Dimra induktiv belastning?

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Dimra induktiv belastning?

Inlägg av Jonas Larsson »

Har lite fundering över de gamla 70-80 tals effekterna, skulle det gå att hastighetsreglera / dimra dessa via en standard dimmer?

Jag vet att movingheads med ballaster och elektroniska switchade nätdelar inte mår så bra av detta, men nu pratar vi gamla hederliga trafos för PAR-36orna och växelströmsmotorer för X och Y axlar.

Pajjar motorerna/trafos eller dimmern? Någon som har lite bättre koll?

Det sitter ju ingen direkt elektronik i dessa effekter.
Senast redigerad av 1 Jonas Larsson, redigerad totalt 0 gånger.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

En växelströmsmotors hastighet är väl frekvensstyrd, dvs den ändrar inte hastighet genom att man "dimrar" den. Eller missuppfattar jag din fråga kanske..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Ja, det är kanske möjligt !?

Jo, du har förstått mig rätt, jag vill kunna dra ned hastigheten något på rotationsrörelserna.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Jag vill minnas att det går så länge som effekten roterar och inte står still, då bränner lindningarna. Det kanske inte funkar på alla effekter, och hur hälsosamt det är för motorerna kan också disktuteras.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Thomas Edholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 07:41
Presentation: Frilansande ljudtekniker och keyboardist från Sveriges mitt.

Inlägg av Thomas Edholm »

En-fas motorer går alldeles utmärkt att styra med dimmer. Värt att tänka på är att en glödspänning oftast finns med i bilden och alstrar värme i lindningarna när motorn står stilla. Betr. PAR-36orna torde det inte vara något problem. Vissa dimrar kan bli ostabila vid låg belastning och blinka emellanåt.
/Thomas

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

En del billiga dimmrar (gärna med dåliga triacs) kan ge upp helt vid induktiv last. Koppla in lite billigt krafs och testa ;)
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Tanken är ju inte att utnyttja hela området från 0-100%, utan starta upp dem på max och sedan sänka något, men inte ned till stillastående för som ni säger så kan jag tänka mig att effekten kanske stannar vid säg 20% och om man då tror den är "avstängd" och lämnar den så så kan det nog gå lite varmt i motorerna.

Eller menar du Thomas att det finns en spänning även när dimmern är nere på 0%? Preheat eller liknande får man ju dra ned till 0.

Par-36orna går ju via en konventionell trafo, men som sagt man kanske behöver ha lite dummyload för att få det att fungera om motorerna/trafo inte drar så mycket ström.

Hade funderingar på att låna in en Okero, tror de klarar det bättre än en behringerdimmer...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Thomas Edholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 07:41
Presentation: Frilansande ljudtekniker och keyboardist från Sveriges mitt.

Inlägg av Thomas Edholm »

Det är nog rätt olika på olika dimmrar hur de uppträder vid 0% preheat. Är det en äldre typ med taskiga pottar kan det vara svårt att "nolla" utgången. Bara att slicka på fingrarna och känna efter... ;-¤
/Thomas

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

LSC är annars ett hett tips. Deras dimrar klarar av att dimra det mesta utan problem.

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Adam Ander »

Thomas Edholm skrev:Det är nog rätt olika på olika dimmrar hur de uppträder vid 0% preheat. Är det en äldre typ med taskiga pottar kan det vara svårt att "nolla" utgången. Bara att slicka på fingrarna och känna efter... ;-¤
/Thomas
Och mäter man med multimeter ska man se till att den är märkt TRMS...
Hello, my name is Ninja.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Problemet är inte bara att dimmern kan må dåligt av det. Vanliga pinspots går t.ex inte att dimma. Trafona brinner upp på dem ganska omgående.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

OK, rätta mig gärna om jag har fel, men snälla, hugg inte huvudet av mig. :-)
Så här har jag förstått saken. I en växelströmsmotor är det frekvensen som styr hastigheten, alltså hur många sinusvågor det är per sekund. Ändra frekvens så ändrar du hastighet. En dimmer klipper av en del av sinuskurvan så det blir mindre energi men samma frekvens. Eftersom det blir mindre energi orkar inte motorn snurra så fort den ska. Då kommer en del energi att alstra värme i motorn. Tillräckligt med värme gör att motorn brinner. Även om motorn håller är det ett väldigt dåligt sätt att styra hastigheten.
Är det en likströmsmotor (vilket händer i en del ljuseffekter) så kan man sänka spänningen för att sänka hastigheten, men då tappar man vridmoment. För lite vrid ger för mycket värme, och plötsligt kommer den dyra doften. *bomb*
En växelströmsmotor BÖR man reglera hastigheten med hjälp av frekvensomvandlare. En likströmsmotor sänker man hastigheten på med hjälp av pulserad likspänning.

Bara mina två kronor.

Patric Nord
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 18 jun 2007, 22:10
Presentation: Sitter på AVABs konkursbol, och jobbar på Luxlight
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Patric Nord »

När det gäller induktiva laster så som t.ex. pinspotens trafo eller andra järn kärne transformatorer är det väldigt svårt att bygga dimmer till. om man inte vet precis vilken induktas som skall kopplas in.
Men ett liten vägleding kan vara en Triac timmer med en stigtid på 400uS så gäller följande
"Transformator skall vara överdimensionerad 100% i förhållande till
inkopplad last(glödlampa).
Max inkopplad effekt får maximalt uppgå till 50-60% av dimmerns märkeffekt.
Om man då tar en Pinspot med en glödis på 30W, så måste trafon vara byggd för 60W och dimmern ca 120W.
Och hur många kines pinspot har en trafo som klarar dubbla effekten?
Det som händer med trafon är ett den blir något som kallas "mättad" och det gör den enormt varm.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Patric, vår nya dimmergud som svarar på allt gällande dimmers.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

.-)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Har ni aldrig hört talas om fas kompensering?
Man sätter en kondensator parallellt men trafon (typ samma som man har i lysrörs armaturer)

och det är många enfasmotorer om inte är frekvenseroende.

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Folk verkar ha missat att det finns två typer av billiga växelströmsmotorer, alltså sådana som används till dessa tillämpningar, äkta asynkronmotorer och borstade allströmsmotorer.
En asynkronmotor kommer tycka är du är dum i huvudet, antingen skjuta säkringen i dimmern, triacen eller sig själv och sätta sig på tvären rent allmänt om du kör med en vanlig triac-dimmer.
En allströmsmotor däremot skiter fullständigt hur vågformen ser ut och fortsätter snurra.

Så, om motorn inte har borst är du rätt körd, om den har det är det stor chans att du klarar dig men det finns även borstade asynkronmotorer (ej permanentmagnet med andra ord) så helt säker kan man inte vara.
Niklas Elste skrev:Har ni aldrig hört talas om fas kompensering?
Man sätter en kondensator parallellt men trafon (typ samma som man har i lysrörs armaturer)
Har du funderat på vad strömmen blir in i kondensatorn för det dU/dt som dimmern skickar ut med sin hackade vågform?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

nej det var 4 år sedan jag räknade på nått sånt

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Check! Jag kan i så fall upplysa dig om att strömmen kommer att bli I = C*dU/dt, varvid kondensatorn kommer att släppa ut magisk rök ganska omgående om inte säkringen i dimmern säger ifrån först.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

hur stor kondensator hade du tänkt använda?
Jag har skälv kört en billig dimmer och en kondensator och en fläkt och en rökmaskinspump (specialbygge).

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster