Vad uppskattas i en dimmer, vad ska man leta efter?

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Andreas Öhlin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 13:30
Ort: Linköping

Vad uppskattas i en dimmer, vad ska man leta efter?

Inlägg av Andreas Öhlin »

Hallå!

Jag har lite funderingar kring det utbud av dimmrar som finns på dagens marknad. Det finns ju nästan lika många tillverkare som det finns tekniker:P.

Skämt åsido, jag undrar vad ni personligen föredrar eller rekommenderar till olika venyer. När man ska köra high-tec respektive low-tech.

Låt fantasin flöda...

Tack på förhand

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Jag vill vända lite på frågan!

Vad ska du använda dimmern till?

Jag är skulle väldigt gärna vilja köpa mig en trailerdragare men behöver egentligen bara en skoda pickup!

Man måste ju alltid se till sina behov och anpassa sig efter det.

Men en klar favorit är ju Okero 695;
liten och smidig
13A säkringar
Potentiometrar på varje kanal

Helt klart en väldigt mångsidig dimmer.
En klar nackdel med den är att den är svår att stapla om man ska använda flera samtidig.

Bara mina 5 öre

Andreas Öhlin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 13:30
Ort: Linköping

Inlägg av Andreas Öhlin »

Grejen är inte den att jag ska köpa in själv, utan mer skapa mig en större inblick i vad man använder.

Undrar vilka funktioner som är mest uppskattade och så vidare...

Typ som att man gärna sitter på ockero på teatern för de är enkla arbetshästar, men samtidigt erbjuds ju också de mycket mer avancerade digitalbaserade dimmrarna med övervakning etc etc

Ursäkta att jag var lite oklar

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Typ som att man gärna sitter på ockero på teatern för de är enkla arbetshästar, men samtidigt erbjuds ju också de mycket mer avancerade digitalbaserade dimmrarna med övervakning etc etc
Vi har installerat Okerodimmers med mycket goda resultat på många olika ställen, med den enkla processorn CAB 1000. Det finns en mer avancerad processor som heter CAB 2000 som innehåller fler finesser. Kolla på www.okero.com. De har även en digital sinusdimmer på väg.

När det gäller dimmeranläggningar generellt, mobila och fast installerade, så är driftsäkerheten A och O. En dimmer med färre funktioner brukar normalt innebära mindre saker som kan gå sönder. Jag gillar enkla dimmerlösningar när det gäller mobila enheter. Mer avancerade enheter med återrapportering och så skall fastinstalleras, där har man möjligheten att trimma in anläggningen och kanske också provköra innan den skall användas i skarpa produktioner.

Vi valde Okero när vi köpte nya dimmervagnar förra året av tre skäl;

1. Vi har bra erfarenheter av Okero tidigare. De tuffar och går. Lite service, nästan ingen.
2. Vi kunde skräddarsy en lösning som passade för oss.
3. Konkurrenskraftiga i pris, trots att det var specialbyggda produkter.

Våra Okero 2407P dimmervagnar har:
* Både schuko och Socapex ut
* Inbyggt mätinstrument för att mäta spänning och ström per fas
* Potentiometer, fastströmsomkopplare och lastindikator på varje krets
* Fasindikering inkommande faser
* 63A in och 63A vidare
* 3 stc Schuko och 1 st. 16A trefas fast uttag

De har fungerat exemplariskt, vilket inte kom som en överraskning.

Kort och gott, Okero gör bra dimmers.
Senast redigerad av 2 Mats Leijonhufvud, redigerad totalt 0 gång.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Okero 695 är fina grejer. Dock kan jag tycka stigningsgraden (Kan inte det fina ordet) är lite slö på den. Men det är sällan den falerar. Väldigt driftsäker.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Menar du att den reagerar långsamt?
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Andreas Öhlin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 13:30
Ort: Linköping

Inlägg av Andreas Öhlin »

Tack för ett exemplariskt svar Mats, hur ser du på servicevänlighet för teknikern själv, dvs modulbyggt vs pansarlådor. Är det hellre en bjässe som tål allt än en lite mindre stryktålig men ack så mycket servicevänligare enhet bestående av moduler?

Men dock måste jag säga, efter en titt på okeros hemsida, att de har en rackarns smart lösning på installationssystemen.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

+1 för Okero. Simpelt och driftsäkert. Däremot föredrar jag de rackmonterade modellerna för enklare handhavande och längre livslängd när de kastas omkring på transporter och gig.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Dom finns ju i 19" utförande oxo :-)

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Andreas skrev: Tack för ett exemplariskt svar Mats, hur ser du på servicevänlighet för teknikern själv, dvs modulbyggt vs pansarlådor.

Mats du borde väll kunna svara ganska bra på den frågan!
Hur var det att jobba med era Compulite dimmers?
Själv tycker jag att det är en trevlig dimmer men jag har bara mött den som fast installerad aldrig som mobil lösning.

I min värld så är den optimala lösningen en stryktålig konstruktion som ändå är hyfsat lättservad.

Stagecrew och Stagelight (om jag minns rätt) byggde engångitiden en dimmer som baserades på en GreenGinger modul, detta är nog en av de bästa mobila dimmer lösningarna jag har sett.

All elektronik var byggd runt en ram (kub) i fyrkantsprofil (stadigt som en stridsvagn) denna kub hade sedan en fram och en baksida men inga sidor (casen har ju sidor så det behövs ju inte) detta gjorde att om man lossade de 4-8 rackskruv som höll fast dimmern och drog denna rakt ur casen så fick man direkt tillgång till alla komponenter.

Dimmerna hade spec. som följer (om jag inte miss miner mig):

24 kanaler via dubbla schucko
63A matning
63A Vidarematning
Inbyggd DMX splitter
Inbyggd scroller PSU (tror inte alla fick denna)
Spännings och ström mätning på alla faser (samtidigt och innan man lår på huvudströmmen)
3 x 10A fast ström
Adressering med samma räkneverk som okero använder på 695 idag.
Inbyggd själv diagnos via adresseringen (tänk på att detta var innan man hade display på sina saker)
Gemensam preheat för alla kanler
Möjlighet att styra alla kanaler från frontpaneln.

(om någon vet mer om dessa så rätt mig gärna om jag har fel.)

Om man hade byggt idag så kanske man hade valt att lägga till en modul för att ta emot Artnet för att kunna distribuera DMX lite mer effektivt.
Själv hade jag nog valt att bygga in en KK och precis som Mats sa ha både schuko och socapex ut.

Själv tycker att jag att en funktion som man inte använder mer än säg var 10:e gång man använder en dimmer är en onödig funktion.

Något som jag har stört mig väldigt mycket på när jag har mött moderna (oftast lite billigare) dimmrar:
Är att det inte finns något smidigt sätt att tända kanalerna "en och en" på. Ibland måste man in i någon konstig meny och ibland så måste man hålla in knappar under en längre tid för att dimma upp (oftast flera kanaler som tänd oxå :evil:).
Detta kan man störa sig väldigt mycket på när man har bråttom och skall patch:a eller göra någon form av snabbkoll (utan att gå till ljusbordet)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Nicke Löfgren skrev:Dom finns ju i 19" utförande oxo :-)
Det var det jag menade med rackmonterade modellerna. Vi har 1219 istället för 1295.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Inlägg av Gustaf Gagge »

jag gillar dimmrar med jordfelsbrytare och möjlighet att slå över till fast ström .
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Hasse Queisser skrev:
Nicke Löfgren skrev:Dom finns ju i 19" utförande oxo :-)
Det var det jag menade med rackmonterade modellerna. Vi har 1219 istället för 1295.
Hoppla....men alla kanske inte vet att dom finns i det utförandet ;-)

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

hur ser du på servicevänlighet för teknikern själv, dvs modulbyggt vs pansarlådor.
Det är inte mycket som går sönder i Okeros skåp, förutom någon triac då och då, men det är slitagedelar. Förr eller senare behöver de bytas. Vår erfarenhet av Okeros installationsdimmers är att det är väldigt få serviceåtgärder. De gånger det har hnt något har det varit vid uppstart och intrimning av en anläggning. Efter det har de bara tuffat och gått. Okeroskåpen är byggda som en elcentral vilket gör att det är lätt att komma åt och enkelt för elektriker att ansluta inkommande och utgående ledningar. De tar också lite plats på djupet vilket också gör att det är lätt att serva.

Jag har aldrig upplevt att det är ett problem att de inte är uppbyggda med dimmerkassetter av flexibilitetsskäl. Det kostar så lite extra att lägga till en omkopplare för fast ström på kretsarna och att förse dem med jordfelsbrytare.

Vi valde bort korskoppling i våra nya Okerodimmers. Vi ansåg att det är ytterligare en källa till fel samtidigt som det är så enkelt att korskoppla på elektronisk väg i ljusborden. Vi tyckte inte heller att vi behövde det för våra typer av jobb. Däremot så ville vi ha både Soca och schuko parallellt ut för att ha flexibilitet i vagnen. Det är inte alltid som man kommer med soca rätt in i dmmern. I den händelse att vi skulle behöva komma in med två socakablar i samma kretsar så går det att göra det via schukokontakterna. Det är en liten kompromiss, det vet jag, men det går inte att få in allt. Det skulle blivit en väldigt stor, tung och dyr dimmer.

Vill ni prova så är ni hjärtligt välkomna till Primetec i Göteborg. Där finns det för uthyrning. Jag bjuder på en kopp gott italienskt kaffe ur den stora kaffemaskinen.

När det kommer till våra Compulitedimmers så är de en bra dimmerlösning och har varit riktiga trotjänare. Dock tycker jag att de passar bättre som fast installationslösning än som mobil dimmer. Jag gillar när sakerna sitter fast om de ska ut på vägarna. Elektroniken har många fiffiga funktioner inbyggt men vi vallde att låsa menyerna för att folk inte skulle sänk hastighet på flktar, patcha om et. och sen glömma att återställa.

Vi håller på att sälja av dessa vagnar nu och har ersatt dem med nya Okerovagnar som jag berättade om tidigare i tråden.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Andreas Öhlin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 13:30
Ort: Linköping

Inlägg av Andreas Öhlin »

Då har jag en liten fråga mats, av ren nyfikenhet.

HUr gör ni när ni åker iväg på volvo ocean race och dylikt och låt oss säg att 24ch dimmer havererar på grund av styrenheten i en ockerovagn. Har ni ngt serviceavtal eller med er extra kanaler för att klara sådana bakslag. Eller hyr ni bara in helt enkelt.

Kan tänka mig att ett sådant stort företag som ni har noga utstakade direktiv för hur sådant ska skötas, men jag kan också tänka mig att det här (om nu enda gången) skulle finnas en fördel med moduler. För vad jag har förstått är det inte alls många som kör med det.

Har jag förstått rätt eller är jag helt ute o cyklar i mitt antagande??

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

I de fall när det är kritiskt så ser vi mer problem med en moduluppbyggd dimmer än en där allt sitter fast i en och samma kapsling. Moduler kan lossa eller få glappande kontakter mellan modulerna och chassit. Moduluppbyggda dimmers hör hemma i fasta installationer, tycker jag.

Skulle en dimmer haverera under projektet Volvo Ocen Race så går det att få fram andra dimmers på de ställen där stoppen är. Det brukar vara i eller kring större städer. Vi väljer teknik till ett sådant projekt med stor omsorg och väljer sådant som vi litar på och har god erfarenhet av tidigare. Okero är ett sådant val.

För att vidare säkerställa leveransskerheten finns teknisk personal med under bygg, kör och riv utifallatt något skulle inträffa.

På andra stora projekt där dimmerkraft är kritiskt brukar det finnas reservkapacitet, något som naturligtvis kostar extra pengar för kunden. I vissa riktigt kritiska fall när ett event står och faller med teknik kör vi med dubbla teknikriggar!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Andreas Öhlin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 13:30
Ort: Linköping

Inlägg av Andreas Öhlin »

Ok, då förstår jag att detta inte är ngt problem för en sådan stor verksamhet som eran. Dock behövs ju rätt täta kunder men även där antar jag att ett eventuelllt problem för er del uteblir:)

Så summa summarum är det inte alls lika viktigt att en utrustning hos ett stort företag håller gentemot den som befinner sig på ett litet. Nu är det ju självklart så att all utrustning ska hålla, men rent hypotetiskt. Därför att om det går sönder på mindre gig måste ju ny skaffas fram, då på bekostnad av tekniker/firma snarast.

Ockero är ju faktiskt ngt av det härligaste jag har använt i dimmerväg, både installerat och mobilt vid frilans, men jag tror nog att jag själv kommer att välja en modulis om jag ska köpa in eget till firman. Dels för att den stora mängd high-tec-nördighet som tillkommer detta yrke och möjligheten att kunna klara sig själv om det händer ngt "on the road".

Jag tackar så mycket för delad kunskap och erfarenheter...

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Så summa summarum är det inte alls lika viktigt att en utrustning hos ett stort företag håller gentemot den som befinner sig på ett litet.
Det var väl inte riktigt så jag sa.

Det finns alltid en risk att teknisk apparatur går sönder. Det är lika viktigt för oss som för mindre företag att vår utrustning håller för vad den är avsedd för. Det kostar mycket tid och pengar att ha utrustning på servicebänken. Det gäller för oss såväl som för andra. Går utrustning sönder på gig så måste även vi skaffa fram ny. Ganska ofta har vi i preventivt syfte med oss reservenheter av kritisk utrustning.

Lite som att du ser till att du har reservdäck, domkraft och fälgkors med dig i bilen. Det går lite fortare att komma vidare på resan och familjen hinner inte bli lika sura och irriterade som de hade blivit av att vänta på att bärgaren kommer med ett nytt!
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster