Dimmerpack.

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Bosse Rönström
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 17:06

Dimmerpack.

Inlägg av Bosse Rönström »

[font=Arial] [/font] [color=#] [/color]

Hej!
Jag är grön på det här med ljus men har i alla fall skaffat lite grejor.
Det jag undrar över är hur man adresserar dimmerpacket.
Det finns en massa dipp switchar och om jag har fattat nått rätt så ska jag ställa in dimmerpacken på ett, men det är ett sex kanals så då kommer min egentliga fråga sköter dimmerpacken om den interna fördelningen av kanalerna eller ????
Och om jag skaffar ett dimmerpack till ska det då adresseras som typ sju i kedjan?
Förstår ni inte vad jag menar lugn det är knappt jag förstår :-)

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Du har tänkt aldeles rätt!

Adresserinegn sker med det binära systemet alltså dip1 har värde 1 dip2 har värde 2 dip3 har värde 4 osv sen är det bara att plussa ihop tills du fått önskad adress. som i ditt fall för nästa dimmer eller rökmaskin vad du nu vill lägga så blir det adress 7 vilket resulterar i dip 1,2,3.

Bosse Rönström
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 17:06

Inlägg av Bosse Rönström »

Gustaf Tydén skrev:Du har tänkt aldeles rätt!

Adresserinegn sker med det binära systemet alltså dip1 har värde 1 dip2 har värde 2 dip3 har värde 4 osv sen är det bara att plussa ihop tills du fått önskad adress. som i ditt fall för nästa dimmer eller rökmaskin vad du nu vill lägga så blir det adress 7 vilket resulterar i dip 1,2,3.
Då finns det hopp för den gamla gubben då :-)
Jag inser att det kommer att ta tid innan jag kan sköta ljus men bara jag får igång det så är det väl bara till att exprimentera och läsa manualer förstås ;-)
Tack för hjälpen
Bosse

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

För att svara på din fråga som jag inte riktigt tycker Gustaf svarade på så ja, den "sköter den interna fördelningen".
Det du ställer in på dip-switcharna är start-adressen, så din dimmer med 6 kanaler ska börja på kanal 1 och om du vill använda en dimmer till så får du ställa in den på att lyssna på kanal 7 och uppåt.

Givetvis kan man använda vilka kanaler man vill, men det är förstås mest logiskt att använda kanal 1 och uppåt utan några "hål" i intervallen...

Bosse Rönström
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 17:06

Inlägg av Bosse Rönström »

David Göransson skrev:För att svara på din fråga som jag inte riktigt tycker Gustaf svarade på så ja, den "sköter den interna fördelningen".
Det du ställer in på dip-switcharna är start-adressen, så din dimmer med 6 kanaler ska börja på kanal 1 och om du vill använda en dimmer till så får du ställa in den på att lyssna på kanal 7 och uppåt.

Givetvis kan man använda vilka kanaler man vill, men det är förstås mest logiskt att använda kanal 1 och uppåt utan några "hål" i intervallen...
Jo jag satt och funderade lite i går och jag tror jag fattat hur det funkar nu.
för varje switch så dubblar jag värdet sen är det bara till att plusa ihop dom olika switcharna tills jag uppnåt det värde jag vill ha tex. switch 1+2+5 skulle då bli kanal 19 är jag rätt på det ???
om jag skulle tex ha ett movinghead med sju kanaler som första länk i en kedja då blir nästa movinghead adresserat som kanal 8 osv.
Snälla säg att jag förstått :-)

Användarvisningsbild
Peter Jönköping Hallin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 29 okt 2007, 20:07
Ort: Jönköping

Inlägg av Peter Jönköping Hallin »

Ja du tänkter precis rätt, men bara för att en viss arumatur/dimmer ligger först i kedjan så behöver den inte ha DMX adress nr 1.

Man behöver inte adressera efter hur man drar kablarna, utan efter hur man vill att det skall ligga på ljusbordet.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Martin har/hade ett litet smidigt program som var gratis att ladda ner från deras sida där man antingen skrev in det binära talet så det räknade om det till dmx eller tvärtom. Hittade inte det nu när jag letade, någon har kanske länken här
Work sucks, send me on tour!

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

LD Calculator funkar till det med.
Johnny Andersson

Bosse Rönström
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 17:06

Inlägg av Bosse Rönström »

Peter Jönköping Hallin skrev:Ja du tänkter precis rätt, men bara för att en viss arumatur/dimmer ligger först i kedjan så behöver den inte ha DMX adress nr 1.

Man behöver inte adressera efter hur man drar kablarna, utan efter hur man vill att det skall ligga på ljusbordet.
Ahha nu börjar det klarna .....för tillfället i alla fall.
Tack allihopa för hjälpen.
PS. finns det någon bra literatur i området eller kanske till och med någon online info som är lättbegriplig.DS.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Lättbegriplig vet jag inte, men ofta brukar sidan Ujjals DMX512 website komma på tal.

Det står en del på Wikipedia också.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Bosse Rönström
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 17:06

Inlägg av Bosse Rönström »

Jonas Larsson skrev:Lättbegriplig vet jag inte, men ofta brukar sidan Ujjals DMX512 website komma på tal.

Det står en del på Wikipedia också.
Tack det är noterat och ska titta på det någon kväll i lugn och ro:-)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster