Dimmer brum

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

NEJNEJNEJ, ingen rörpreamp i signalvägen. Vet du varför den låter varmt och mysigt?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag har redan bestämt mig för att byta till analogmixer idag. Då behöver jag inga DI-boxar som drar ner volymen. Men jag måste köpa ett reverb i så fall, ska köra och göra det nu.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Olle Högberg skrev:Jag har redan bestämt mig för att byta till analogmixer idag. Då behöver jag inga DI-boxar som drar ner volymen. Men jag måste köpa ett reverb i så fall, ska köra och göra det nu.

Var det inte att det var bättre med en analogmixer vi diskuterade i en tidigare tråd där ni alla konstaterade att det var inga problem att köra Digi porta för det var så mycket fördelar.....??
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Tobbe: Det var ju massor av fördelar, man kan ju göra alltmöjligt skojjigt när det är digitalt,,,, :wink: Då gör de väl inte så mycket om det brummar??? :D
//Carpvik

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Det finns för- och nackdelar med båda. Digitalmixern har funkat bra på ett tidigare gig jag gjorde, men då hade jag andra förstärkare.

Det kommer att bli ganska bökigt att rigga allting under tidspress med analogmixern, men det är å andra sidan bökigt när man behöver ändra saker live på digitalmixern.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Christoffer Carpvik skrev:Tobbe: Det var ju massor av fördelar, man kan ju göra alltmöjligt skojjigt när det är digitalt,,,, Då gör de väl inte så mycket om det brummar??? :D

Ja har man inte högre standard så..... Att köpa 2 st lundahl trafo till "Digitalmixern" kostar mer än hela mixplatsen......
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Tobbe: JAg hoppas du förstod ironin i mitt inlägg. jag håller med dig med andra ord...

Olle: På vilket sätt blir det bökigare att rigga den analoga mixern?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Man måste gå genom varenda ratt och kolla så att inställningarna stämmer. Vi har ingen tid att soundchecka på fredagar när vi riggar allting, för alla har civila jobb och publiken kommer redan kl 19. På digitalmixern kan man spara alla inställningarna, bara att koppla in kablarna, kolla att gainen står rätt och sen köra. Ett tungt vägande skäl till att jag valde den från början. Analogmixern tar längre tid att få igång (men är förstås smidigare om man behöver ändra nåt under giget)

Men det gick bra med analogmixern idag, körde mastern på 40% och hade knappast kunnat spela högre utan att skrämma bort folket. Ingen tillstymmelse till dimmerbrum heller. Köpte ett TC M-one som vi använder.

Och dagens publik var kanon, bara salongsberusade, sjöng med i låtarna och dansade armkrok längs borden. Dom igår var bara där för att äta, supa och prata med polarna. (Det var kanske tur)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster