Problem med Dimmer och "sneda faser"

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Problem med Dimmer och "sneda faser"

Inlägg av Robert Hillbom »

Har gjort ordning två dimmerrackar med en LitePuter 626 i varje. 6 kanaler på 20A och med inbyggda reglar så man slipper externt ljusbord vid t.ex. miljöbelysning. Smart !

Nu till problemet...
Vi har kört dessa packar på två jobb nu med 2st 6-bars till varje pack (1000W kannor). 3-fas kabeln in har blivit så jäkla varm så vid första tillfället så smälte (!) CEE-chassikontakten ihop med sladdkontakten så de inte gick att få isär. Tror att det var ett av fas-stiften som smälte. Har förstått att det kan bildas värme om faserna är snedbelastade, men hur fan ska man koppla in packarna då?
De har 3-fasmatning där kanal 1&2 går på fas 1, kanal 3&4 går på fas 2 och kanal 5&6 går på fas 3. Om jag vill köra kanal 1 och 3 på fullt och ha de andra glöda så vill jag kunna göra det utan att riskera "härdsmälta" i nått uttag.
Andra gången vi körde dem gick de på "disco-chase" men tyckte även då att uttaget blev väldigt varmt... och då gick kannorna bara och blinkade.

Så... har vi kopplat galet eller vad är problemet tror ni?
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Var det en 32A handske? I så fall är min gissning antingen att det var dålig kontakt eller felkopplat. Om det dessutom var en av faserna som blev för varm borde det inte spela någon roll om det var snedbelastat, så länge det inte var överbelastat.
Om det är dålig kontakt (tidigare överbelastad handske?) blir det lätt varmt vilket får till följd att det blir ännu sämre kontakt, och ännu varmare... osv.
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Jonathan Olsson skrev:Var det en 32A handske? I så fall är min gissning antingen att det var dålig kontakt eller felkopplat. Om det dessutom var en av faserna som blev för varm borde det inte spela någon roll om det var snedbelastat, så länge det inte var överbelastat.
Om det är dålig kontakt (tidigare överbelastad handske?) blir det lätt varmt vilket får till följd att det blir ännu sämre kontakt, och ännu varmare... osv.
Ja det var en 32A handske. Jag är inte helt säker på att det var ena fasen som blev varm eftersom jag själv inte var med på det jobbet. Men jag är nästan säker på att det var det.
Jo jag hade också den tanken att det varit dålig kontakt och att då kan det ju bli värme.

Fler förslag?
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4335
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

En gissning!!

Kan det vara så att "byglingsbläcken" inte är i rätt ordning...Allt kanske går på en fas!!

Eller så har en kabel inte varit tillräckligt åtdragen eller inget alls i trefas handsken så den har eldat på och smält

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Jag tycker nästan att det luktar glappkontakt... att man inte tryckt i handsken ordentligt i uttaget eller nåt, eller som Nicke säger att nån kabel i handsken inte var ordentligt åtskruvad, för om handsken smälter pga snedbelastningen borde väl åtminstone säkringen lösa ut?! :?
Hello, my name is Ninja.

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Problem med Dimmer och "sneda faser"

Inlägg av Danne Persson »

Robert Hillbom skrev:
De har 3-fasmatning där kanal 1&2 går på fas 1, kanal 3&4 går på fas 2 och kanal 5&6 går på fas 3.
Är du säker på fasföljden?
Så att det inte är Krets 1+4 på fas 1. 2+5 på fas 2 osv.
//Danne

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Re: Problem med Dimmer och "sneda faser"

Inlägg av Robert Hillbom »

Danne Persson skrev:
Robert Hillbom skrev:
De har 3-fasmatning där kanal 1&2 går på fas 1, kanal 3&4 går på fas 2 och kanal 5&6 går på fas 3.
Är du säker på fasföljden?
Så att det inte är Krets 1+4 på fas 1. 2+5 på fas 2 osv.
//Danne
Borde inte gå att kunna koppla fel... Kolla sidan 5 i pdf´en
http://www.techni-lux.com/files/documen ... manual.pdf
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Det händer ibland att CEE-don svetsas ihop. Detta beror på dålig kontakt tillsammans med höga strömmar. Jag har själv varit med om det. Då berodde det på en gammal ärgat CEE uttag som svenska mässan levererade. Jag tror att din teori om snedbelastning är felaktig, tyvärr.

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Problem med Dimmer och "sneda faser"

Inlägg av Danne Persson »

Robert Hillbom skrev:
Danne Persson skrev:
Robert Hillbom skrev:
De har 3-fasmatning där kanal 1&2 går på fas 1, kanal 3&4 går på fas 2 och kanal 5&6 går på fas 3.
Är du säker på fasföljden?
Så att det inte är Krets 1+4 på fas 1. 2+5 på fas 2 osv.
//Danne
Borde inte gå att kunna koppla fel... Kolla sidan 5 i pdf´en
http://www.techni-lux.com/files/documen ... manual.pdf
Nej.Du har rätt. Det ser ut som du säger.
Det bästa du kan göra är att när du kopplar upp riggen nästa gång är att mäta faserna och nollan med en Ampere mätare. Så får du det svart på vitt.
En fråga bara. Hur många packar och hur många Parkannor kör ni på en 32A Matning? Hur många lampor per krets?
//Danne

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 101
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 09:54
Ort: Norge, Bergen
Kontakt:

Inlägg av Thomas Neumann »

32A kabeln, har ni skruvat den själv, eller köpt? Om det blir så varmt så det smälter så känns det som att det är mindre än 2,5 kvmm ledare i...

Man kan köpa/hyra/låna PDUer som har volt och Ampere mätare på sig.
Exempel: http://af.scenpuls.se/b-produktkatalog- ... meter.html
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Inlägg av Anton Gildebrand »

Thomas Neumann skrev:32A kabeln, har ni skruvat den själv, eller köpt? Om det blir så varmt så det smälter så känns det som att det är mindre än 2,5 kvmm ledare i...

Man kan köpa/hyra/låna PDUer som har volt och Ampere mätare på sig.
Exempel: http://af.scenpuls.se/b-produktkatalog- ... meter.html
2.5 kvmm kabel ska det väl ändå inte vara? om jag inte minns helt fel så klarar 1.5mm av 10Ampere och 2.5mm 16 ampere

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 101
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 09:54
Ort: Norge, Bergen
Kontakt:

Inlägg av Thomas Neumann »

Därför jag frågade om den va mindre än så.
Tror kravet är att det måste vara minst 4kvmm för 32 amp, och 6 kvmm för 63 amp.
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Thomas Neumann skrev:Därför jag frågade om den va mindre än så.
Tror kravet är att det måste vara minst 4kvmm för 32 amp, och 6 kvmm för 63 amp.
Nej det är fel.
Minst 6kvmm för 32A och 16kvmm vid 63A.
//Danne

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 101
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 09:54
Ort: Norge, Bergen
Kontakt:

Inlägg av Thomas Neumann »

Perfekt. Mitt minne är kort, men andra har det kvar.
Därför jag bara jobbar med Programnmering av ljus nu för tiden. Sen spelar lite skivor då och då. Bygga och rigga får andra göra ;)
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Thomas Neumann skrev:Därför jag frågade om den va mindre än så.
Tror kravet är att det måste vara minst 4kvmm för 32 amp, och 6 kvmm för 63 amp.
Om inte mitt minne sviker mig alltför mycket har jag för mig att vi kört 4kvmm...
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

4kvmm borde ju klara av 4000W/fas (17Ampere), men som sagt så är väl kravet 6mm^2 på 32Ampere och 4mm^2 på 25Ampere...
Johnny Andersson

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Robert Hillbom skrev:Om inte mitt minne sviker mig alltför mycket har jag för mig att vi kört 4kvmm...
Om då kabeln blir varm, Är det inte läge att gå upp i kabel area då?
Om det stämmer att du kör 24 st Par kannor på en 32A med 4 kvmm kabel så är du tyvärr ute och cyklar.
//Danne

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Nu slog det mig, tänkte hela tiden att varje dimmer hade 32A handske, men det var ju hela racket...

Då blir det ju lite annorlunda, med kannorna på max så drar det ju 8000W/fas vilket inte ens kommer att funka på en 32A säkring, men kabeln lär ju gå varm innan du ens kommer upp på 100%, hur användes kannorna på gigget där kontakten smälte? Körde ni miljöbelysning så blir det ju nästan ännu grisigare då samtliga kannorna står på hela tiden... Det förvånar mig inte att kontakten blev varm när du körde discochase heller...

Det är inte så att du kanske ska uppgradera vagnarna till 63Ampere in och kanske säkra av varje dimmer med 32A? Enligt manualen så kan ju varje dimmer ta upp till 40Ampere per fas.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Läste lite snabbt i manualen till ovan nämnda dimmer, och den säger lite lustiga(?) saker om belastningen av kretsarna.

20A enbart för test. Kör inte längre än 30 minuter!!!
16A kan köra flera timmar. För teatrar och scener.
12A för installationer i hotell, restauranger etc. Kan fungera i flera år utan att stängas av. Med betoning på kan.

En annan detalj är omgivande temperatur.

Omgivande temperatur: max 35 greder C.
OM installerad i rack: max 45 grader C.

.....vänta nu....

Värt att kolla upp vad dimmern klarar av egentligen och inte stirra sig blind på vad tillverkaren basunerar ut.

Mina 2 cents.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

Det finns en annan tanke på när det gäller Framkants dimmer (triac,thyristor) det är övertoner, dessa övertoner som skapas av framkants dimmern skapar mycket högre strömmar tillbaka i nollan. Vid stora fasta dimmer installationer brukar man dimmensionera matande kablage till det dubbla dvs arean på kabeln skall vara dubbelt så grov.

4mm2 för 25A är okej i en välventilerad miljö och det är inte en vanlig gummi kabel med 5 ledare i. Där skall det vara 6mm2 för 25A
10mm2 gäller för 32A gummikabel.
Lägg sedan till övertonerna.
Detta är naturligtvis bara användbart om man är seriös och inte vill bränna ner eller döda något/någon

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster