Backline

Här kan du skriva förslag angående forumet. Ex. nya kategorier, förbättringar mm.
Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 15:00
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.
Ort: Uppsala

Backline

Inlägg av Jakob Nilsson »

Kanske borde backline ha en liten egen avdelning här på forumet!? Det är ju många firmor som har backline på sin hyra.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

NEJNEJNEJ och NEJ!

Det är ond materia som vi nu inte pratar mer om!

Tack

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Nu känner jag en plötslig lust att tvätta mina händer.
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Backline har firmor för att tjäna pengar, det är ingen som tycker om skiten!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Gustaf skrev:Backline har firmor för att tjäna pengar, det är ingen som tycker om skiten!
Och vem vill inte tjäna pengar????

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Detta är väl en fråga våra adminstratörer får ta ställning till. Men bra att du lägger fram förslag, det är ju på det sättet man utvecklar ett forum.

// Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

SoundFox skrev:
Gustaf skrev:Backline har firmor för att tjäna pengar, det är ingen som tycker om skiten!
Och vem vill inte tjäna pengar????

Är man ute efter att bli rik så är den här branchen så jävla fel så du anar inte! Det här gör man för att man tycker det är kul, kan man sedan leva på det är det ett plus, men rik det blir man då inte!

Frågan har varit uppe mer än en gång, svaren har varit väldigt tydliga alla gånger. Forumet sträcker sig fram till linebox och mikrofon men inte längre!

Instrument och musiker forum finns det i överflöf redan!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Gustaf skrev:
SoundFox skrev:
Gustaf skrev:Backline har firmor för att tjäna pengar, det är ingen som tycker om skiten!
Och vem vill inte tjäna pengar????

Är man ute efter att bli rik så är den här branchen så jävla fel så du anar inte! Det här gör man för att man tycker det är kul, kan man sedan leva på det är det ett plus, men rik det blir man då inte!

Frågan har varit uppe mer än en gång, svaren har varit väldigt tydliga alla gånger. Forumet sträcker sig fram till linebox och mikrofon men inte längre!

Instrument och musiker forum finns det i överflöf redan!
Nu snackar du massa goja!! Du är typiskt en som lala runt och hyr ut saker för noll peng näst intill för det är "skoj" Visst fan kan man tjäna pengar i denna branch också om man inte tänker som du och många andra!
Ser det inte som en hobby utan som en verksamhet. Köp och sälj för rätta pengar. TA ut en lön som du kan leva på. Avkastningen i bolaget invensterar du.

Klarar man inte det så LÄGG ner, börja spela fotboll och skaffa dig ett jobb som du kan leva på. :D :D

Jag var ironisk i min sista mening :wink:

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Lydnill skrev:Detta är väl en fråga våra adminstratörer får ta ställning till. Men bra att du lägger fram förslag, det är ju på det sättet man utvecklar ett forum.

// Erik
Tack för förslaget, men vi har diskuterat just denna kategorins vara eller icke vara vid tidigare tillfälle, och vi kom då fram till att någonstans måste vi dra gränsen.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ehm, nu säger väl inte Gustav att man inte kan leva på det, men han säger däremot att det är tufft att nå höga vinstnivåer i denna bransch om jag inte läser helt fel. Att både stora och små företag i branschen har det relativt tufft är nog ingen överdrift enligt de flesta (sen finns det givetvis undantag som lyckas alldeles förträffligt) och anledningarna är som vi diskuterat i tidigare trådar många.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Soundfox:

Vad är det du håller på med? Ska du börja med personangrepp helt tagna ur luften. Ska du tala om för mig vad jag är och gör? Om så är fallet så är du ju helt sagolikt patetisk.

Inte för att det hör till saken men jag jobbar heltid med det här och har gjort det sedan jag tog studenten. Jag har tagit ut en skälig lön från det företag där jag är anställd de senaste 3åren. Jag kan leva på mitt jobb och lever ganska bra. Men rik det är jag inte på långa vägar. Jag säger inte att man ska ge bort gratis, jag säger bara att det här inte är branchen man ska befinna sig i om man har inställning att bara tjäna pengar. Utan man måste ha ett väldigt stort intresse. Klart man ska ha betalt för det man gör, men rik blir du fortfarande inte.

Så för helvette sluta snacka goja och kom in i spelet!

Ps. Ja, jag tänder till när nån går till personangrepp. So kill me. ds

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Nu får ni fanimej ge er!!!

Det går ju fan nästan inte en tråd utan att den ska spåra ut... Jag har gett berörda personer varningar samt skickat PM...

Om ni inte kan hålla er till ämnet så håll käft istället... Ni måste inte svara på saker som skrivs, om ni verkligen inte har nåt vettigt att tillföra...


*trött och förbannad på vissa*
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

rackman: Visst är det så!

Det finns företag som hyr ut transporter också, men vi pratar inte lastbilar här för det, sålänge man inte ska köra ljud/ljus/scen i bilarna! :)

Det finns en övrig diskussion-del dock, där man kan prata backline, om man nu måste :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

LA-rental finns ju. Dom sysslar bara med backline vad jag vet. Jag hyrde två synthar där för ett tag sen. Det var inte gratis, men vad skulle jag göra när jag hade en raider som jag var tvungen att gå efter. Är det fler företag som har mycket backline?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Dm-Audio har grymt mycket.

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Audio Lund har en del också har jag för mig, inte för att det var här det skulle diskuteras...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Av de företag som sysslar med ljud framför allt så är det bara DM som har en riktigt stor backlinepark.

Som sagt, LA Rental finns. MMS finns. Jag tycker att vi kan diskutera backline någon annanstans och komma överens om att mindre firmor ofta bara har någon basrigg, något kit trummor och några gitarrstärkare.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Mikke Johansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 22 jul 2008, 20:48
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Mikke Johansson »

Hmm...kanske tur att jag sökte lite innan jag la upp en tråd om scen/backline under offtopic (eller var den nu kan passa).Känns som en het potatis.

Kan tala för mig själv (som ny på forumet, tack o förlåt) att jag saknar en diskussion ur "tekniker-synvinkel" runt scen och backline på de forum som redan finns (i sverige). Vill man diskutera vad som spelar högst och vilken som är den snyggaste gitarren går det ju - men att fråga hur man enklast lagar en havererad hammond-tangent på tjugo minuter mellan linecheck och gig så får man nog tji (fast numer vet jag ju! tack Gary Moores crew för det...även om det faktiskt fanns lite mer tid än så just då...).

Kan tänka mig att det finns folk här med massor av god erfarenhet av sånt som även sträcker sig längre än mik o di-box.

Det jag undrar är om det är ok att lägga upp trådar om sådant här (inte med egen avdelning alltså!) eller om jag riskerar att jagas ut med tjära o fjädrar o facklor...? :)

/Mikke - Norrlandssnubbe, Backlinesnubbe, Scensnubbe och ny här.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster