Någon form av Svarta Listan inom branschen

Har du blivit av med utrustning kan du efterlysa den här. Du som köper utrustning bör också ta en titt i denna kategori före ditt begagnatköp.
Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Någon form av Svarta Listan inom branschen

Inlägg av Tomas Nordström »

Edit:
Detta är en delat tråd från viewtopic.php?t=2503

//Jonas


Likadant är det om någon hyr saker och sedan inte lämnar tillbaks dem. Det är inte stöld enligt svensk lag eftersom du frivilligt lämnat ifrån dig sakerna.
Just det problemet hade vi med en kille som kom in på firman och hyrde DJ-spelare. Vårt datorsystem låg nere så vi kunde inte kolla upp honom. Han verkade helt ok så han fick hyra i alla fall.
Prylarna kom inte tillbaka.

Han svarade i telefon när vi ringde men när han efter två veckor sagt att han skulle komma in med grejerna dagen efter var vi lite trötta på honom.

När vi talade med polisen fick vi lite luddiga svar som pekade åt att han tydligen hade gjort så med fler firmor än oss.
Förundersökningen lades ner i brist på bevis. Dock har vi hans personnummer och hans underskrift samt bild på honom från kamerorna i butiken. Detta hjälpte inte.

Vi åkte helt sonika hem till honom och hämtade spelarna. Nu var vår märkning bortskrapad. När vi sedan inventerade med serienummer med mera visade det sig att de inte var våra. De tillhörde en samarbetspartner som också blivit lurad. Dem ville han ha tillbaka av oss.

Givetvis lämnade vi spelarna till honom och står fortfarande utan spelare.
Polisen låter gangstern gå. Kronofogden har bara misslyckade utmätningsförsök så det är ingen som vill gå vidare i detta.
Polisens motivering är just att vi har lämnat ut utrustningen frivilligt. Att sedan kunden "glömt" att lämna tillbaka grejerna är inte deras problem.
Suck!

Det måste finnas fler på linan som har blivit bestulna. Hur har ni gjort för att få tillbaka grejerna?
Tomas Nordström

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Tomas Nordström skrev:Förundersökningen lades ner i brist på bevis. Dock har vi hans personnummer och hans underskrift samt bild på honom från kamerorna i butiken. Detta hjälpte inte.
Hur inte detta kan räcka för att polisen ska åka hem till honom och hämta prylarna fattar jag inte, han har ju ingått ett avtal, och allt finns på papper, men ändå behöver han inte lämna tillbaka prylarna? Är det såhär så faller ju all uthyrningsverksamhet till privatpersoner.. men det är kanske samma regler för företag också? Då är de enda jobben man kan göra helt egna, men inte ens då är man ju helt säker på att få betalt..
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag anser att det är en form av stöld och säger inte lagen det så tycker jag den borde ändras, annars kan man ju sättä det i system som killen i mariestad tydligen har gjort!!!
Work sucks, send me on tour!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jonas Larsson skrev:
Tomas Nordström skrev:Förundersökningen lades ner i brist på bevis. Dock har vi hans personnummer och hans underskrift samt bild på honom från kamerorna i butiken. Detta hjälpte inte.
Hur inte detta kan räcka för att polisen ska åka hem till honom och hämta prylarna fattar jag inte, han har ju ingått ett avtal, och allt finns på papper, men ändå behöver han inte lämna tillbaka prylarna? Är det såhär så faller ju all uthyrningsverksamhet till privatpersoner.. men det är kanske samma regler för företag också? Då är de enda jobben man kan göra helt egna, men inte ens då är man ju helt säker på att få betalt..
Jonas, det du skriver, måhända utan att inse, är precis det som är pudlens kärna. Det han gjort är ett avtalsbrott och därmed ett civilrättsligt tvistemål, inget annat. Han har hyrt sakerna och inte lämnat tillbaka när det är överenskommet. Stäm honom och när ni har en domstol dom emot honom gå till kronofogden om han inte frivilligt lämnar ifrång sig sakerna.

Din analys av läget är helt rätt. Hyr inte ut till privatpersoner om du inte känner personen i fråga. Reglerna är samma när det gäller företag, dessutom går det inte att döma en jurdisk person för ett brott enligt brottsbalken.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Fredrik Nilsson skrev:Jag anser att det är en form av stöld och säger inte lagen det så tycker jag den borde ändras, annars kan man ju sättä det i system som killen i mariestad tydligen har gjort!!!
Du inser inte konsekvenserna av en sådan lagändring antar jag?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Tomas Nordström skrev:
Likadant är det om någon hyr saker och sedan inte lämnar tillbaks dem. Det är inte stöld enligt svensk lag eftersom du frivilligt lämnat ifrån dig sakerna.

Vi åkte helt sonika hem till honom och hämtade spelarna.
Och gjorde er i samma ögonblick till brottslingar... Självtäkt kallas det för och kan ge böter eller fängesle upp till sex månader.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tomas Nordström »

Tomas Nordström skrev:Citat:Likadant är det om någon hyr saker och sedan inte lämnar tillbaks dem. Det är inte stöld enligt svensk lag eftersom du frivilligt lämnat ifrån dig sakerna.



Vi åkte helt sonika hem till honom och hämtade spelarna.




Och gjorde er i samma ögonblick till brottslingar... Självtäkt kallas det för och kan ge böter eller fängesle upp till sex månader.
Nja... kunden erkände att han hade "glömt" att lämna tillbaka grejerna när vi väl var på plats. Så det var ingen fara för fängelse. Lite kan vi nog tänka här nere i Skåne också. :-)
Tomas Nordström

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Per Johanson skrev:
Fredrik Nilsson skrev:Jag anser att det är en form av stöld och säger inte lagen det så tycker jag den borde ändras, annars kan man ju sättä det i system som killen i mariestad tydligen har gjort!!!
Du inser inte konsekvenserna av en sådan lagändring antar jag?
Tell me!!!
Work sucks, send me on tour!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Att bli av med sånna som inte betalar för sig finns bara det att de får betala i förskott. Jag har själv blivit blåst på många tusen dock ej av honom. De enda som får kredit nu för tiden av mej är endast trogna kunder och kända företag som man kan lita på.


Men man förstår varför sånna killar som finns i blandanat Malmö och som har funnits i Hasslarp har en blomstande veksamhet. De tar bara 20% av värdet på det ska indrivas men de lovar att man ska få summan. Det e mer än vad fogden kan lova för de lovar inget ting de säger bara "vi får se vad vi kan göra".
Senast redigerad av 1 Marcus Sandberg, redigerad totalt 0 gånger.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Så länge det finns lagliga vägar att gå så tycker jag att diskutera någon på detta sätt offentligt, inte är ett bra sätt.
När det börjas diskutera sådana här saker om personer så kan det lätt fortsätta med andra.
Vem skall dra gränsen för vilka personer som skall hängas ut på detta sätt?
Räcker det med att någon har en betalningsanmärkning?
Eller räcker det med att någon inte betalar en faktura i tid?

Oavsett vad en person gjort tycker inte jag att detta forum är rätt plats att diskutera det. Så länge det inte handlar om specifika saker som har med ljud o ljus att göra.
Då gärna positiva saker.
Att sedan diskussioner blir hetsiga är en annan sak. Då är det oftast mellan personer som själva valt att delta i diskussionen.
Detta är ingen sak som vi skall diskutera.
Det kan få följder som inte är bra.
Det är inte många om ens någon som har hela bakgrunden om personen.
De personer som inte får betalt är det synd om.
Men använd de vägar som finns att få igen pengarna, då de lagliga vägarna.
Det här är ett ämne på detta forum som ger mig en bitter eftersmak.
Att hänge ut en tredje person om så allvarliga saker är osmakligt.
/Nicklas

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Nicklas, du skriver själv "Då gärna positiva saker." - ditt inlägg är en sådan sak! Mycket välformulerat - jag håller fullständigt med dig.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Då är vi av olika uppfattningar, jag har absolut inget emot trådar av denna typ, har en person uppenbarligen blåst personer ett flertal gånger med hjälp av forumet, ser jag inga problem med att forumet även varnar för samma person så att fler personer kan skyddas ifrån att begå samma misstag.

Jag tycker detta i allra högsta grad har med ljud & ljus att göra, branschen är liten, marginalerna är små för de mindre företagen, förluster av utrustning kostar alldeles för mycket.

Skulle inte du vilja bli varnad? Det är ju tillsist du som gör bedömningen om affären ska genomföras eller inte, men har du fått en varning kanske man funderar en gång till och kanske gör en lite noggrannare bakgrundskoll av personen i fråga innan man genomför affären.

De lagliga sätt som finns att återfå sina pengar på är ju uppenbarligen inte tillräckliga, så man gör allt för att inte förlora pengarna ifrån första början.

Eftersom detta är ett diskussionsforum har jag full respekt för din åsikt, även om jag inte vidhåller den själv.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag tycker att det är kanon med dessa typer av trådar där det varnas för oseriösa företag/personer så länge det inte blir en massa smutskastning med personliga åsikter utan att man håller sig till konkret fakta. Man kanske skulle sammamställa en lista med oseriösa företag i denna branch?

Tomas Nordström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 19 jan 2004, 01:00
Presentation: Fd anställd numera frilanstekniker när jag känner för det.
Ort: Helsingborg

Inlägg av Tomas Nordström »

jag har absolut inget emot trådar av denna typ, har en person uppenbarligen blåst personer ett flertal gånger med hjälp av forumet, ser jag inga problem med att forumet även varnar för samma person så att fler personer kan skyddas ifrån att begå samma misstag.
men hur göra man för att varna för nån utan att namnge denne?
Man kanske skulle sammamställa en lista med oseriösa företag i denna branch?
Detta har vi pratat med lite kollegor om under en lång tid och det verkar som om det är mun-till-mun som gäller. Vi hade gärna varit medverkande till en lista där det står vilka företag och privatpersoner som inte är att lita på. Konsumentverket har ju sin "svarta-listan". Dock kräver det en ohygglig moderering då det är grymt lätt för smutskastning.

gulasidorna har en anonym betygsättning av företag där ex den som har dåliga erfarenheter av ett företag kan skriva detta. Snacka om öppen smutskastning. Det är inget bra sätt, tycker jag.

Kan inte forumcrewet kolla upp om det finns möjlighet att för en typ av register för detta på någon låst del av detta forum?
Något formulär för standardisering samt någon sökfunktion.
Jag hade lätt kunna bidra med ett tjugotal inlägg på firmor och privatpersoner som man bör kolla upp mer noggrant innan man gör affär.
Kan det vara intressant eller hoppas vi, efter att själv ha blivit blåsta, att konkurrenterna också ska bli det och där för håller informationen för oss själva?

Kanske bryter moderatorerna ut detta till en helt ny tråd men det ligger lite i den riktning som diskussionen är på väg...
Hur kollar ni upp era kunder? Tar ni bara legitimation eller gör ni kreditkontroll på alla? Tar ni vinterdäcken i pant? Vilka rutiner har ni för att undvika att bli blåsta?
Tomas Nordström

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag tycker det är fel med listor!

Tycker man får göra tvärtom...DEn som blir osäker på en kund får väl ställa en fråga eller söka infot någon annanstans, Svenska handelstidningen Jusistia, KVM, osv.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Tomas > Du har rätt, vi bör diskutera vidare detta i en egen tråd, jag har gjort en delning av befintliga tråden, det var inte helt rätt att göra en 100% snygg delning, men detta får duga.

Jag tror det finns en del hakar där, blev inte Securitas fällda för de hade något internt klotterregister med pers nr och bilder över kända klottrare?

Självklart bör man dock kolla upp möjligheterna, sedan finns ju alltid riskerna att man "anmäler" folk till listan som inte har där att göra, som en hämnd ungefär. Någon form av verifiering är nästan ett måste.

Jag har lite svårt att se hur upplägget skulle se ut i dagsläget, men kan vi inte spåna vidare lite, det är helt klart intressant.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Nicke Löfgren skrev:Jag tycker det är fel med listor!

Tycker man får göra tvärtom...DEn som blir osäker på en kund får väl ställa en fråga eller söka infot någon annanstans, Svenska handelstidningen Jusistia, KVM, osv.
Det tar ganska lång tid innan den första betalningsanmärkningen registreras, på den tiden hinner man med en hel del hyss.

Betalningsanmärkningar kan vara svåra att värdera, vissa kanske har uppstått av "misstag" och andra av mer uppsåt, får man lite mer info om personen/företaget i fråga blir det lättare att värdera de övriga uppgifter som man får fram.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

nu har jag bara skummat igenom lite men jag skriver utifrån rubriken =)

För det första är frågan om man får ha en lista över företag/personer utan dom är med på det...

För det andra kanske det kan vara om man nu får en grejj till databasen jag vet att bla. magnus håller på med.... *sneglar på magnus*
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Per Clementz
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 07:56
Kontakt:

Inlägg av Per Clementz »

Bland IT uthyrningsföretagen så finns det en svart lista som mailas ut.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Kan vi inte då ha en grå lista där vi listar personer som vi är lite mer tveksamma til?
Eller kan vi inte bara snacka skit om personer rätt ut??

Vem skall moderera en sådan lista? Jag är tveksam till om moderatorerna på detta forum är kapabla till det.
Jag tycker det har tenderat att fungera något diskutabelt utan en sådan lista.

Jag anser inte att vad andra branscher gör eller inte gör hör hemma här.
Något som bör tas ställning till, är huruvida en sådan lista överhuvudtaget hör hemma på ett ljud o ljusforum.
Många av de företag som riskerar att bli uppförda på en sådan lista figurerar inom andra branscher och har inte mer samband med denna bransch än att de hyrt eller köpt utrustning.
Utnyttja de vägar som står till buds för företag eller enskilda individer, och håll detta till ett forum som fokuserar på det namnet antyder.

Vill personer varna andra så håll det till något annat forum. Där kan tveksamma antydningar få cirkulera.
Är detta ett så stort för någon så starta ett eget svarta listan-forum.

Så länge jobbar jag vidare med att förtjäna mitt levebröd och hoppas på att de företag som anlitar mig ger mig mina pengar.
/Nicklas

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster