Tips på 19" rackcase till dimmer

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Anders Dahlgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 22:55
Presentation: Coverslitande gitarrist med intresse för allt som rör sig, lyser eller låter.
Ort: Lidköping
Kontakt:

Tips på 19" rackcase till dimmer

Inlägg av Anders Dahlgren »

Har beställt en Stairville dimmer på 6x10A från Thomann som kommer om någon vecka.
http://www.thomann.de/se/stairville_ddx620i_dimmer.htm
Men jag behöver något case för att transportera den ordentligt. Har ni något tips?

Det jag är lite rädd för är att om man stänger in den i ett case så kommer fläktarna som sitter på enda sidan att "blockeras",
kommer vara svårt att få ut värmen från dimmern.

Funderar även om man kan sätta nån innervägg i caset där man sätter schucko-kontakter för de olika grupperna/kanalerna, eller hur brukar ni göra? Tänkte köpa ett 6HE högt case med löstagbar fram och baksida.
Ev kommer jag sätta in en "vanlig" dimmer också på 4 kanaler som också är 2HE, och ev en ventilationsplåt på 1HE över och under enheterna (hoppas ni fattar).

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Tips på 19" rackcase till dimmer

Inlägg av Magnus Gustafsson »

En vippbar lucka på sidoväggen vid fläktarna då?

/M
_________________
T b a

Anders Dahlgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 22:55
Presentation: Coverslitande gitarrist med intresse för allt som rör sig, lyser eller låter.
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Tips på 19" rackcase till dimmer

Inlägg av Anders Dahlgren »

Oftast brukar ju handtagen sitta just där, på sidorna på racket om det är en mindre modell.
En idé kan ju vara att försöka få in nåt nät i närheten, men risken finns ju att det kan komma in skit vid transporten.

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 11 sep 2004, 01:00
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Tips på 19" rackcase till dimmer

Inlägg av Sebastian Silvén »

Detta är inget alternativ eller?

http://www.sonomarket.es/index.php/vmch ... llada.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi har ett par sådana skyddar bra mot stötar, staplingsbara vi har också satt in plåtar med schukko på baksidan
samt plåtar med 400V o DMX på framsidan.

Vi har även satt in fläktar på sidan under där handtagen sitter detta är möjligt eftersom casen är inbyggd lite där handtagen sitter.

Denna finns ju även som "trolley" så det blir smidigt vid transport, den finns ju även i 2, 4, 6, 8, 10 och 12 HE så det blir smidigt att stapla alla dina prylar.....

Nackdelar: Lådan är i plast ( fast ganska stabil plast ) har haft ett par dimmrar som åkt i backen men hållt vid transport i dessa lådor.

Mvh Sibbe

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Tips på 19" rackcase till dimmer

Inlägg av Jonas Larsson »

Du har ju ett par cm mellanrumm ifrån chassisidan till caseväggen pga rackskenan och frontplåten, det kanske räcker? Ventplåt fram och bak och hjälpfläkt är ju annars en lösning.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Tips på 19" rackcase till dimmer

Inlägg av Jonas Areskough »

Tror inte du har ngn fläkt i denna enheten, den påminner ju mycket om "andra" märken i utförandet, och är så fallet vill jag minnas att värme inte brukar vara ett problem
det som är pilligt är ju att ansluta lämpligt kopplingsdon till den då den bakre kåpan över skruvplinten är lite bökig. så rekomendtionen är en extra plåt för denna monterad bak i racket, om möjligt ska du ju lämna en höjdenhet för ventilation, det bör räcka om den sitter ensam i casen. hur som så fick vi kraftigt brus tack vare liknande dimmrar, som inte var lätt avhjälpt. lycka till

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster