Vår grupp på Facebook, användningsområde

Här kan du skriva förslag angående forumet. Ex. nya kategorier, förbättringar mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Jonas Larsson »

Hej

Vill bara ta upp detta för diskussion och se lite vad ni medlemmar tycker.

Vi har en facebookgrupp som tidigare inte var speciellt aktiv, tanken med denna var att ha en annan kanal för att nå ut med information om/när forumet skulle ligga nere. Under vårt senaste driftstopp där vi gick över från egen server till hyrd plats så steg medlemsantalet och jag använde denna grupp som informationskanal.

Nu på senare tid har det blivit allt fler medlemmar och det har även börjat att bli lite mer diskussioner och köpes/säljes annonser där. Jag har inte lagt mig i, men känner att det är dags att styra upp hur vi vill ha det.

Min personliga åsikt är att det är väldigt bökigt att ha kommunikation på två olika ställen, dels på forumet och dels på facebook. Vissa diskussioner avhandlas på ena stället, vissa på andra stället, det blir dubbletter, svårare att söka rätt på information, svårare att få struktur med kategorier, svårare med annonser (ska man posta på ena stället eller andra stället, om saken blir köpt/såld på ena stället måste man uppdatera andra stället). Risk att de som bara är med på ena stället missar information/bra köpes/säljes deals etc.

Mitt förslag är alltså att alla diskussioner/köpes/säljes i stället sker på forumet, som det var tänkt från början. Samt att facebookgruppen används som extra kommunikationskanal vid ev driftstopp på forumet.

Vissa kanske tycker att det är bakåtsträvan, men det blir väldigt rörigt med kommunikation på båda ställena.

Tar gärna emot lite åsikter från er medlemmar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tycker vi hjälps åt att styra nya medlemmar till denna sida!!

Lägger dom in något nytt så kan ju en "gammal" medlem som ser det hänvisa till detta forum!!


Klart bättre uppstrukterat här, med ordning å reda på trådarna

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Rikard Åberg »

+1 på Nickes inlägg

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Tobias Norrfors »

För mig är Facebook typ den primära kommunikationskanalen, så jag gillar att jag får notiser direkt någon lägger upp ett inlägg. Jag gillar även forumet. Kanske kan ni tillåta att folk gör notiser på Facebook om att de har skapat en säljannons i forumet? Då missar man inget.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Niklas Elste »

glöm inte trådlänka

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Jonas Larsson »

Tobias > Jag förstår att vissa använder Facebook mer, men det blir ohållbart att ha information på två ställen. Den administrering som skulle krävas av mig för att hålla sync på båda ställena skulle innebära ett massivt merarbete.

Nu använder jag inte det själv, men det finns ju tapatalk installerat på forumet som är mer anpassat för mobiler, testat det? Kanske ska uppdatera det i stället, då finns det ett bra sätt att läsa på forumet på mobila enheter.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Tobias Norrfors »

Jonas > Vad kräver det för administration från din sida om folk länkar till sina försäljningstrådar på Facebook?
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Jonas Larsson »

Om villkoret för att skriva på facebookgruppen är att det finns en "originaltråd" här på forumet så måste jag hela tiden se till att den länkningen görs. Och fortfarande blir det diskussioner på fler ställen då det alltid är någon som kommer svara på facebooksidan i stället för den riktiga tråden på forumet.

Och att bara ha facebooksidan för att länka och "marknadsföra" originaltrådarna på forumet känns ju lite onödigt, då kan facebooksidan lika gärna vara vilande bortsett från information vid driftstopp. Såsom originaltanken var.

Jag vill gärna ha lite argument varför det är bättre att ha kommunikationen på facebook i stället för här. Är det någon funktionalitet som saknas på forumet eller varför vill man hellre vara på facebook? Det är väl knappast någon som kan tycka att facebook är en bra plats att bedriva forumverksamhet på?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Magnus Bergroth
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 12 apr 2006, 16:18
Ort: Västerås

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Magnus Bergroth »

Har själv inte facebook och har inga planer på att skaffa heller. Skulle tycka det var väldigt tråkigt om detta forum sögs upp i det träsket.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Frågan är om det ens går styra det här ?

Hur mycket det än påminns kommer nog folk att missa det och använda gruppen lite hur dom vill.

Jag tycker vi ska se gruppen mer som en "vi som hänger på ljudoljus.net"-grupp och som en möjlighet att få kontakt med folk härifrån på facebook.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Jonas Areskough »

Håller med Anton. Då folk oftare är ut på fb är det bra för ex efterlysningar och hjälp med akuta problem så som programmering och personalbrist. Förstår att det blir på bägge ställena men båda är bra och det ena bör inte utesluta det andra. Sen är det kul att man fått lite ansikten på medlemmar. Skulle kunna ha en # med gigg bilder och liknande (ett förslag till fb) men det är min åsikt.

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Anders Plato »

Att ha två kanaler med samma information kommer inte fungera. En av kanalerna kommer inte fungera, vilket jag som inte varit med på Facebook-gruppen har märkt. Det är mindre diskussioner här nu, vilket jag tycker är synd. För det här forumet är bättre för djupare diskussioner än vad Facebook är.

Så mitt förslag är att stänga Facebook-gruppen för inlägg av andra än de som är administratörer. Då kommer den information som rör forumet, som behöver spridas där komma fram tydligare.
Vid ett längre bortfall av forumet kan facebook-sidan öppnas för inlägg av personer som inte är administratörer.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Daniel Nyström
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 17 nov 2014, 01:23
Presentation: Ljusnörd som försöker få mycket gjort med liten budget.
Ort: Ånge, Västernorrland

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Daniel Nyström »

Kommer inte med någon lösning, men ett konstaterande väl värt att fundera kring; om Ljudoljus-gruppen på Facebook läggs ner eller stängs så kommer garanterat en ny grupp blossa upp utan officiell koppling till sajten, men med samma resultat; folk som föredrar Facebook kommer fortsätta i samma anda där, och de andra kommer vara här.

Jag tror att man måste acceptera läget och försöka anpassa forumet till användarna snarare än tvärtom.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Niklas Elste »

kan man inte knytaihopp det på nå vis så fb användaren knyts till lol användaren så det händer på båda ställena

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag tycker all kommunikation är kul, jag är inte motståndare till facebook eller nåt annat.

För min del är det bara skoj att kolla på två ställen :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Jonas Larsson »

En variant är ju att facebook endast används för "akuta" problem, dvs "Jag behöver en tekniker, I MORGON", "Sitter mitt i natten och programmerar, displayen har gett sig, någon som kan kan kapptryckningarna så jag kan spara showen i blindo?" Lite som Areskough skriver.

Men för vanliga diskussioner, köpes/säljes så blir det för rörigt att ha information på fler ställen. Som Plato skriver kommer båda platserna bli lidande, och det blir två halvbra ställen i stället för ett bra ställe. Och i detta fallet så är Facebook inte en optimal plattform för ett diskussionsforum.

Vi får gemensamt försöka hitta en medelväg som vi tror kan fungera.

Om det nu är aviseringarna som ni vill åt så finns det eventuellt möjlighet att autoposta alla nya trådar från forumet i facebookgruppen, då ser man att något nytt har hänt. Men sedan är det forumet som gäller för själva diskussionen.

Fortsätt gärna bidra med era tankar och ideér. Forumet är ju till för alla er medlemmar, men då måste det ju fram vad forumet har för brister och varför facebook är bättre så jag vet om det är något som går att förändra.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Johannes Nordgren »

Utan att kasta för mycket sten i glashuset, tycker jag man kan förbjuda säljesannonser på FB då det i mångt och mycket är de som svämmar över....så bråttom har man väl inte med att sälja något!? :-)
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Hur ska man realistiskt kunna styra vad folk skriver om på Facebook ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Jonas Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 195
Blev medlem: fre 24 sep 2004, 01:00
Ort: Norrtälje

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Jonas Lundin »

Jag kommer inte ihåg om alla kommer in i Facebook-gruppen. Eller om ansökan måste gå via Admin. Då kan man ju se till att ingen utomstående kommer in i gruppen. Och då kan vi ju alla bestämma oss för att ha ALLA köp&sälj-annonserna här på forumet.
Jonas "Joppe" Lundin
DJ, Ljud & Ljustekniker

Användarvisningsbild
Daniel Nyström
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 17 nov 2014, 01:23
Presentation: Ljusnörd som försöker få mycket gjort med liten budget.
Ort: Ånge, Västernorrland

Re: Vår grupp på Facebook, användningsområde

Inlägg av Daniel Nyström »

Som sagt; de som föredrar Facebook kommer stanna på Facebook och starta upp en ny alternativ grupp snarare än att ändra sitt beteende. Särskilt om det ska krävas att man har ett konto här först. Folk är lata och resten har bara att anpassa sig.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster