Thomann

Här kan du skriva förslag angående forumet. Ex. nya kategorier, förbättringar mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Thomann

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag tycker vi ska "förbjuda" officiella thomann länkar!

Bara för jag tycker vi ska värna om våra Svenska grossister!

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Thomann

Inlägg av Markus Hammerin »

Medhåll gives!
Vi stänger också av alla som inte har gjort minst 100 gig och driver/jobbar på ett företag med en omsättning på minst en miljon.

Edit:Typo
Senast redigerad av 1 Markus Hammerin, redigerad totalt 0 gånger.
Det var inte mitt fel!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Thomann

Inlägg av Niklas Elste »

det är en bra referens och mycket finns där men man köper lokalt för supportensskull

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Thomann

Inlägg av Anton Gildebrand »

Markus Hammerin skrev:Vi stänger också av alla som inte har gjort minst 100 gig och driver/jobbar på ett företag med en omstättning på minst en miljon.
Samt alla DJ's!!!!!
Flest inlägg när den dör vinner!

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Thomann

Inlägg av Johannes Tegern »

Varför ska vi göra det? Är inte det bara sund konkurrens? Om man som kund uppskattar närhet samt bra support så kan man gå till dom svenska agenturerna och handla, om man inte behöver det så finns det ibland en del pengar att tjäna genom att handla hos tysken.
Dessutom måste medge att jag är hyfsat trött på vissa agenturer som höjde priserna 2008-2009 när Euron var stark, men när den blir allt svagare så är det inga priser som sänks igen. Då känns det vettigare att handla i Euro igen =)

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Thomann

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Tyvärr upplever jag ibland följande hos svenska leverantörer.

- En "trött" attityd som finns ibland, dålig återkoppling, allmän känsla av ointresse.
- Restnoteringar och långa leveranstider och noll förståelse för att mer än en månads leveranstid inte fungerar i vissa fall.

Thomann har verkligen ansträngt sig för att ha bra service, mailsvar samma dag, tydlig och bra kommunikation, alltid bra bemötande. Samt att leveranserna numera nästan alltid går på 4 dagar. Vilket borde vara livsfarligt för konkurrenterna eftersom leveranstid och service kan vara två starka skäl till att inte handla utomlands.

Precis som Nicke tycker jag att de svenska leverantörerna är jätteviktiga, så de bör verkligen ta till sig att hålla service och bemötande på topp eftersom det borde vara den största anledningen att välja dem.

Med det sagt så är de flesta bolagen väldigt hjälpsamma och jag kan inte vara nog tacksam över den service jag får.

Dessutom så är det inte helt sällan som nettot hos en svensk grossist är lägre än thomanns pris, så kolla alltid först ! :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Thomann

Inlägg av Markus Hammerin »

Anton Stjärnbrandt skrev:Dessutom så är det inte helt sällan som nettot hos en svensk grossist är lägre än thomanns pris, så kolla alltid först ! :)
Nettot som i "exkl. moms"? Det är ju ett icke-argument eftersom man får lyfta momsen även när man handlar av Tysken.
Det var inte mitt fel!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Thomann

Inlägg av Per Johanson »

Nä, med netto brukar avses det pris som en återförsäljare erhåller med sin ÅF-rabatt avräknad. Normalt i branschen någonstans mellan 15-30%.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Markus Hammerin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 167
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 21:57
Presentation: Tekniknörd som gillar datorer, ljud och ljus. Är dock inte särskilt kunnig* inom någondera området, förutom att jag läst till Ljudingengör.
Har efter avslutad utbildning fått allt för lite praktik varför jag känner att mina kunskaper sakta rinner ur mig.

*alltså jag är bra på att använda datorer, men jag kan inte programmera eller löda ihop en egen processor.

Re: Thomann

Inlägg av Markus Hammerin »

Per Johanson skrev:Nä, med netto brukar avses det pris som en återförsäljare erhåller med sin ÅF-rabatt avräknad. Normalt i branschen någonstans mellan 15-30%.
Ok, ja det var nog det jag misstänkte. Men de priserna ser ju inte en liten fjant som jag - med enskild firma och en omsättning på två gigg och en kisspaus - röken av.
Dessutom handlar jag utanför Sverige behöver jag aldrig lägga ut för momsen vilket betyder att jag kan bränna mer pengar nu och inte behöver vänta tills de kommer tillbaka från Skatteverket och ett och ett halvt år.
Det var inte mitt fel!

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Thomann

Inlägg av Johan Fälth »

Markus Hammerin skrev:
Per Johanson skrev:Nä, med netto brukar avses det pris som en återförsäljare erhåller med sin ÅF-rabatt avräknad. Normalt i branschen någonstans mellan 15-30%.
Ok, ja det var nog det jag misstänkte. Men de priserna ser ju inte en liten fjant som jag - med enskild firma och en omsättning på två gigg och en kisspaus - röken av.
Dessutom handlar jag utanför Sverige behöver jag aldrig lägga ut för momsen vilket betyder att jag kan bränna mer pengar nu och inte behöver vänta tills de kommer tillbaka från Skatteverket och ett och ett halvt år.
Jag upplever det inte alls så. Jag tycker att många svenska agenter är väldigt snabba med att ge rejäla ÅF-rabatter. Jag har tappat många affärer p.g.a av agenten sålt direkt till slutkunden....
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Thomann

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Johan Fälth skrev:Jag har tappat många affärer p.g.a av agenten sålt direkt till slutkunden....
Detta har nämnts tidigare men jag har aldrig fått veta vilka leverantörer som arbetar på detta sätt.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Thomann

Inlägg av Hasse Queisser »

Magnus Gustafsson skrev:
Johan Fälth skrev:Jag har tappat många affärer p.g.a av agenten sålt direkt till slutkunden....
Detta har nämnts tidigare men jag har aldrig fått veta vilka leverantörer som arbetar på detta sätt.

/M
Nästan alla numer tyvärr.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Thomann

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Hasse Queisser skrev:
Magnus Gustafsson skrev:
Johan Fälth skrev:Jag har tappat många affärer p.g.a av agenten sålt direkt till slutkunden....
Detta har nämnts tidigare men jag har aldrig fått veta vilka leverantörer som arbetar på detta sätt.

/M
Nästan alla numer tyvärr.
Tala om troll... Idag så var det en kund som berättade att
han fått just ett sånt erbjudande från en av de större
Leverantörerna inom ljudbranchen... :/

/M
_________________
T b a

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Thomann

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har varit med om att vissa leverantörer säljer inte till alla kunder för att man måste beställa under en viss summa som är rätt hög och att man måste beställa för en viss summa per år. Vilket gör att många små företag inte får köpa Då väljer man tysken istället för där finns det inte några begränsningar.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Thomann

Inlägg av Johannes Nordgren »

Marcus Sandberg skrev:Jag har varit med om att vissa leverantörer säljer inte till alla kunder för att man måste beställa under en viss summa som är rätt hög och att man måste beställa för en viss summa per år. Vilket gör att många små företag inte får köpa Då väljer man tysken istället för där finns det inte några begränsningar.
Detta har jag aldrig varit med om (!!)...det vore intressant att veta vilka för det kan väl inte handla om någon hemlighet....vill man få reda på det är det väl bara att ringa runt....eller tänker jag fel
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Thomann

Inlägg av Niklas Elste »

martin fender deltaco m.m.

tyvärr jättevanligt fenomen

det gör bara att dom får selja mindre

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Thomann

Inlägg av Marcus Sandberg »

Johannes Nordgren skrev:
Marcus Sandberg skrev:Jag har varit med om att vissa leverantörer säljer inte till alla kunder för att man måste beställa under en viss summa som är rätt hög och att man måste beställa för en viss summa per år. Vilket gör att många små företag inte får köpa Då väljer man tysken istället för där finns det inte några begränsningar.
Detta har jag aldrig varit med om (!!)...det vore intressant att veta vilka för det kan väl inte handla om någon hemlighet....vill man få reda på det är det väl bara att ringa runt....eller tänker jag fel
Sennheiser är oxå ett sådant.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter Ekengren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 07 jan 2013, 23:24
Presentation: Egenföretagare inom ljud- och ljussättning för scener och evenemang av olika storlekar och slag.

Inlägg av Peter Ekengren »

Luthman har stora krav på verksamheten innan man får bli ÅF där...

Skickat från min GT-I9105P med Tapatalk 4
He who chooses his own path needs no map.

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

Re:

Inlägg av Anders Schärer »

Vilka var dom höga kraven ???
Med vänlig hälsning Anders
Peter Ekengren skrev:Luthman har stora krav på verksamheten innan man får bli ÅF där...

Skickat från min GT-I9105P med Tapatalk 4

Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Re: Thomann

Inlägg av Kent Thorfalk »

Måste göra ett inlägg känner jag.
Instämmer i att det ofta är panik och bråttom med att leverera.
Men det är ju en utmaning och en tjusning i att fixa det.

Helgarbete och sena kvällar förekommer då och då.
Många av mina kunder uppskattar även tillgängligheten, och att få ett besked även på helgen.

Sedan är det kul att kunna serva och hjälpa enmansföretag precis som större.
Det är ju mötet med människor som är härligt.
Så fortsätt väldigt gärna att handla även av oss som svensk leverantör :)

För övrigt är inte vår hemsida klar (har varit upptagna med er kunder, vilket går först) :D
Kolla gärna och kom med idèer.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster