Dimmer??

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Dimmer??

Inlägg av Peter_New »

Har inte förståt det här riktigt än.
När man använder en dimmer så ligger väl spänningen på 220 - 240 volt?
Men är det strömstyrkan som är mycket högre per kanal, eller hur fungerar det??
Jag jämförde alltså nu med ett väggutag.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Re: Dimmer??

Inlägg av ElectroAudioHB »

Peter_New skrev:Har inte förståt det här riktigt än.
När man använder en dimmer så ligger väl spänningen på 220 - 240 volt?
Men är det strömstyrkan som är mycket högre per kanal, eller hur fungerar det??
Jag jämförde alltså nu med ett väggutag.
Hur menar du??
En dimmer kan aldrig ge mer ström än den som finns i väggurtaget.
Annars så går ju säkringarna till väggurtaget. :roll:

Men oftast så kör man dimmers på trefas vilka har högre ström än vanliga väggurtag.
Ett trefasurtag har 400volt mellan faserna och 240volt mellan fas och nolla precis som ett säkringsskåp i ett hus. Och med ett trefasurtag på 16A så kan du ta ut 16A per fas, och det finns ju tre faser så det blir ju mer ström då ja. :wink:

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

För det första står volt för spänning, och den är konstant 230V i vägguttaget och ca 400V när det gäller trefas. Du kan aldrig få mer än 230V på en fas. Däremot så kan du använda mer eller mindre ström, som mäts i ampere (A).

"Vanliga" vägguttag är ofta säkrade till 10A men det förekommer andra tal. I en dimmer där du har 3 fas inmatning kan du få ut så mycket ström på varje fas som den är säkrad för, däremot så kan du aldrig få ur mer än 16A * 3 * 230V = 11400W ur en 3 fas 16A och 32A * 3 230V = 22080W ur en 3 fas 32A.

Alltså är det oftast max 10A i ett vägguttag = 2300W. Man kan ju teoretiskt få ur 96A 230V ur en 32A matning, fast det är VÄLDIGT få saker som tåler (och behöver) så mycket.

Tänk också på att du inte kan belasta alla kanaler i en dimmer med så här mycket på varje, det är totalt det gäller.

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Degen skrev:För det första står volt för spänning, och den är konstant 230V i vägguttaget och ca 400V när det gäller trefas. Du kan aldrig få mer än 230V på en fas. Däremot så kan du använda mer eller mindre ström, som mäts i ampere (A).

"Vanliga" vägguttag är ofta säkrade till 10A men det förekommer andra tal. I en dimmer där du har 3 fas inmatning kan du få ut så mycket ström på varje fas som den är säkrad för, däremot så kan du aldrig få ur mer än 16A * 3 * 230V = 11400W ur en 3 fas 16A och 32A * 3 230V = 22080W ur en 3 fas 32A.

Alltså är det oftast max 10A i ett vägguttag = 2300W. Man kan ju teoretiskt få ur 96A 230V ur en 32A matning, fast det är VÄLDIGT få saker som tåler (och behöver) så mycket.

Tänk också på att du inte kan belasta alla kanaler i en dimmer med så här mycket på varje, det är totalt det gäller.
Det är inte alls konstant 230V i vägguttaget, det varierar lite! :D
Dessutom, om man "teoretiskt" kan få ur 96A ur en 32A matning, varför trycker man inte in allt i dimmern? Så kan man lysa med fler glödknoppar samtidigt! :-)

Ljustekniker behöver 96A!!! Sådeså.

PS. Hej på dig du! Välkommen hit ;)

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

man använder ju iofs visst 96 amps i en dimmer me 32 in 3x32=96 u know

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

daniel skrev:man använder ju iofs visst 96 amps i en dimmer me 32 in 3x32=96 u know
Ja.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

daniel skrev:man använder ju iofs visst 96 amps i en dimmer me 32 in 3x32=96 u know
Ja, det gör man. Det är rätt vanligt att man arbetar med starkare strömtal än 32A dessutom.

Det Degen skrev var
Man kan ju teoretiskt få ur 96A 230V ur en 32A matning, fast det är VÄLDIGT få saker som tåler (och behöver) så mycket.
och det var det som Knoppen svarade på också. Det finns saker som behöver så mycket ström, exempelvis en ljusrigg på en konsert.

Att en enskild armatur skulle behöva så mycket ström är inte vanligt, men det finns exempel på det också.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

32A brukar iaf vi göra av med på endast ljudet vid lite större gigg och på våran "stora" ljuskraft så är det 63 in vilket för mig inte är specielt ovanligt. Men jag vet inte om det är overkill det orkar jkag inte räkna på men heldre det än att man smäller säkringar.

Hmm Annars är det väl mer inom andra brancher man använder så mycket ström till enstaka maskiner etc:

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Gustaf(KMD) skrev:32A brukar iaf vi göra av med på endast ljudet vid lite större gigg och på våran "stora" ljuskraft så är det 63 in vilket för mig inte är specielt ovanligt. Men jag vet inte om det är overkill det orkar jkag inte räkna på men heldre det än att man smäller säkringar.

Hmm Annars är det väl mer inom andra brancher man använder så mycket ström till enstaka maskiner etc:
Det finns väl många exempel då det går mer än en 63A till ljuset. På festivaler brukar man förbruka två och kanske t.o.m. tre 63A matningar!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

knoppen (Afromannen) skrev:Det finns väl många exempel då det går mer än en 63A till ljuset. På festivaler brukar man förbruka två och kanske t.o.m. tre 63A matningar!
Två eller tre? På en liten festivalscen isf... Vi gjorde Countryfestivalen i somras, och då körde vi 2 63Amatningar, fast då hade vi väl 8 MH:s och 50 kannor...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Konventionellt ljus har ju en förmåga att dra lite mera ström än movingheads, då behövs det lite ström att tillgå!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Dessutom kör man ju sällan MH:s på dimmer, åtminstone inte om man har många MH:s. Då räcker det finfint med PD.

Fast, jag ska ju inte snacka ljus egentligen *solglasögon*

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

dawen skrev:Dessutom kör man ju sällan MH:s på dimmer
Man kör ALDRIG movingheads på dimmer, då kör man sönder dem, finns inte dimmerfunktionen i själva effekten ifrånbörjan, så ska man inte försöka dimmra dem externt med hjälp av dimmerpack. :wink:
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Jonas skrev:
dawen skrev:Dessutom kör man ju sällan MH:s på dimmer
Man kör ALDRIG movingheads på dimmer, då kör man sönder dem, finns inte dimmerfunktionen i själva effekten ifrånbörjan, så ska man inte försöka dimmra dem externt med hjälp av dimmerpack. :wink:
Är man lite halvpantad så kan man faktiskt köra scanners, MH''s mm på dimmer, om du kör den på 100%... Annars så är det ju att rekomendera fast el och sen sköter resten av styrningen med dmx... :)
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Du kan räkna med att någon, av misstag eller av annan orsak, kommer att dra ned just den kanalen, och då mår headen inte så bra (huvudvärk) :wink:

Vissa dimmers kan man ju ställa om till switch i stället, men man brukar ändå försöka hålla heads och scanners så långt ifrån dimmerpack som möjligt, billigare dimmerpack lämnar faktiskt inte en helt ren 230 spänning, även vid 100%, så konventionellt ljus på dimmer, och scanners/heads på fasta uttag är att rekommendera.
Senast redigerad av 1 Jonas Larsson, redigerad totalt 0 gånger.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Jonas skrev:Du kan räkna med att någon, av misstag eller av annan orsak, kommer att dra ned just den kanalen, och då mår headen inte så bra (huvudvärk) :wink:

Vissa dimmers kan man ju ställa om till switch i stället, men man brukar ändå försöka hålla heads och scanners så långt ifrån dimmerpack som möjligt, billigare dimmerpack lämnar faktiskt inte en helt ren 230 spänning, även vid 100%, så konventionellt ljus på dimmer, och scanners/heads på fasta uttag är att rekommendera.
Mja, mjo... Finns ju lite alternativ. Står det rätt till i dimmern, så slår säkringen för den kanalen ifrån... Sen finns det ju ljusbord där man kan göra en profil, så även om regeln står på 1%, så är värdet 100%

Sen det där med dimrar är ju lite speciellt, då amplituden egentligen inte ändras, utan kurvan "kapas"... Iaf på NSI''s dimrar..
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Queerdoo skrev:Sen det där med dimrar är ju lite speciellt, då amplituden egentligen inte ändras, utan kurvan "kapas"... Iaf på NSI''s dimrar..
Hur menar du nu? Amplituden i elektricitetssammanhang måste väl relatera till strömstyrkan, eller? Vad menar du att det är för kurva, spänning på den ena axeln och vad på den andra? :?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

dawen skrev:
Queerdoo skrev:Sen det där med dimrar är ju lite speciellt, då amplituden egentligen inte ändras, utan kurvan "kapas"... Iaf på NSI''s dimrar..
Hur menar du nu? Amplituden i elektricitetssammanhang måste väl relatera till strömstyrkan, eller? Vad menar du att det är för kurva, spänning på den ena axeln och vad på den andra? :?
Nu är jag lite lullig, har bara fått en snabb beskrivning på hur det fungerar, men jag ska försöka förklara...

Spänningen är konstant, 230V, sen är det frekvensen, 50Hz, som kurvans toppar kapas på... Dvs har du 100% så är kurvan hel, men börjar du minska så kapas kurvan av på den "positiva" & "negativa" sidan av axeln... typ.. lullig, jag vet...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Eh, du menar att ljuset skulle gå i clip alltså!?

Vad jag vet finns det iaf inte något frekvensmodulerande i en dimmer. Isf skulle det ju bli likström...varför? Eller, om det inte blir likström, varför vill man då sänka frekvensen?

Lördagkväll, du är nog inte ensam om att vara lite luden :wink:

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Eh, du menar att ljuset skulle gå i clip alltså!?

Vad jag vet finns det iaf inte något frekvensmodulerande i en dimmer. Isf skulle det ju bli likström...varför? Eller, om det inte blir likström, varför vill man då sänka frekvensen?
Näe, jag förstår inte riktigt hur du menar men...
du vet ju hur en sinusvåg ser ut.. :wink:
Det är ju två halvor som ser likadana ut, en positiv och en negativ.

Du vet att den önskade nivån skall ändras emellan 0 och 100% .

Och det en dimmer gör är att vid varje nollgenomgång så startar en räknare som räknar ifrån 100% till 0% och så fort den önskade nivån är likamed räknarens nivå så slår dimmern på strömmen fram tills nästa nollgenomgång.Därigenom så ändras den tid som strömmen är påkopplad och det gör att lampan lyser olika starkt beroende på hur lång tid som lampan är påslagen respektive avslagen.

Förövrigt så skall man ALDRIG koppla något med mer avancerad elektronik än en glödtråd till en dimmer.speciellt inte något som har ett switchat nätaggregat, vilket dom flesta scannrar och movingheads jag sett har.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster