DIMMER!!?

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

DIMMER!!?

Inlägg av Erik Lindvall »

HEJ, jag har precis införskaffat mig 15 PAR-64 kannor med 1000W lampor i. Jag ska använda dessa för att ljussätta i första hand konserter och teaterföreställningar. Jag undrar om någon har något bra förslag på en stark och effektivdimmer, Helst en 6ch DMX och 1-10V med minst 15A.

ha de fint//

Erik Lindvall
Lead Light

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Vilken dimmer man skall rekommendera beror en del på dina krav
och budget.
Själv kör jag med ett par riktigt billiga (skit) dimmers från Botex.
Den heter DPX-620. Skall klara 6x20A enligt lådan, men 6x10A
enligt manualen... (www.botex.com)

Jag har inga direkta rekommendationer men kan tänka mig att du kan vara intresserad av att titta på någon av dessa produkter:

LitePuter DX-626, (6x20A), http://www.liteputer.com.tw/English/3.P ... -626-e.htm

OKERO 695, (6x13A), http://www.okero.se/portabla-dimmers.htm

Zero88 Rack 6, (6x10A), http://www.zero88.com/products_main.php?prodID=46

Anytronics D610CB, (6x10A), http://www.anytronics.com/

Pulsar RackPacks, http://www.pulsarlight.com/Rackpaks.htm

SGM Powerlight 612D eller 625D (6x12 resp 6x25A), http://www.sgm.it/eng/fs_dimmer.htm

Jag har säkert missat någon bra tillverkare...

Har du redan ljusbord?
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Jodå.. visst ahr vi redan ljusbord. Vi har ett FatFrog bord från Zero88 och ett CMX-24, men det används knappast aldrig.

MVH

Erik

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Ett hett tips:
Electron. Bra och mkt prisvärd dimmer!

Nu kommer det man inte kan tro: Grekisk!

http://www.electron.gr/

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Om jag nu får svära riktigt ordentligt i ljud och ljuskyrkan så måste jag bara inflika Behringers dimmer. Den är ju jäkligt billig på thomann (<1900:-). Vi har kört den ute på en mängd gig utan problem. Den pallar ju inte 15x1000W, men ändå.. Helt ok för så lite pengar... :)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Brolin skrev:Om jag nu får svära riktigt ordentligt i ljud och ljuskyrkan så måste jag bara inflika Behringers dimmer. Den är ju jäkligt billig på thomann (<1900:-). Vi har kört den ute på en mängd gig utan problem. Den pallar ju inte 15x1000W, men ändå.. Helt ok för så lite pengar... :)
Hur bra avstörd är den då? Den genererar inte massa brum och liknande i högtalarna?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Bra fråga.. Vi brukar försöka köra med separat ström och rackar osv. Så jag har ingen aning..

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Brolin skrev:Bra fråga.. Vi brukar försöka köra med separat ström och rackar osv. Så jag har ingen aning..
Det är ju inte bara det som brukar vara problemet. En dåligt avstörd dimmer strålar ju en massa skit omkring sig. Jag har t.ex råkat ut för dimrar som stått under scenen och stört utrustning som stått på scenen. När man flyttade dimmern några meter blev det bättre. Likaså så verkar det som vissa dimrar skickar "skitigare ström" ut till armaturerna, vilket gör att man måste dra ljusmultina helt onödiga vägar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Klart som fan att det blir skitig ström när man använder triac:ar. För att minska mängden ringningar på kanalerna (som uppstår pga till/frånslagstransienten av triacen) måste man ha ett drossel på varje utgående kanal. Det väger dock förbannat mycket. Vi har drosslar på alla utgångar på våra hembyggda dimrar, de väger apa, men åas är de tysta.

För att minska den elektromagnetiska strålningen som kommer från transienterna måste man se till att ha bra elektromagnetisk skärmning runt dimmern (och andra prylar också för den delen). Väger också en del. (Undra hur många dimrar som klarar FCC/NEBS i dagens läge om de spyr ur sig så mycket skit som du råkade ut för... åas ska de inte sitta bredvid telcoutrustning så det kanske gäller andra regler)

Lösningen är antingen drosslar eller IGBT / PWM-dimmer. Tungt och dyrare än fuldimmer med lite triacar. Man får som vanligt vad man betalar för.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Jag kan då aldrig minnas att det har varit några problem med dem..

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Har själv kört några gig med någon dimmer från Behringers. Och som du säger Brolin så är det faktiskt en mycket bra dimmer för pengarna. Självklart är det kanske inte en dimmer man använder vid lite större konserter mm men den fungerar alldeles perfekt till de mindre arrangemangen där inte ekonomin tillåter annat.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Köpte precis in en ny dimmer, En Zero88 Chilli, 24x10. Funkar asbra, och verkar stabil som fan. 42 papp, men då får man en asbra kontroller på den ;)

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

TommyToad skrev:Köpte precis in en ny dimmer, En Zero88 Chilli, 24x10. Funkar asbra, och verkar stabil som fan. 42 papp, men då får man en asbra kontroller på den ;)
Zero88:s dimmerar verkar alltid vara av mycket god kvalitet tycker jag. Så 42 000 tjänar man nog in i längden..
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Christoffer Gustafsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: fre 20 feb 2004, 01:00
Ort: Örebro

Inlägg av Christoffer Gustafsson »

Jonas skrev:
Brolin skrev:Om jag nu får svära riktigt ordentligt i ljud och ljuskyrkan så måste jag bara inflika Behringers dimmer. Den är ju jäkligt billig på thomann (<1900:-). Vi har kört den ute på en mängd gig utan problem. Den pallar ju inte 15x1000W, men ändå.. Helt ok för så lite pengar... :)
Hur bra avstörd är den då? Den genererar inte massa brum och liknande i högtalarna?
Jag lånade in en behringerdimmer i sommras när det blev lite panik,
ovanligt mycket brum i gitarr/basmickar... Nästa gång köper jag hellre en
okerodimmer till...
//christoffer

Jan-Eric Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 09 okt 2005, 23:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan-Eric Jansson »

Hej,
När vi på Spectra har utvärderat 6ch dmx-dimmers blir det Okero eller Electron. Båda har vi på hyran och båda säljer vi också nya.
Vi har också ett gäng 6ch begagnade till salu av olika fabrikat, alla med 3 mån garanti.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

En dimmer av bra kvalitet håller väl i åratal. Man ser fortfarande dimmers som är från 70-talet i full gång. En dum låda som bara ska göra sitt jobb anser jag. Skippa dimmers med inställningar för dimmerkurver etc.
Jan P.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Nu när det finns PWM ("sinus")-dimmrar så är det nog dags att omvärdera hur bra triac-dimmrar från 70-talet...
"This is the updated input list"

Mattias Vejdeland
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 14:33
Presentation: Nystartat ljud och ljusföretag på gotland

Re: DIMMER!!?

Inlägg av Mattias Vejdeland »

Rekomenderar starkt zero88, kör på betapack2 och är supernöjd

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: DIMMER!!?

Inlägg av Niklas Elste »

Mattias Vejdeland skrev:Rekomenderar starkt zero88, kör på betapack2 och är supernöjd
är dom bättre än rackpack? har 4 och alla tror jag har det ena eller det anda felet elbrand glapp skutna kondingar alla fel du kan kommapå tror jag

däremot då funkar de pulsar dimrar vi har jätte bra men jag har vart där och byggt om endå

Mattias Vejdeland
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 14:33
Presentation: Nystartat ljud och ljusföretag på gotland

Re: DIMMER!!?

Inlägg av Mattias Vejdeland »

Niklas Elste skrev:
Mattias Vejdeland skrev:Rekomenderar starkt zero88, kör på betapack2 och är supernöjd
är dom bättre än rackpack? har 4 och alla tror jag har det ena eller det anda felet elbrand glapp skutna kondingar alla fel du kan kommapå tror jag

däremot då funkar de pulsar dimrar vi har jätte bra men jag har vart där och byggt om endå
Vi har haft våra i ca 6 år nu utan några som helst problem...

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster