Statistiskt sett...

Här kan du skriva förslag angående forumet. Ex. nya kategorier, förbättringar mm.
Gäst

Statistiskt sett...

Inlägg av Gäst »

Jag kollade lite på vilka som postar och hur mycket som postas och då visar sig följande:

Vi är just nu 187 medlemmar. Av dessa 187 är det 128 som överhuvudtaget postat. 62 av dessa har postat färre än 10 inlägg och 65 medlemmar har postat 10 inlägg eller fler. 14 har skickat in fler än 100 poster och Dawen kan inte ha något liv för han har nästan dubbelt så många inlägg som någon annan, 995 stycken närmare bestämt. Tvåa är Cyberpunk på 540 och undertecknad innehar en tredjeplats på 477 med detta inlägget.

För att vara lite kritisk; ska vi inte starta en maillista istället? Vad krävs för att få de 93 procenten som postat färre än 100 inlägg att börja dela med sig av erfarenheter och ideér i lite större omfattning? Och vad ska vi hitta på för att få de ca 30% som registerat sig som medlemmar men inte har postat något ännu att börja göra detta?

Kräva ett presentationsmail? Fullständigt namn i profilen? Skrämmer detta bort istället kanske?
Senast redigerad av 1 Gäst, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

:oops:

Varför maillista? Jag trivs okej med forumet i den form det är, även om jag inte trivts riktigt mycket med alla utseendebyten. Det har känts som att forumet aldrig varit riktigt klart, och även med den här nya portalidén så...känns det inte riktigt rätt faktiskt.

Hur många recensioner finns det? Varför finns det i princip bara nyheter från en vecka i november?

Jag skulle trivas bättre om det bara var en forumdel, och att vi helt sonika tog bort de användare som inte besökt forumet/postat den senaste månaden. Då skulle det kunna bli lite gemytligare, för jag tror tyvärr att ambitionsribban ligger lite för högt för det här forumet. Det verkar som att de vi vill ska besöka det här forumet inte har behovet/lusten. Varför vet jag inte, men jag tycker att det är synd.

Däremot skulle jag tycka att det vore smidigare med ett forum än en maillista.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Det känns lite skevt att det är så få som gör inlägg, det hade varit mer intressant och roligare om det blev lite fler spännande trådar.
För min del känns det som att en maillista kan innebära att man får sitta och läsa mycket mail som man inte är intresserad av.
Här kan man iallafall sortera bort kategorier som inte intresserar mig på ett enkelt sätt.
Fast vad vet jag....?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Statistiskt sett...

Inlägg av Ian Delahorne »

Ingo skrev: För att vara lite kritisk; ska vi inte starta en maillista istället? Vad krävs för att få de 93 procenten som postat färre än 100 inlägg att börja dela med sig av erfarenheter och ideér i lite större omfattning? Och vad ska vi hitta på för att få de ca 30% som registerat sig som medlemmar men inte har postat något ännu att börja göra detta?
Mailinglista funkar bra för mig.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag håller med Newbee.

Jag klarar mig fint utan mail om vilka låtar som funkar på dansgolven och vilken viftskalle som snurrar snabbast.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Som det är nu är det för mycket att skrolla för att veta om det har kommit nåt nytt.

Jag är åas van vid att läsa theatre-sound där det bara handlar om ljud, mestadels teaterrelaterat, med hög signal/brusförhållande
"This is the updated input list"

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

För mycket att skrolla för att se om det kommit ngt nytt?
Det ser man väl ganska enkelt?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ah, den hade jag inte märkt.
"This is the updated input list"

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag missade säkert ngn ironi i ditt första inlägg.
Är inte så skarp..

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Antagligen inte (jag hade inte sett "senast-skrivna-listan" längst ner på förstasidan eftersom jag alltid klickar mig vidare till forumet direkt utan att skrolla.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

dawen skrev::oops:

Varför maillista? Jag trivs okej med forumet i den form det är, även om jag inte trivts riktigt mycket med alla utseendebyten. Det har känts som att forumet aldrig varit riktigt klart, och även med den här nya portalidén så...känns det inte riktigt rätt faktiskt.

Hur många recensioner finns det? Varför finns det i princip bara nyheter från en vecka i november?

Jag skulle trivas bättre om det bara var en forumdel, och att vi helt sonika tog bort de användare som inte besökt forumet/postat den senaste månaden. Då skulle det kunna bli lite gemytligare, för jag tror tyvärr att ambitionsribban ligger lite för högt för det här forumet. Det verkar som att de vi vill ska besöka det här forumet inte har behovet/lusten. Varför vet jag inte, men jag tycker att det är synd.

Däremot skulle jag tycka att det vore smidigare med ett forum än en maillista.
Forumet är helt klart en bättre form för diskussioner än en mailinglista, en mailinglista ser jag mest som ett nyhetsbrev, blir ju svårt att föra några diskussioner där :wink:

Ambitionsnivån var och är(?) fortfarande hög och vi ville gärna vidga forumet lite mot vad det var tidigare och få in lite mer än bara ett "vanligt" forum, men visst jag kan hålla med om att portalen känns ganska meningslös i dagsläget, tanken var ju att det skulle bli lättare för användare att skriva egna bidrag, recensioner, nyheter mm. Tanken var att detta skulle locka flera besökare än enbart ett forum, men det innebär mycket mer arbete att driva en hel portal. Jag tror det finns potential för en framtida portal, men världen kanske inte är redo ännu :wink: , det går ju faktiskt att byta tillbaka till "bara" ett forum om man nu skulle vilja det.. Dock kvarstår ju problemet som Ingo tog upp, det är i princip bara samma personer som hänger här och folk tröttnar väl lite pga det, det är alltid svårt att driva ett minoritetsspråkligt forum för en förhållandevis liten målgrupp (finns ju självklart inte lika många potentiella användare här som på tex prosound som är på engelska), kanske är dags att lägga in lite små gulliga kramdjur, ha lite mera rosa färger och att man får börja samla poäng, desto flera inlägg man skriver desto mer får man i status... hm, eller vänta? Ett sådant community fanns ju visst redan..

Vad har ni för åsikter om forumet? Vad tror ni, finns det potential för en portal eller har vi lagt ribban lite väl högt och borde väntat tills själva forumsdelen blivigt mera etablerad?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Många trådar tjatas sönder med ot snack och det faktum att majoriteten här verkar känna varan irl skrämmer nog en del. Personligen har jag hafft bra nytta av forumet och tycker det är trevligt.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jonas skrev: Forumet är helt klart en bättre form för diskussioner än en mailinglista, en mailinglista ser jag mest som ett nyhetsbrev, blir ju svårt att föra några diskussioner där :wink:
Eh, jag tycker att det går mycket bättre per mail, men jag är åas van vid att ha hög mailtrafik (1k mail om dan var tidigare en standardskörd) och följa mailinglistor. Theatre-sound funkar som sagt väldigt bra (folk är måna om att hålla högt signal/brus-förhållande), och jag skulle avlida om misc@openbsd eller openafs-devel var forum, för att ta ett par exempel där man just för diskussioner om tekniska ting dagligen.
"This is the updated input list"

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Statistiskt sett...

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Ingo skrev:Jag kollade lite på vilka som postar och hur mycket som postas och då visar sig följande:

Vi är just nu 187 medlemmar. Av dessa 187 är det 128 som överhuvudtaget postat. 62 av dessa har postat färre än 10 inlägg och 65 medlemmar har postat 10 inlägg eller fler. 14 har skickat in fler än 100 poster och Dawen kan inte ha något liv för han har nästan dubbelt så många inlägg som någon annan, 995 stycken närmare bestämt. Tvåa är Cyberpunk på 540 och undertecknad innehar en tredjeplats på 477 med detta inlägget.

För att vara lite kritisk; ska vi inte starta en maillista istället? Vad krävs för att få de 93 procenten som postat färre än 100 inlägg att börja dela med sig av erfarenheter och ideér i lite större omfattning? Och vad ska vi hitta på för att få de ca 30% som registerat sig som medlemmar men inte har postat något ännu att börja göra detta?

Kräva ett presentationsmail? Fullständigt namn i profilen? Skrämmer detta bort istället kanske?
Håller mig gärna ifrån en fullständig presentation, tycker det är ganska skönt att vara ganska anonym.
Då kan man kanske få möjligheten att låta som man har erfarenhet, eller tvärtom.
Sen tycker jag att det vore trevligt om fler delade med sig av sina erfarenheter.
Det kan man behöva, novis som man är inom området.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja det är sant som någon tidigare i tråden sa, kärntruppen känner varandra IRL men det är lika ofta beroende på forumet som tvärt om. Jag brukar försöka stämma träff med kompisar när jag är ute och jobbar. I bland blir det med folk härifrån ibland med andra. Men om alla de som är reggade men inte skriver något skrev något i stället så skulle dom ju också lära känna folk lite mer. Det är lite svårt att lära känna folk som inte säger något. Detta gäller både IRL och här.

Man kan ju fundera på hur man ska få till en familjärare och mer inkluderande stämning, jag tror att det vore bra, även om jag inte tycker att det är så tuff ton här som det kan vara på andra ställen. Helt klart är att man kanske ska rannsaka sig själv och inte ta de allra mest inbördes grejorna här.

Jag var själv relativt anonym under en rätt lång tid här, men efter ett tag så fann jag att det blir lite problem med anonymiteten, ingen tar dig på riktigt det allvar som du (förhoppningsvis) förtjänar, gömmer man sin identitet så har man ju inte heller något ansvar för sina åsikter och handlingar.

Men att fler bidrog vore helt klart önskvärt, det vore kul om fler rutinerade rävar kom med, men det vore minst lika roligt om det var fler och livligare diskussioner från alla håll och kanter.

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 03 jul 2004, 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

Tror att en del håller sig anonyma kan innebära att de som jag känner att de inte kan lika mycket som ni och då är det dumt att komma med några jag tror svar när kunskapen finns på annat håll. Sen tror jag att anledningen till att vi har en del anonyma medlemmar är att det alltid är skoj att se vad som händer och om man behöver ha reda på något så finns här redan gott om information och skulle man mot förmodan inte hitta det så går det ju att som sista utväg fråga. Det är ju min teori iaf :oops:

vet ju att jag är inne och med intresse läser det ni skriver för att jag vill lära mig mer och samtidigt hålla koll på vad som händer i detta avlånga land som vi kallar för Sverige.

Ett steg närmare 100 inlägg 8)
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Hm mail lissta kan va rätt jobbigt då nån går på semester.Var med om att en person satte sin mail på att den skulle svara alla mail som kom in med att han va borta.Resultatet blev som ett kretslopp varje gång mailen svarade det , fick mail lisstan ett nytt mail som i sin tur skickades vidare till hans egen mail som i sin tur skickades ut på lisstan ja ni hajar tror ja hade över 200 mail i min box när jag kom hem :roll: Forum e mycket trevligare till morgon kaffet ;)
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

1) vacationmeddelanden är onda.
2) Moderna maillisteprogram är väldigt bra på att upptäcka loopar.
3) med vettig sortering kan man gå på semester utan problem.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Martin B skrev:Hm mail lissta kan va rätt jobbigt då nån går på semester.Var med om att en person satte sin mail på att den skulle svara alla mail som kom in med att han va borta.Resultatet blev som ett kretslopp varje gång mailen svarade det , fick mail lisstan ett nytt mail som i sin tur skickades vidare till hans egen mail som i sin tur skickades ut på lisstan ja ni hajar tror ja hade över 200 mail i min box när jag kom hem :roll: Forum e mycket trevligare till morgon kaffet ;)

Det hände på swecrewlistan förra sommaren? Man hade "ett par" mail i inkorgen när man kom hem ja....
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 12 aug 2004, 01:00
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Stämmer bra det som tur var så var ju Admin i farten med att spärra han efter ett tag annars vet man ju inte hur det hade slutat :wink:
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster