Anonymitet.

Här kan du skriva förslag angående forumet. Ex. nya kategorier, förbättringar mm.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Hehe, tänk efter lite för... :P
//Magnus - Fegge & Mattes

Gäst

Inlägg av Gäst »

På förekommen anledning tycker jag att det är dags att diskutera huruvida man ska få vara anonym eller ej på detta forum. Så vad tycker ni? Min åsikt är att tycker man en sak så ska man också stå för åsikten och det gör man genom att inte vara anonym.

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Ingo skrev:På förekommen anledning tycker jag att det är dags att diskutera huruvida man ska få vara anonym eller ej på detta forum. Så vad tycker ni? Min åsikt är att tycker man en sak så ska man också stå för åsikten och det gör man genom att inte vara anonym.
Håller fullständigt med!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Anonymitet är okej med mig, sålänge man inte utnyttjar sin ställning.

Om man har en ståndpunkt att tala för som man genuint står för, vad är det som säger att ens namn skulle göra något annat än att ge ståndpunkten mer dignitet?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: ons 27 okt 2004, 01:00
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Saknar möjlighetan att ha sitt fulla namn i sin profil. Tror att det då skulle bli mindre paj i tråden.

Annars fungerar det bra att att skriva under med sitt namn.
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det fungerar bra att ha ett fräckt citat i sin signatur också! :wink:

Jag heter David Wennberg, men det tror jag att jag har påtalat tidigare.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Kolla också linan "ideer...", där har detta diskuterats förrut.

Jag uppskattar en sak väldigt mycket på den här siten, det är att man är här på lika villkor, även om en del av er känner varandra märker man. Finns lite av det som förekommer på andra forum och i andra sammanhang i vår bransch, att det är hierktiskt och alldeles för mycket respekt. Därför är jag tveksam till att man inte får vara anonym om man vill det.
Tycker det är synd bara att inte fler skriver och delar med sig!
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Janne: Vad menar du med att det är alldeles för mycket respekt? Respekt är väl något i grunden positivt?

Jag tror att det är nyttigt att som du säger att man är här på lika villkor, däremot tror jag inte att det blir på lika villkor om en del är anonyma och vissa är rätt offentliga, och man ska diskutera i samma ämnen där dessutom ord står mot ord rätt ofta.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Egentligen kvittar det för mej vem som skriver så länge innehållet i texten tillför något. Men ibland kan det va bra att se vem vilka man faktiskt ska heja på en extra gång när tillfälle ges.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Jo, med respekt menar jag att det finns ett antal personer i branschen som har en sådan respekt med sig så att allt dom säger blir "lag".
Det är också så att om man känner varandra och diskuterar vissa frågor vill man inte alltid säga vad man tycker eftersom man kanske ska jobba ihop/arbetsleda/söka jobb, ja ni förstår säkert vad jag menar.

Vissa unga människor på detta forum sticker ut hakan och visar öppet sin okunskap för att få veta mer. Det är fantastiskt bra att kunna göra det, och viktigt för den enskilde. Men det får då inte komma lite nedvärderande kommentarer som svar. Då kommer dom inte att vilja fråga igen. Vi måste förstå att vi står på väldigt olika nivåer. Vissa är helt nya och vissa har en ovärderlig erfarenhet bakom det de skriver. Observera att för båda dom ytterligheterna kan det vara utmärkt att få vara anonym.
Jag förespråkar alltså valfrihet.

Annars är respekt absolut i grunden något positivt.
Jan P.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag tycker definitivt att identiteten ska framgå i profilen. Som andra sagt, dels blir det mindre pajkastning och dels skapar det en annan gemenskap tror jag.

Säger man något man inte vill sätta sitt namn på så kan man lika gärna låta bli, eller ta det på telefon med någon man vågar säga det till.

Vad gäller nybörjare så tycker jag inte det varit något problem så länge personen i fråga ställt en vettig fråga. Då har han också fått vettiga svar.

Jag kan i och för sig tänka mig att några nya har tvekat att ställa frågor för att de sett att andra diskussioner varit tuffa och eventuellt resulterat i pajkastning, men det är i mina ögon bara ännu ett skäl att ta bort anonymiteten.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag har inte sett ett enda fall här på ljudoljus där någon nybörjare blivit på något sätt hånad, utskrattad eller nedvärderad p.g.a. att personen är just en nybörjare. Personer med attityd som dessutom inte vet riktigt vad de pratar om kanske behandlas en aning hårt, men det får man väl tåla, eller?

Att vara tvungen att uppge sitt namn tycker jag är rätt sunt, sedan så behöver ju inte namnet synas förutom i profilen. LAB kräver numera namn på alla postare, exempelvis.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

cyberpunk skrev:Jag tycker definitivt att identiteten ska framgå i profilen. Som andra sagt, dels blir det mindre pajkastning och dels skapar det en annan gemenskap tror jag.

Säger man något man inte vill sätta sitt namn på så kan man lika gärna låta bli, eller ta det på telefon med någon man vågar säga det till.

Vad gäller nybörjare så tycker jag inte det varit något problem så länge personen i fråga ställt en vettig fråga. Då har han också fått vettiga svar.

Jag kan i och för sig tänka mig att några nya har tvekat att ställa frågor för att de sett att andra diskussioner varit tuffa och eventuellt resulterat i pajkastning, men det är i mina ögon bara ännu ett skäl att ta bort anonymiteten.
Gemenskap=bra. Håller helt med om det du säger i övrigt också.

Att man "känner" alla ger förmodligen en familjärare stämning. Jag tycker det vore trevligt men andra kan tycka annorlunda, t ex att det är viktigare att kunna säga vad som helst. Av någon konstig anledning är de som jag lyssnar mest på inte anonyma, undrar vad det beror på?

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Jonas Lundin »

Jag känner att det kommer bli en del pajkastning och mycket ointresse hos folk om det står i pressen uppradat vilka utbildningar man gått. Då kommer många som gått fina utbildningar att vända ryggen till dom som är självlärda.

______________________________
Jonas Lundin Ljud- & Ljus-tekniker

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

RMT skrev:Jag känner att det kommer bli en del pajkastning och mycket ointresse hos folk om det står i pressen uppradat vilka utbildningar man gått. Då kommer många som gått fina utbildningar att vända ryggen till dom som är självlärda.

______________________________
Jonas Lundin Ljud- & Ljus-tekniker

Det har jag svårt att tro. De allra flesta i vår bransch är just självlärda. Särskilt de som har några år på nacken, då det i princip inte fanns några utbildningar i ämnet för 10 år sedan.

Namn tycker jag räcker som obligatoriskt fält i profilen. Det är tillräckligt för att de flesta ska avhålla sig från att häva ur sig saker som inte stämmer. Vad man gått för utbildningar och dylikt kan även i framtiden vara frivilligt.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller med cyber även i detta fall. En duktigt människa är duktig oavsett hur man uppnått kunskapen. CV är väl trevligt om man vill ha tag på en speciell kompetens men absolut inget krav. Om man vill lägga in en CV som marknadsföringsåtgärd för sin egen skull kan det väl vara bra men för forumets skull ser jag ingen direkt fördel.

Nybörjare tycker jag har givits genomgående bra svar, däremot har det varit hårda tag emellanåt men då har det varit mellan folk som har tålt det. Tror jag.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Om utbildade tekniker vänder ryggen åt de självlärda tror jag de förstör en hel del för sig själva. De som driver företag i den här branschen är väldigt sällan utbildade inom just vår nisch, även om annan utbildning är mer eller mindre vanligt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster