Dimmer brum

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

eller så har man avstörningsdrosslar på sina dimmrar. Vi har stora såna på våra hembygda, tysta som fan är de. Men de väger bly och tar upp 4U för 6ch
"This is the updated input list"

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Olle: På din D3200 som du ska använda som mixer är det väl inte balanserat ut??

Och förövrigt hade du ju enkelt kunnat kräva en ny rökmaskin av säljaren mot uppvisning av kvitto och manual :P
//Carpvik

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 13:22
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Ort: STOCKHOLM
Kontakt:

Inlägg av Mathias Norén »

Hej,

Förr kunde man lyfta jorden i förstärkare och övrig ljudapparatur för att ta bort brum.

Går inte det längre ?

Annars är tipset med att separera signal från ström det som jag skulle satsa på.


MVH

Mathias Norén

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Visst går det att lyfa jorden med lite gaffa (eller nåt annat). Så länge man inte funderar på att bära stegen under giget funkar det säkert, men börjar det jorda i chassit så är det inte så kul.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Man skulle väl kunna säga att det inte är riktigt hälsosamt att ha en sån lösning. är det ens tillåtet??
//Carpvik

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Lyft FÖRIHELVETE inte skyddsjord, pucko. Den finns där av en anledning, och att ta bort den är ALDRIG en lösning.

Se istället till att ha ljudutrustning som klarar AES48[1], se till att socapexen går en annan väg än ljudmultin, använd balanserade in/utgångar.

[1]AES standard on interconnections -
Grounding and EMC practices -
Shields of connectors in audio equipment
containing active circuitry
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag tror inte Mathias menade att lyfta själva skyddsjorden, utan signaljorden...

Det förstnämnda är inte att rekommendera och knappast lagligt heller.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Mathias Norén
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 13:22
Presentation: Halloj,

Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB
Ort: STOCKHOLM
Kontakt:

Inlägg av Mathias Norén »

Hej, tack för den milda tonen Ian. :wink:


Lyfta skyddsjorden är nog ingen vidare idé, speciellt inte nu för tiden med switchade nätagg osv.
Däremot kanske många gjort det genom åren för att lösa akuta brumproblem. :roll:

Kan ju medela att även DMX kan bli störd om den ligger stammad ihop med för mycked dimmad ström, även med sk "kvalitets" kabel.

Kanske kan det också vara en ide, som tidigare nämnt, att försöka hitta strömuttag på något annat ställe i huset. Då från en annan matningspunkt/central i huset.


MVH

Mathias

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Det finns ingen jordlyft i slutstegen jag lånat, men det finns i direktboxarna jag ska sätta på mixerutgången nästa gång jag kopplar upp allt.

Lånade ett annat slutsteg än Peavey-burken jag använt hittills. Hur jag än kopplat är det den som brummat värst, och den gav bara ljud (musik) ifrån sig om man kopplade obalanserade kablar. Behringer-steget jag har till topparna låter bra, men spelar av någon anledning bara parallellt i mono. Även killen från hyrfirman gick bet på att lösa det lilla problemet. Fel i manualen kanske? Funderar på att ha det till basen i stället, för det gör väl inte så mycket om den är i mono.

Har dock inte hunnit prova det alternativa steget ännu, för när jag drog ut det ur rackvagnen där det brukar sitta annars, kom strömkabeln i kläm och klipptes rakt av, sen har jag inte hunnit laga den förrän idag. Men jag har gott hopp om att allt ska fixa sig när vi kopplar upp allt till genrepet på söndag.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Basarna är väl bättre att köra i mono än topparna isånt fall. Det är ingen som hör på samma sätt.

Nu ska man inte tala illa om Behringer, men.....vad är de vi har sagt...
//Carpvik

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Olle Högberg skrev:Vi har två olika trefasuttag som sitter i varsin ände av lokalen. Allt ljud ligger på ena uttaget och allt ljus på det andra.

Hyrfirman är Nice Noise i Sölvesborg. Du kanske känner dom, dom ska bl.a. hyra ut grejer till ett gig med Timbuktu i Hässleholm nu på onsdag, så vi är tvungna att tillfälligt lämna tillbaka hyrmickarna i morgon.
Vi hadde inte mikar från Nice Noise utan från PSI. Vi hadde väldigt strul med dom.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Tur jag inte tog deras mickar då, hade offert från PSI inför denna showen, men dom var dyrare.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Olle: Varför var det tur? Ifall du inte använde mickarna o dom bara låg hemma o skrotade i väntan på att använda dom så hade det inte spelat någon roll?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jo, det var väl tur att jag valde mickar som funkar problemfritt från en firma som är billigare, jämfört med om jag hade valt mickar som strular från en firma som är dyrare.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Vi hade genrep igår. Folk tyckte ljudet var bra vad gäller mix och EQ, men det behöver mer punch. Särskilt när lokeln är fylld med berusade människor som stimmar, jämfört med nyktra kaffedrickare som idag. Under soundchecken, när jag kopplade direktboxarna på mixerutgången försvann dimmerbrummet, men maxvolymen dämpades rejält. Tog jag bort direktboxarna blev det tillräckligt med kräm, det räckte med att ha mastervolymen på 50%, men då kom brummet tillbaka.

Jag har två Behringer B300 aktiva fullrange som monitorer och under projektets gång har jag blivit förvånad över hur bra de låter. Jag har alltid upplevt dom som burkiga förut. Och dom brummar inte alls när man använder ljuset. Provade att dra på mer kräm i dom på andra akten, och då tyckte publiken att ljudet blev bättre. Man kanske skulle vända dom mot publiken och dra på fullt? Sångarna hör vad dom ska sjunga ändå, det är ju en ganska liten lokal. På några låtar går dom runt i publiken och sjunger, och det funkar bra.

Ett annat alternativ är att byta till en analog mixer. Men då får jag göra om hela mixen från början, och det finns ingen tid till det på fredag, med bara två timmar från att scenen kan börja byggas tills publiken kommer. Plus att jag måste skaffa fram externa effekter, och det är större risk att något blir fel och att man då inte hinner bli klar innan publiken kommer. I den digitala mixern sparas allting mellan gigen.

Ett annat problem är att slutstegen bara spelar parallellt i mono, trots att jag ställt in dom på stereo. Jag bytte Peavey-steget mot ett nyare Sonic eller Sonix nånting igår och kopplade topparna på det. Men det blev samma skit som på Behringer-steget jag kopplade till basarna, det spelade ljudet från B-ingången på båda utkanalerna. Borde det inte spela ljudet från A-ingången i så fall? Jag fattar ingenting?

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Olle Högberg skrev:Vi hade genrep igår. Folk tyckte ljudet var bra vad gäller mix och EQ, men det behöver mer punch. Särskilt när lokeln är fylld med berusade människor som stimmar, jämfört med nyktra kaffedrickare som idag. Under soundchecken, när jag kopplade direktboxarna på mixerutgången försvann dimmerbrummet, men maxvolymen dämpades rejält. Tog jag bort direktboxarna blev det tillräckligt med kräm, det räckte med att ha mastervolymen på 50%, men då kom brummet tillbaka.
Tjena,

Jag tycker att du inte borde ha DI-boxar utan istället vanliga trafo-rör (Lundahl eller annat). Nivån sänks när du använder DI-boxar.

Kolla in www.lundahl.se

Mvh /Eric.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag ringde en polare som brukar göra ljudet när vi har gig med bandet. Han kom som en pil och vi höll på ett par timmar. Bytte tillbaka till det gamla Peavey-steget, som spelar i stereo till skillnad från de andra stegen som verkar vara halvsönder. (När vi har dom stegen i bandet spelar det ingen roll, för då kör vi dom parallellt eller brygga, så vi har inte ens upptäckt problemet innan.)

Sen jobbade han med EQn och gjorde precis tvärtom mot vad killen från hyrfirman gjort: mer bas och lite mer diskant i stället för att skära bort. Så nu har vi lite marginaler på volymen, borde kunna köra mastern på kanske 70-80% jämfört med full patte igår. Vi provade även att koppla in ljuset. Dimmerbrummet ligger kvar, men bara så svagt att det inte kommer att höras när publiken sorlar.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Krämen räckte inte idag när det var fullsatt och stimmande fyllepublik i lokalen. Funderar på att ta min rörpreamp och sätta mellan DI-boxarna och delningsfiltret, för att kompensera för dämningen från DI-boxarna. Nån som gjort så nån gång?

Ett annat alternativ är att plocka bort DI-boxarna och hoppas att sorlet ska överrösta dimmerbrummet.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Eller skaffa 1:1-trafar. www.lundahl.se
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Verkar vara en bra idé att skaffa till nästa projekt. Men just nu har jag inte tid att åka/ringa runt och leta saker.

Har dom såna på Kjell&co eller Musikbörsen? Annars vet jag inte hur jag ska få tag på dom tills i kväll.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster