Ljudoljus.net online igen!
Postat: fre 14 mar 2014, 16:57
Jag kan bara sammanfatta den gångna månaden med ÄNTLIGEN! Nu är vi online igen!
Som jag förklarat tidigare så valde vi av olika anledningar att ligga på en egen server, och det har fungerat fint sedan slutet av 2006. Vi har bytt hårdvaran 1 gång och bytt de raidade diskarna vid ytterligare ett eller två tillfälle efter det. Vi har knappt haft några större driftstopp alls med vår egna server, innan detta hände.
Jag kan bara erkänna att serverdrift inte är något som jag har några större kunskaper inom och när Magnus tappade intresset lite så tog jag inte riktigt tag i det utan lät det rulla på som vanligt. Jag borde självklart tagit tag i det mycket tidigare, men kände att jag inte hade kunskapen själv och det var lite trögt att hitta någon ny medarbetare.
Forumet rullade på, och det som förmodligen hände var att disk nr 1 i raiden slutade fungera, men jag uppmärksammade inte detta. 2014-02-13 slutade även den andra disken att fungera och forumet gick ner. Båda diskarna var helt enkelt slut, inget konstigt med det då diskar är något mekaniskt som har en begränsad livslängd. Sitter de dessutom i en server som står på 24/7 så är det klart att slitaget blir större än på en privat dator.
Vi försökte få igång diskarna igen men lyckades inte. Diskarna skickades då vidare till ett dataräddningsföretag som lyckades återskapa den disken som dog senast. Med datan från denna disk sattes en virtuell server upp och det såg lovande ut. I dag 2014-03-14, nästan 1 månad efter driftstoppet är vi nu igång igen. Nu ligger allt hos Binero som har hand om hårdvaran, backup, säkerhet mm.
Vi hoppas detta ska bli en bra lösning och att ni medlemmar och annonsörer har fortsatt förtroende för forumet trots det som har hänt.
Personligen så har jag mått ganska dåligt av det som skett, innan jag visste om datan skulle gå att återskapa eller inte. 10 års inlägg kanske skulle vara borta föralltid, och det låg på mitt ansvar. Hade det inte gått att återskapa något hade jag nog inte orkat startat upp forumet igen, det hade varit för stort bakslag.
Rent ekonomiskt så blir detta en dyr läxa, diskräddningen och de personer som hjälpt mig kan självklart inte jobba gratis och det är aldrig något jag har räknat med heller. Det finns en del pengar från tidigare års annonsintäkter som förhoppningsvis kommer täcka kostnaderna, men jag hade nog räknat med att pengarna skulle återföras till forumet på ett roligare sätt. I vilket fall så har min inställning hela tiden varit att 10 års data är viktigare än pengarna, och finns det en chans att den skulle gå att återskapa så skulle jag göra ett försök.
Hur förhindrar jag nu att detta händer igen? För det första så har jag som sagt lagt över driften på Binero som är en ganska stor aktör i branschen. Med redundant fiber, UPS, regelbundna backuper, lastbalanserade servrar och Anycast DNS som är utspridd på flera platser så räknar jag med att det ska fungera felfritt. Då har jag någon annan som tar hand om hårdvaran och håller mjukvaran uppdaterad.
Jag kommer också se över om det finns en automatiserad lösning att ta externa backuper på databasen från Binero, hem till mig privat, då finns det alltid möjlighet att rulla tillbaka om något strular hos Binero.
Den största missen och det som gjort att driftstoppet blivit så kostsamt och långvarigt har helt klart varit att det inte fanns någon färsk backup att återställa ifrån. Hade det funnits hade allt blivit mycket billigare och gått mycket snabbare.
Hursomhelst, jag är otroligt tacksam till Anders på Bogalnet och Magnus som har hjälpt till med återställningen, och tack alla annonsörer och medlemmar som kommit med stöttning via e-post. Det har helt klart hjälpt att orka igenom den jobbiga period som varit.
Nu blickar vi framåt med ett fortsatt grymt forum!
Som jag förklarat tidigare så valde vi av olika anledningar att ligga på en egen server, och det har fungerat fint sedan slutet av 2006. Vi har bytt hårdvaran 1 gång och bytt de raidade diskarna vid ytterligare ett eller två tillfälle efter det. Vi har knappt haft några större driftstopp alls med vår egna server, innan detta hände.
Jag kan bara erkänna att serverdrift inte är något som jag har några större kunskaper inom och när Magnus tappade intresset lite så tog jag inte riktigt tag i det utan lät det rulla på som vanligt. Jag borde självklart tagit tag i det mycket tidigare, men kände att jag inte hade kunskapen själv och det var lite trögt att hitta någon ny medarbetare.
Forumet rullade på, och det som förmodligen hände var att disk nr 1 i raiden slutade fungera, men jag uppmärksammade inte detta. 2014-02-13 slutade även den andra disken att fungera och forumet gick ner. Båda diskarna var helt enkelt slut, inget konstigt med det då diskar är något mekaniskt som har en begränsad livslängd. Sitter de dessutom i en server som står på 24/7 så är det klart att slitaget blir större än på en privat dator.
Vi försökte få igång diskarna igen men lyckades inte. Diskarna skickades då vidare till ett dataräddningsföretag som lyckades återskapa den disken som dog senast. Med datan från denna disk sattes en virtuell server upp och det såg lovande ut. I dag 2014-03-14, nästan 1 månad efter driftstoppet är vi nu igång igen. Nu ligger allt hos Binero som har hand om hårdvaran, backup, säkerhet mm.
Vi hoppas detta ska bli en bra lösning och att ni medlemmar och annonsörer har fortsatt förtroende för forumet trots det som har hänt.
Personligen så har jag mått ganska dåligt av det som skett, innan jag visste om datan skulle gå att återskapa eller inte. 10 års inlägg kanske skulle vara borta föralltid, och det låg på mitt ansvar. Hade det inte gått att återskapa något hade jag nog inte orkat startat upp forumet igen, det hade varit för stort bakslag.
Rent ekonomiskt så blir detta en dyr läxa, diskräddningen och de personer som hjälpt mig kan självklart inte jobba gratis och det är aldrig något jag har räknat med heller. Det finns en del pengar från tidigare års annonsintäkter som förhoppningsvis kommer täcka kostnaderna, men jag hade nog räknat med att pengarna skulle återföras till forumet på ett roligare sätt. I vilket fall så har min inställning hela tiden varit att 10 års data är viktigare än pengarna, och finns det en chans att den skulle gå att återskapa så skulle jag göra ett försök.
Hur förhindrar jag nu att detta händer igen? För det första så har jag som sagt lagt över driften på Binero som är en ganska stor aktör i branschen. Med redundant fiber, UPS, regelbundna backuper, lastbalanserade servrar och Anycast DNS som är utspridd på flera platser så räknar jag med att det ska fungera felfritt. Då har jag någon annan som tar hand om hårdvaran och håller mjukvaran uppdaterad.
Jag kommer också se över om det finns en automatiserad lösning att ta externa backuper på databasen från Binero, hem till mig privat, då finns det alltid möjlighet att rulla tillbaka om något strular hos Binero.
Den största missen och det som gjort att driftstoppet blivit så kostsamt och långvarigt har helt klart varit att det inte fanns någon färsk backup att återställa ifrån. Hade det funnits hade allt blivit mycket billigare och gått mycket snabbare.
Hursomhelst, jag är otroligt tacksam till Anders på Bogalnet och Magnus som har hjälpt till med återställningen, och tack alla annonsörer och medlemmar som kommit med stöttning via e-post. Det har helt klart hjälpt att orka igenom den jobbiga period som varit.
Nu blickar vi framåt med ett fortsatt grymt forum!