Ljudoljus.net online igen!

Här hittar du nyheter om vad som händer på forumet och omröstningar.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag kan bara sammanfatta den gångna månaden med ÄNTLIGEN! Nu är vi online igen!

Som jag förklarat tidigare så valde vi av olika anledningar att ligga på en egen server, och det har fungerat fint sedan slutet av 2006. Vi har bytt hårdvaran 1 gång och bytt de raidade diskarna vid ytterligare ett eller två tillfälle efter det. Vi har knappt haft några större driftstopp alls med vår egna server, innan detta hände.

Jag kan bara erkänna att serverdrift inte är något som jag har några större kunskaper inom och när Magnus tappade intresset lite så tog jag inte riktigt tag i det utan lät det rulla på som vanligt. Jag borde självklart tagit tag i det mycket tidigare, men kände att jag inte hade kunskapen själv och det var lite trögt att hitta någon ny medarbetare.

Forumet rullade på, och det som förmodligen hände var att disk nr 1 i raiden slutade fungera, men jag uppmärksammade inte detta. 2014-02-13 slutade även den andra disken att fungera och forumet gick ner. Båda diskarna var helt enkelt slut, inget konstigt med det då diskar är något mekaniskt som har en begränsad livslängd. Sitter de dessutom i en server som står på 24/7 så är det klart att slitaget blir större än på en privat dator.

Vi försökte få igång diskarna igen men lyckades inte. Diskarna skickades då vidare till ett dataräddningsföretag som lyckades återskapa den disken som dog senast. Med datan från denna disk sattes en virtuell server upp och det såg lovande ut. I dag 2014-03-14, nästan 1 månad efter driftstoppet är vi nu igång igen. Nu ligger allt hos Binero som har hand om hårdvaran, backup, säkerhet mm.

Vi hoppas detta ska bli en bra lösning och att ni medlemmar och annonsörer har fortsatt förtroende för forumet trots det som har hänt.

Personligen så har jag mått ganska dåligt av det som skett, innan jag visste om datan skulle gå att återskapa eller inte. 10 års inlägg kanske skulle vara borta föralltid, och det låg på mitt ansvar. Hade det inte gått att återskapa något hade jag nog inte orkat startat upp forumet igen, det hade varit för stort bakslag.

Rent ekonomiskt så blir detta en dyr läxa, diskräddningen och de personer som hjälpt mig kan självklart inte jobba gratis och det är aldrig något jag har räknat med heller. Det finns en del pengar från tidigare års annonsintäkter som förhoppningsvis kommer täcka kostnaderna, men jag hade nog räknat med att pengarna skulle återföras till forumet på ett roligare sätt. I vilket fall så har min inställning hela tiden varit att 10 års data är viktigare än pengarna, och finns det en chans att den skulle gå att återskapa så skulle jag göra ett försök.

Hur förhindrar jag nu att detta händer igen? För det första så har jag som sagt lagt över driften på Binero som är en ganska stor aktör i branschen. Med redundant fiber, UPS, regelbundna backuper, lastbalanserade servrar och Anycast DNS som är utspridd på flera platser så räknar jag med att det ska fungera felfritt. Då har jag någon annan som tar hand om hårdvaran och håller mjukvaran uppdaterad.

Jag kommer också se över om det finns en automatiserad lösning att ta externa backuper på databasen från Binero, hem till mig privat, då finns det alltid möjlighet att rulla tillbaka om något strular hos Binero.

Den största missen och det som gjort att driftstoppet blivit så kostsamt och långvarigt har helt klart varit att det inte fanns någon färsk backup att återställa ifrån. Hade det funnits hade allt blivit mycket billigare och gått mycket snabbare.

Hursomhelst, jag är otroligt tacksam till Anders på Bogalnet och Magnus som har hjälpt till med återställningen, och tack alla annonsörer och medlemmar som kommit med stöttning via e-post. Det har helt klart hjälpt att orka igenom den jobbiga period som varit.

Nu blickar vi framåt med ett fortsatt grymt forum!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Klämberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 07 nov 2005, 17:22
Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av David Klämberg »

HEJA JONAS!

Man vet sällan hur mycket man uppskattar något som kan tyckas vardagligt innan man inte längre har det...
Bönder gör på Bönders vis!

Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Re: Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av Kent Thorfalk »

Bra jobbat Jonas!
Har varit inne och kollat varje dag och hållit tummarna.

Och det känns som en enorm lättnad att du fick igång forumet igen.
Fattar att detta har tagit på krafterna,
så många tack till alla ni som gett dig extra energi i form av uppmuntrande mail :D

Jörgen Torsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 01:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av Jörgen Torsson »

Mycket bra!
Gissa om jag har saknat forumet.

Räcker inte pengarna till så lägg ut en blänkare så är jag den första som skänker en hundring :D

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av Michael Christiansen »

Stor eloge till dig Jonas!

Fantastiskt jobb du har lagt ner på detta i alla år och du ska veta att det kändes väldigt tomt utan ditt forum.

Vi har ingenting härnere i Danmark som ens kommer nära, och jag ser flera och flera danskar som vistas här -
då har du lyckats bra - and U know it!

Dessutom har jag genom åren, fått vänner och nya bekantskaper och gjort en och annan bra handel här - så tack och bock!

Jag lovar att drunkna dig i pilsner vid förstkommande tillfälle!

*full*

Allt gott och hjärtans tack!

Bästa hälsningar,

Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
http://www.teaterlys.se" onclick="window.open(this.href);return false;
maximum bass - on all frequencies

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jag håller med Jörgen på båda punkterna!!
Jörgen Torsson skrev:Mycket bra!
Gissa om jag har saknat forumet.

Räcker inte pengarna till så lägg ut en blänkare så är jag den första som skänker en hundring :D
We make good music sound great!

Daniel Ravald
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 22:35
Presentation: Amplitude Audio & HR-AV Produkter AB.
Ort: Båstad
Kontakt:

Re: Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av Daniel Ravald »

Snyggt jobbat. Skönt att sidan är uppe igen!

Finns säkert många som kan tänka sig att skänka några kronor. Speciellt alla som köper och säljer grejer via sidan och uppskattar att det inte kostar något.

Johan Holst
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 21:51

Re: Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av Johan Holst »

Du har gjort en fantastisk insats Jonas! Och mitt i allt elände lyckades du hålla oss informerade om status. Det är beundransvärt.
Varför inte dra igång någon form av donation till forumet?

/Johan

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej Jonas !

Uppskattar det arbete du lägger ner!
Har saknat forumet!

Mvh
Henrik Kjellman
Arvika
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av Jonas Larsson »

Störande...

Binero fick vid 17-tiden problem med ett antal databaser och i vårt fall så fick de återställa från nattens backup för att få ordning på det. Dvs alla inlägg som var postade under dagen och fram till nu är borta. Detta berodde helt på Binero men det känns som det är lite uppförsbacke och forumet upplevs inte så stabilt när det krånglar. Jag har ju svårt att ta lokal backup varje timme också tyvärr.

Detta innebär också att ev PM som skickats under dagen är borta, vänligen skicka dessa igen!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av Jonas Larsson »

Här låg också ett meddelande där jag tackade för stödet och gällande det ekonomiska så förklarade jag att tanken är att annonsintäkterna ska hålla forumet igång, så att det är gratis för alla er medlemmar.

Jag berättade också att annonstrycket på toppbannern var stort och att jag ev kommer förändra annonseringen lite framöver, men hoppas ni kan leva med lite reklam mot att forumet kan fortsätta. Det är alltid en balansgång mellan reklam och innehåll, reklamen får aldrig ta över och all reklam ska vara relevant för branschen.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Re: Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av Kent Thorfalk »

Vi är intresserade av att synas här då nästan 100 % av våra kunder finns inom ljud ljus och scen.
Vi ska bara försöka få till en banner.
Och då kommer det in ytterligare annonsintäkter till forumet

Det känns som att forumet är en väldigt central plats i branschen så det borde vara rätt plats att synas på.
Men banners är vi inte duktiga på att skapa så vi får se om vi kan hitta hjälp till detta.
Och jag hoppas ni kommer att finna oss relevanta när det är dax.
Tack för ditt stöd och info Jonas, sedan tidigare :)

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av Emil Brolin »

Rackarns vad snabb sidan är just nu.. :D

Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Re: Ljudoljus.net online igen!

Inlägg av Kent Thorfalk »

Nu så :D
Har vi tagit steget.
Tusen tack Johan N, för ditt engemang att hjälpa oss få rätt på bannern.
Och tack Jonas för att du var så snabb på att lägga in den.

Alla i forumet är varmt välkomna att komma med förslag, om vilka produkter vi ev saknar på hemsidan :D Kent

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster