är dum... men om man på ett hyreskontrakt skriver att....
"Om inte utrustningen lämnas tillbaka enligt överenskommen tid enligt detta avtal så räknas detta som stöld tills det att utrustningen återlämnats till ägaren. Alla stölder polisanmäles."

Om sedan hyrestagaren skriver under detta (och blir informerad) så har ju ett skriftligt avtal upprättats. Då är ju denne införstådd med att det är STÖLD och att polisanmälan görs.

Vad har de annars för avtal när man provkör bilar? "Nä vadå lämna tillbaka bilen? Jag fick ju nycklarna av försäljaren. Jag skulle få låna den en månad".

Man måste ju kunna upprätta ett avtal där det blir en STÖLD när man inte lämnar tillbaka lånad eller hyrd utrustning?
Nå.. fram med juridikkunskaperna och formulera !! :)
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Olle Högberg skrev:Skulle svarta listan bara gälla pengar eller räknas säkerhet, kvalitet m.m. också?
I mina ögon skulle en sådan lista innehålla namn på personer och företag, som upprepade gånger inte skött sina åtaganden vad det gäller tillbakalämning av utrustning, betalning av köpt utrustning och som inte har skickat förskottsinbetalda varor.
//Jonas - ljudoljus.net crew

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Nja.. Jag är skeptisk. Tänk på, ni som skriver här, att folk kan lägga till ER firma på listan kanske för att de blivit illa behandlade i deras ögon, fast det rent objektivt är ni som har rätt..

Vad gör man då? Diskussioner om olika företags/personers agerande är väl lungt men osäker på om en lista är sunt egentligen...:/

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

LÄGG NER snacket nu om det där listan!!

Det är var mans egensak....Vill jag skriva något är det upp till MIG.
Men någon lista ska det inte bli....Vem ska stå för vad som är sant och inte????? Vem kommer vara ansvarig för det som står i listan??

Hur ska det lyckas hållas seriöst när ALLT svävar iväg i detta forum. Paj kastning om minsta lilla sak....

Nä lyd mit råd! Lägg ner!
Försök istället att få forumet seriöst på frågor å svar

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Kan lugna er med att JAG inte tänker göra någon form av svartlista... Om man nu råkat ut för någon så kan man ju varna andra genom att skriva lite lätt här...

Och om man misstänker någon så får man väl helt enkelt kolla upp denna i fråga.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tack för det!! :D

Trevlig Lördag på dig

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Robert Hillbom skrev:Vet inte om jag är dum... men om man på ett hyreskontrakt skriver att....
"Om inte utrustningen lämnas tillbaka enligt överenskommen tid enligt detta avtal så räknas detta som stöld tills det att utrustningen återlämnats till ägaren. Alla stölder polisanmäles."

Om sedan hyrestagaren skriver under detta (och blir informerad) så har ju ett skriftligt avtal upprättats. Då är ju denne införstådd med att det är STÖLD och att polisanmälan görs.

Vad har de annars för avtal när man provkör bilar? "Nä vadå lämna tillbaka bilen? Jag fick ju nycklarna av försäljaren. Jag skulle få låna den en månad".

Man måste ju kunna upprätta ett avtal där det blir en STÖLD när man inte lämnar tillbaka lånad eller hyrd utrustning?
Nå.. fram med juridikkunskaperna och formulera !! :)
Nä du är säkert inte dum, bara lite okunnig på detta område ;)

Vad du skriver i ett avtal påverkar inte hur rätten ser på handlandet i detta fall.

Jag citerar BrB 8:1:

"Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år."

Rekvisiten är: Det skall vara olovligt tagande, det skall tillhöra annan, det skall vara med uppsåt att tillägna sig och det skall innebära skada. Är inte detta uppfyllt är det inte stöld i lagens mening. Det du efterfrågar är alltså omöjligt just på grund av gärningsmannen inte "olovligen tager" vad annan tillhör. Du har ju lämnat det ifrån dig frivilligt. Vad du eller ni skriver i ett avtal saknar helt betydelse.

I BrB 9:1 står följande:

Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

Här krävs det alltså ett vilseledande som leder till en disposition som innebär förmögenhetsöverföring. Vilseledandet måste ske före dispositionen annars rör det sig om ett olovligt förfogande. Man måste alltså kunna visa att gärningmannen redan när han hyr har för avsikt att inte lämna tillbaka utrustningen vilket kan vara svårt.

I BrB 10:4 sägs följande om olovligt förfogande: "Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, med egendom, som han har i besittning men vartill ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller eljest tillkommer annan, vidtager åtgärd varigenom egendomen frånhändes den andre eller denne annorledes berövas sin rätt, dömes för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst två år."

Och i BRB 10:10 står:

10 § (...)
Undandräkt, olovligt förfogande eller olovligt brukande beträffande egendom, som kommit i gärningsmannens besittning genom avtal om hyra av egendomen eller avtal enligt vilket äganderätten skall övergå först sedan betalning erlagts, eller som gärningsmannen annars innehar på grund av kreditköp med förbehåll om återtaganderätt, får åtalas av åklagare endast om åtal av särskilda skäl är påkallat från allmän synpunkt. Lag (1994:1411).

Tyvärr är det sällan det anses förligga särskilda skäl.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Nicke Löfgren skrev:LÄGG NER snacket nu om det där listan!!

Det är var mans egensak....Vill jag skriva något är det upp till MIG.
Men någon lista ska det inte bli....Vem ska stå för vad som är sant och inte????? Vem kommer vara ansvarig för det som står i listan??

Hur ska det lyckas hållas seriöst när ALLT svävar iväg i detta forum. Paj kastning om minsta lilla sak....

Nä lyd mit råd! Lägg ner!
Försök istället att få forumet seriöst på frågor å svar
Varför blir du så upprörd? Detta är ju som sagt ett diskussionsforum. Är du rädd för att själv hamna på en sådan lista :wink:

Du har själv kanske aldrig blivit av med utrustning eller inte fått pengar för utfört arbete och kanske aldrig har kännt den frustration det innebär att vara fullständigt handlingsförlamad och inte kunna återfå utrustning/pengar på något lagligt sätt? Jag hade gärna tagit emot en lista där det hade skrivit att person xx bör du kolla upp mer innan du hyr ut till denne, men det kanske bara är jag som har blivit blåst vid något tillfälle på detta forum?

Jag ser både för och nackdelar med en sådan lista, så det skadar nog inte om frågan diskuteras vidare. Sedan om forumet står bakom listan med sitt namn är väl kanske inte så troligt, men det finns ju andra lösningar på det problemet...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jonas Larsson skrev:
Nicke Löfgren skrev:LÄGG NER snacket nu om det där listan!!

Det är var mans egensak....Vill jag skriva något är det upp till MIG.
Men någon lista ska det inte bli....Vem ska stå för vad som är sant och inte????? Vem kommer vara ansvarig för det som står i listan??

Hur ska det lyckas hållas seriöst när ALLT svävar iväg i detta forum. Paj kastning om minsta lilla sak....

Nä lyd mit råd! Lägg ner!
Försök istället att få forumet seriöst på frågor å svar
Varför blir du så upprörd? Detta är ju som sagt ett diskussionsforum. Är du rädd för att själv hamna på en sådan lista :wink:

Du har själv kanske aldrig blivit av med utrustning eller inte fått pengar för utfört arbete och kanske aldrig har kännt den frustration det innebär att vara fullständigt handlingsförlamad och inte kunna återfå utrustning/pengar på något lagligt sätt? Jag hade gärna tagit emot en lista där det hade skrivit att person xx bör du kolla upp mer innan du hyr ut till denne, men det kanske bara är jag som har blivit blåst vid något tillfälle på detta forum?

Jag ser både för och nackdelar med en sådan lista, så det skadar nog inte om frågan diskuteras vidare. Sedan om forumet står bakom listan med sitt namn är väl kanske inte så troligt, men det finns ju andra lösningar på det problemet...
Inte det minsta

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Visst är det bra att få reda på personer som kanske misskött sig, men som flera personer skriver här så håller jag med om att listan kommer nog bli väldigt svår att moderera, missförstånd och liknande kan ställa till det för många.
Johnny Andersson

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

kanske lättare att börja i andra änden.
När blir det dags för någon typ av certificering i denna bransch?
Lurendrejare kommer alltid att finnas, lagens resurser kanske sällan räcker till.
Vad jag förstår så handlar detta om personer som driver "företag" och hyr utrustning gång på gång.
Småtrixare får vi nog ta via mun - mun (PUL, förtal osv.),
däremot kanske en "vita listan" skulle gå att ha via forumet.
Vilka verifikat som skulle krävas där kanske vi kan diskutera i en annan tråd.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jonas Larsson: Nu kanske jag minns dåligt, men jag har för mig att Nicke redan berättat i den här tråden innan den delades om hans affärer med Robin.

Apropå lista så tror jag inte en sekund på det. Jag tror inte på svartlistning av personer på forum heller - det finns för många skojare i Sverige för att vi ska orka läsa om alla.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

David Wennberg skrev:'det finns för många skojare i Sverige'
Desto större mening att ha en lista?

Angående lagligheterna i en lista så har ju Råd & Rön en "Svarta listan" över företag som en eller fler gånger inte har följt ARN´s rekommendationer, och eftersom ARN´s beslut bara är just rekommendationer och ingen dom så får man uppenbarligen ha en lista där företagen ännu inte är dömda för "brottet".
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ur ett strikt juridiskt perspektiv så är en svartlista över företag inte ett problem, varken förtal eller PUL sätter hinder ivägen för en sådan.

Att däremot utpeka fysiska personer är mycket mera problematiskt ur ett ansvarsperspektiv och något som absolut bör undvikas för att inte råka ut för problem.

Råd&Rön publicerar som Jonas skriver en lista över företag som en eller flera gånger valt att inte följa ARNs rekommendationer. ARN är en statlig myndighet, med allt var det innebär, som prövar tvister mellan privatpersoner och näringsidkare. Det är en domstol i light version och deras rekommendationer är just rekommendationer. Däremot så fungerar svartlistningen relativt bra då få företag är opåverkade av att hamna på en sådan lista.

Att ett forum skulle fungera på samma sätt tycker jag låter otroligt, utan en saklig prövning av ärendena så blir det lätt oseriöst och det blir dessutom totalt omöjligt att för läsaren att bedöma värdet av informationen.

edit: La till lite om fysiska personer.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Ibland så känns det som att lagarna är inte skydd för oss seriösa utan med som ett skydd för bluffare. Om någon bluffar så får man inte nämna det i debbater för att varna andra för annars går man lag brott. Om någon bluffare inte lämna tillbaka saker som de har hyrt så får man inte hemta hem det om de säger nej för annars begår man lagbrott. Om någon inte bealar för sig och säger att de inte har några pengar så kan man inte ta tillbaka det man har sålt för annars begår man lag brott. Betalar dom inte för sig och säger att dom inte har några pengar så kan inte så gör kan fogden inte häller göra något. E det riktigt att de ska va på det viset?
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Marcus: Är du helt säker på att du vill ha motsatsen?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Per Johanson skrev:Däremot så fungerar svartlistningen relativt bra då få företag är opåverkade av att hamna på en sådan lista.

Att ett forum skulle fungera på samma sätt tycker jag låter otroligt, utan en saklig prövning av ärendena så blir det lätt oseriöst och det blir dessutom totalt omöjligt att för läsaren att bedöma värdet av informationen.
Där finns väl ytterligare en fördel, man vill inte hamna på någon lista. Vad jag vet så är det ett par affärer som har löst sig/är ev på gång att lösa sig just pga att ämnet har tagits upp på forumet och att man inte vill stå med på forumet med sitt namn och företag, i negativ bemärkelse. Det ser jag som en positiv sak med en ev lista.

För att citera Råd & Rön ang deras lista:

Före publiceringen skickar vi brev till alla företag för att ge dem en möjlighet att rätta sig efter beslutet och för att klara ut eventuella missförstånd. Vi skickar även brev till de berörda konsumenterna för att höra deras syn på saken.

Det ser jag som en möjlighet, på så sätt får båda parter berätta utifrån sin synvinkel.

Jag bara spånar lite i detta ämne, de flesta här verkar inte tycka det är en bra idé, men i vilket fall så tycker jag det är bra att ämnet diskuteras.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster