Språkbruket på forumet

Här kan du skriva förslag angående forumet. Ex. nya kategorier, förbättringar mm.
Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Efter att ha läst lite på forumet garage.org, känns det här forumet som en frisk fläkt av hyllning till rättstavningar och en hyggligt korrekt användning av vårt språk.
Men jag håller med.. Försök att skriva läsligt, så går det bättre.

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Anders Plato »

Jag anser att kunna uttrycka sig skriftligen är väldigt viktigt.
Dels för att en bra formulerad åsikter ger ett seriösare intryck. Har jag två personers åsikter. Där den ena kan uttrycka sig skriftligen och den andra inte. Kommer jag lyssna på den som kan uttrycka sig.
Givetvis är argumenten viktigast och som David säger måste det finnas innehåll också.

Jag tror problemet är att vissa skriver, klickar på skicka och sen tänker de efter. Man bör tänka efter innan man skriver något vad man vill ha sagt, är det intressant för någon annan och kommer någon förstå vad jag skriver?
Fast det här har faktiskt blivit mycket bättre på forumet. Ett tag var det bedrövligt mycket skit...


För er egna skull kan det också vara bra och tänka på hur ni formulerar er och vad ni säger på forumet. Eftersom t ex om jag skulle behöva få tag på en tekniker så är ni som inte kan uttrycka er eller bara säger en massa skit här körda. Er kommer jag bara kontakta som sista alternativ eftersom jag har fått fel intryck av er. (ja, det låter lite hårt men så är det)
Hur noggrann är man i verkliga livet när man inte ens orkar korrekturläsa ett inlägg på ett forum?

Nu kanske det inte är hela världen att ni missar de enstaka jobben som jag förmedlar... men jag är troligen inte ensam om den här åsikten.
Senast redigerad av 1 Anders Plato, redigerad totalt 0 gånger.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Anders har oerhört rätt, man väger alltid in hur saker är skrivna när man läser det (det sker helt undermedvetet) så en person som skriver dåligt får mindre chans. Nu är det ingen jobbansökan som ska skrivas i varje inlägg, men snälla, försök stava rätt, en del gånger är det extremt svårt att förstå vad folk vill ha sagt och det leder ofta till flaming från andra personer och fem sidor med onödigt snack när det personen undrade gick att besvara med ett inlägg på fem rader eller så.

Är det så att folk har en slappare inställning till forumet när dom skriver eller skriver dom alltid på det sättet? Särskrivningar och felstavningar i offerter ser väl inte direkt jättebra ut.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Måste hålla med det mesta som sagts tidigare.

Problemet är nog att man skriver slarvigt av ren slentrian, och slarvigt skrivna inlägg som är svåra att läsa bryr sig färre om, vilket resulterar i att trådskaparen får mindre gehör för sin frågeställning.

Ett tips är att efter inlägget är skrivet alltid använda "Förhandsgranska", läsa igenom inlägget en gång till och sedan skicka in det. På köpet ser man dessutom att citeringar har blivit rätt, att bilder är lagom stora etc.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jakob Carlsson: Jag håller med dig. Däremot är du ju ett levande bevis på mitt påstående om att innehållet är det viktiga :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

David: det största beviset på det är du själv ;)

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Man kommer inte långt över nivån "rulla soca och banka tross" om man inte hajar delar av teorin bakom det hyllade praktiska handlaget och kan kommunicera sina intentioner i andra former än grunts över en öl i dimmer city. (å andra sidan har jag sett mer än ett fall av opraktiskt geni med tummen mitt i handen fallera grovt, så det går ju åt bägge håll. )

Det borde vara ett hyllat självändamål att skärpa sin kommunikationsförmåga och tacksamt ta emot konstruktiv kritik. För det är inte så att vi retar er. Vi surar till på ignorans men jävlas inte med dem som gör så gott de kan. Tycker jag i alla fall.

/Måns, som har fått rättstavningsgranska offerter på snart sagt alla ljudfirmor han jobbat på. Det _behövdes_.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Det här med att inte läsa igenom saker och ting innan man publicerar kan ju ge rätt roliga resultat.

http://tjuvtittat.se/livsmedel/skapar-hog-stamning-och-gor-partyt-magiskt/

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Ja det är alltid värt att läsa igenom vad man skriver.....
Här är det en kille som råkade trycka ctrl+v isf shift+v.... och kolla vad fel det blev.....

http://www.warpdrive.se/35122
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Tobbe Friberg skrev:Ja det är alltid värt att läsa igenom vad man skriver.....
Här är det en kille som råkade trycka ctrl+v isf shift+v.... och kolla vad fel det blev.....

http://www.warpdrive.se/35122
Hur svarar man på den..... spelar ingen roll bara den är grov?




8O
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Jaja ledsen om jag skriver så att ni inte förstår. Men vad gör det för skillnad egentligen? Lite vett i huvudet har ni väll så ni förstår förkortningar. Eller?

Peace

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Emil Enander skrev:Jaja ledsen om jag skriver så att ni inte förstår. Men vad gör det för skillnad egentligen? Lite vett i huvudet har ni väll så ni förstår förkortningar. Eller?

Peace
Du kanske ska läsa igenom tråden en gång till, så att du förstår vad vi menar..

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Om du ska fortsätta dra nytta av det samlade forumets komptens så är det nog klokt att visa människor lite respekt. Det gör man bland annat genom att skriva på korrekt svenska så att det går lätt att läsa dina frågor.

För att sammanfatta tråden.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Emil Enander skrev:Jaja ledsen om jag skriver så att ni inte förstår. Men vad gör det för skillnad egentligen? Lite vett i huvudet har ni väll så ni förstår förkortningar. Eller?
Jag slipper gärna dekryptera om avsikten med obfuskerandet var att "spara tid" i din ända.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Man ska ha i baktanken att det här forumet har sitt ursprung i Lunarstorm. Det vore trist om det återgick till den sortens språkbruk.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Ian Delahorne skrev:Man ska ha i baktanken att det här forumet har sitt ursprung i Lunarstorm.

Eh, va?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Ok, inte helt, men det var ett klar och tydlig migrering av jag, Dawen, Hasse och Ingo (och säkert fler) från Lunarstorm-diskussionsgruppen när forumet låg på discoservice och var ganska nystartat
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Toiva Savolainen »

haha.. jag är moderat på Ljusteknik-tråden på Lunar.
Men tro inte att jag är hänger kvar där!!! :P
Senast redigerad av 1 Toiva Savolainen, redigerad totalt 0 gånger.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Det köper jag, absolut, men att säga att forumet har sitt ursprung ifrån Lunarstorm är helt fel, när detta forum startades visste vi inte ens att det fanns en diskussionsgrupp för ljud på Lunarstorm.

Sedan har Ingo mfl en stor del i att forumet utvecklades till ett forum för ljud & ljus för professionell användning i stället för bara ett "discoforum" som det var ifrån början.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

I det här forumet så är det ju en del inlägg som man nästan vill hoppa över pga. helt fel meningsuppbyggnader och felstavningar i varannat ord, jag är inte helt korrekt själv men läser alltid igenom mitt inlägg iaf. två gånger innan det skickas.

Det jag undrar är om ni som skriver så "konstigt" alltid använder er av sånt skriftspråk eller om det bara utnyttjas på forum/liknande.

Vissa svåra ord kan väl folk få stava fel på, men inte för att hacka ner på någon men "väl" stavas med ett L, inte två. Det är som man lärde sig i låg/mellanstadiet: "Man stavar aldrig aldrig med två L och man stavar alltid alltid med två L" (så fick jag lära mig det).

Visst, det finns dyslexi, men än del verkar endast lida av lathet... Men ni får ju skriva som ni tycker, men räkna med att inte få lika bra bemötande av andra medlemmar.


På tal om Lunarstorm, det var alltså därifrån det dök upp så många personer på en gång i början av forumets liv.
Johnny Andersson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster