Dimmer brum
- Ian Delahorne
- PAR-64
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: vettet
- Kontakt:
-
- PAR-64
- Inlägg: 650
- Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
- Presentation: ........................................
- Ort: Jönköping
-
- PAR-30
- Inlägg: 122
- Blev medlem: lör 11 mar 2006, 13:22
- Presentation: Halloj,
Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB - Ort: STOCKHOLM
- Kontakt:
-
- PAR-46
- Inlägg: 487
- Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Visst går det att lyfa jorden med lite gaffa (eller nåt annat). Så länge man inte funderar på att bära stegen under giget funkar det säkert, men börjar det jorda i chassit så är det inte så kul.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
andersbranden.wordpress.com
-
- PAR-64
- Inlägg: 650
- Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
- Presentation: ........................................
- Ort: Jönköping
- Ian Delahorne
- PAR-64
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: vettet
- Kontakt:
Lyft FÖRIHELVETE inte skyddsjord, pucko. Den finns där av en anledning, och att ta bort den är ALDRIG en lösning.
Se istället till att ha ljudutrustning som klarar AES48[1], se till att socapexen går en annan väg än ljudmultin, använd balanserade in/utgångar.
[1]AES standard on interconnections -
Grounding and EMC practices -
Shields of connectors in audio equipment
containing active circuitry
Se istället till att ha ljudutrustning som klarar AES48[1], se till att socapexen går en annan väg än ljudmultin, använd balanserade in/utgångar.
[1]AES standard on interconnections -
Grounding and EMC practices -
Shields of connectors in audio equipment
containing active circuitry
"This is the updated input list"
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
- Ort: Skövde
-
- PAR-30
- Inlägg: 122
- Blev medlem: lör 11 mar 2006, 13:22
- Presentation: Halloj,
Har jobbat lite här o var.
Provningsingenjör SEMKO
Servicechef Spectra
Ljustekniker Dramaten
Elverkstaden Dramaten
Interlite/Wireless Solution
Semilab AB - Ort: STOCKHOLM
- Kontakt:
Hej, tack för den milda tonen Ian.
Lyfta skyddsjorden är nog ingen vidare idé, speciellt inte nu för tiden med switchade nätagg osv.
Däremot kanske många gjort det genom åren för att lösa akuta brumproblem.
Kan ju medela att även DMX kan bli störd om den ligger stammad ihop med för mycked dimmad ström, även med sk "kvalitets" kabel.
Kanske kan det också vara en ide, som tidigare nämnt, att försöka hitta strömuttag på något annat ställe i huset. Då från en annan matningspunkt/central i huset.
MVH
Mathias
Lyfta skyddsjorden är nog ingen vidare idé, speciellt inte nu för tiden med switchade nätagg osv.
Däremot kanske många gjort det genom åren för att lösa akuta brumproblem.
Kan ju medela att även DMX kan bli störd om den ligger stammad ihop med för mycked dimmad ström, även med sk "kvalitets" kabel.
Kanske kan det också vara en ide, som tidigare nämnt, att försöka hitta strömuttag på något annat ställe i huset. Då från en annan matningspunkt/central i huset.
MVH
Mathias
- Olle Högberg
- PAR-30
- Inlägg: 189
- Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Det finns ingen jordlyft i slutstegen jag lånat, men det finns i direktboxarna jag ska sätta på mixerutgången nästa gång jag kopplar upp allt.
Lånade ett annat slutsteg än Peavey-burken jag använt hittills. Hur jag än kopplat är det den som brummat värst, och den gav bara ljud (musik) ifrån sig om man kopplade obalanserade kablar. Behringer-steget jag har till topparna låter bra, men spelar av någon anledning bara parallellt i mono. Även killen från hyrfirman gick bet på att lösa det lilla problemet. Fel i manualen kanske? Funderar på att ha det till basen i stället, för det gör väl inte så mycket om den är i mono.
Har dock inte hunnit prova det alternativa steget ännu, för när jag drog ut det ur rackvagnen där det brukar sitta annars, kom strömkabeln i kläm och klipptes rakt av, sen har jag inte hunnit laga den förrän idag. Men jag har gott hopp om att allt ska fixa sig när vi kopplar upp allt till genrepet på söndag.
Lånade ett annat slutsteg än Peavey-burken jag använt hittills. Hur jag än kopplat är det den som brummat värst, och den gav bara ljud (musik) ifrån sig om man kopplade obalanserade kablar. Behringer-steget jag har till topparna låter bra, men spelar av någon anledning bara parallellt i mono. Även killen från hyrfirman gick bet på att lösa det lilla problemet. Fel i manualen kanske? Funderar på att ha det till basen i stället, för det gör väl inte så mycket om den är i mono.
Har dock inte hunnit prova det alternativa steget ännu, för när jag drog ut det ur rackvagnen där det brukar sitta annars, kom strömkabeln i kläm och klipptes rakt av, sen har jag inte hunnit laga den förrän idag. Men jag har gott hopp om att allt ska fixa sig när vi kopplar upp allt till genrepet på söndag.
-
- PAR-64
- Inlägg: 650
- Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
- Presentation: ........................................
- Ort: Jönköping
-
- PAR-64
- Inlägg: 1784
- Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Vi hadde inte mikar från Nice Noise utan från PSI. Vi hadde väldigt strul med dom.Olle Högberg skrev:Vi har två olika trefasuttag som sitter i varsin ände av lokalen. Allt ljud ligger på ena uttaget och allt ljus på det andra.
Hyrfirman är Nice Noise i Sölvesborg. Du kanske känner dom, dom ska bl.a. hyra ut grejer till ett gig med Timbuktu i Hässleholm nu på onsdag, så vi är tvungna att tillfälligt lämna tillbaka hyrmickarna i morgon.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olle Högberg
- PAR-30
- Inlägg: 189
- Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
- Ort: Skåne
- Kontakt:
-
- PAR-64
- Inlägg: 650
- Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
- Presentation: ........................................
- Ort: Jönköping
- Olle Högberg
- PAR-30
- Inlägg: 189
- Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
- Ort: Skåne
- Kontakt:
- Olle Högberg
- PAR-30
- Inlägg: 189
- Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Vi hade genrep igår. Folk tyckte ljudet var bra vad gäller mix och EQ, men det behöver mer punch. Särskilt när lokeln är fylld med berusade människor som stimmar, jämfört med nyktra kaffedrickare som idag. Under soundchecken, när jag kopplade direktboxarna på mixerutgången försvann dimmerbrummet, men maxvolymen dämpades rejält. Tog jag bort direktboxarna blev det tillräckligt med kräm, det räckte med att ha mastervolymen på 50%, men då kom brummet tillbaka.
Jag har två Behringer B300 aktiva fullrange som monitorer och under projektets gång har jag blivit förvånad över hur bra de låter. Jag har alltid upplevt dom som burkiga förut. Och dom brummar inte alls när man använder ljuset. Provade att dra på mer kräm i dom på andra akten, och då tyckte publiken att ljudet blev bättre. Man kanske skulle vända dom mot publiken och dra på fullt? Sångarna hör vad dom ska sjunga ändå, det är ju en ganska liten lokal. På några låtar går dom runt i publiken och sjunger, och det funkar bra.
Ett annat alternativ är att byta till en analog mixer. Men då får jag göra om hela mixen från början, och det finns ingen tid till det på fredag, med bara två timmar från att scenen kan börja byggas tills publiken kommer. Plus att jag måste skaffa fram externa effekter, och det är större risk att något blir fel och att man då inte hinner bli klar innan publiken kommer. I den digitala mixern sparas allting mellan gigen.
Ett annat problem är att slutstegen bara spelar parallellt i mono, trots att jag ställt in dom på stereo. Jag bytte Peavey-steget mot ett nyare Sonic eller Sonix nånting igår och kopplade topparna på det. Men det blev samma skit som på Behringer-steget jag kopplade till basarna, det spelade ljudet från B-ingången på båda utkanalerna. Borde det inte spela ljudet från A-ingången i så fall? Jag fattar ingenting?
Jag har två Behringer B300 aktiva fullrange som monitorer och under projektets gång har jag blivit förvånad över hur bra de låter. Jag har alltid upplevt dom som burkiga förut. Och dom brummar inte alls när man använder ljuset. Provade att dra på mer kräm i dom på andra akten, och då tyckte publiken att ljudet blev bättre. Man kanske skulle vända dom mot publiken och dra på fullt? Sångarna hör vad dom ska sjunga ändå, det är ju en ganska liten lokal. På några låtar går dom runt i publiken och sjunger, och det funkar bra.
Ett annat alternativ är att byta till en analog mixer. Men då får jag göra om hela mixen från början, och det finns ingen tid till det på fredag, med bara två timmar från att scenen kan börja byggas tills publiken kommer. Plus att jag måste skaffa fram externa effekter, och det är större risk att något blir fel och att man då inte hinner bli klar innan publiken kommer. I den digitala mixern sparas allting mellan gigen.
Ett annat problem är att slutstegen bara spelar parallellt i mono, trots att jag ställt in dom på stereo. Jag bytte Peavey-steget mot ett nyare Sonic eller Sonix nånting igår och kopplade topparna på det. Men det blev samma skit som på Behringer-steget jag kopplade till basarna, det spelade ljudet från B-ingången på båda utkanalerna. Borde det inte spela ljudet från A-ingången i så fall? Jag fattar ingenting?
- Eric Hising
- PAR-36
- Inlägg: 229
- Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
- Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Tjena,Olle Högberg skrev:Vi hade genrep igår. Folk tyckte ljudet var bra vad gäller mix och EQ, men det behöver mer punch. Särskilt när lokeln är fylld med berusade människor som stimmar, jämfört med nyktra kaffedrickare som idag. Under soundchecken, när jag kopplade direktboxarna på mixerutgången försvann dimmerbrummet, men maxvolymen dämpades rejält. Tog jag bort direktboxarna blev det tillräckligt med kräm, det räckte med att ha mastervolymen på 50%, men då kom brummet tillbaka.
Jag tycker att du inte borde ha DI-boxar utan istället vanliga trafo-rör (Lundahl eller annat). Nivån sänks när du använder DI-boxar.
Kolla in www.lundahl.se
Mvh /Eric.
- Olle Högberg
- PAR-30
- Inlägg: 189
- Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Jag ringde en polare som brukar göra ljudet när vi har gig med bandet. Han kom som en pil och vi höll på ett par timmar. Bytte tillbaka till det gamla Peavey-steget, som spelar i stereo till skillnad från de andra stegen som verkar vara halvsönder. (När vi har dom stegen i bandet spelar det ingen roll, för då kör vi dom parallellt eller brygga, så vi har inte ens upptäckt problemet innan.)
Sen jobbade han med EQn och gjorde precis tvärtom mot vad killen från hyrfirman gjort: mer bas och lite mer diskant i stället för att skära bort. Så nu har vi lite marginaler på volymen, borde kunna köra mastern på kanske 70-80% jämfört med full patte igår. Vi provade även att koppla in ljuset. Dimmerbrummet ligger kvar, men bara så svagt att det inte kommer att höras när publiken sorlar.
Sen jobbade han med EQn och gjorde precis tvärtom mot vad killen från hyrfirman gjort: mer bas och lite mer diskant i stället för att skära bort. Så nu har vi lite marginaler på volymen, borde kunna köra mastern på kanske 70-80% jämfört med full patte igår. Vi provade även att koppla in ljuset. Dimmerbrummet ligger kvar, men bara så svagt att det inte kommer att höras när publiken sorlar.
- Olle Högberg
- PAR-30
- Inlägg: 189
- Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Krämen räckte inte idag när det var fullsatt och stimmande fyllepublik i lokalen. Funderar på att ta min rörpreamp och sätta mellan DI-boxarna och delningsfiltret, för att kompensera för dämningen från DI-boxarna. Nån som gjort så nån gång?
Ett annat alternativ är att plocka bort DI-boxarna och hoppas att sorlet ska överrösta dimmerbrummet.
Ett annat alternativ är att plocka bort DI-boxarna och hoppas att sorlet ska överrösta dimmerbrummet.
- Ian Delahorne
- PAR-64
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: vettet
- Kontakt:
- Olle Högberg
- PAR-30
- Inlägg: 189
- Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster