Slutet forum

Här hittar du nyheter om vad som händer på forumet och omröstningar.

Ska ljudoljus.net vara ett slutet forum?

Omröstningen slutade lör 01 apr 2006, 17:35

Nej
24
71%
Ja
4
12%
Bryr mig inte
6
18%
 
Antal röster: 34

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Slutet forum

Inlägg av Magnus Lindgren »

Ihopslagen tråd för att diskutera om forumets framtid.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Presentation

Inlägg av Nicke Löfgren »

Queerdoo skrev:
I framtiden kan det kanske komma att bli så att vi kommer låsa forumet för dom som inte är registrerade, dvs kikar runt på forumet som "Gäst".

Näää nu får ni ge er!!

Gör ni detta så kommer detta forum att dö. Det är bara början till att folk kommer ta avstånd. Absolut ingen förnyelse av forum medlemmaar osv.
Det måste finnas ett öppet forum för att locka nya människor.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Det kan inte vara så att det är tvärt om då?

Att man dels kan vara anonym samt att vem som helst kan läsa det man skriver kan ju lika gärna göra att folk avstår att posta och i stället lurkar.
Dels vet man inte vem man möter i diskussionerna och dels vet man inte vem som läser inläggen överhuvudtaget. Om du kollar statistiken vilken dag som helst så är det nästan alltid hälften så många medlemmar som gäster som besöker sidan. Vad tyder detta på? För mig är det i alla fall indicier på att det finns folk som är intresserade av vad som skriv men varför väljer dom att inte bidra?

Ser fram emot en givande diskussion i detta ämne!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Låt gärna gäster besöka och läsa i forumet men inte mer än så. Låt det sedan bli ett krav på fullständigt namn i allas profiler, tror att vi på detta sätt kommer rensa bort väldigt mycket tjafs från oseriösa postare som inte kan stå för vilka det är.

Tack för att ni tar tag i det här!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag är också för ett öppet forum som alla kan läsa, på så sätt blir folk intresserade och väljer att registrera sig. Att det nu är många som läser som gäster kan nog bero på att de inte anser forumet hålla en tillräckligt hög nivå för att de ska vara intresserade av att bli medlemmar, vilket är synd, eller så är de bara nyfikna och drar lärdomar utan att bidra, så är det ofta på forum, folk är medlemmar och läser och lär sig nya saker utan att nödvändigstvis bidra själva.

Har man ett låst forum kommer många antingen att registrera sig bara för att kolla (en användare som kanske aldrig kommer posta något) eller så kommer personen inte vilja/orka registrera sig eftersom han inte vet riktigt vad som diskuteras på forumet.

Tror forumet vinner mer på att vara öppet för läsning, men att man har en lite bättre procedur för de som sedan väljer att bli medlemmar, med fullständigt namn, ålder, liten presentation etc.

Står man inte för det man skriver på ett öppet forum så kanske man inte ska posta, förstår inte varför man ska ha ett forum som är stängt för övriga intresserade, icke medlemmar.

Mina tankar..
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Skulle man inte kunna göra så att man som gäst ser vilka som är medlemmar samt att man kan se vilka trådar som finns under respektive rubrik men inte svaren? Skulle inte det vara en rätt bra aptitretare?

Är det i sig något fel i att alla måste vara registrerade? Även de som bara läser? Vad är nackdelen?

Det handlar inte om att inte stå för det man skriver, det handlar om att man vet vilka som är "publiken". Jag tror att ni som spelar skivor skulle tycka att det är småsvårt att spela plattor för ett dansgolv om ni inte ser reaktionerna eller vet vilka som är där. Vet inte om detta var en bra liknelse men det är samma sak här.

Är detta verkligen bra på sikt med ett offentligt forum när det är så smal inriktning som ljud och ljus för scenbruk? Är det inte bättre att det får utvecklas till att bli ett bra forum för branschen istället? Jag tror att det är lättare att få till en inkluderande stämning utan tjafs och där alla trivs om man vet vilka som läser, helt enkelt. Öppenheten är viktig!

Jag håller med om Gustafs sista rad!

//säger anonyme ecj...
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag håller helt med Jonas.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Låt alla läsa och svara!!

Varför göra det så märkvärdigt med namn och allt!

Inte tycker jag det är några oseriösa forumdeltagare här! Utan det är "svamlet" det blir i trådarna när någon börjar med någon ny tråd.

Hade det varit "problem" med skitsnack, anklagande, brottsliga saker mm , mm så kan ni införa oblikatorisk namn och personnummer!!

Varför finns dessa admins´s för? Kanske för att ev stoppa något som går snett! Det är väl deras roll?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

SoundFox skrev: Hade det varit "problem" med skitsnack, anklagande, brottsliga saker mm , mm så kan ni införa oblikatorisk namn och personnummer!!
Ingen klocka som ringer??



Varför inte gå den demokratiska vägen? Rösträtt är ju en ganska smart grej!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

ECJ skrev:Är det i sig något fel i att alla måste vara registrerade? Även de som bara läser? Vad är nackdelen?
Jag har nämnt nackdelen ovan.
SoundFox skrev:Låt alla läsa och svara!!
Att låta alla läsa och svara utan att behöva registrera sig kan bara sluta i en sak, KAOS!
SoundFox skrev: Hade det varit "problem" med skitsnack, anklagande, brottsliga saker mm , mm så kan ni införa oblikatorisk namn och personnummer!!
Ja, det HAR varit visssa problem, ni användare är inte fullt medvetna om allt som sker på forumet, vissa händelser håller vi helt enkelt utanför alla användare och tar upp med berörda personer.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jonas skrev:
ECJ skrev:Är det i sig något fel i att alla måste vara registrerade? Även de som bara läser? Vad är nackdelen?
Jag har nämnt nackdelen ovan.
Menar du att skälet är att du får folk som registrerar sig som inte skriver något är en nackdel? Hur bemöter du då min synpunkt om känd publik samt aptitretare med att man ser vad första inlägget innehåller men inget mer? Kanske inte ens går att genomföra men teoretiskt så skule jag gärna höra era argument!

Då menar du alltså att många medlemar är en nackdel eller vad är slutsatsen?

Soundfox: Skulle du kunna tänka dig att uppge namn och fortsätta posta på samma sätt som du gör idag?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

ECJ skrev:
Jonas skrev:
ECJ skrev:Är det i sig något fel i att alla måste vara registrerade? Även de som bara läser? Vad är nackdelen?
Jag har nämnt nackdelen ovan.
Menar du att skälet är att du får folk som registrerar sig som inte skriver något är en nackdel? Hur bemöter du då min synpunkt om känd publik samt aptitretare med att man ser vad första inlägget innehåller men inget mer? Kanske inte ens går att genomföra men teoretiskt så skule jag gärna höra era argument!

Då menar du alltså att många medlemar är en nackdel eller vad är slutsatsen?
Jag är inte för att man måste vara registrerad för att läsa... Vet själv hur jag upplever det när man söker efter på nåt på nätet, ser första inlägget... Men sen får att få se resten så måste man registrera sig... Då klickar jag direkt bort sidan...

Vi får som sagt se vad som händer framöver...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Slutet forum

Inlägg av Magnus Lindgren »

Det har ju kommit upp en diskussion ifall forumet ska vara låst, dvs att endast registrerade användare ska kunna läsa vad som finns här.

Här är en omröstning iaf.


Edit: Omröstningen pågår t.o.m. 2006-03-31
Senast redigerad av 1 Magnus Lindgren, redigerad totalt 0 gånger.
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ska kanske förklara vad du menar också? Slutet låter rätt hemskt... Tanken är ju att folk ska känna det som att det är lättare att uttrycka sina åsikter eftersom man vet vilka som kan läsa. Eller det är så jag ser det i alla fall.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jag tror att ni underskattar forumets potential. Men jag håller med i sak om att det är tråkigt att inte kunna läsa direkt, självklart är det så.

Frågan är ju då om ni som driver sidan tror att lol.net har så pass dragningkraft så att de som är intresserade gör sig besväret. Betänk också att de flesta andra forum är betydligt bredare i sin publik och där finns en fördel med anonymitet och att alla kan läsa. Här kanske det kan bli ett par tusen medlemmar om "alla" i branschen reggade sig. På ett stort allmänt forum så går det att väga folks utsagor genom att man ser en tendens i en tråd (20 som tycker en sak och 1 som tycker en annan). Så många har vi inte som tycker något här. På ett smalt fackforum så måste man för att kunna bedöma folks kompetens det vill säga, veta vem som postar. Och för att få alla att posta så måste de som postar också kunna veta vem som kan läsa det man skriver.

Finns det egentligen några alternativ på svenska? Det enda som finns som jag känner till är det mer eller mindre avsomnade Swecrew som dessutom har formen av maillista vilket av vissa ses som en fördel och av vissa ses som en nackdel. På utrikiska finns ju alltid PSW.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

ECJ skrev:Ska kanske förklara vad du menar också? Slutet låter rätt hemskt... Tanken är ju att folk ska känna det som att det är lättare att uttrycka sina åsikter eftersom man vet vilka som kan läsa. Eller det är så jag ser det i alla fall.
Om man är så rädd att man inte kan stå för sina åsikter på ett öppet forum, ja då kanske man borde söka sig till nåt annat ställe.

Vad är du/ni rädda för egentligen??


Sen borde du "Mr. Anonym himself" kanske föregå med ett gott exempel på att inte vara anonym... Visst, vi är många som vet vem du är, men det är fortfarande många som inte vet det...
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Gustav!.

Jag fattar igen och jag hör inga klockor :idea:

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jonas!!

Va bra att vi forumdeltagare inte är fullt medveten om alla saker!

Då sköter ni ju er jättebra! :D

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Magnus,

Jag tror inte att det är någon som är rädd för någonting. Det jag vet är att rätt många människor som jag väldigt gärna skulle se posta här inte gör det, just för att vilket pucko som helst kan posta här utan att behöva stå för det han säger. Det är anonymitetens baksida, inget kan verifieras.

Varför skulle väl respekterade människor i branschen posta här bara för att behöva ta skitsnack från "JoeDoe666" om jobb de gjort eller saker de använder? Kräver man registrering och verifiering av identitet så häver folk inte ur sig vilket skitsnack som helst, så enkelt är det.

Om man sedan är DJ och 16 år eller har turnerat med Madonna spelar ingen roll. Vet man att alla kan se vem man är så håller man antagligen sina inlägg på en faktabaserad nivå. Bullshit blir omöjligt utan att få konsekvenser i riktiga livet.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

cyberpunk skrev:Magnus,

Jag tror inte att det är någon som är rädd för någonting. Det jag vet är att rätt många människor som jag väldigt gärna skulle se posta här inte gör det, just för att vilket pucko som helst kan posta här utan att behöva stå för det han säger. Det är anonymitetens baksida, inget kan verifieras.

Varför skulle väl respekterade människor i branschen posta här bara för att behöva ta skitsnack från "JoeDoe666" om jobb de gjort eller saker de använder? Kräver man registrering och verifiering av identitet så häver folk inte ur sig vilket skitsnack som helst, så enkelt är det.

Om man sedan är DJ och 16 år eller har turnerat med Madonna spelar ingen roll. Vet man att alla kan se vem man är så håller man antagligen sina inlägg på en faktabaserad nivå. Bullshit blir omöjligt utan att få konsekvenser i riktiga livet.
Dvs dom är rädda och klarar inte av att koppla på teflonhjärnan... Hallå, vi lever inte i en liten drömvärld där allt är frid och fröjd... Hur mycket skit snackas det inte "där ute" egentligen??? Troligtvis mer än vad det gör här...

Visst, vi kan ju göra så att vi personligen är tvugna att verifiera alla nyregistreringar, men då måste vi även ta bort alla nuvarande användare...

Sen som jag skrivit tidigare, vissa borde göra rent framför sin egna trappa innan dom uttalar sig (inte riktat till dig cyber)...


Sen är man helt enkelt inte tvingad till att skriva här... Man får gärna hålla sig till PSW, Swecrew eller helt enkelt starta ett eget forum (som vissa har "hotat" med)...
//Magnus - Fegge & Mattes

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster