Stulen utrustning!

Har du blivit av med utrustning kan du efterlysa den här. Du som köper utrustning bör också ta en titt i denna kategori före ditt begagnatköp.
Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Stulen utrustning!

Inlägg av Fredrik Thörn »

Hade besök av en herre som hyrde utrustning av oss och valde att inte lämna tillbaka den och är nu helt okontaktbar!

Två 18" basar, dB aktiva
Två 10" toppar, dB aktiva
Två triphase, ADJ på en måttbeställd bom.
Två distanspinnar, K&M
Ett vevstativ, K&M
Bilagor
image.jpeg
Senast redigerad av 1 Fredrik Thörn, redigerad totalt 0 gånger.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Henrik Kjellman »

Jag har helt slutat att hyra ut till privatpersoner jag inte känner sedan tidigare pga. liknande krångel.
Endast företag, föreningar, kommuner skolor gäller för mig nuförtiden.
Tråkigt att detta ska behöva hända oss.
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Fredrik Thörn »

Man drar sig mer o mer från att hyra ut till privatpersoner när sånt här händer!
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Du har ju alla uppgifter det är väl bara att Polisanmäla herrn.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Nicke Löfgren »

Gissar att det är fejk namn på körkortet, bara bilden är äkta


Lite svårt att anmäla en stulen identitet

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Hasse Queisser »

Även om allt är äkta och det är personen och dennes riktiga identitetshandling så kommer polisen inte att hjälpa till. Personen har nämligen inte begått något brott i polisiär mening, utan endast avtalsbrott genom att i strid med avtalet inte återlämna utrustningen på utsatt tid. Det är ett civilmål och handhas av tingsrätt och kronofogde, inte polis. Man får helt enkelt stämma personen i fråga och gå till kronkalle för att få handräckning alternativt utmätning.

Jag lärde mig också den hårda vägen och slutade hyra ut över disk till privatpersoner när jag sysslade med uthyrning.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Fredrik Thörn »

Polisanmälde händelsen, blev ej rubricerat som stöld.

Och polisen skulle kontakta mig om som gick vidare, man har inte mycket hjälp som uthyrare.


Frågan är om jag kan skicka en faktura till personen ifråga på ett köp av grejerna och sedan lämna det fogden?
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Thomas Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 17 okt 2015, 07:50
Presentation: Funderar på att starta uthyrningsverksamhet i liten skala, framförallt till lokala tillställningar.
Mvh Thomas
Ort: Tystberga
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Thomas Andersson »

Att skicka en faktura för ett köp är nog inte ett alternativ då det inte finns något avtal om köp....stor risk att personen ifråga anmäler din faktura som en bluffaktura och då får du mer att svara för tyvärr.
Mvh Thomas

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Jonas Larsson »

Problemet är ju att man frivilligt lämnar ifrån sig utrustningen.

Jag vet inte om det hjälper, men om man har några uthyrningsvillkor och om det står i dem att "vid ej returnerad utrustning debiteras fulla anskaffningspriset" eller något liknande, och kunden har skrivit på så borde du ju kunna skicka en faktura. Jag vet inte hur juridiskt hållbart det är, men kunden har ju gått med på dina uthyrningsvillkor.

Det går ju alltid försöka med faktura/kronofogden ändå, svarar de inte på deras brev så får ju du automatiskt "rätt" och de kan göra löneavdrag/utmätning om det finns några tillgångar. Men det kan ofta ta ett tag, men kan ju vara värt ett försök iaf.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Hasse Queisser »

Så vitt jag vet kan man inte avtala sig till en brottslig gärning. Dvs, man kan inte avtala att om du gör si eller så så är det ett brott. Det är lagen som avgör vad som är brottsligt, inte ett avtal mellan två parter, och det som är brottsligt enligt lag är så oavsett vad man skriver för avtal.

Nu är jag ingen jurist, men om de bestrider, alternativt gör sig okontaktbara, så betvivlar jag att det "automatiskt ger dig rätt". Du måste nog i så fall dra det till tinget och få en dom på det, varvid kronofogden i första hand kan försöka återta besittningen över utrustningen och möjligen i andra hand göra löneutmätning eller liknande. Det lär hur som helst bli en lång process med liten chans att lyckas tyvärr.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Jonas Larsson »

Men det kan väl inte vara en brottslig gärning att skicka en faktura till någon som har godkänt att jag som uthyrare får göra det, om utrustningen inte returneras? Det blir ju som ett köp.

Jag skrev om de INTE bestrider. Inte alltid de orkar engagera sig. Jag hade en kund som inte betalade hyra för ett arrangemang och skickade då fakturan vidare till kronofogden. Kunden bestred aldrig, jag fick rätt eftersom de bara hade min faktura att gå efter, och jag fick pengar via löneutmätning. Sedan om det var rätt vet jag inte.

I de fall de gör sig okontaktbara så gör ju kronofogden ett antal försök, sedan ger de upp. Då går det att ordna med egen handräckning via polisen, dvs man beställer av polisen att de åker ut med delgivandet. Det har också fungerat för mig. Sedan fanns det ändå inga tillgångar så i det fallet blev det inga pengar av det ändå.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Niklas Elste »

Är inte egenmäktigt förfarande en brotsrubrisering

Janne Paul
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 15 nov 2010, 16:19
Presentation: Weekend warrior, discjockey i Stockholm.
Ort: Stockholm

Stulen utrustning!

Inlägg av Janne Paul »

Eller olovligt förfogande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Fredrik Thörn »

Hur försäkringssynpunkt så blir det ett bedrägeri, så kolla över era försäkringar om ni har skydd för det.

De hade inte vi........ :?: :evil:
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Nicke Löfgren »

Kolla upp med er lokala mack sin hyr ut släpvagnar å bilar hur deras försäkring ser ut, kan få tips till sin egen

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag brukar fråga om fullständigt namn adress och telefon nummer när jag bokar och stämmer telefon numret med adressen eller de vill inte uppge något av det och jag ifråga ställer det så är det inte ovanligt att de inte vill hyra.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Fredrik Thörn »

Jag har kopia på pass, hemadress, telekunderna och allt. Men polisen gör inte ett skit och hämtar jag grejerna hos honom kan jag bli polisanmäld, dessutom är dom nog borta för längesedan.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Hasse Queisser »

Mig veterligen finns det inget försäkringsbolag som försäkrar mot bedrägeri, och skulle de göra det så skulle premierna vara så höga att det inte är värt det.

Egenmäktigt förfarande är ett tillgreppsbrott och kräver alltså att den som har sakerna inte hade tillåtelse att ta med sig dem från början.

Olovligt förfogande är det som ligger närmast till hands, men just när det gäller uthyrning av egendom gör polis och rättsväsende gällande att det rör sig om civilrättsliga avtalsbrott. De vill inte ha med detta att göra helt enkelt, och om jag inte minns fel ändrades praxis när videouthyrning blev vanligt och de överöstes av anmälningar gällande filmer som inte återlämnats.

https://lagen.nu/dom/nja/1987s388" onclick="window.open(this.href);return false;

"Det finns en rik provkarta på olika tänkbara sanktioner mot bristande uppfyllelse av avtalsvillkor. Straff används i detta sammanhang endast i begränsad omfattning. När någon underlåter att betala sina skulder eller på annat sätt inte uppfyller en avtalsförpliktelse är motparten i allmänhet hänvisad till att utnyttja olika civilrättsliga remedier. Det finns emellertid en rad olika situationer där lagstiftaren funnit att också straffrättsligt ansvar bör kunna komma i fråga. Detta gäller bland annat olika former av obehöriga förfaranden med förhyrd egendom.

Marknaden för uthyrning av olika former av egendom har under senare år expanderat mycket kraftigt. Detta har också medfört att antalet polisanmälningar om obehöriga förfaranden ökat i motsvarande grad. I många av dessa fall torde bakgrunden endast vara sådant slarv eller förbiseende som inte utgör brott. Det kan uppenbarligen diskuteras i vilken utsträckning polisens resurser bör tas i anspråk för vad som i praktiken ofta är en påtryckning att fullgöra civilrättsliga förpliktelser (jfr prop 1962:10 s C 547 samt RÅ:s promemoria - PM II oktober 1984 - Avkriminalisering och andra begränsningar i straffrättens tillämpningsområde).

Underlåtenhet att återlämna förhyrd egendom utgör i sig inte något brott.

För ansvar enligt 10 kap 7 § 1 st BrB krävs ett brukande av annans sak, dvs något mera än blotta underlåtenheten att uppfylla en civilrättslig skyldighet att återställa t ex förhyrt gods."

Som uthyrare är man med andra ord körd...
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Bjäredal
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: tor 27 sep 2007, 19:36

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Magnus Bjäredal »

Hej!

Det finns MC gäng som tar hand om sådana gubbar. Det är för djävligt gjort, man måste hyra ut anläggningen många gånger om man skall få tillbaka pengarna. Lycka till hoppas att du får tillbaka din ljudanläggning. Det är ostridigt ett brott, om du hyr en bil och inte återlämnar bilen så är det bedrägeri alternativ stöld.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stulen utrustning!

Inlägg av Hasse Queisser »

Magnus Bjäredal skrev:Hej!

Det finns MC gäng som tar hand om sådana gubbar. Det är för djävligt gjort, man måste hyra ut anläggningen många gånger om man skall få tillbaka pengarna. Lycka till hoppas att du får tillbaka din ljudanläggning. Det är ostridigt ett brott, om du hyr en bil och inte återlämnar bilen så är det bedrägeri alternativ stöld.
Tillgrepp av fortskaffningsmedel är ett helt eget brott. I de flesta fall hyrbranschen råkar ut för är det tyvärr avtalsbrott och därmed civilmål.

MC-gäng och liknande ska man nog vara försiktig med. De står alltid sig själva närmast och rätt vad det är sitter man och skriver över sitt eget företag för en krona.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster