DMX-switch

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 12:55
Presentation: Driver verksamhet som hyr ut och levererar helhetslösningar med ljud, ljus och bild.
Ort: Gävle

DMX-switch

Inlägg av Johan Lindberg »

Jag har en 1500w strobe och 6 st svaga flowers på 50w. Jag har tänkt att köpa en DMX-switch med 4 kanaler, men det är så att jag tänkte lägga två flowers på varje kanal och sen Stroben på sista kanalen.
Det är en säkring på 5A på varje kanal.
Kan man göra så ?
Man kanske kan byta ut säkringen till en "starkare"

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Att byta ut säkringen mot något starkare är MYCKET dumt och ALDRIG försvarsbart! Strobben kommer förmodligen få säkringarna att lösa ut, alltså skaffa en större dimmer eller skaffa en extern strobbstyrning.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Johan Lindberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 12:55
Presentation: Driver verksamhet som hyr ut och levererar helhetslösningar med ljud, ljus och bild.
Ort: Gävle

Inlägg av Johan Lindberg »

Varför är det dumt?
Att byta ut säkringen mot något starkare är MYCKET dumt och ALDRIG försvarsbart! Strobben kommer förmodligen få säkringarna att lösa ut, alltså skaffa en större dimmer eller skaffa en extern strobbstyrning.
, har precis börjat att lära mej dethär.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Johan Lindberg skrev:Varför är det dumt?
Det är dumt eftersom elektroniken förmodligen inte klarar av mer än 5A per kanal, byter du säkringen är chansen stor att du överhettar switchen och den går sönder, i värsta fall med brand som följd.

Leta efter en kraftigare DMX switch, eller varför inte ett dmx styrt strob direkt, det är nog den smidigaste lösningen! Då har du full kontroll över stroben, annars kan du ju bara styra av och på.

Använd sedan switchen till dina flowers, fast lät också som en lite dyr lösning. Switchen kostar väl ett par gånger mer än vad flower effekterna gör?
Senast redigerad av 2 Jonas Larsson, redigerad totalt 0 gång.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Som Anders säger, skaffa dig en stroboskopskontroll och strunta att köra strobbet via Switchpack.

Antar det är ett analogstyrt stroboskop och dom kontrollerna är inte dyra alls och som ett plus så kan du ju styra "blinkfrekvensen"
Johnny Andersson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster