Dimmerbars för 4st PAR 64 1000w kannor?

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Dimmerbars för 4st PAR 64 1000w kannor?

Inlägg av Erik Boson »

Jag undrar ifall man kan köra 4st PAR 64 kannor med 1000w lampor på en 4-kanalig dimmerbar med 5Amp max per kanal och 16 Amp totalt?

Vet ju att man max får belasta med 3680w, men var med en firma för inte så länge sedan som körde på detta sättet. Är det så att dimmern bara ger ifrån sig 3680w, dvs 920w per kanna, istället för 1000w. Eller är det skadligt för dimmern att använda den på detta sättet?

Hoppas ni förstår hur jag menar, annars får jag försöka att förklara bättre!

// Erik

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Varje kanal klarar ju 1150W så där är ju inga problem per kanal sett, dock blir det ju för mycket totalt sett om du kör dem på max, det som kommer hända är väl att säkringen på matningen kommer att slå ifrån.

Det bästa är ju om du kan begränsa varje kanal, tex om du har en inställning för max nivå som du kan ställa, så du inte ligger över 16A totalt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Du kan enkelt räkna ut hur mycket du kan belasta på 16amp.
Du har 4 PAR64 1000w alltså 4000w totalt. dela det på spänningen, alltså 230V. Då får du ut ampere antalet vid maxbelastning.

4000/230 = 17,3 Amp

Du kan också enkelt kolla hur mycket du kan belasta per kanal eftersom du vet Amp antalet. I ditt fall 5Amp. Gångra ampere antalet med spänningen så får du ut maximala Watt antalet.

5 * 230 = 1150w
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Daniel: tänk på att sättet att räkna som du nämner bara ger ett ungefärligt värde för vårat område, vi jobbar med växelspänning och det du får ut är hur många watt man får ut med likspänning vilket är lite högre.

Någon gång när jag orkar ska jag slänga ihop en räknare som på ett enkelt sätt kan beräkna om de eluttag man har räcker till för riggen och liknande.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

jag vet det. Teorin stämmer ju inte riktigt i praktiken. Man tappar ju lite effekt här och var också.

Finns ju redan räknare till det tror jag. LD calculator har väl en sån del i sig?
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Jag tänkte mer göra en supersimpel räknare där man matar in vad man har för elluttag, vad man har för laster och var man tänker koppla dom om man vet det :-)

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

okej.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Erik Boson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 19:56
Presentation: Jobbar sedan en tid tillbaka på Xpecta Evenemangsteknik AB i Örebro
Ort: Lindesberg (4mil norr om Örebro)
Kontakt:

Inlägg av Erik Boson »

Tack Jonas för tipset! Ska testa :D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster