Renovera AVAB LUP 4-8 samt ljusbord LB 16-6; Färdigt

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Renovera AVAB LUP 4-8 samt ljusbord LB 16-6; Färdigt

Inlägg av Olle Nordberg »

Hej!

Verkar vara att väldigt trevligt forum här så jag dristar mig till att göra mitt första inlägg efter att ha läst väldigt mycket matnyttigt sen jag hittade sidan. Jag har köpt ett gäng gamla analoga AVABprylar som funkar mer eller mindre(jag har inte hunnit gå igenom funktionen än men säljaren sa att de behövde omsorg och kärlek). Dessa saker ska göra grunden i en fattig teaters ljusrigg och förhoppningsvis fungera många år efter att jag inte längre är engagerad. Eftersom det verkade finnas väldigt kunnigt folk på forumet så tänkte jag fråga om det är någon som har lite tips eller kanske rentav en servicemanual/manual liggandes till dessa dimmerpack och eller ljusbord(jag intressserad av att köpa en)? Hantera Lödkolv och Multimeter är jag bra på så där finns inga problem.

Slutsats: Vad bör jag göra när jag gör en allmän översyn och fräschar upp prylarna så de ska hålla för lång tid framöver? Jag har bara använt AVABprylar tidigare, aldrig renoverat dem.

Hälsn
Olle Nordberg
Senast redigerad av 1 Olle Nordberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Renovera AVAB LUP 4-8 samt ljusbord LB 16-6

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag har en ett gammalt avab 24-kanaligt 2 fälts ljusbord som jag kan tänka mig att sälja.
jag har kretsschema på LPU också men gud vet var..
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renovera AVAB LUP 4-8 samt ljusbord LB 16-6

Inlägg av Olle Nordberg »

Oj, såg visst att det blivit en felsyftning, ljusbord har jag redan(LB 16-6) dock utan manual det var den jag sökte. Kretschemat för LPU kanske kan vara av intresse om du hittar det :-)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Renovera AVAB LUP 4-8 samt ljusbord LB 16-6

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tror att jag har en massa papper på Avab dimmer

Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renovera AVAB LUP 4-8 samt ljusbord LB 16-6

Inlägg av Olle Nordberg »

Hej Igen!

Nu sitter jag och försöker mäta upp signalspänningen, någon som vet vad dessa dimmerpack ska ha för signal och därmed vad LB 16-6 sänder ut? Jag har försökt mäta och det verkar ligga mellan -2(vid släckt) till 0V(vid fullt ljus). Vore trevligt om någon visste vad det ska ligga mellan så jag kan avgöra om några kolbanor är trasiga eller så?

//Olle

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Renovera AVAB LUP 4-8 samt ljusbord LB 16-6

Inlägg av Nicke Löfgren »

-10v till 0v

Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renovera AVAB LUP 4-8 samt ljusbord LB 16-6

Inlägg av Olle Nordberg »

Tack för alla svar.
Hm okej, konstigt dem svarar på det lilla ljusbordets signaler som ligger mellan -2.2 V och 0 V. Är det olika spänning beroende på anslutet/icke anslutet?

Men inte det jag skulle behöva fråga just nu, på det stora ljusbordet LB 16-6 som inte ger några som helst signaler från sig någonting finns en knapp som heter "G". Vad gör denna knapp? Misstänker att det är någon blackoutknapp eller dyl? Och fråga två, är det någon som vet hur den ska bryta/koppla mellan intryckt och inte intryckt?

Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renovera AVAB LUP 4-8 samt ljusbord LB 16-6

Inlägg av Olle Nordberg »

Slutrapport:

Av 7 st LPU 4-8 fick vi ut 6 st hela varav det sista byggdes om till byggcentral i enlighet med alla reglementen(med jordfelsbrytare osv.)

Följande tips kan ges om någon ämnar renovera och felsöka dessa någon gång i framtiden:
1. Styrkorten kan vara fel på, vi hittade ett där en konding var slut byte av konding gjorde att styrkortet fungerade igen.
2. Vissa modeller av lpuerna hade ett filterkort(syns om man kikar i serviceluckan bredvid styrkorten), kondingarna på två av dessa hade sprängts av ålder/överbelastning någon gång. Byte av filterkort eller kondingar räcker.
3. Vanligaste felet när två kanaler var döda var att transformatorn som strömförsörjer styrkorten var döda eller leverade för låg spänning. Test av dessa sker enklast genom att plugga in dimmerpaketet utan styrkort i. Lokalisera vilka tappar i hållaren som strömförsörjer styrkorten och mät spänningen(växelspänning) mellan mittentappen och de två på sidorna, transformatorerna lämnar 14-15 V på båda tapparna om de fungerar leveras bara spänning mot ena tappen är antingen ena lidningen i transformatorn väck: byt transformator eller så har du en kallödning någonstans på banan mellan transformator och anslutnign till styrkort. Har du lägre spänning men likväl spänning: Kolla efter kallödningar på moderkortet(vi hittade kallödningar i två av dimmerpaketen) kontrollera anslutningen i sockerbitsplinten på kortet så att fas och nolla levereras till transformatorn.
Om inte transformatorn leverar 14-15 V trots att full kontakt erhålls: Byt transformator. Innan ny transformator monteras rekommenderas att du mäter upp transformatorn så du inte köper en ny i onödan, den sidan med två tappar är primärsida och den med 3 är sekundärsida.

Innan du skruvar ihop dimmern igen: Kontrollera allt internkablage, om filterkort eller transformator gått sönder av överbelastning finns stor risk att någa av anslutningarna mellan säkringar och uttag är livsfarliga att ha att göra med, kontrollera att kapslingen är hel och inte är uttorkad och spröd, om den är det: byt kabeln mot motsvarande ny.

Till sist, triacarna kan varat trasiga(även om vi inte hade någon trasig), enklaste sättet att testa dem är att skifta plats på två kablar och se om den trasiga kanalen flyttar sig.

Tänk även på att inte byta plastskruvar mot metall, triacarna har nolla i blecket och mät därför att du inte har kontakt mellan blecket och höljet. (Du vill inte göra dimmerpaketet strömförande).

Passa även på att rengöra paketen invändigt när du ändå håller på för att minska risken för framtida skador.

Tack för mig!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Renovera AVAB LUP 4-8 samt ljusbord LB 16-6; Färdigt

Inlägg av Nicke Löfgren »

Bra skrivit

Olle Nordberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 05:15
Presentation: Lantmätarstuderande som läst musikproduktion under gymnasietiden, spelar på allt som låter och varit ljustekniker i KVSIF, samhällsbyggnadsektionens spex. Är del av teknikgruppen för detta spex och tidigare ordförande vilket aldrig hindrat mig från att fastna i kabelhärvorna och roa mig.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renovera AVAB LUP 4-8 samt ljusbord LB 16-6; Färdigt

Inlägg av Olle Nordberg »

Samma felsökningsmetodik fungerar även för LPU 4-6 som är nästan identiskt uppbyggd. Misstänker att fler av avabs dimrar har ungefär samma konstruktion.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster