Optoisolering!

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Man har ett lager fotoresist, ett ljuskänsligt ämne, framför kopparn. Denna belyser man med en mask. När den belyses så ändrar den sig kemiskt. Den ytan som är belyst kan man sedan "framkalla" bort med natriumhydroxid, men den obelysta (som blir banorna) finns kvar. När man etsar så kommer järnsulfatet bara ta bort den kopparn som är frilagd, inte den under fotoresisten.

När man är färdigetsad så tar man bort fotoresisten med T-sprit eller så.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Tack för informationen!! :D Utrustningen finns på kjell&co kanske? Eller man kanske ska köpa sånt på ELFA?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Erik Arvidsson skrev:Tack för informationen!! :D Utrustningen finns på kjell&co kanske? Eller man kanske ska köpa sånt på ELFA?
ELFA har det du behöver...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Tack för det, det etsade kortet gjorde ju det mesta av jobbet med att få det snyggt!

Jag gjorde somså att jag beställde kortet av en kille som hade lite fritidsyssla med att etsa kretskort i mindre upplagor åt diverse elektronikbyggare. Jag gav 120:- inkl frakt för kortet, då var det borrat och klart (ett riktigt pilljobb om det är större ic kretsar på kortet tex)

Jag tror det blir smidigare och billigare för dig att köpa kortet etsat, borrat och klart. Sedan köper du bara komponenterna och du har fått dig en färdig byggsats utan alltför mycket krångel.

Dock vet jag knappt om bygget är så lönande med tanke på vad de billigaste dmx splittarna kostar nuförtiden, men gillar man att bygga saker själv och lära sig något på kuppen så!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonathan Olsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: fre 13 apr 2007, 22:56
Presentation: Har sysslat med ljud, ljus, teknik för alltid... Driver Adapt AB och befinner mig oftast i Skövde.
Kontakt:

Inlägg av Jonathan Olsson »

Det finns en skyddande yta på kortet, UV-ljuset bryter ner det som inte är täckt (dina banor). I stället för att skriva en lång förklaring, kolla t ex här.

[edit] Missade sida 2 :)
Jonathan Olsson
Site manager Skövde

Adapt AB

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Om man redan har en Gerber+Excellon-fil klar så är det nog billigare och lättare att skicka till typ Olimex för att de ska göra allt åt en.

Borra är ett smärre helvete om man inte har en pelarborr. Trust me. Nästan så det är lättare att lära sig löda ytmonterat istället för hålmonterat om man inte har en bra pelarborr i närheten (vår Arboga är på gränsen).
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Erik Arvidsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 09:12
Presentation: ... Presentation uppdateras när något väsentligt finns att säga
Ort: Hässleholm/Skåne/Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik Arvidsson »

Kan man inte prova att köpa ett "pelarborstativ" till dremeln. Har sett att de fins... Vet dock inte vad det kostar :P kanske lite för ostabilt? Eller vad tror ni?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag har testat med nåt billigare motsv när pelarborren var trasig med blandade resultat.
"This is the updated input list"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster