Våran nyinköpta DSP6 funkar inte bra, vad är felet?

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Robert Gothäll
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 24 jun 2009, 15:59
Presentation: Göteborgare, sköter ljus i Gilead Göteborg på möten och event, rookie i ljusbranschen :)

Våran nyinköpta DSP6 funkar inte bra, vad är felet?

Inlägg av Robert Gothäll »

Hej, vi har köpt in en JB DSP6 och kopplat den till vårat stagelite 1440 ljusbord. Den fungerar dock inte speciellt bra, den reagerar väldigt slött och "hackigt" vid dimning och flashning, måste hålla in flash nästan en sekund innan den flashar, när man dimmar långsamt så blir det som 3-4 tydliga nivåer. Vad finns det för saker som kan gå fel? Våra 1kanals-dimmers från DLight fungerar felfritt tillsammans med ljusbordet, både när DSP6 är inkopplad i slingan eller inte. Vi har även en enttec dmx usb pro och Freestyler, allt fungerar som det ska utom just DSP6-dimmern. Dock fungerar DSP6 en aningens bättre via datorn än via ljusbordet men långt ifrån tillfredsställande. Bara det är lite skumt, men det som är ännu skummare är att återförsäljaren har testat DSP6 med tre av sina egna ljusbord och då fungerar den perfekt, det har vi sett med våra egna ögon. Vad är det som är fel?

Så alltså, ljusbordet och dmx via dator fungerar som det ska med alla våra ljusprylar(utom DSP6).
DSP6 fungerar som det ska med flera andra ljusbord, dock inte med vårt ljusbord eller via usb.

Felet måste ligga in signalen mellan bordet/enttec och dimmern, men hur? Det verkar inte vara fel på signalerna för våra andra dimmers reagerar som de ska, DSP6 verkar inte vara kass, för den reagerar som den ska tillsammans med andra bord...

Finns det utrymme i specifikationerna för dmx att ställa till med något såhär irriterande?

Nån som stött på det här tidigare? Förutom ett tiotal dimmerpackar så har vi två moving heads i slingan också.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Våran nyinköpta DSP6 funkar inte bra, vad är felet?

Inlägg av Emil Brolin »

Kan det vara kabeln??
Det brukar ju generellt sett vara så att billig utrustning är känsligare för dålig/billig/mick-kabel.

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Re: Våran nyinköpta DSP6 funkar inte bra, vad är felet?

Inlägg av Jonathan Olsson »

Robert Gothäll skrev:Finns det utrymme i specifikationerna för dmx att ställa till med något såhär irriterande?
(N)Ja, specifikationen tillåter ganska stora spann på signaler, även om en del värden mer eller mindre alltid är lika långa. Fast om allt uppfyller specifikationen så klarar de av det :)
Det bästa vore om du kan låna en DMX-testare av någon och mäta upp signalen ut från bordet samt se vilka signaler dimmern inte gillar.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Robert Gothäll
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 24 jun 2009, 15:59
Presentation: Göteborgare, sköter ljus i Gilead Göteborg på möten och event, rookie i ljusbranschen :)

Re: Våran nyinköpta DSP6 funkar inte bra, vad är felet?

Inlägg av Robert Gothäll »

Emil Brolin skrev:Kan det vara kabeln??
Det brukar ju generellt sett vara så att billig utrustning är känsligare för dålig/billig/mick-kabel.
Kabeln är det inte, vi har testat flera kablar, både med ÅFs utrustning och våra egna.
Jonathan Olsson skrev:
Robert Gothäll skrev:Finns det utrymme i specifikationerna för dmx att ställa till med något såhär irriterande?
(N)Ja, specifikationen tillåter ganska stora spann på signaler, även om en del värden mer eller mindre alltid är lika långa. Fast om allt uppfyller specifikationen så klarar de av det :)
Det bästa vore om du kan låna en DMX-testare av någon och mäta upp signalen ut från bordet samt se vilka signaler dimmern inte gillar.
Vi har funderat på om det går att läsa av i nåt oscilloskåp eller liknande, men inte ens ÅF hade en sån, så jag vet inte var man får tag på en. Tips? Även om vi lånade en, finns det nån referens eller specifikation nånstans så att man kan avgöra?
Senast redigerad av 1 Robert Gothäll, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Våran nyinköpta DSP6 funkar inte bra, vad är felet?

Inlägg av Nicke Löfgren »

Är anslutningen på DMX rätt polaritet på? Har du kollat vilken sorts kurva dimmern är inställd på? Kan man byta protokoll på signalen? Typ AMX , PMX

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Våran nyinköpta DSP6 funkar inte bra, vad är felet?

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Har du prövat att sätt i en Terminering??

Robert Gothäll
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 24 jun 2009, 15:59
Presentation: Göteborgare, sköter ljus i Gilead Göteborg på möten och event, rookie i ljusbranschen :)

Re: Våran nyinköpta DSP6 funkar inte bra, vad är felet?

Inlägg av Robert Gothäll »

Nu vet vi var problemet ligger. De verkar som att dsp6 är kass på att ta emot dmx-signaler med 40 Hz, vet inte om det är så man uttrycker sig, men iallafall. Vi testade att ställa ner enttec:en till 30Hz och då fungerade det som det skulle, tyvärr kan vi nog inte ändra i ljusbordet men det är ett mindre problem eftersom den ändå är ganska begränsande för övrigt.

Är detta ett fenomen man helt enkelt får acceptera hos en nyinköpt dimmer? Har läst om att vissa tillverkare snålar in på sånt här... eller bör återförsäljaren nämna det innan? Finns det nån tydlig standard som man kan referera till?
Vet inte om man nämner signaluppdateringshastigheten för DMX i Hz, vad heter det på fackspråk i denna bransch?

Berätta gärna mer om AMX/PMX, har aldrig sett det förut.
Terminering spelade ingen roll.

Jag suger åt mig så mycket information som jag kan så ös på med er kunskap och era förklaringar :)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Våran nyinköpta DSP6 funkar inte bra, vad är felet?

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag har samma problem med dimmers ifrån Selco tror jag de heter, de fungerar perfekt med Zero 88, Pearl och Hog, men inte med Martins Lightjockey och Maxxyz. (var det inte så Jonathan?)

Lite konstigt, en standard är ju en standard, så alla ljusbord som följer standarden borde ju fungera till alla dimmers/armaturer som också följer standarden.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Re: Våran nyinköpta DSP6 funkar inte bra, vad är felet?

Inlägg av Jonathan Olsson »

Jo. Felet ligger sannolikt i Dimmern som inte uppfyller standard. Officiell standard finns här: http://www.usitt.org/DMX512.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Robert Gothäll
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 24 jun 2009, 15:59
Presentation: Göteborgare, sköter ljus i Gilead Göteborg på möten och event, rookie i ljusbranschen :)

Re: Våran nyinköpta DSP6 funkar inte bra, vad är felet?

Inlägg av Robert Gothäll »

Jonathan Olsson skrev:Jo. Felet ligger sannolikt i Dimmern som inte uppfyller standard. Officiell standard finns här: http://www.usitt.org/DMX512.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Men en sån grej måste ju ÅF upplysa en om, ett krav om återköp är väl inte orimligt eller? Är detta nåt ni kollar upp när ni köper dimmers eller lampor med inbyggda dmx-mottagare?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Våran nyinköpta DSP6 funkar inte bra, vad är felet?

Inlägg av Jonas Larsson »

Robert Gothäll skrev:ett krav om återköp är väl inte orimligt eller?
Nej, det låter ju ganska rimligt, känns ju bättre att ha saker som man vet fungerar som det är tänkt! Sedan hur säljaren stället sig till frågan är väl en annan femma...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster