Driftstopp 2014-02-13 - 2014-03-14

Här hittar du nyheter om vad som händer på forumet och omröstningar.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Driftstopp 2014-02-13 - 2014-03-14

Inlägg av Jonas Larsson »

2014-02-17, #1

Hej!

Som ni har märkt har forumet ljudoljus.net legat nere sedan i torsdags, 2014-02-13, vilket jag självklart tycker är tråkigt.

Diskussionen har varit uppe på forumet tidigare, om forumet ska ligga på en egen server eller på ett webhotell som tar hand om allt som rör hårdvaran, trasiga diskar, backup etc.

När forumet startades upp för ett antal år sedan testade vi att ligga på ett webhotell, men då var utbudet ganska begränsat och det fungerade inget vidare. Vi bestämde oss då i stället för att köpa en egen server som vi har haft i drift och som har fungerat utan några större problem, fram tills i torsdags då.

Det som då hände var att disken på något sätt fick korrupta systemfiler ("krachade"), och detta hade tyvärr också avspeglat sig på den andra disken som sitter i RAID med den första.

Det har gjorts försök att återuppliva diskarna för att få fram datan, men dessa har misslyckats. Det som nu kommer ske är att hårddiskarna skickas in till ett företag som jobbar med att rädda skadade diskar, och förhoppningsvis finns det möjligheter att få fram datan via dem.

Jag kommer att hålla er uppdaterade med vad som händer via denna sida, och vill ni komma i kontakt med mig så finns jag på jsson83 AT spray.se

Jag vet att vissa har lite affärer via forumet och att ni behöver komma åt PM, men i dagsläget finns det alltså inget sätt för mig att få fram denna information, så det hjälper inte att skicka mail om detta.

Det kan tyckas ganska oproffsigt att detta överhuvudtaget kan hända och jag kan bara beklaga att det nu ändå skett.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Driftstopp 2014-02-13 - 2014-03-14

Inlägg av Jonas Larsson »

2014-02-18, #2

I dag har jag köpt ett webhotell hos Binero och tanken är att allt ska läggas upp där. Då tar de hand om all drift av hårdvaran och jag kan koncentrera mig på själva forumet i stället.

Det har varit lite diskussioner under dagen att lägga upp ett tillfälligt phpBB forum, men jag tror bara det blir rörigt att alla ska behöva registrera sig igen. Om vi sedan får igång det gamla forumet blir det svårt att slå ihop dem på ett bra sätt. I nuläget ser jag alltså inga direkta fördelar med att starta igång ett tillfälligt forum.

Det jag kan hänvisa till är den facebookgrupp som redan finns, men som igentligen aldrig har varit aktiv, ljudoljus.net. Där finns det möjlighet att hänga lite och om ni har oavslutade affärer kan det vara en chans att få kontakt med säljare/köpare utanför forumet.

De vanligaste frågorna jag har fått är "vad händer med diskarna?", "kommer allt tillbaka igen?" och "hur realistiskt är det att diskarna går att återskapa?"

Det korta svaret på frågan är, jag vet inte. Diskarna visar små livstecken men vi får inte ut någon data ur dem. Vi vill heller inte hålla på att köra dem i onödan, utan det är bättre att någon som jobbar med detta får ta sig en titt på dem.

Mer än så går inte att säga i dagsläget tyvärr. Diskarna ska gå iväg i morgon, och förhoppningsvis får vi snart ett svar på hur läget ser ut.

Vi kommer även passa på att flytta över samtliga domäner till Binero, så att allt finns samlat på ett ställe. Det kan innebära att ljudoljus.net adressen tillfälligt kan ligga nere, igen. Men då vet ni att det är flytten som håller på att genomföras. Annars fortsätter jag hålla denna sida uppdaterad så gott det går.

Finns det någon som känner sig grym på phpBB och MySQL får ni gärna höra av er!

Jag kan bara återigen beklaga hur läget ser ut.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Driftstopp 2014-02-13 - 2014-03-14

Inlägg av Jonas Larsson »

2014-02-21, #3

Ändrar ordningen, så att den nyaste infon visas högst upp i stället. Så vill ni läsa från början, börja längst ner.

Företaget som ska titta på diskarna har fullt upp och hinner tidigast titta på diskarna i dag. I helgen kommer förmodligen arbetet stå still och jag kommer inte veta så mycket mer förrens i början på nästa vecka.

Samtidigt pågår överföringen av domännamnet ljudoljus.net från vår gamla leverantör till Binero, vilket innebär att vår ordinarie mail börjar fungera igen så snart överföringen är klar. Alla mail (info AT ljudoljus.net) och (jonas AT ljudoljus.net) finns kvar då de legat som IMAP med lokala kopior på min dator. Detta innebär också att vi inte behöver lägga någon tid på att återskapa gamla mail, utan vi kan fokusera på databasen med alla inlägg och PM i stället.

Med hopp om en trevlig helg för er alla, och blir abstinensen för stor är ni välkomna till facebookgruppen som för tillfället har 80 talet medlemmar. Denna grupp hittar ni här: ljudoljus.net. Och vill ni få tag på mig så finns jag på jsson83 AT spray.se
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Driftstopp 2014-02-13 - 2014-03-14

Inlägg av Jonas Larsson »

2014-02-26, #4

Den första analysen av diskarna är klar och för att sammanfatta det kort så är det "sannorlikt att merparten av innehållet kan återställas". Dock så vågar jag inte ropa hej ännu då vi behöver få ut den stora databasen och se i vilket skick den är föst.

Läget ser alltså hoppfullt ut och de har fått okej på att påbörja återställningen av datan, men det finns ännu inga garantier för vad som kommer ut i andra änden. Men vi hoppas självklart på det bästa!

Oavsett så kan vi säga såhär, backup är billigare än hårddisk återställningar, så var rädda om era digitala värden!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Driftstopp 2014-02-13 - 2014-03-14

Inlägg av Jonas Larsson »

2014-02-28, #5

Diskåterställningen verkar ha gått bra! Nu ska vi bara få tillbaka diskarna rent fysiskt och se hur databasen mår. Förhoppningsvis har den klarat sig och vi kan påbörja återställningsarbetet. Är databasen korrupt blir det som ett väldigt stort pussel...

Vi vet alltså fortfarande inte slutresultatet, men snart har vi lite data att jobba med, och det är en bra början!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Driftstopp 2014-02-13 - 2014-03-14

Inlägg av Jonas Larsson »

2014-03-10, #6

Databasen ser helt intakt ut, forumet återuppbyggs på en virtuell server för att kunna testas.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Driftstopp 2014-02-13 - 2014-03-14

Inlägg av Jonas Larsson »

2014-03-14, #7

Forumet flyttas över från den virituella servern till Binero och går online. Allt innehåll verkar okej. Lite problem med den grafiska stilmallen.

Testa runt på forumet, se om ni saknar några inlägg/trådar/PM eller liknande, eller om det är något annat som inte fungerar som det ska och rapportera till mig.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster