Information gällande senaste tidens strul

Här hittar du nyheter om vad som händer på forumet och omröstningar.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Information gällande senaste tidens strul

Inlägg av Jonas Larsson »

Hej på er alla forumsbesökare, eller rättare sagt, ni (få) som har tålamodet att vara kvar här och besöka oss.

Det är väl kanske hög tid att någon ifrån forumets "ledning" talar om vad som har hänt och skett den senaste tiden, jag tänkte att Magnus skulle tagit hand om detta, men han verkar ha gjort sig onåbar..

I början av April flyttades forumet ifrån B-one till FS data pga att B-one tyckte vi förbrukade lite väl mycket av deras resurser, B-one tycker jag annars har fungerat bra för att vara ett lågpriswebhotell, men vi kände att vi ville ha ett lite snabbare och stabilare forum och valde i stället FS data.

15 Gb trafik ingick i deras webhotell bas som vi valde att börja med, ganska snart var denna trafik överskriden (!) och de ströp bandbredden till forumet vilket gjore att det gick mycket segt.

Vi uppgraderade till ett VPN konto viket är en "egen" server med linuxbas. Denna hade 30 Gb trafik som gräns.

Efter lite nogrannare diskussioner med FS visade det sig att de beräknade vår trafikmängd på ett sätt som gjorde att vi ganska snart kom upp till deras tak och skulle bli tvingade att betala extra för mer trafik. Detta skulle inte vara en hållbar lösning för forumet i längden ekonomiskt sett.

Vi fick i stället tag på en sponsor, som mot reklam, skulle sponsra forumet med webplats och trafik. Sponsorn var medveten om våra krav och konfigurerade upp ett konto efter våra önskemål.

Sedan vet jag tyvärr inte vad som hände, i ett par dagar var forumet helt nere, och i ett par dagar därefter sågs en installationssida för apache. Jag har aldrig haft någon kontakt personligen med webhotellet och kan inte säga vad som hänt.

Forumet kom igång igen den 4é maj, ganska snart märke jag att vi hade tappat allt som skett på forumet (postning av inlägg, namnändringar etc)från den 19é april. Bla är det 23 användare som har fått tillbaka sina gamla användarnamn och deras personliga presentationer har också försvunnit i samband med detta.

Det webhotellet gjorde var alltså att installera en backup ifrån den 19é april, varför det inte fanns någon nyare, och varför det överhuvudtaget var nödvändigt att återställa vet jag tyvärr inte i dagsläget.

Vi ligger för nuvarande kvar på samma webhotell som ovan, men jag är osäker på hur vi ska gå vidare.

Lirar forumet segt nu? Hur upplever ni snabbheten och driftsäkerheten?

Jag inser väl att det igentligen bara finns två vettiga alternativ, antingen så lägger vi forumet på hyllan ett tag framöver, vi tappade ganska mycket i aktivitet när forumet var nere så lång tid.

Det andra alternativet är att satsa, satsa på ett stabilare webhotell, lägga ned mer pengar i verksamheten för att hitta en vettig samarbetspartner som förstår våra och forumets behov och krav. Jag tycker väl det första alternativet vore lite dumt när vi har kommit såhär långt, men jag inser att vi måste gå på alternativ två om vi vill fortsätta, ett halvdant forum som ofta är nere skapar inget intresse.

Vi har på senare tid fått in ganska många intresseanmälningar för att annonsera på forumet, vilket är kul! Då inser man att forumet kanske kan driva runt sig själv, kanske kan man ha råd med en lite dyrare leverantör som klarar av att leva upp till våra krav och förväntningar.


Vad tror ni själva? Ska forumet fortsätta att vara lite halvdant tekniskt sett kan det lika gärna ligga nere.

Jag känner att jag vill jobba vidare med detta, om det blir med Magnus stöd eller på egen hand återstår att se.

Nu har ni fått lite information om vad som hänt, tyvärr har jag inte mer inblick i detaljerna, men ni vet på det stora hela.

Allt konstruktivt gällande forumet är varmt välkommet!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Bra Jonas, äntligen lite ordning här! Men det är helt sant, man orkar inte besöka ett forum som inte lirar o ibland ligger nere - man blir bara förbannad o struntar i det fullständigt istället. Tror att det är lite det som har hänt nu, aktiviteten minskade ordentligt efter avbrottet.

Kan inte huvudsakliga webmastern göra en utredning på vad det är som har hänt...?

Klart jag vill ha forumet kvar, jag vet inte hur jag ska kunna bidra riktigt, men ett forum kring ljud&ljus vill iallafall jag ha...
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Turesson »

Vad är det i forumet som genererar så mycket trafik? Har varit på betydligt större forum med tusentals medlemmar, som drivs på närmast ideel basis, och det har aldrig varit några problem liknande detta...
Martin / Optisound

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Tjenare killar, Givetvis ska forumet leva vidare, det är ju ett perfekt ställe att skapa kontakter inom branschen o diskutera nytt o gammalt osv. Om det krävs något mer av oss som moderatorer eller från användare så får du jonas säga till så kanske vi kan bidra med något. MEn jag är med och satsar...
//Carpvik

Användarvisningsbild
Christer Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 07 maj 2005, 01:00
Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Christer Löfgren »

Nu när anonymiteten är borta så tycker jag att forumet har blivit snuskbra
(blir förvånad över mina egna uttryck ibland) men tyvärr är det mycket seeeeeeeeeeeeeegt hoppas ni fixar det. Hur mycket eller lite skulle det kosta varje medlem per år i en symbolisk medlemsavgift?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Martin Turesson skrev:Vad är det i forumet som genererar så mycket trafik?
Den uppfattningen som jag har fått är att själva forumet, dvs phpbb som generar så mycket trafik. Jag vet inte om de större forum du syftar på drivs med en annan forummjukvara.

Jag har faktiskt funderat lite över alternativet att konvertera till vBulletin, som är en forummjukvara som man får betala för, men som å andra sidan jag har uppfattat som mer genomarbetad vad det gäller inställningar och användarvänlighet för bla moderatorer. Jag har också fått uppfattningen om att den mjukvaran ställer lite klokare databasfrågor, vilket i sin tur skulle minska trafiken.

Nu är jag inte proffs på drift av forum och databaser, Magnus har varit (är?) min hjälpreda vad det gäller själva driften, men är det någon som känner sig ha kunskaperna att sätta upp och konfigurera ett stabilt forum, eller har andra tankar och ideér så får ni gärna kontakta mig för vidare diskussioner.

Christer Löfgren skrev: men tyvärr är det mycket seeeeeeeeeeeeeegt hoppas ni fixar det
Jag får också uppfattningen om att det går segt ibland, vad säger ni andra? Upplever ni forumet som segt?

Christer/Christoffer skrev: Om det krävs något mer av oss som moderatorer eller från användare så får du jonas säga till så kanske vi kan bidra med något.

Hur mycket eller lite skulle det kosta varje medlem per år i en symbolisk medlemsavgift?
Min önskan är att forumet ska driva runt sig självt med hjälp av annonsörer, det känns fel att ni medlemmar ska behöva vara med och betala. Jag tror att om vi ordnar med ett stabilt och snabbt forum så kommer användarna, och i takt med användarna även annonsörer.

Vi har som tidigare sagt fått förfrågningar ifrån ett par svenska och något utländskt företag om annonsering, vilket vi är glada för, men annonsörer kräver ett stabilt forum som rullar dygnet runt.

Återigen, någon som är bättre än mig på att drifta forum, kontakta gärna mig! Jag har ideérna om hur forumet ska utvecklas, du kanske har kunskapen?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Martin Turesson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 16 aug 2003, 01:00
Presentation: Har butik med försäljning och uthyrning av ljud/ljus/DJ i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Martin Turesson »

Jepp, vBulletin kör de flesta forumen. Verkar funka bättre...
Martin / Optisound

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag har faktiskt funderat lite över alternativet att konvertera till vBulletin, som är en forummjukvara som man får betala för
Om phpBB suger kameler genom kirurgslang så suger vBulletin atlantångare genom dialysfilter, är den upplysta åsikten.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Väldigt kreativt uttryck måste jag säga,,, hmmm...

Jag vill se en kommentar från MAGNUS här eftersom det är han som är datasnillet på den här sidan. är det förmycket begärt?!
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

det var ett väldigt gnällande på magnus här tycker jag, tror han har lagt ganska många timmar på de här stället, och jag tycker inte det är rätt att lasta honom för att det har gått lite snett med byten av hotell osv. Däremot vore det trevligt om en insatt man som honom kunde berätta lite hur han tänker om forumet och om han har några idéer eller tips på hur forumet blir stabilare, kanske konvertera om till något annat...om vi kommer på en lösning till att få forumet stabilt som vi vet funkar så kan vi ju sedan föra vidare disskussioner med ev. annonsörer.

Vi kanske rent av skulle prata lite med andra forum och höra vad dom använder osv. kan vara ett sätt att få reda på vad som fungerar bra o vad det kostar.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

DJR skrev:Väldigt kreativt uttryck måste jag säga,,, hmmm...

Jag vill se en kommentar från MAGNUS här eftersom det är han som är datasnillet på den här sidan. är det förmycket begärt?!
(jag jobbar med mjukvaruutveckling till vardas och har jobbat med webbapplikationer.)

Jag driftar (tillsammans med Måns) ett par siter med phpBB och annan PHP-mjukvara och får se säkerhetshålen när de rapporteras.

SMF verkar vara bättre på det där med säkerhetshål, även om den har en annan lookandfeel. vBulleting kostar pengar, och suger stenhårt enligt de i min närhet som driftar den (forums.somethingawful.com). Dess databasfrågor är inte så jättemycket klyftigare, sökning tär VÄLDIGT hårt på databaserna. vBulletin skalar dessutom väldigt illa (Inte så relevant för oss än iofs).
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Ian Delahorne skrev:vBulleting kostar pengar, och suger stenhårt enligt de i min närhet som driftar den (forums.somethingawful.com). Dess databasfrågor är inte så jättemycket klyftigare, sökning tär VÄLDIGT hårt på databaserna. vBulletin skalar dessutom väldigt illa (Inte så relevant för oss än iofs).
Något bättre förslag?

Igentligen ligger nog inte det stora problemet i typen av mjukvara, det var bara att Vbulletin hade lite vettigare modereringsfunktioner och bättre säkerhet.

Det viktigaste är att hitta ett prisvärt webhotell, och eftersom vi fortfarande har kvar kontot på FS så känner jag att det lutar åt en flytt tillbaka dit, för där flöt det på riktigt bra! Om vi sedan går i taket där trafikmässigt är det väl en smäll vi får ta..
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

SMF, fast den är rätt ful och jag har ingen koll på moderering
"This is the updated input list"

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

jag har pratat med magnus idag, han har bara haft stressigt och jobbat väldigt mkt i den gånga veckan..han var inne o kollade på forumet idag och såg allt stök runt omkring detta/honom. Hans kommentar är att hjan vet vad som ska göras..de var någon mysql grej som skulle ändras och nån apache sak som skulle fixas o sen skulle forumet vara stabilt igen....han har inte haft för avsikt att smita iväg...han hoppades att få tid i veckan att kolla på det.

Några åsikter?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Christoffer Carpvik skrev:det var ett väldigt gnällande på magnus här tycker jag, tror han har lagt ganska många timmar på de här stället, och jag tycker inte det är rätt att lasta honom för att det har gått lite snett med byten av hotell osv. Däremot vore det trevligt om en insatt man som honom kunde berätta lite hur han tänker om forumet och om han har några idéer eller tips på hur forumet blir stabilare, kanske konvertera om till något annat...om vi kommer på en lösning till att få forumet stabilt som vi vet funkar så kan vi ju sedan föra vidare disskussioner med ev. annonsörer.

Vi kanske rent av skulle prata lite med andra forum och höra vad dom använder osv. kan vara ett sätt att få reda på vad som fungerar bra o vad det kostar.

Ja Magnus har algt ner både tid o energi här, o han har gjort ett bra jobb, men: You have to finish what you started, no matter what...

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag uppfattar det som otroligt segt just nu. Mycket segare än någonsin innan.
Och jag hoppas att det fixar sig, tycker forumet är en otroligt bra plattform för kontakt och lärdom.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag håller med föregående talare jag tycker det e ett bra forum där man kan byta erfarenheter men även lite annat skoj och kul. Jag märker inte av att det e segt men det kan nog bero på att jag inte sitter på så snabb lina själv.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Malmberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 12 apr 2005, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Magnus Malmberg »

För närvarande tycker jag att forumet flyter på bra, men det kanske bara är en tillfällighet.

Jag brukar sällan säga mycket, men så klar vi ska ha kvar forumet! :D


//Malmberg

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Nu har jag återigen ändrat ifrån nick till riktiga namn för er användare som blev återställda:

Benji, Benjamin Reuber
lalleplutt, Andreas La Motte
MrBrown, Morgan Brown
ECJ, Per Johanson
SoundFox, Nicke Löfgren
Janne_85, Jan-Olof Carlsson
Gammaligemet, Yngling Siverling
Mathias, Mathias Persson
Jonas Stenvinkel, Jonas Stenvinkel
Ny användare, Eric Rönnlund
Käck, Peter Käck
maclite, Johan Danielsson
Zefram, Henrik Öberg

Tyvärr försvann era presentationer som ni hade skrivit, ni får gärna komplettera era profiler om detta. Ett mail kommer även gå ut till er.


De användare som tappades helt är följande:
Ny användare, Kristoffer Lindgren
Ny användare, Viktor Göransson
Ny användare, Mathias Östman
Ny användare, Torbjörn Kalin
Ny användare, Larsa Backman
Ny användare, Ove Karlsson

Dessa har kontaktats via mail och vi hoppas de har tålamod att registrera sig igen.

Jag har även gått igenom alla de användare som har försökt registrera sig den senaste tiden, men som inte har fått någon bekräftelse på detta pga att mailfunktionen inte fungerat korrekt.

Så, ja, kortsagt är vi "ikapp" igen när ni ovan har skrivit in era presentationer igen (sorry) och när ni sistnämnda har skapat ett nytt konto.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Vad har hänt i denna tråden..många inlägg som försvunnit...
//Carpvik

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster