ordlista

Här kan du skriva förslag angående forumet. Ex. nya kategorier, förbättringar mm.
ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:Lika bra att inte kunna höger och vänster, som en viss gotlänning här i krokarna :roll: :lol:
Det är bara egocentriker som kan använda sånt tjafs...
Vi som inte är så egofixerade att vi relaterar allt i världen i förhållande till oss själva, kan ju självklart inte förstå egoistiska referenser heller :twisted: :lol:
(Nåja, borde nog lära mig att se min egen existens :? )

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Bättre att göra som vi i Malmö prata vädersträck! Lite jobbigt om man är på turné dock!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Lightguy (TMT) skrev:Bättre att göra som vi i Malmö prata vädersträck! Lite jobbigt om man är på turné dock!!!
Då skulle jag fasen ha svårt att hitta min egen firmalokal....
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Låter som en extremt jobbig lösning på ett rätt lätt problem.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Inte om man jobbar på ett fast ställe, då blir det aldrig missförstånd!!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Förutom för externa produktioner som ska komma in och köra en one-off. Då vill man att personalen förstår vad man säger när man vill hänga lampor på högersidan, rå 0. Och tvärtom.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Men det måste man säga även om man har höger och vänster system, ser man det från salong eller från scen!!! :lol:
Work sucks, send me on tour!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Om man säger stage left så betyder det samma sak i hela världen. Vad är problemet?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

vänster och höger på en teater i sverige betyder sett från salongen/regissören, och stage left/right (sagt på engelska, eller prefixat med "scen-") betyder sett från scenen. Förutom på nån konstig bygdeteater i hålan Malmö där man verkar envisas med väderstreck bara för att förvirra.

(såhär är det iaf på de teatrar jag vistats på, inklusive i Helsingfors)
"This is the updated input list"

Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller med Ian och då har jag befunnit mig på teatrar som varit betydligt mer bygdeteatriga än den som Lightguy pratar om... Och även mer storstadiga för den delen... :wink:

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

ian skrev:vänster och höger på en teater i sverige betyder sett från salongen/regissören, och stage left/right (sagt på engelska, eller prefixat med "scen-") betyder sett från scenen. Förutom på nån konstig bygdeteater i hålan Malmö där man verkar envisas med väderstreck bara för att förvirra.

(såhär är det iaf på de teatrar jag vistats på, inklusive i Helsingfors)
Väderstäck har man i fjollvik (stockholm) oxå, dessutom skiljer det sig från teater till teater om man ser det från sallong eller från scen!!! :lol:
Work sucks, send me on tour!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu är du väl ändå ute och cycklar. Norr är väl norr oavsett om man sitter i salongen eller står på scen?

Jag förstår inte vad som är så konstigt med vårt synsätt. Jag har hållit på med detta i en rätt ordentlig hög med år och säger man scen eller stage före höger eller vänster så betyder det att man står på scen och tittar ut i salongen.

Inget prefix betyder att man står i salongen och tittar på scen istället, detsamma gäller prefixet regi.

Jag har aldrig varit med om något ställe som har avikit från denna standard.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Inte på oscars, södran, vasan, göta lejon iaf.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ingo skrev:Nu är du väl ändå ute och cycklar. Norr är väl norr oavsett om man sitter i salongen eller står på scen?

Jag förstår inte vad som är så konstigt med vårt synsätt. Jag har hållit på med detta i en rätt ordentlig hög med år och säger man scen eller stage före höger eller vänster så betyder det att man står på scen och tittar ut i salongen.

Inget prefix betyder att man står i salongen och tittar på scen istället, detsamma gäller prefixet regi.

Jag har aldrig varit med om något ställe som har avikit från denna standard.
Men nu var det höger/vänster jag menade!!!
Jag håller helt och hållet med om att det bästa är att se det från sallonge sett eftersom det är därifrån man kör ljusbordet eller ljudbordet!!!
Work sucks, send me on tour!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Lightguy (TMT) skrev:Väderstäck har man i fjollvik (stockholm) oxå, dessutom skiljer det sig från teater till teater om man ser det från sallong eller från scen!!! :lol:
Och hur ändå in i glödheta ska man kunna förstå att du menar höger/vänster när du skriver så där? :?

Ge oss nu 10 exempel på teatrar i Sverige där scenvänster betyder samma sak som vänster. Eller vad det nu är du påstår. :roll:

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Ingo, ber om ursäkt om jag var otydlig!!! :roll:
Work sucks, send me on tour!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Och så var det exemplen?

Du behöver inte be om ursäkt, var tydlig i stället... :wink:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Härfinns det en till ordlista, med bra att veta-ord!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster