max-width för bilder

Här kan du skriva förslag angående forumet. Ex. nya kategorier, förbättringar mm.
Noah Christiansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 07 dec 2015, 17:25
Presentation: Glad amatör som jobbat ideellt med "scenteknik" i alla dess former under dom senaste åren och på senare tiden börjat bygga mer och mer egna effekter, sACN noder och annat ljusrelaterat.
Ort: Stockholm

max-width för bilder

Inlägg av Noah Christiansson »

Hej! Jag är ny här på forumet men har läst till och från i flera år och har sätt att bilder som man postar i trådar inte skalas korrekt. Det känns lite otrevligt att den förta posten man gör är i denna kategorin men jag tror att detta skulle kunna gynna alla på forumet! Jag har lite erfarenhet av phpBB hur jobbigt just detta kan vara att få till.
bifogar några exempel på vad jag menar, först hur det ser ut idag och sen hur det ser ut med korrekt skalning.

Jag vet att några användare kommit på vägar att komma runt detta, men det går att lösa en gång för alla ;)


Anledningen till att det blir såhär är att phpBB per default bara tillåter 800px? breda bilder. När man stänger av denna begränsning så finns det inget inbyggt som standard för att skala om dom och det är inte helt självklart hur man fixar detta.

Då detta är en gammal installation av phpBB och det ser ut som ni delvis har ett eget tema så kan det skilja sig på något. Men uppstår det några problem och detta är intressant att fixa så hjälper jag gärna till med det.


För att lösa detta måste man göra två grejer, först måste man ändra den css taggen som appliceras på alla bilder. i vanliga fall heter denna ".postbody img.postimage {}" och finns i "styles/prosilver/theme/content.css" men på detta forum heter taggen bara "img{}" och jag tror att den finns i någon fil under styles/Lolnet3/theme/".

Denna tagg ser i dagsläget ut

Kod: Markera allt

img {
	border-width: 0;
}
om man istället ändrar den till

Kod: Markera allt

img {
	border-width: 0;
	max-width: 100%;
}
så kommer alla bilder på sidan få en max bredd som är 100% av den containern som ligger i. Detta ändrar alltså bara hur bilden visas i webbläsaren, man kan fortfarande lägga upp bilder som är bredare och om man högerklickar på bilden och visar eller laddar ner den kommer den fortfarande vara orginalstorleken. Mindre bilder kommer inte dras ut och se konstiga ut utan det är bara för stora bilder som kommer skalas om.
Denna tag appliceras dock även på reklam och headerbilden på sidan, men då dessa i dagsläget är rätt storlekar så ändras inte dessa bilder av detta och även om dom gjorde det så borde det snarare hjälpa attgöra så det inte ser konstigt ut en tvärt om.

Det andra steget är att uppdatera cachen då phpBB optimerar sidan genom att slå ihop all css så det inte blir så många anrop. Detta görs genom att gå in i admin panelen och sedan under fliken "general" finns i vänsterspalten uner "server configuration" "Load settings". Under sidan som kommer upp finns en inställning som heter "Recompile stale style components", om man aktiverar den och sedan trycker Submit så kommer sidan att uppdateras med dom nya ändringarna. När man verifierat att det funkar så kan man sedan avaktivera den inställningen då sidan eventuellt blir lite,lite,lite långsammare(är inte säker på om detta är fallet då informationen om detta är bristfällig).


Såhär ser det ut i dagsläget.
ljudoljus_nomaxwidth.png
Och såhär ser det ut med den modifierade koden.
ljudoljus_maxwidth.png

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: max-width för bilder

Inlägg av Niklas Elste »

Jag känner mig träffad här på nå vis 8O :roll:

Noah Christiansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 07 dec 2015, 17:25
Presentation: Glad amatör som jobbat ideellt med "scenteknik" i alla dess former under dom senaste åren och på senare tiden börjat bygga mer och mer egna effekter, sACN noder och annat ljusrelaterat.
Ort: Stockholm

Re: max-width för bilder

Inlägg av Noah Christiansson »

Hehe ja sorry, var lite ont om aktiva trådar med bilder, fanns bara två att välja på när jag började ;)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: max-width för bilder

Inlägg av Niklas Elste »

nä det är inte så svårt sök bara på alla de trådar jag lagt bilder i

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: max-width för bilder

Inlägg av Jonas Larsson »

Hej Noah

Alltid välkommet med förslag på förbättringar gällande forumet. Jag har sett ditt inlägg tidigare men har inte haft möjlighet att testa ditt förslag tidigare. Problemet verkar ju ligga i när man har länkat till externa bildkällor? Jag har skickat dig ett PM med lite mer information så tar vi det därifrån.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster