Dimmer??

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ElectroAudioHB skrev:Näe, jag förstår inte riktigt hur du menar men...
du vet ju hur en sinusvåg ser ut.. :wink:
Det är ju två halvor som ser likadana ut, en positiv och en negativ.

Du vet att den önskade nivån skall ändras emellan 0 och 100% .

Och det en dimmer gör är att vid varje nollgenomgång så startar en räknare som räknar ifrån 100% till 0% och så fort den önskade nivån är likamed räknarens nivå så slår dimmern på strömmen fram tills nästa nollgenomgång.Därigenom så ändras den tid som strömmen är påkopplad och det gör att lampan lyser olika starkt beroende på hur lång tid som lampan är påslagen respektive avslagen.
Då var det ju som jag skrev, nästan, men - jag menade rätt! :wink:

Men, räknar räknaren från max till noll och stängs strömmen då av när man kommer under nivån? Eller nollas den vid varje ny cykel?
ElectroAudioHB skrev:Förövrigt så skall man ALDRIG koppla något med mer avancerad elektronik än en glödtråd till en dimmer.speciellt inte något som har ett switchat nätaggregat, vilket dom flesta scannrar och movingheads jag sett har.
Det är ju fördelen med ljud. Sålänge man har riktiga högtalare kan man koppla alla prylar till starkström utan att de blir ledsna :wink:

Närå, för att vara lite mer allvarlig, visst kan man koppla en moving head till en dimmer sålänge man är noggrann med att koppla armaturen till en kanal där nivån är konstant på max? Då har man ju ingen möjlighet att paja armaturen menar jag, sålänge man inte råkar patcha/koppla fel. Och, risken för det finns ju, men samtidigt är det nästan lika stor risk att man råkar koppla in en ACL i PD som att koppla in en MH i dimmern.

Nåja, ljus... *solglasögon*

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Men, räknar räknaren från max till noll och stängs strömmen då av när man kommer under nivån?
Den såkallade räknaren kan vara en kondensator som laddas upp/ur i en gammal analogdimmer också. :wink:
Men själva "strömbrytaren" i en dimmer består av en TRIAC och den fungerar som så, att du slår på den och sedan så är den påslagen tills dess att strömmen bryts, i nästa nollgenomgång.
Så den måste slås på (med en passande fördröjning såklart) annars så hade det inte gjort nån skillnad åt vilket håll man hade gått.
Eller nollas den vid varje ny cykel?
Allt som sker sker inom en halv sinuscykel, den gör ingen skillnad på positiv och negativ sida, så alltihop upprepas hela tiden med dubbla nätfrekvensen.


Närå, för att vara lite mer allvarlig, visst kan man koppla en moving head till en dimmer sålänge man är noggrann med att koppla armaturen till en kanal där nivån är konstant på max? Då har man ju ingen möjlighet att paja armaturen menar jag, sålänge man inte råkar patcha/koppla fel. Och, risken för det finns ju, men samtidigt är det nästan lika stor risk att man råkar koppla in en ACL i PD som att koppla in en MH i dimmern.
Visst, det går kanske en eller två gånger.Men förr eller senare så händer det nått som gör att den går sönder..
-Jag har lagat rätt många apparater där någon dyrt har lärt sig den läxan :lol:

Nåja, det kan hända väldigt mycket, tex så kan nollan avvika ifrån 0v och därigenom ge högre spänning än 240v likaväl som att en dimmer på lägre än 100% ger strömrusningar i nätdelen.
Sen så finns ju risken att transformatorer (som ju kopplar mycket bättre vid höga frekvenser) ger för hög spänning på grund av dom högfrekventa övertoner som blir när man kapar sinusvågen. osv osv..
Det är ju fördelen med ljud. Sålänge man har riktiga högtalare kan man koppla alla prylar till starkström utan att de blir ledsna.
:lol: :lol: Hörde talas om nån som hade lyckats koppla högtalarna direkt i vägguttaget. Det small visst :wink:

Nåja, ljus... *solglasögon*
Ja precis, vem bryr sig :lol:

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

ElectroAudioHB skrev:Visst, det går kanske en eller två gånger.Men förr eller senare så händer det nått som gör att den går sönder..
-Jag har lagat rätt många apparater där någon dyrt har lärt sig den läxan :lol:

Nåja, det kan hända väldigt mycket, tex så kan nollan avvika ifrån 0v och därigenom ge högre spänning än 240v likaväl som att en dimmer på lägre än 100% ger strömrusningar i nätdelen.
Sen så finns ju risken att transformatorer (som ju kopplar mycket bättre vid höga frekvenser) ger för hög spänning på grund av dom högfrekventa övertoner som blir när man kapar sinusvågen. osv osv..
Det har vi anledningen, vissa dimmers lämnar ju inte en ren 230 ut även vid 100%! och kopplar man så att något KAN gå sönder pga oaktsamhet vid inkopping/patchning/inställning av dimmern, så kommer det garanterat att göra det...

"Better safe then sorry"
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jonas skrev:"Better safe then sorry"
Better safe than betalningsskyldig... :wink:

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Finns det någon anledning att sätta något rörligt i en dimmer överhuvudtaget? Om man nu tvunget ska kunna styra spänning on/off till armaturen kan man väl använda en dmx-switch. Dessutom har väl oftast rörliga armaturer en shutter eller egen inbyggd dimmer...

Och föresten: ni svarade på mitt väldigt tidiga inlägg, jag menar alltså att det är JÄVLIGT sällsynt att EN 230V-pryl drar 96A. Självklart använder man 63A till dimmrar och liknande, men det är ut det gällde. Vi använde 40A trefas till en psu till en laser i helgen, lite mer rejält! :)

edit:
Det var visst 58A konstant! :D
Senast redigerad av 1 David Göransson, redigerad totalt 0 gånger.

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Degen skrev:Finns det någon anledning att sätta något rörligt i en dimmer överhuvudtaget? Om man nu tvunget ska kunna styra spänning on/off till armaturen kan man väl använda en dmx-switch. Dessutom har väl oftast rörliga armaturer en shutter eller egen inbyggd dimmer...

Och föresten: ni svarade på mitt väldigt tidiga inlägg, jag menar alltså att det är JÄVLIGT sällsynt att EN 230V-pryl drar 96A. Självklart använder man 63A till dimmrar och liknande, men det är ut det gällde. Vi använde 40A trefas till en psu till en laser i helgen, lite mer rejält! :)
Du degen, bra menat! :)

Kul att du tog det på ett bra sätt, du råkkar.

Jag skulle aldrig stoppa en rörlig lampa i en dimmer, och om man behöver kapa strömmen till lampan är det väl bara dra ur kontakten? :-P

Annars om man vill styra lampan on/off t.ex. så brukar det finnas i dom flesta nya lampor på en dmx-kanal. Eller hur?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Man stoppar den på dimmer för att det är enda sättet att få ljusström (eller icke-ljud) på stället man är på? I såna lägen kan man säga åt dimmern att köra full effekt och hoppas på det bästa.

Och det mesta rörligt kan man säga åt att slå på/av lampan, men det är inte alltid det är implementerat...
"This is the updated input list"

Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Inlägg av Peter_New »

Urasäkta att jag avbryter diskussionen lite. Men jag undrar det här med att köra movingheads på fast uttag. Räcker ett vanligt uttag på 10A till för en movinghead?
Varför är det så dåligt att köra MH på en dimmer istället för fast?

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

om du inte har ett huve som drar mer än 2300 watts så vore d ganska illa om d va nåra probs me d :lol: VxA=w u know

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Avbryt på du Peter!

Moving heads kan man köra på fasta uttag. Hur mycket ström som behövs tillgängligt varierar beroende på armatur, men om du läser i manualen till några olika MH:s så hittar du nog hur mycket ström de förbrukar som max!

Anledningen till att man inte vill köra MH:s på en dimmer är att de innehåller elektronik. Elektronik som inte alltid mår så bra om spänningen är 100V istället för 230V. Motstånd, kondensatorer och "vanlig" elektronik mår inte dåligt av för lite spänning, men på de här kretskorten så sitter det nog lite ic-kretsar och annan digitalteknik som nog kan bli rätt ledsna om man kör fel spänning! Det är min vilda gissning iaf, hursomhelst ska man se till att lampor som innehåller elektronik får den spänning de vill ha! Med parlampor och liknande är det inte någon fara.


Det som daniel skriver är inte riktigt sant, om man ska vara petig :wink: Det är P som är lika med U gånger I, där P står för effekten, U för spänningen och I för strömmen. W används för att beteckna arbete, och mäts i joule, om jag inte minns galet.

På samma sätt som P=UI så är U=RI, vilket är två enkla sammanhang de flesta borde kunna (imho)!

Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Inlägg av Peter_New »

Jätte bra förklarat dawen!
Tack så mycket!!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Anytime *solglasögon*

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är ju bara ett annat sätt att lösa patchningen. Inte speciellt avancerat.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

"Kopplat via dimmerns matning på någon konstig vänster men absolut inte via dimelektroniken" skrev du Johan, och det var det som jag inte tyckte att det var speciellt avancerat. Hur man skulle kunna krångla till en dimmerpatchning så att den inte är enkel förstår jag inte.

Kopplingen är ju exakt samma grej som du gör på en patchpanel, fast skillnaden är att du växlar med en brytare istället för en sladd. Något konstigt vänster är det iaf inte...

Vad det hela har med KISS att göra förstår jag inte riktigt :roll:

Mats Karlsson (Bellalite)
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 01:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Mats Karlsson (Bellalite) »

"Är man lite halvpantad så kan man faktiskt köra scanners, MH''s mm på dimmer, om du kör den på 100%... Annars så är det ju att rekomendera fast el och sen sköter resten av styrningen med dmx... "

Halvpantad var ordet.. ;-)

Problemet är med att använda dimmers för fast strömmatning till rörligt ljus och annan "intelligent" utrustning är:

1). Även vid 100% ger dimmern viss förvrängning av spänningens vågform.

2). Avstörningsdrosseln är en induktans som har mycket svårt att komma överens med ballastdrosseln i en rörlig lampa. Det kan hända mycket skoj.. Även rörligt ljus i lyxklassen som har elektronisk ballast far illa av detta.
.
Mats Karlsson

Mats Karlsson (Bellalite)
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 01:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Mats Karlsson (Bellalite) »

Johan skrev:En viss nyrenoverad teater i Malmö gjorde ett intressant system... Ovanför varje dimmer (12 kanals ETC vad dem nu heter) sattes det in en 1U rackpanel med 12 brytare. Varje brytare har två läge. Fast eller Dim. I läget med fast ström så blir det fast ström.
Jag råkar känna till detta eftersom jag blev inblandad i denna soppa!
Teatern i fråga hade önskemål om att kunna ta ut fast ström till t ex rörligt ljus på valfri dimmerkrets. En representant för ETC''s distributör påstod att dessa dimmers löste detta, vilket var direkt felaktigt.

Det slutade med att man ändå köpte dessa dimmers (ETC Smartpack) via annan leverantör och sedan byggde om dem för en rätt stor kostnad och tidsåtgång. En trist historia, gissa om garantin och CE-märkningen på dessa dimmers gäller nu????

Visserligen löser detta problemet med fast matning men hur vet man säkert att just det uttag man önskar plugga in sin dyra viftlampa verkligen är omkopplat till fast ström??

Jag vidhåller att fast matning skall tas ur speciellt avsedda och tydligt uppmärkta uttag, helst CEE 1-fas (de blå). Att mixa dimmerkraft och fast ström är alltid risky business.
.
Mats Karlsson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster