Språkbruket på forumet

Här kan du skriva förslag angående forumet. Ex. nya kategorier, förbättringar mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Språkbruket på forumet

Inlägg av Per Johanson »

Ruggigt OT men, nu kan jag inte längre hålla mig. Jag vet att man inte ska hänga upp sig på formen, det är innehållet som räknas, men...

Emil, du kan väl försöka skärpa upp språket ett par snäpp. Även om du kanske inte har märkt det så är detta ett forum för yrkesmänniskor som pratar om arbetsredskap. För att man ska orkar läsa inläggen så är det bra om man använder ett så bra skriftspråk som man överhuvudtaget kan prestera.

Ditt språk passar bättre på ett ungdomscommunity men detta är inte ett sådant.

Delad från tråden Nya element. 15"

//Jonas
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Håller med föregående.

Fast man kan ju inte vara säker på att det inte är:
ett så bra skriftspråk som man överhuvudtaget kan prestera.
Jag är väl inte den bäste själv men det är tröttande att läsa/tyda endel inlägg.
Måste man skriva nått här?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Per Johanson skrev:Ruggigt OT men, nu kan jag inte längre hålla mig. Jag vet att man inte ska hänga upp sig på formen, det är innehållet som räknas, men...

Emil, du kan väl försöka skärpa upp språket ett par snäpp. Även om du kanske inte har märkt det så är detta ett forum för yrkesmänniskor som pratar om arbetsredskap. För att man ska orkar läsa inläggen så är det bra om man använder ett så bra skriftspråk som man överhuvudtaget kan prestera.

Ditt språk passar bättre på ett ungdomscommunity men detta är inte ett sådant.
Jag måste tyvärr säga att Emil är en av de som har bra språk här på forumet, det finns extremt många felstavningar och särskrivningar som leder till att man får sitta och gissa sig till vad folk menar. Det är bara att titta i första bästa tråd så hittar du folk som är vuxna som särskriver och stavar fel i extremt många ord utan att någon klagar, men när en ungdom skriver lite fel så klagas det snabbt.

Martin Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 aug 2007, 12:19

Inlägg av Martin Persson »

Å andra sidan kan man ju kanske tänka sig att många på detta forum skiter helt i språket så länge man förstår vad som skrivs. Den här branschen kräver ju inte direkt ett korrekt skriftspråk för att man ska lyckas.

Däremot finns det många som vill trampa på andras fötter på detta forum, "jag är bättre än dig, ha!" förekommer ofta. Men det finns iofs på i princip alla forum. Hoppas jag inte trampade på någon nu, inget personligt mot någon.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Martin Persson skrev:"jag är bättre än dig, ha!"
Det heter iofs "jag är bättre än du" (förlåt, men jag kunde bara inte låta bli *geek* ).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Martin Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 aug 2007, 12:19

Inlägg av Martin Persson »

fan det har du nog rätt i :) jag som var så noga.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jakob: Det är en väldigt stor skillnad på att vara dyslektiker och att skita i att skriva hela ord bara för att man inte orkar. Som vanligt när du tror att jag jagar fujar så har det inget med ålder att göra.

Martin: Att säga att denna bransch inte kräver ett korrekt skriftspråk är att förringa den anser jag. Det finns massor av kompetenta människor som besöker detta forum men inte ger sig in i debatterna på grund av att nivån är alldeles för låg. Kan vi inte då förska hålla på språket på en acceptabel nivå i alla fall. Du är ju ny på forumet, kan du inte ge exempel på trampa-på-fötterna-tendenserna som du ser, jag har varit här alldeles för länge för att se dem tror jag.

Och för att klargöra min ståndpunkt, kompetens har inget med ens förmåga att producera skriven text att göra, jag anser bara att man ska göra så gott man kan. Precis som på jobbet egentligen.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Per: det är alldeles för stor del folk som skriver med dålig svenska för att alla ska vara dyslektiker.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Problemet är väl snarare att det inte finns tillräckligt mycket intressanta diskussioner på det här forumet, utan istället lägger vi energi på att få folk att skriva rätt. Hade vi något intressant att diskutera skulle vi väl inte bry oss om felstavarna? :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Martin Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 aug 2007, 12:19

Inlägg av Martin Persson »

Per: Jo, det är sant. Jag menade mer på att detta är en praktisk bransch, egentligen ett hantverk. Man börjar inte med ljud och ljus för att man hade högsta betyg i svenska och älskade att sitta i skolbänken. Personligen är jag nog lite allmänt trött på att det ska vara ett korrekt språk då jag nyss tagit examen och är urless på att skriva korrekt. Det kanske blev lite överdrivet i förra inlägget.

Dock håller jag med dig om att språket ska hållas på en högre nivå för att höja standarden på forumet och om möjligt locka fler användare.

ang. trampa-på-fötterna exempel är jag för trött för att leta upp specifik tråd. Jag tror däremot jag själv gjorde en sån i mitt första inlägg i denna tråd. Det är ungefär den karaktären av "fottramp" jag menar och som jag tycker förekommer för ofta på forumet. Dessa kommer dock sällan från "gamlingarna" på forumet utan snarare nykomlingar som vill hävda sig. Som jag kan man säga. Dock vill jag inte på nåt vis hävda mig..

Som du säger så är jag ju ny på forumet och relativt färsk i branschen också därför kanske jag ser det på ett annorlunda sätt.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jakob Carlsson skrev:Per: det är alldeles för stor del folk som skriver med dålig svenska för att alla ska vara dyslektiker.
Och?

Du missar som vanligt poängen.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Martin Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 aug 2007, 12:19

Inlägg av Martin Persson »

David Wennberg skrev:Problemet är väl snarare att det inte finns tillräckligt mycket intressanta diskussioner på det här forumet, utan istället lägger vi energi på att få folk att skriva rätt. Hade vi något intressant att diskutera skulle vi väl inte bry oss om felstavarna? :)
Och då skulle vi förmodligen få fler intresserade av forumet om det bara innehöll relevanta trådar och diskussioner.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Precis. Men i väntan på det kan vi ju diskutera felstavare.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Martin Persson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 28 aug 2007, 12:19

Inlägg av Martin Persson »

mm det verkar ju vara det enda rätta..

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Per Johanson skrev:
Jakob Carlsson skrev:Per: det är alldeles för stor del folk som skriver med dålig svenska för att alla ska vara dyslektiker.
Och?

Du missar som vanligt poängen.
Per: jag tror snarare det är du som missar vad jag säger, det jag säger är att vi har en hög med vuxna som har extremt dålig svenska när dom skriver för att dom inte orkar läsa igenom sina inlägg en extra gång, men direkt när det kommer en ungdom med lite dålig svenska så ska det klagas på språket.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Per Johanson skrev: För att man ska orkar läsa inläggen så är det bra om man använder ett så bra skriftspråk som man överhuvudtaget kan prestera.
I approve this message. Och då har jag inte svenska som modersmål.
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

När blir man vuxen och hur gammal kan en fågel bli?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jakob: Skulle jag få välja ett gäng människor att jobba med på turné så skulle det vara väldigt få människor under 20 med på den. De har helt enkelt inte rutinen som behövs när det börjar blåsa snålt.

Men du har helt fel och underskattar mig å det grövsta om du hävdar att jag hackar på Emil på grund av hans ålder. Tyvärr är tendensen att skriva halva ord och andra lathetstecken inte helt ovanligt i den unga generationens community-språk och SMSande vilket väl gör att jag tvingas hålla med om det du säger. Skärp er och använd ett riktigt språk när ni skriver i offentliga sammanhang som detta. Men, det gäller alla som inte orkar bry sig. Om alla gör så gott de kan så räcker det så gott.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Den här diskussionen brukar komma upp på Prosoundweb då och då..
debatten brukar då mynna ut i att trots att en språkexamen inte är en förutsättning för en karriär inom liveljud så är det viktigt att man är seriös och skärpt, och det är naivt att tro att man ska kunna göra något intryck om man inte tagit sig tid att lära sig språket någotsånär.
Mao, hur du uttrycker dig säger rätt mkt om hur du är som person.

Angående nivån på forumet så var det nån på PSW som sa (för länge sen), att man bör ta för vana att notera vem som skrivit inläggen man läser, så att man efter ett tag får en uppfattning om vilka folk är. Det är ju en vettig inställning att ha på ett publikt forum där alla får posta :)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Fast, det finns ju också många människor som gör otroligt starka intryck även om de inte är experter på att uttrycka sig skriftligen. Dessutom finns det idioter som jag som är bra på grammatik, men ändå bara skriver dynga :)

Att bli duktig inom den här branschen handlar ju om otroligt många faktorer som inte har ett dugg med att uttrycka sig skriftligen.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster