Slutet forum

Här hittar du nyheter om vad som händer på forumet och omröstningar.

Ska ljudoljus.net vara ett slutet forum?

Omröstningen slutade lör 01 apr 2006, 17:35

Nej
24
71%
Ja
4
12%
Bryr mig inte
6
18%
 
Antal röster: 34

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

cyberpunk skrev:Kräver man registrering och verifiering av identitet så häver folk inte ur sig vilket skitsnack som helst, så enkelt är det.
Jag håller helt med dig och vi går nu mot det hållet, med att börja att frivilligt ange för och efternamn och skriva en presentation, detta kommer förmodligen att bli obligatoriskt framigenom som jag ser det, men vi tar ett steg i taget.

Vi diskuterar lite olika saker, att man inte ska vara anonym kan jag kanske hålla med om, men att bara forumet ska vara öppet för medlemmar håller jag inte med om.

Det är ju vi användare som skapar forumet, så det är ju majoritetens röster som får regera! Vissa kommer säkert vara motståndare till att de inte längre får vara anonyma och vissa kommer lovorda det, om det nu blir så framigenom.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Jonas skrev:Jag håller helt med dig och vi går nu mot det hållet, med att börja att frivilligt ange för och efternamn och skriva en presentation, detta kommer förmodligen att bli obligatoriskt framigenom som jag ser det, men vi tar ett steg i taget.
Fullständigt namn kommer att bli obligatoriskt inom några dagar, dock så är det en hel del kod som måste ändras.
Senast redigerad av 1 Magnus Lindgren, redigerad totalt 0 gånger.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Att anonymiteten försvinner tror jag är en förutsättning för att forumet ska dra till sig seriösa människor, så det stödjer jag helhjärtat.

Vad gäller ett helt slutet forum har jag nog inte riktigt bestämt mig vad jag tycker. Det finns både för och nackdelar med det. På PSW fungerar det uppenbarligen bra med att alla kan läsa, men man måste vara regad med fullt namn för att posta.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Dvs dom är rädda och klarar inte av att koppla på teflonhjärnan... Hallå, vi lever inte i en liten drömvärld där allt är frid och fröjd... Hur mycket skit snackas det inte "där ute" egentligen??? Troligtvis mer än vad det gör här...

Teflonhjärnan???

Magnus, du måste väl ändå förstå skillnaden mellan att det snackas två personer emellan och att det gör det på ett forum som hela branschen kan läsa.

Du måste även förstå skillnaden mellan konstruktiv kritik och ren bullshit. Kritisera med rätta har folk inget problem att göra även om andra känner till vilka de är. Rena osanningar och annat bull håller de sig dock ifrån, om inte annat av ren själbevarelsedrift.


Visst, vi kan ju göra så att vi personligen är tvugna att verifiera alla nyregistreringar, men då måste vi även ta bort alla nuvarande användare...

Det tycker jag är nästan självklart, dvs. att registreringen måste verifieras. Annars kan ju användare likförbaskat anta vilken identitet de vill.

Sen är man helt enkelt inte tvingad till att skriva här... Man får gärna hålla sig till PSW, Swecrew eller helt enkelt starta ett eget forum (som vissa har "hotat" med)...

Det är denna inställning jag inte riktigt förstår hos dig. Självklart är ingen tvingad att skriva här. Frågan är väl om du vill ha hit kunnigt folk som tillför forumet något eller anonyma Jannar som bara vräker ur sig skit som en stor gödselspridare?

Jag anser definitivt att 10 Skuggan/Bullen/Walka/Ian är mer värt för forumet än 1000 anonyma gödselspridare.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Queerdoo skrev:
ECJ skrev:Ska kanske förklara vad du menar också? Slutet låter rätt hemskt... Tanken är ju att folk ska känna det som att det är lättare att uttrycka sina åsikter eftersom man vet vilka som kan läsa. Eller det är så jag ser det i alla fall.
Om man är så rädd att man inte kan stå för sina åsikter på ett öppet forum, ja då kanske man borde söka sig till nåt annat ställe.

Vad är du/ni rädda för egentligen??


Sen borde du "Mr. Anonym himself" kanske föregå med ett gott exempel på att inte vara anonym... Visst, vi är många som vet vem du är, men det är fortfarande många som inte vet det...
Jag vet inte hur jag ska skriva detta utan att verka överlägsen men...

Om man är för att det ska vara obligatoriskt med namn så kan väl vedebörande knappast ha problem att stå för sina åsikter eller?

Jag antar att du syftar på mig när du skriver Mr Anonym himself. Jag är för namnpublicering som sagt. Ringer det någon klocka?

Jag tror det är så här, skit snackar man över en öl med sina polare, eller under rivet när allt känns, och är nattsvart. Inte på ett offentligt forum. Får man vara anonym så kommer dom som har något att riskera aldrig bry sig om forumet. Om dom däremot vet vilka dom diskuterar med och vilka som är potentiella läsare så kommer saken i en helt annan dager.

Ingen har fortfarande bemött dessa argument med mer än att det är för jobbigt att regga sig. Det är en annan fråga som förvisso är minst lika relevant, men fortfarande en helt annan fråga.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Eller också kan man läsa Cybers post...

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

cyberpunk skrev:Att anonymiteten försvinner tror jag är en förutsättning för att forumet ska dra till sig seriösa människor, så det stödjer jag helhjärtat.

Vad gäller ett helt slutet forum har jag nog inte riktigt bestämt mig vad jag tycker. Det finns både för och nackdelar med det. På PSW fungerar det uppenbarligen bra med att alla kan läsa, men man måste vara regad med fullt namn för att posta.
Där är iofs auditoriet globalt. Det i mina ögon en helt annan sak i Sverige. Alla har mer koll på varandra här. Tror jag.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Frågeställningen påminner om en svensk klassiker. Ska vi lägga ner kärnkraften? Ja, nej, ja men vi lägger ner den sen...

Vart ska bryr mig inte räknas?

Är jag jobbig nu?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

[s]Jag tillförde inget intressant till diskusionen.[/s]
Senast redigerad av 1 Gustaf Tydén, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf: Som jag ser det är det här den enda möjligheten som finns att på svenska diskutera någonting som jag tycker är oerhört kul.

Även om man kanske blir sur på lite användare o.s.v. så kände jag att det var ett dumt beslut att hoppa av i efterhand, men jag tog ändå en liten paus från forumet. Nu när jag är tillbaka har jag försökt hålla en bättre ton och dessutom försöker jag svara mer konstruktivt. Hoppas det märks en skillnad!

On topic: Om man vill läsa forumet, varför vågar man inte uppge vad man heter? Jag är lite splittrad i frågan, och ser definivt fördelar med bägge alternativ.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Då har vi beslutat oss för att helt gå över till kompletta för och efternamn som användarnamn. Se tråd för instruktioner ang hur ni ska gå tillväga.


Vi kommer börja med detta, så får ni själva komma med förslag hur vi går vidare sedan, men vi tror detta är ett stort steg i rätt riktning.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Betyder "slutet" att utomstående inte får läsa, eller att utomstående inte får posta men läsa?
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Att ickemedlemmar varken får posta eller läsa.

Fortfarande kommer det (rent hypotetiskt, det är ju inget planerat än) inte vara något krav på de som önskar bli medlemmar, sålänge de uppger riktiga namn och skriver en presentation.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Låter lite trist på det hela taget, jag ogillar såna forum när jag bara läser dem när jag söker info på nätet.
"This is the updated input list"

Patrik Nystrand
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 07 aug 2005, 15:59
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik Nystrand »

Jag tycker inte att forumet ska vara slutet . Däremot har jag hela tiden
ansett det fegt att inte "skylta" med sitt riktiga namn . Vilket jag gjort hela tiden .... :wink: ( Har absolut inget att göra med att jag är värdelös på att hitta på ett klatchigt pseudonym .... ) :wink:

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Slutet för läsning är mycket dumt. Dels så blir det en KFIB utan tillväxt om nytillkomna inte kan provläsa och dessutom så blir det lätt skitsnack och dumheter om man tror att inte hela världen läser.

Registreringskrav för postning är nödvändigt -- om inte annat för att forummjukvaran blir säkrare av det (ja, jag vet, jävla skitprogram) och i vår sits inte minst för att man ska bli av med anonym bullshitting.

Tydligt nog?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster