Maillista vid stöld?

Här kan du skriva förslag angående forumet. Ex. nya kategorier, förbättringar mm.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Maillista vid stöld?

Inlägg av Magnus Lindgren »

Som några vet så hade Discoservice.nu inbrott i deras lager natten till idag. Så jag kom på idén ifall man ska ha en mailinglista om nåt sådant inträffar, då kan man skriva en lista på det som blivit stulet och sen skickas den till alla som är medlemmar på listan.

Vad säger ni, bra eller dåligt?
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

En mycket bra ide.. bara det inte blir massa mail med knapphändig info, typ "hej mitt steg blev stulet det är ett lab, ring mig". Nån bör se över innehållet innan det skickas ut.

/kiM
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Det ska man kunna ordna....
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Låter jättebra, alltid surt att bli av med prylar, vi blev av med en sampler värde ca. 50 000:- för någon månad sedan, men den som stjäl prylarna ska få det svårare att sälja prylarna vidare!! Jag är på!!!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Count me in. Hellre ett mail för mycket än tvärtom. Kan jag hjälpa någon att få tillbaks saker de blivit av med så är jag bara glad. Jag vet av erfarenhet precis hur hårt det suger, och Harry Haffa är sällan till någon större hjälp.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Kommer att lägga upp ett förslag under morgondagen på den sidan...
//Magnus - Fegge & Mattes

Bangoo
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 04 dec 2003, 01:00
Ort: Malmö

Inlägg av Bangoo »

Vad var det som stals då?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Fick en liten snabblista när jag snacka med Jonas i telefon igår... Är inte riktigt säker på att den stämmer, lägger upp den så länge så får Jonas ändra om det inte stämmer...

2st JBL TR-225
2st Warfedale enkel 15
1st Numark CDN-32
1st Numark DM1000X (ej 19")
1st Geni FL2000
1st scans The Winner / The Rover
Senast redigerad av 1 Magnus Lindgren, redigerad totalt 0 gånger.
//Magnus - Fegge & Mattes

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

e JBL TR-225 den toppen som man ser hornet på deras bilder???

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Yupp, TR-225 är den dom hade fyra stycken av, numera bara två...
//Magnus - Fegge & Mattes

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

okej.. tycker de värkar vara mkt stölder.. många som blir av med grejer...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Tjena allihop, det är först nu som jag har tid/lust/ork att kommentera det hela...

Discoservice.nu blev ett registerat handelsbolag för ett par månader sedan, innan dess har vi hållt på mer eller mindre sedan flera år tillbaka. Nu börjar lite större (läs roligare) jobb att trilla in och vi var glada i hågen, vi skaffade en lokal till våran utrustning, en lokal innebär en fast kostnad så det var lite chansning.

Vi flyttade in i lokalen i mitten på förra månaden och vi kände oss nöjda, lokalen passade utmärkt för våra ändamål. Vi började skissa på lite kraftfullare lås och larm. På torsdagskvällen vad jag vid lokalen runt 22-tiden och tog lite mått på ett par högtalare och dagen efter vad jag förbi en sväng runt 12-tiden för att hämta ett par högtalare, då ser jag att dörren är lite dåligt igenlåst samt att ett par toppar är borta. Jag ringer kollegan och frågar, men nej, han har inte varit på lagret. Sakta men säkert börjar jag inse att vi har haft inbrott! Jag börjar kika lite nogrannare och upptäcker fler och fler saker som saknas i lokalen.

Totalt har vi alltså haft lokalen i vår ägo i 3 veckor och utrustningen har vi haft ståendes där lika länge. Pga bristen av larm och riktigt kraftiga lås valde vi att hålla lokalens adress väldigt hemlig tills detta var fixat, få i våran närhet visste om vart vi förvarade våran utrustning. Lokalen ligger inne på ett inhägnat område och har har inga fönster, så frågan är hur någon har fått reda på att vi håller till just där.

Vi misstänkte ett återbesök och höll vakt natten mellan fredag och lördag, men inget hände. Eftersom både jag och kollegan jobbar natt är det svårt att få ett fungerande vaktschema, så vi valde att flytta utrustningen på lördagskvällen till en annan lokal.

Söndag och måndag åker jag förbi området ett par gånger, men allt ser lungt ut, på måndag eftermiddag bestämmer jag mig att ta en lite nogrannare kik och ser till min fasa att dörren återigen står lite på glänt, vi har haft återbesök! Om detta skedde natten mellan lör-sön eller natten mellan sön-mån vet vi inte, vi hade tyvärr inte resurser att hålla vakt, något som man igentligen skulle gjort.

Nu har tjuvarna sett att lokalen är tömd och chanserna att de ska komma tillbaka är ganska små. Nu står vi där med förlorad utrustning och stölden kommer påverka minst 3 jobb som vi har i den kommande helgen, det blir massa extraarbete för våran del, polisanmälan, inlåning av likvärdig utrustning, hyra av annan lokal och andra kostnader.

Man tappar lusten att fortsätta när dessa saker händer, det tråkiga var att det mesta av utrustningen som stals inte var våran, utan en privatpersons, vilket gör att vi hamnar i en lite dum sits.

Utrustningen som stals var följande:
2 st JBL TR-225 toppar (våra)
1 st Geni FL-2000 DMX strobe (vårat)

2 st Wharfedale Pro EVP-S15 toppar (privat)
1 st Numark CDN-32S cd-spelare (privat)
1 st Numark DM2002X mixerbord (privat)
1 st ACME MH-610T barrelscanner (typ The rower) (privat)

Nypriset på utrustningen är ca 40 000:- och eftersom flytten precis var genomförd finns inga försäkringar på lokalen, och jag tror knappast att hemförsäkringen täcker detta.

Vi har inte en aning vad det är för folk, vi har inga direkta ovänner eller några som vi har otalt med, det vi kan se är dock att det inte verkar vara så insatta personer då rack med labslutsteg och dyrare scanners lämnades kvar på lagret. Samma natt som stölden skedde hade också lastbilsfirman som ligger granne med området haft folk som varit och snokat ibland deras bilar, om detta var för att få tag på ett större transportfordon till utrustningen, eller något helt annat vet vi inte.

Om någon ser eller hör något så vore vi tacksamma om ni hörde av er, stort som smått, allt är välkommet, som det är nu känns allt bara skit, det blir så mycket merarbete med allt.

"Det händer aldrig mig" brukar man ju tänka...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

Annars kan man ju använda sig av swecrewlistan för liknande ändamål så slipper man en helt egen lista. Å andra sidan kan det ju vara upp till var och en om man vill vara med eller ej på en ny lista.

/HenrikH
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

ju fler ställen dessto större sannolikhet att folk får reda på det. Backstageworld har en oxå!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Det där låter ju klart otäckt det där. Man är själv nervös som bara den, mest hela tiden.
Jag har flyttat ett antal gånger genom tiderna och man tar ju aldrig in kunder i sin lokal.

Att ha larm och sånt hjälper ju en del, men för de som verkligen vill in så brukar de ju klara av det i alla fall. Vaktbolag har ju oxo en viss inställelsetid.

Jag var och kollade på en lokal som vi skulle dela med en pensionär. Han hade ett litet
uppfinnarföretag men lokalen var lite för stor för hans del. Vi hade möjlighet att dela
av den med en enklare vägg, men han skulle dela ingång och nycklar med oss.
Fördelen med detta var att han vore där varje vardag och jag under kvällar/helger.
Men jag tackade nej av den anledningen att en tredje firma i princip hade tillgång till
lokalen. Det är alltid dumt att chansa.

Jag har i omgångar funderat på om man skulle få till någon form av boende där man har
allt i samma fastighet. Dvs, boende, lager, garage, jobb mm i samma lokal. Men visst,
någon gång måste man ju åka ifrån.
Men att hitta ett sådant ställe är ju inte helt lätt. Skaffar man sedan familje eller nåt sånt
så kan ju de ha lite åsikter om att man bor som man bor...

Efter att ha läst Jonas berättelse så låter det ju nästan som någon som har nyckel
till lokalen. Finns det några tidigare hyresgäster som inte varit helt att lita på?

Man har ju generellt ingen koll på hur "såna där" tänker, men det låter ju lite konstigt om
man kommer tillbaks en gång till efter några dagar. Att de som du säger lämnat vissa
saker och tagit andra tyder ju helt klart på att de inte visste vad de var ute efter.

Jag skall (tilllsammans med alla andra på forumet hoppas jag) försöka hålla koll
på annonsmarknaderna på nätet. Men det är ju inte helt enkelt. Jag brukar hålla
koll på vad som säljs på Vendolin, Blocket, Ljudia, Budda, Riffoaudio, NordiskMusik
och kanske något till. Men chansen är kanske ganska så liten att just dessa prylar
dyker upp i en och samma annons.

Rent generellt: Är inte TR225 en ovanlig högtalare? Jag har inte sett någon sådan till
salu någon gång på något forum.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

jhsys skrev:Efter att ha läst Jonas berättelse så låter det ju nästan som någon som har nyckel
till lokalen. Finns det några tidigare hyresgäster som inte varit helt att lita på?

Man har ju generellt ingen koll på hur "såna där" tänker, men det låter ju lite konstigt om
man kommer tillbaks en gång till efter några dagar. Att de som du säger lämnat vissa
saker och tagit andra tyder ju helt klart på att de inte visste vad de var ute efter.

Jag skall (tilllsammans med alla andra på forumet hoppas jag) försöka hålla koll
på annonsmarknaderna på nätet. Men det är ju inte helt enkelt. Jag brukar hålla
koll på vad som säljs på Vendolin, Blocket, Ljudia, Budda, Riffoaudio, NordiskMusik
och kanske något till. Men chansen är kanske ganska så liten att just dessa prylar
dyker upp i en och samma annons.

Rent generellt: Är inte TR225 en ovanlig högtalare? Jag har inte sett någon sådan till
salu någon gång på något forum.
Nej, eftersom dörrarna var uppbrutna (har inte hunnit få dit en bom över dem ännu) så har de inte haft tillgång till några nycklar. Området är försett med stängsel och grindar, men det har slarvats lite med låsningen av dem tidigare.

Eftersom vi bara hann ha utrustningen i lokalen ca 3 veckor måste det vara någon som känt till att vi skaffat oss en lokal där, frågan är bara hur då vi har hållt väldigt tyst om lokalens placering pga att larm och ordentliga lås inte installerats ännu.

Jo TR-225 är väl inte så jättevanlig, är ju både bra och dåligt, svårt att hitta ett par till, men lätt att få upp ögonen om man skulle se ett par på annons.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster