Dimra induktiv belastning?
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
Dimra induktiv belastning?
Har lite fundering över de gamla 70-80 tals effekterna, skulle det gå att hastighetsreglera / dimra dessa via en standard dimmer?
Jag vet att movingheads med ballaster och elektroniska switchade nätdelar inte mår så bra av detta, men nu pratar vi gamla hederliga trafos för PAR-36orna och växelströmsmotorer för X och Y axlar.
Pajjar motorerna/trafos eller dimmern? Någon som har lite bättre koll?
Det sitter ju ingen direkt elektronik i dessa effekter.
Jag vet att movingheads med ballaster och elektroniska switchade nätdelar inte mår så bra av detta, men nu pratar vi gamla hederliga trafos för PAR-36orna och växelströmsmotorer för X och Y axlar.
Pajjar motorerna/trafos eller dimmern? Någon som har lite bättre koll?
Det sitter ju ingen direkt elektronik i dessa effekter.
Senast redigerad av 1 Jonas Larsson, redigerad totalt 0 gånger.
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
-
- Rookie
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tor 01 nov 2007, 07:41
- Presentation: Frilansande ljudtekniker och keyboardist från Sveriges mitt.
En-fas motorer går alldeles utmärkt att styra med dimmer. Värt att tänka på är att en glödspänning oftast finns med i bilden och alstrar värme i lindningarna när motorn står stilla. Betr. PAR-36orna torde det inte vara något problem. Vissa dimrar kan bli ostabila vid låg belastning och blinka emellanåt.
/Thomas
/Thomas
- Jonathan Olsson
- PAR-36
- Inlägg: 289
- Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
- Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
- Kontakt:
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
Tanken är ju inte att utnyttja hela området från 0-100%, utan starta upp dem på max och sedan sänka något, men inte ned till stillastående för som ni säger så kan jag tänka mig att effekten kanske stannar vid säg 20% och om man då tror den är "avstängd" och lämnar den så så kan det nog gå lite varmt i motorerna.
Eller menar du Thomas att det finns en spänning även när dimmern är nere på 0%? Preheat eller liknande får man ju dra ned till 0.
Par-36orna går ju via en konventionell trafo, men som sagt man kanske behöver ha lite dummyload för att få det att fungera om motorerna/trafo inte drar så mycket ström.
Hade funderingar på att låna in en Okero, tror de klarar det bättre än en behringerdimmer...
Eller menar du Thomas att det finns en spänning även när dimmern är nere på 0%? Preheat eller liknande får man ju dra ned till 0.
Par-36orna går ju via en konventionell trafo, men som sagt man kanske behöver ha lite dummyload för att få det att fungera om motorerna/trafo inte drar så mycket ström.
Hade funderingar på att låna in en Okero, tror de klarar det bättre än en behringerdimmer...
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
- Rookie
- Inlägg: 13
- Blev medlem: tor 01 nov 2007, 07:41
- Presentation: Frilansande ljudtekniker och keyboardist från Sveriges mitt.
- Adam Ander
- PAR-36
- Inlägg: 282
- Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
- Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv......... - Ort: Avesta
- Kontakt:
Och mäter man med multimeter ska man se till att den är märkt TRMS...Thomas Edholm skrev:Det är nog rätt olika på olika dimmrar hur de uppträder vid 0% preheat. Är det en äldre typ med taskiga pottar kan det vara svårt att "nolla" utgången. Bara att slicka på fingrarna och känna efter... ;-¤
/Thomas
Hello, my name is Ninja.
- Hasse Queisser
- PAR-64
- Inlägg: 1829
- Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Problemet är inte bara att dimmern kan må dåligt av det. Vanliga pinspots går t.ex inte att dimma. Trafona brinner upp på dem ganska omgående.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Magnus Stridsberg
- PAR-30
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
- Ort: Örkelljunga
- Kontakt:
OK, rätta mig gärna om jag har fel, men snälla, hugg inte huvudet av mig.
Så här har jag förstått saken. I en växelströmsmotor är det frekvensen som styr hastigheten, alltså hur många sinusvågor det är per sekund. Ändra frekvens så ändrar du hastighet. En dimmer klipper av en del av sinuskurvan så det blir mindre energi men samma frekvens. Eftersom det blir mindre energi orkar inte motorn snurra så fort den ska. Då kommer en del energi att alstra värme i motorn. Tillräckligt med värme gör att motorn brinner. Även om motorn håller är det ett väldigt dåligt sätt att styra hastigheten.
Är det en likströmsmotor (vilket händer i en del ljuseffekter) så kan man sänka spänningen för att sänka hastigheten, men då tappar man vridmoment. För lite vrid ger för mycket värme, och plötsligt kommer den dyra doften.
En växelströmsmotor BÖR man reglera hastigheten med hjälp av frekvensomvandlare. En likströmsmotor sänker man hastigheten på med hjälp av pulserad likspänning.
Bara mina två kronor.
Så här har jag förstått saken. I en växelströmsmotor är det frekvensen som styr hastigheten, alltså hur många sinusvågor det är per sekund. Ändra frekvens så ändrar du hastighet. En dimmer klipper av en del av sinuskurvan så det blir mindre energi men samma frekvens. Eftersom det blir mindre energi orkar inte motorn snurra så fort den ska. Då kommer en del energi att alstra värme i motorn. Tillräckligt med värme gör att motorn brinner. Även om motorn håller är det ett väldigt dåligt sätt att styra hastigheten.
Är det en likströmsmotor (vilket händer i en del ljuseffekter) så kan man sänka spänningen för att sänka hastigheten, men då tappar man vridmoment. För lite vrid ger för mycket värme, och plötsligt kommer den dyra doften.
En växelströmsmotor BÖR man reglera hastigheten med hjälp av frekvensomvandlare. En likströmsmotor sänker man hastigheten på med hjälp av pulserad likspänning.
Bara mina två kronor.
-
- PAR-30
- Inlägg: 134
- Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
- Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
När det gäller induktiva laster så som t.ex. pinspotens trafo eller andra järn kärne transformatorer är det väldigt svårt att bygga dimmer till. om man inte vet precis vilken induktas som skall kopplas in.
Men ett liten vägleding kan vara en Triac timmer med en stigtid på 400uS så gäller följande
"Transformator skall vara överdimensionerad 100% i förhållande till
inkopplad last(glödlampa).
Max inkopplad effekt får maximalt uppgå till 50-60% av dimmerns märkeffekt.
Om man då tar en Pinspot med en glödis på 30W, så måste trafon vara byggd för 60W och dimmern ca 120W.
Och hur många kines pinspot har en trafo som klarar dubbla effekten?
Det som händer med trafon är ett den blir något som kallas "mättad" och det gör den enormt varm.
Men ett liten vägleding kan vara en Triac timmer med en stigtid på 400uS så gäller följande
"Transformator skall vara överdimensionerad 100% i förhållande till
inkopplad last(glödlampa).
Max inkopplad effekt får maximalt uppgå till 50-60% av dimmerns märkeffekt.
Om man då tar en Pinspot med en glödis på 30W, så måste trafon vara byggd för 60W och dimmern ca 120W.
Och hur många kines pinspot har en trafo som klarar dubbla effekten?
Det som händer med trafon är ett den blir något som kallas "mättad" och det gör den enormt varm.
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
- Nicke Löfgren
- PAR-64
- Inlägg: 4336
- Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- Niklas Elste
- PAR-64
- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
- Andreas Vinnberg
- PAR-20
- Inlägg: 98
- Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
- Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Folk verkar ha missat att det finns två typer av billiga växelströmsmotorer, alltså sådana som används till dessa tillämpningar, äkta asynkronmotorer och borstade allströmsmotorer.
En asynkronmotor kommer tycka är du är dum i huvudet, antingen skjuta säkringen i dimmern, triacen eller sig själv och sätta sig på tvären rent allmänt om du kör med en vanlig triac-dimmer.
En allströmsmotor däremot skiter fullständigt hur vågformen ser ut och fortsätter snurra.
Så, om motorn inte har borst är du rätt körd, om den har det är det stor chans att du klarar dig men det finns även borstade asynkronmotorer (ej permanentmagnet med andra ord) så helt säker kan man inte vara.
En asynkronmotor kommer tycka är du är dum i huvudet, antingen skjuta säkringen i dimmern, triacen eller sig själv och sätta sig på tvären rent allmänt om du kör med en vanlig triac-dimmer.
En allströmsmotor däremot skiter fullständigt hur vågformen ser ut och fortsätter snurra.
Så, om motorn inte har borst är du rätt körd, om den har det är det stor chans att du klarar dig men det finns även borstade asynkronmotorer (ej permanentmagnet med andra ord) så helt säker kan man inte vara.
Har du funderat på vad strömmen blir in i kondensatorn för det dU/dt som dimmern skickar ut med sin hackade vågform?Niklas Elste skrev:Har ni aldrig hört talas om fas kompensering?
Man sätter en kondensator parallellt men trafon (typ samma som man har i lysrörs armaturer)
- Niklas Elste
- PAR-64
- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
- Andreas Vinnberg
- PAR-20
- Inlägg: 98
- Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
- Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
- Niklas Elste
- PAR-64
- Inlägg: 2169
- Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster