13A säkring till 10A kabel

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Nanga def! Inte lite avis just nu, snön här suger :)
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

När vi ändå är inne på det här med kablar och strömmar och sånt.

Idag var jag förbi hos it-teknikern på skolan, och han hade fått in ett 50-tal kina-grenuttag. Såna där vita billiga saker. De var märkta med "MAX 3500W". Kabeln var 3 ledare 1.0 mm2. Så det stämmer ju inte riktigt.

Iallafall provade jag att koppla upp 3500W på kabeln och det tog inte många sekunder innan den var varm. Efter några minuter hade kabeln blivit brännhet och då avslutade jag mitt lilla test.

Kan någon förklara hur de räknar därnere i kina? hur kan man märka en kabel för något den inte klarar, dessutom var de ce-märkta.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

dom har 90-100 V om jag inte mins fel så dom kanske lyckade vända på åmslag

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

i dosan stod det också 16/250~ Så jag tolkar det som 16A 250V
Flest inlägg när den dör vinner!

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Niklas:
Om dom har 100V i väggen så får du ju dubbelt så hög ström än här i Sverige och således en värmekabel med gummihölje ;)

Eller tolkar jag dig fel, börjar bli trött :P
Johnny Andersson

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

CE är igenteligen inget bevis på säkerhet. Det görs inga tester på prudukter som har CE märkning vilket gjordes på prudukter som va S-märkta. Visar du på papper att en prudukt inehåller och och hur den e konstruerad så blir den CE märkt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

jag citerar mig skälv
"dom kanske lyckade vända på åhmslag"
VÄNDA!!!

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Niklas Elste skrev:jag citerar mig skälv
"dom kanske lyckade vända på åhmslag"
VÄNDA!!!
Vem är Åhm? Är det Georgs släkting i Köping? Eller också kanske han sJälv spenderade dagar där och tyckte Å verka mycket roligare än O.

Nog med elakheter från min sida, ja det kanske var ett par trötta kineser som satt och räkna eller också så bryr dom sig inte.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

dealekttalt stav fel har jag fått lära mig att det är lika så e & ä är bytbara
men nog om det

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Är särskrivning också dialektalt?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

ne det är nog ett lokalt fenomen i mitt tangentbord

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Jag vet att det här har varit på tapeten förr, men jag måste säga det igen (och jag riktar mig inte bara åt dig Niklas utan åt alla felstavare).

Jag är fullt medveten att en del av vår befolkning är dyslektiker men jag tror inte så stor del som felstavar och särskriver på det här forumet är just det.

Dessvärre så är den stora delen som felstavar och särskriver just i min åldersgrupp eller yngre och det borde vara vi som åtminstone kan stava rätt.
Visst, det kanske inte är viktigt att stava rätt 100% av tiden, men snälla försök åtminstone att titta över ert inlägg innan ni trycker på den magiska knappen "Skicka" så att det går att förstå vad ni skriver.

Visst att Å lätt blir O och Ä lätt blir E i tal. Men snälla ni, man använder inte dialekt i skrift, om vi skulle göra det så skulle detta forum bli väldigt svårt att tyda.


Jag förstår om folk kan reta sig på mig att man tar upp det ofta, men jag stör mig något fruktansvärt på det när det går överstyr och jag tror (hoppas :)) jag inte är ensam om det. Och nej, jag anser inte att O kan bytas ut mot Å i ett så viktigt ord som Ohm (i detta fall)
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Ohm är ju faktiskt ett egennamn. Dem stavar man som de ska stavas och förvanskar ICKE! (det sista uttalas som salig Sten Broman skulle låtit!)
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Björn Claesson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 05:39

Inlägg av Björn Claesson »

Niklas Elste skrev:jag citerar mig skälv
"dom kanske lyckade vända på åhmslag"
VÄNDA!!!
Man kan vända på Ohms lag och då mäter man konduktivitet i stället. Eller ledningsförmåga. Mäts i enheten Siemens per meter S/m.
tror att den korrekta definitionen är:

Konduktivitet är multiplikativ invers till resistivitet

Otroligt användabart... speciellt när man spelar alfapet....

Björn Claesson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 05:39

Inlägg av Björn Claesson »

Anton Gildebrand skrev:När vi ändå är inne på det här med kablar och strömmar och sånt.

Idag var jag förbi hos it-teknikern på skolan, och han hade fått in ett 50-tal kina-grenuttag. Såna där vita billiga saker. De var märkta med "MAX 3500W". Kabeln var 3 ledare 1.0 mm2. Så det stämmer ju inte riktigt.

Iallafall provade jag att koppla upp 3500W på kabeln och det tog inte många sekunder innan den var varm. Efter några minuter hade kabeln blivit brännhet och då avslutade jag mitt lilla test.

Kan någon förklara hur de räknar därnere i kina? hur kan man märka en kabel för något den inte klarar, dessutom var de ce-märkta.
Och hur lyckades du på ett lagligt sätt få ut 3500W att ansluta den där skarvsladden till?

Jag är förvånad över att den där skolan står kvar och inte har brunnit ner till grunden eller att en halv skolklass inte har krossats undern nån nedrasad tross efter att ha läst om dina bravader här på forumet.

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Björn Claesson skrev:Och hur lyckades du på ett lagligt sätt få ut 3500W att ansluta den där skarvsladden till?

Jag är förvånad över att den där skolan står kvar och inte har brunnit ner till grunden eller att en halv skolklass inte har krossats undern nån nedrasad tross efter att ha läst om dina bravader här på forumet.
Optimistiska klubben är här ser jag! :wink:
Gör man det under kontrollerade förhållanden i en labbsal etc så är det väl inte hela världen.
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Ett vanligt 10A uttag. Stod bredvid och övervakade hela tiden och när säkringen smällde så hade kabeln blivit rejält varm så då avslutade jag testet.
Flest inlägg när den dör vinner!

Henrik Albinsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 131
Blev medlem: sön 02 nov 2008, 18:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Albinsson »

Var det kabeln som var märkt 16A eller var det kontakdonen... En vesäntlig skilnad...
Henrik

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Kontaktdonen. Men det är väl skitsamma?? Även om olika delar av grenuttaget tillverkas på olika ställen så är det ju dumt att sätta på ett kontaktdon som är märkt med "MAX 3500W" på en kabel som inte klarar det.
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

Anton Gildebrand skrev:Kontaktdonen. Men det är väl skitsamma?? Även om olika delar av grenuttaget tillverkas på olika ställen så är det ju dumt att sätta på ett kontaktdon som är märkt med "MAX 3500W" på en kabel som inte klarar det.
fast det där stämmer ju inte. köper jag en vanlig "groda" med två uttag kan det ju stå att den klarar 16A men till den kopplar jag 25 0,75 mm2 och då klarar den ju inte 16A. Det är ju det med lägsta spec som styr hur mycket du kan belasta inte det med de högsta. det är ju likadant med riggning.

jag bör ju inte hänga 2 ton i en 2tons sling men kopplat med 1tons schakel. då får jag bara hänga 1 ton. konstigare än så är det ju inte.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster