Ytterligare en dimmerfundering

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Ytterligare en dimmerfundering

Inlägg av Nicke Löfgren »

Nu när alla talar om dimmer problem och störningar mm.

Så undrar jag hur påverkas nollgenomgångs triggning störningar ut på nätet?? Är det bra eller dåligt med nollgenomgångs triggning?

Någon som kan förklara :lol:

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

Hm, vad är nollgenomgångs triggning?
Menar du bak-kants dimmer? För en bak-kants dimmer startar med en fin sinusvåg för att sedan klippa av slutet på vågen när du dimrar. Detta är en dimmer som är klart bättre en framkants dimmers när det gäller störningar och filaments ljud(par kannor som sjunger). Nackdelen med denna dimmer typ är att den har problem med induktanser t.ex. kabel vindor, långa kablar. Detta för att induktansen skickar tillbaka energi in i dimmern när den klipper slutet på sinusvågen och dimmern kan gå sönder.

Denna typ av dimmer kan också kallas för IGBT, transistor dimmer eller bak-kants dimmer. En typisk dimmer som använder denna tekniken är dom små du har i väggen hemma från t.ex. Eljo oftast på små effekter typ 300VA.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Inte vet jag vad det är ...heheh. Men på något vis så har jag hört talas om det under mina år i branchen. Därav frågan, har aldrig förstått vad som menas med det.

Men som sagt det är "många" som har talat om det

Mattias Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 29 dec 2008, 15:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mattias Eriksson »

Nu ska jag börja skämma ut mig lite här på forumet :)

Nollgenomgångstriggning används (förhoppningsvis) i switchpackar med triac's. Och en del andra ställen, men jag begränsar mig lite här.

En dimmer med triac har (även här förhoppningsvis) lite avstörningskretsar som minskar de elektromagnetiska störningar som skapas varje gång triac'en tänder mitt i en vågform.

Det är främst induktansen i form av den i kraftigare dimmrar stora, tunga och dyra spolen man vill slippa stoppa in i en switchpack. Switchpacken riskerar ju bara att skapa denna störning vid tillslag av belastningen till skillnad från dimmern som kan utsättas för den situationen 100 gånger per sekund.

Så för att förhindra en switchpack att tända mitt i vågformen så använder man sig av en nollgenomgångsdetektor som ger en kort signal varje gång spänningen i vågformen passerar noll. Denna signal tillsammans med styrsignalen till switchpacken avgör om triac'en ska triggas eller inte och det kallas för nollgenomgångstriggning.

Nollgenomgångsdetektorn används även i dimmrar, men här ska ju styrsignalen ange hur lång tid efter nollgenomgång man ska trigga triac'en

Fördelen med denna teknik är alltså att man kan säkerställa att en korrekt fungerade switchpack inte tänder mitt i vågformen och att man på så sätt kan göra switchpacken billigare genom mindre avstörningskomponenter.

Man kan tänka sig att nackdelen är att konstruktörer snålar lite för mycket på avstörning, men då kommer ju dessa burkar snart få dåligt rykte :)

Med reservation för huvudvärksfel :)
Gott nytt på er!
Timrå Ljudteknik
http://www.timraljudteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

Hallå Mattias,

klart att det är det som menas med nollgenomgångstriggning. Är så himla insnöad på dimrar så jag tänkte inte enns på Switch packar. En Switch pack måste trigga i Nollgenomgången, gör den inte det så är det ju en dimmer.
Men man får se upp med dessa triac switchpackar för dom har så kallad läck spänningen som går genom kretsen och ut på utgången även om det skall vara Off (0%). Den räcker oftast till att ladda upp nätagg. Vilket kan av tex movinglight tolkas som om någon slått på strömmen och försöker därför starta, varvid energin tar slut, ett "sprattel".
Detta är inte bra för några apparater.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster