Dimmer brum

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Dimmer brum

Inlägg av Olle Högberg »

Tråden delad från "Julprojekt"

Riggade för krogshowen idag. Har problem med att dimmern stör ljudet, så att det brummar. Har satt ljud och ljus på två helt olika 3-fas uttag. Har provat att byta fas och koppla om elen i diverse varianter, men problemet kvarstår. Nya friska tag i morgon bitti. Funderar på att prova en annan dimmer, men den har inte lika mycket kräm, så då får vi skippa 1000-wattarna vi lånat. Min ljustekniker tyckte jag skulle sätta gummipackningar på rackskruvarna till slutstegen, men det kändes lite väl långsökt. Nån som har lite tips på hur man blir av med sån skit?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Olle Högberg skrev:Riggade för krogshowen idag. Har problem med att dimmern stör ljudet, så att det brummar. Har satt ljud och ljus på två helt olika 3-fas uttag. Har provat att byta fas och koppla om elen i diverse varianter, men problemet kvarstår. Nya friska tag i morgon bitti. Funderar på att prova en annan dimmer, men den har inte lika mycket kräm, så då får vi skippa 1000-wattarna vi lånat. Min ljustekniker tyckte jag skulle sätta gummipackningar på rackskruvarna till slutstegen, men det kändes lite väl långsökt. Nån som har lite tips på hur man blir av med sån skit?
Om ni nu kör med liveinstrument så tar nog mickrofonerna i basen/basarna och/eller gittarerna upp surret från dimmrarna... Förmodar att surret/brummet inte finns när ni kör ljuset på 100%?

Prova med att separera kablar som går till ljuset från ljudkablar, samt att inte ha dimmrarna allt för nära instrument och utrustning som hör till ljudet...

Vi har också haft det problemet ibland...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Mycket riktigt, brummet finns bara när ljuset går på halvkräm, inte på 0 eller 100%. Så vi är helt säkra på att det är dimmern som gör det. Jag tog med boken "Grundläggande ljusteknik" och föreslog att ljusteknikern skulle läsa. Han sade att "den behöver väl inte jag, jag kan ju redan detta". (Han är amatör och gör detta som hobby, precis som jag). Sen slog han upp första bästa sida och som en ren slump blev det första han läste följande text: "Dimrarna kan störa ljudet... det uppkommer normalt när man kör dimmern på ca 50 % effekt...". Efter det blev han mer ödmjuk (minuten innan hade han påstått att jag måste skaffa gummipackningar till rackskruvarna för slutstegen.)

Vi kör singback. Backgrunderna ligger på en iPod, sången tas upp av trådlösa mickar vi hyrt, Sennheizer 100 nånting.

Vad menar du med att separara kablarna? Ska kraftkablarna sitta på olika faser (det gör de redan), eller ska signalkablarna ligga långt ifrån varandra rent fysiskt (det gör de inte nu)?
Senast redigerad av 1 Olle Högberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Olle Högberg skrev:Vi kör singback. Backgrunderna ligger på en iPod, sången tas upp av trådlösa mickar vi hyrt, Sennheizer 100 nånting.

Vad menar du med att separara kablarna? Ska kraftkablarna sitta på olika faser (det gör de redan), eller ska signalkablarna ligga långt ifrån varandra rent fysiskt (det gör de inte nu)?
Dåligt skärmade kablar kan få in både det ena och det andra... Det ni kan göra är att se till att alla kablar inte ligger i en enda stor hög utan ligger snyggt och prydligt (ljus för sig, kraft för sig, ljud för sig), blir betydligt lättare att felsöka samt att man "bygger bort" ett problem (magnetfält etc)...

Och som jag skrev tidigare, försök få dimmern så långt från scenen det går...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Lunddahl trafon........... Ljudteknikerns bästa vän......

Dimmer brumm brukar vara sånt man får leva med men prova trafo på signalkabeln till stegen(i slutstege ändan).

Är du säker på att dina 3 fas kontakter är skillda dom kan ju faktiskt sitta ihop på andra sidan väggen......
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Serveringspersonalen kräver att det inte ligger en massa kablar på golvet, så vi har haft ett hästjobb att dra alla kablar upp genom innertaket och sen ner bakom scenen. Det skulle bli ett tredubbelt hästjobb att dessutom separera allting med en halvmeter eller nåt. Finns knappast plats i rännan genom taket heller.

Lokalen används även som lunchrestaurang på vardagarna, så det måste upp genom taket för att inte vara i vägen. Det var samma killar som hjälpte till förra året när en annan förening gjorde showen, då drog dom kablarna på samma sätt och dom hade delvis samma utrustning, men då hade dom aldrig denna typen av problem.

Men det kommer ett proffs och hjälper oss i morgon, så vi får hoppas han reder ut det.
Senast redigerad av 1 Olle Högberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag ber för övrigt om ursäkt för eventuell trådkapning, borde kanske startat en egen tråd om dimmerbrummet

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Problemet ligger i dimmern! För mycket "läckage" i noll-ledaren. Alltså ingen ren sinusvåg.

1. Försök att byta dimmern.
2. Fixa galvanisk skilda kablar, främst main och FB. Det är det bästa sättet men det mest krävande. (Dyrt oxo)
3. Se till att ljudströmmen ligger tillsammans. (steg,mixer,trådlöst.osv) Då slipper du jordslingor som tar upp brum extra mycket.
4. Alla kablar ska vara balanserat

Att flytta och ha kablarna långt ifrån varandra är ingen lösning, problemet ligger fortfarande i nolledaren.

Jag skulle satsa på att skaffa en bättre dimmer.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Nicke Löfgren skrev:Problemet ligger i dimmern! För mycket "läckage" i noll-ledaren. Alltså ingen ren sinusvåg.

1. Försök att byta dimmern.
2. Fixa galvanisk skilda kablar, främst main och FB. Det är det bästa sättet men det mest krävande. (Dyrt oxo)
3. Se till att ljudströmmen ligger tillsammans. (steg,mixer,trådlöst.osv) Då slipper du jordslingor som tar upp brum extra mycket.
4. Alla kablar ska vara balanserat

Att flytta och ha kablarna långt ifrån varandra är ingen lösning, problemet ligger fortfarande i nolledaren.

Jag skulle satsa på att skaffa en bättre dimmer.
Då var vi ju där igen samma som vi pratade om i en annan tråd.....
"4. Alla kablar ska vara balanserat "

Svårt när man använder ipod och digi porta....
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Om man har sinus dimmrar så är problemet borta, men dom är dyra.

Bullen

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Olle: Proffset som skulle hjälpa er idag. Löste han det hela? Och vad gjorde han?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tobbe!

Mellan ipoden o mixern behöver man inte direkt balanserat OM nu inte det är 35m mellan dom :wink: :arrow:

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag kom precis hem från en lång dag. Efter många om och men har vi fått bort det värsta brummet. Det är fortfarande lite kvar, men det kommer inte att höras när publiken sorlar och musiken är på.

Teknikern från hyrfirman tyckte vi skulle sätta balanserade kablar hela vägen. Han hade såna att låna ut, men inte med sig idag, så vi får dom nästa vecka. Han förslog en linebox på mixerns utgångar också.

Men vi löste de värsta problemen själva på följande vis:

Vi bytte dimmer till en billigare modell som jag köpt för 1000 spänn på Thomann, i stället för uthyrningsfirmans betydligt dyrare variant. Det hjälpte lite. Sen bytte vi 1000-wattarna i frontljuset till 500-wattare. Då blev det nästan uthärdligt. Sen delade vi upp ljuset på fler dimmerkanaler, så att det blev mindre effekt på varje och då blev det nästan bra.

Provade att byta till en analog mixer också men det blev inte bättre.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Linebox på mixerns utgång?!?!?

Det lät inte riktigt bra! Han måste ha menat en balanseringsbox för att göra signalen galvanisk avskild från elnätet.

Om du kommer andvända en linebox så kommer du få fel impedans och nivå på signalen.

Det är olika på balanserad signal och vanlig linje (balanserade signaler proffsnivå +4db, medan phono vanligen är konsument-nivå -10db)

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Nicke Löfgren skrev:Linebox på mixerns utgång?!?!?

Det lät inte riktigt bra! Han måste ha menat en balanseringsbox för att göra signalen galvanisk avskild från elnätet.

Om du kommer andvända en linebox så kommer du få fel impedans och nivå på signalen.

Det är olika på balanserad signal och vanlig linje (balanserade signaler proffsnivå +4db, medan phono vanligen är konsument-nivå -10db)
Det beror väl på vilken linebox han har........
Du menar att det inte går med en +4 db signal eller???
Sen beror det väl på hur stark signal han skicka in.......
Det är väl ingen skillnad på en vanlig linje och en balanserad signal.
Balanserad signal är väl en 3 ledare med skärm, + och -
Medans en "linjesignal" som folk kallar den är en signal på 0,775 V eller 0 dbU.
Så en balanserad linje kan vara samma som en linjesignal om den är 0,775 V eller 0 dbU. Tycker jag iaf.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Olle Högberg skrev:Jag kom precis hem från en lång dag. Efter många om och men har vi fått bort det värsta brummet. Det är fortfarande lite kvar, men det kommer inte att höras när publiken sorlar och musiken är på.

Teknikern från hyrfirman tyckte vi skulle sätta balanserade kablar hela vägen. Han hade såna att låna ut, men inte med sig idag, så vi får dom nästa vecka. Han förslog en linebox på mixerns utgångar också.

Men vi löste de värsta problemen själva på följande vis:

Vi bytte dimmer till en billigare modell som jag köpt för 1000 spänn på Thomann, i stället för uthyrningsfirmans betydligt dyrare variant. Det hjälpte lite. Sen bytte vi 1000-wattarna i frontljuset till 500-wattare. Då blev det nästan uthärdligt. Sen delade vi upp ljuset på fler dimmerkanaler, så att det blev mindre effekt på varje och då blev det nästan bra.

Provade att byta till en analog mixer också men det blev inte bättre.
Jo jag undrar. Tar du el till dimmern och ljudet på samma ställe?
Vilken är hyrfirman som du har hyrt prylar ifrån och hört med.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Vi har två olika trefasuttag som sitter i varsin ände av lokalen. Allt ljud ligger på ena uttaget och allt ljus på det andra.

Hyrfirman är Nice Noise i Sölvesborg. Du kanske känner dom, dom ska bl.a. hyra ut grejer till ett gig med Timbuktu i Hässleholm nu på onsdag, så vi är tvungna att tillfälligt lämna tillbaka hyrmickarna i morgon.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo jag känner till Nicse Noise. Det är ett av de företag som jag samarbetar med. De tog in men som tekniker på torgscenen på killebom festivalen i somras. Jag va bara nyfiken på vilka du hyr ifrån.

Men det troliga e att någon Mik kabel elller signalkabel tar upp störnignen frå dimmer kannalerna. om det e så så finns det inte mycket att göra än att använda svagare lampor precis som du gör eller så använda dimmer som jobbar med transistor teknik.

Va det detta jobb som du skulle använda D3200 an på? i så fall så kan den va upphov till brummet med tanke på att den inte e palanserad på utgången.

Jo hälsa martin från Marcus i Hässleholm
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Jag fick en liten teori här: vet inte alls om det kan fungera, men jag skriver ändå...

Brummet borde uppstå p.g.a. elektromagnetisk strålning från kablage till och från dimmern, alltså trefaskabeln och 230-kablaget.
För att eliminera elektromagnetisk strålning kan man väl använda ett gitter, eller ja, i det praktiska fallet, ett nät?

Om man ska fånga upp strålningen från kablarna borde man väl fånga upp en signal med frekvensen 50 Hz. (Strömspikarna som genererar strålningen kommer lika ofta som dimmern klipper sinus-signalen, hmm, kanske 100 Hz)
50 Hz har en våglängd på 1/50 m alltså 2 cm. Skulle det fungera att lägga någon form av hönsnät mellan kablarna där ljus och mikrofon-kablarna korsar varandra?

Kom ihåg att jag bara funderar, garanterar inget. Brummet kanske beror på att strömspikarna genererar konstig ström till alla möjliga ljud-manicker och ger brum på det viset istället....

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Vi fick inte provköra PAt idag, för det låg hotellgäster på våningen ovanför. Spelade bara tyst på monitorerna. Men jag ska prova att byta det ena slutsteget på söndag, för ett av de andra verkar inte vilja funka med balanserade kablar. Har provat både XLR och balanserade tele. Sen ska jag sätta direktboxar på mixerutgängen, har fått dom från Martin på Nice Noise nu.

Höll för övrigt på att få hjärtsnörp av min nya rökmaskin idag. Ville ha en som är tyst men ändå hyfsat billig, så jag köpte en Fazer 300. Plus att jag inte vill gömma artisterna i tjocka rökmoln utan bara tunna slöjor, så jag vill köra haze. Säljaren sa att det funkar bra med den hazer fluid som jag köpte samtidigt. Sen när jag öppnade dunken var den nästan som matolja, YUK! Jag hällde på den och körde igång, och visst, det började ryka tyst och fint, men efter en stund bara dog den. Så jag började panikbläddra i manualen där det stod: använd absolut inte Hazer fluid, det kan förstöra maskinen. Endast smoke fluid får användas! 8O Så jag bad scenteknikern hälla tillbaka matoljan i dunken medan jag körde och hämtade en dunk vanlig rökvätska. Sen var det nervös väntan under de 10 minuter som maskinen kräver för uppvärmning. Och varningslampan för låg nivå blinkade hela tiden, trots att den var full, så jag var orolig att jag sabbat den efter bara 5 minuters användning. Men sen kom den igång och rök sen riktigt bra. Puh!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster